Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
keysersoze
Bruger
Oprettet: 08-April-2008
Status: Offline
Point: 65
|
Emne: Krav i henhold til fremtidssikring Sendt: 15-August-2010 kl. 13:13 |
Normalt mener jeg at jeg plejer at følge rimeligt med i hvad der er af både nuværende og fremtidige krav til elektronik jeg skal ud og investere i - men her i weekenden blev jeg alligevel pludselig i tvivl efter en større diskution med den gamle omkring køb af TV (det er ikke et egentlig TV jeg skal købe men en computerskærm, som jeg dog samtidig gerne vil kunne se TV på).
Han var helt og aldeles overbevist om (efter for nylig at have læst en artikel han ikke kunne finde frem igen), at der udover MPEG4 var et ydeligere krav for at man ordentligt kunne se TV efter 2012 - jeg er helt med på at 3D med stor sandsynlighed kan være nyttigt, men et krav ligesom skiftet mellem MPEG2 og MPEG4 kommer nok ikke lige med det samme, men er der andre ting man bør være opmærksom på?
|
|
Radiomanden
Platin medlem
Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
|
Sendt: 15-August-2010 kl. 13:24 |
Der er ingen garanti for at det der købes nu, nødvendigvis kan bruges i morgen, der sker hele tiden udvikling. Der er ikke noget der hedder fremtidssikring.
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
|
reslfj
Guld medlem
Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Point: 2247
|
Sendt: 15-August-2010 kl. 13:26 |
keysersoze skrev:
jeg skal købe men en computerskærm, som jeg dog samtidig gerne vil kunne se TV på).
Han var helt og aldeles overbevist om (efter for nylig at have læst en artikel han ikke kunne finde frem igen), at der udover MPEG4 var et ydeligere krav for at man ordentligt kunne se TV efter 2012 |
Hvordan vil du modtage TV signalet ? - antenne, kabel (fx Stofa, youSee), IPTV (fx TDC Trio), parabol eller ?
Vil du se TV med skærmen alene eller via din computer ?
Hvis du vil anvende en antenne vil det være nyttigt at vide hvor i landet du bor.
Lars
Redigeret af reslfj - 15-August-2010 kl. 13:28
|
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
|
|
Bruger udmeldt 43
--
Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
|
Sendt: 15-August-2010 kl. 13:38 |
Der er så mange nye standarder at forholde sig til at det er en jungle. Køb en PC skærm med HDMI tilslutning. Så kan du altid opgradere tuneren hvert andet år når der kommer nye standarder.
Bare indenfor DVB-T, altså modtagelse via egen antenne, er det så broget, at det kun er et fåtal af tunere der rent faktisk kan udnytte det der blir udsendt i HD mpeg4 fuldt ud. F.eks. har jeg kun kendskab til 2-3 tunere i TV eller Box, som kan klare 5.1 diskrete kanaler.
|
|
keysersoze
Bruger
|
Sendt: 15-August-2010 kl. 13:50 |
Sry - men fremtidssikring mener jeg selvfølgelig ud fra de på nuværende tidspunkt kendte krav, at gå ud og købe en skærm der kun kan håndtere MPEG2 og ikke MPEG4 er jo fx at gå direkte imod hvad man ved vil ske.
Det er kabel (yousee) og måske IPTV (dansk bredbånd) jeg har (Kbh)
Det er i øvrigt en Samsung SyncMaster P2470HD jeg pt har kig på.
|
|
Radiomanden
Platin medlem
|
Sendt: 15-August-2010 kl. 13:57 |
Den kan som det fremgår bruges til KabelTV, dog ikke til HD som også det fremgår. Den kan ikke uden en extern modtager bruges til IP-TV.
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
|
Bruger udmeldt 43
--
Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
|
Sendt: 15-August-2010 kl. 13:59 |
Jamen allerede her mangler du jo et flueben ved DVB-C mpeg4 HDTV
Men HDMI indgangen betyder at du kan tilslutte en ext tuner og få HDTV
Redigeret af Kampus - 15-August-2010 kl. 14:01
|
|
keysersoze
Bruger
|
Sendt: 15-August-2010 kl. 14:04 |
Der findes 2 modeller af samme Samsung skærm - skræmmende nok med samme nummer - den ene skærm har kun MPEG2, den anden både MPEG2 og MPEG4. Hvad er det der gør den ikke kan tage HD?
|
|
Radiomanden
Platin medlem
|
Sendt: 15-August-2010 kl. 14:08 |
Den har MPEG4 HD, men bare ikke til KabelTV, der er DVB-C MPEG4, men det eneste man bruger det til på KabelTV er HD.
|
|
|
tvkartoffel
Guld medlem
Oprettet: 18-Juni-2009
Point: 1998
|
Sendt: 15-August-2010 kl. 15:12 |
Mig bekendt findes der ikke nogen fremtidssikrede skærme på markedet i DK. Forstået på den måde at man ikke kan få nogen skærme der er forberedt til teknologier der ikke er implementeret endnu, men som kan forventes at blive det i den nærmere fremtid. Måske lige bortset fra 3D TV skærme. Jeg tør ikke sige dig om de nuværende 3D skærme kan håndtere 3D udsendelser når/hvis de nogen sinde kommer i DK. Ellers ville jeg i hvert fald sørge for at der HDMI 1.4 på TV der bla. giver mulighed for audio retur over HDMI.
Angående de yderligere krav udover mpeg4, så har du nok læst noget om dvb-t2. Det er kun relevant i forbindelse modtagelse med antenne. Man kan pt ikke købe et tv i DK der understøtter dvb-t2, og der er ingen der ved hvornår det kommer i DK. Måske i 2012. I England bruger de dvb-t2, men der er ikke nogen garanti for at et TV importeret fra UK vil kunne anvendes i DK når den tid kommer. Man kan i øvrigt ikke opdatere fra dvb-t til dvb-t2 med firmware.
Der kommer sandsynligvis, på et tidspunkt, også dvb-c2 på kabel. Tidshorisonten er ukendt og man kan heller ikke købe noget udstyr pt.
Konklusionen er at man reelt ikke kan købe noget der er fremtidssikkert. Man kan derimod købe noget der virker nu og her og så tilføje eksternt udstyr senere hvis det bliver aktuelt. Hvis du har tænkt dig at blive ved yousee kabel TV kan jeg ikke se at der skulle være noget der indikerer at "lige nu" skulle være et dårligt tidpunkt at handle, da jeg ikke har hørt noget om at yousee skulle have planer om at ændre på sende standarderne.
Hvis specifikationerne på samsungs hjemmeside passer skal du afgjort ikke købe den skærm som du selv nævner. De skriver: "Støtter DVB-C MPEG-4 HDTV:
Nej"
http://www.samsung.com/dk/consumer/computer-peripherals/monitors/monitors-tv-tuner/LS24EMDKU/XE/index.idx?pagetype=prd_detail&tab=spec&fullspec=F
Det gør den uegnet til Yousee kabel TV da du ikke vil kunne modtage nogen HD kanaler.
MVH tvkartoffel
Redigeret af tvkartoffel - 15-August-2010 kl. 16:15
|
|
reslfj
Guld medlem
Oprettet: 14-Maj-2007
Point: 2247
|
Sendt: 15-August-2010 kl. 15:56 |
keysersoze skrev:
... at der udover MPEG4 var et ydeligere krav for at man ordentligt kunne se TV efter 2012 - |
Nu bruger du youSee - og her er der absolut ikke noget teknisk, der er annonceret til 2012.
Det med 2012* og TV er for antenne-TV og kun antenne-TV.
Det er ganske uden mening at tale om 2012 når man anvender digitalt kablel-TV dvs modtager med DVB-C.
Den Samsung model du henviser til har DVB-T/C og MPEG2/MPEG4.
Der står Nej til DVB-C/MPEG-4 og HDTV, men - uden at jeg vil garantere - så tror jeg ganske enkelt ikke derpå, da samme apparat godt vil udpakke HDTV når signalet kommer med DVB-T tuneren (fra en antenne).
Der var tidligere MPEG-4 chips der var for langsomme og havde for lidt hukommelse til at behandle det langt større antal pixels i et HD billede.
Tjek dette fx med en E-mail til Samsung support (bed om det fulde varenummer for alle 24" modeller)
Lars
* Vi skal dog alle betale for TV2, blot vi har en eneste anden betalingskanal
|
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
|
|
keysersoze
Bruger
|
Sendt: 15-August-2010 kl. 17:07 |
Når nu skærmen ikke nødvendigvis matcher hvad der forventes af fremtiden, er der så nogle bedre forslag i samme prisklasse? Kravene er widescreen, minimum 24", indbyggede højttalere, dvi+hdmi, yousee kabeltv.
|
|