Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
nkt1
Super bruger
Oprettet: 10-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 474
|
Emne: Samsung led i nyt hus Sendt: 22-August-2010 kl. 12:37 |
Hej Forum,
håber i kan hjælpe mig med et opsætningsspørgsmål.
Vi er ved at bygge nyt hus og jeg skal i den forbindelse ug og have en nyt tv til den nye stue. Jeg vil have et Samsung LED C6705 for di man kan bruge tvets tunere og sætte feks et zaptor/you see boks kort direkte i tv, og derved have et apparat mindre i stuen.
Jeg vil så anskaffe mig en NAS Server hvor alt mine mediefiler skal være på, film, musik, billeder primært.
Nas serveren skal stå i kælderen, men hvordan kobler jeg den til tv..? Kan man bare streame filerne til dette Samsung tv fra NAS, eller ville det være bedre at kable NAS direkte til TV, og i så fald hvilket kabel skal man så bruge..? HDMI, USB eller..?
Er lidt ude på tyndt vand her, så jeg håber i kan hjælpe mig..
Nicolai
|
 |
KlausDM
Platin medlem
Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19649
|
Sendt: 22-August-2010 kl. 13:58 |
nkt1 skrev:
Nas serveren skal stå i kælderen, men hvordan kobler jeg den til tv..? |
NAS = Networs Access Storage = netværk. Ethernet frem til fjernsynet, eller trådløst netværk.
nkt1 skrev:
Kan man bare streame filerne til dette Samsung tv fra NAS, eller ville det være bedre at kable NAS direkte til TV, og i så fald hvilket kabel skal man så bruge..? HDMI, USB eller..?
|
Nu kommer det jo an på, hvordan netop dit fjernsyn kan køre. Jeg ville alliere mig ed brugsanvisningen og så læse den igennem.... Klaus
|
 |
nkt1
Super bruger
|
Sendt: 22-August-2010 kl. 17:32 |
Hej Claus tak for svar.
Vil det sige at man kan slutte et ethernet kabel til tv, og så via dette hente alt indholdet på NAS frem på tv..?
MEN så bruger jeg jo den Ethernet inbdgang på tv til NAS server, betyuder det så man ikke kan tilgå internettet på tv..? Jeg får nemlig også et ethernet stik bagved tv, som bvar meningen at Tv skulle sluttes til..
Nicolai
|
 |
Ozzy
Guld medlem
Oprettet: 03-December-2009
Sted: Andst, Denmark
Point: 698
|
Sendt: 22-August-2010 kl. 17:44 |
nkt1 skrev:
Hej Claus tak for svar.
Vil det sige at man kan slutte et ethernet kabel til tv, og så via dette hente alt indholdet på NAS frem på tv..?
MEN så bruger jeg jo den Ethernet inbdgang på tv til NAS server, betyuder det så man ikke kan tilgå internettet på tv..? Jeg får nemlig også et ethernet stik bagved tv, som bvar meningen at Tv skulle sluttes til..
Nicolai |
Her er lidt hjælp til dig :)
Jeg er også i gang med at bygge hus, og skal have sådan et tv :)
Dit tv har et Ethernet stik som du skal bruge til at koble på dit netværk, så det kan gå på nettet mv.
Dit netværk i huset skal jo være tilsluttet din router som har adgang til Internettet så, både pc, tv mv kan komme på nettet :)
Det vil sige at din NAS server tilslutter du også til din router, så den får en ip adr, på samme måde som dit tv.
Alt dit trafik om det så er film til dit tv mv, skal på den måde køre igennem din router. :)
Så alt i alt, så skal alt hvad du i dit hus af netstik tilsluttes til din router, så lige meget hvad du sætter til dem, kan få en ip adr og kan komme på nettet, tilgå hinanden intern ( altså fx dit tv kan afspille film fra din nas server af ) mv.
Håber det kan hjælpe dig lidt på vej :)
Ozzy
|
| Samsung 55" D8005 | Samsung 40" C6715 Hvid | Samsung 40" M87 | Samsung 26" R87 | Samsung 22" T220HD |
|
 |
KlausDM
Platin medlem
Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19649
|
Sendt: 22-August-2010 kl. 17:46 |
nkt1 skrev:
Vil det sige at man kan slutte et ethernet kabel til tv, og så via dette hente alt indholdet på NAS frem på tv..? |
Hvis dit tv kan dette - ja. Jeg har ikke læst brugsanvisningen. Det kan jo være at det kræver en speciel server, eller kun kan afspille fra USB Du laver bare et lokalnetværk i huset, kobler tv på et sted, NAS et andet og dine computere et tredje. Så "kan alle se alle" og din lykke er gjort. Klaus
|
 |
Allan Olesen
Guld medlem
Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
|
Sendt: 22-August-2010 kl. 17:58 |
...og så en anden ting:
Hvis du vil lave skjult kabelføring til TV'et, bør du prøve på at få antennestik, netværksstik m.m. placeret nedfældet i en "brønd" i væggen, så der er plads til at tilslutte kabler, uden at stikkene rager ud af væggen. På mange TV er stiktilslutningerne i dag udformet, så TV'et kan ligge helt fladt ind til væggen, og så ville det være ærgerligt alligevel at skulle trække det ud fra væggen for at få plads til den anden ende af kablerne.
Jeg ved dog ikke, om sådan en brønd findes som standardløsning. Måske skal man starte med en opfindsom murer.
1-2 tomrør på 30-50 mm ville nok heller ikke være dårligt. Hvem havde for bare få år siden forestillet sig, at der skulle trækkes netværkskabel til et TV? Eller forudset, at SCART ville blive erstattet af HDMI? Så det er en god ide at gøre plads til nogle ekstra kabler, både op på loftet og hen til det sted, hvor man har placeret sit AV-udstyr.
Redigeret af Allan Olesen - 22-August-2010 kl. 18:00
|
 |
Slettet_120331
--
Oprettet: 10-Maj-2009
Sted: Danmark
Point: 1123
|
Sendt: 22-August-2010 kl. 18:20 |
Det du især skal være opmærksom er at de fleste fjernsyn kun kan afspille et meget begrænset antal filformater og gør det derfor ubruligt for langt de fleste.
|
 |
nkt1
Super bruger
|
Sendt: 24-August-2010 kl. 21:25 |
Tusind tak for alle jeres indlæg.
Mht at gemme alle kabler i væggen, så er dette tænkt ind i projektet i stue/alrum samt soveværelse. Jeg kører 50mm tomrør fra bag tv i stue til fodlist, således man kan koble eksternt udstyr til hvis man skulle få behov for det, men det er det jeg gerne vil undgå ved at koble tv på netværket og streame film direkte fra NAS serveren, og har hørt at de nye Samsung tv skulle være udmærket til dette formål.??
Jeg kan umiddelbart ikke lave tomrør fra rummene i stueplan til teknikskabet i kælderen, da der skal lægges betondæk, som vil gøre dette svært desværre. Dog har jeg snart møde med elektrikkeren hvor vi lige skal have uddybet dette spørgsmål, så hvis der er nogen der har gjort dette i forbindelse med at bygge kælder, så vil jeg gerne høre om det..? Vi bygger desværre med flad tag, så muligheden for at køre tomrør hertil er udelukket.
Med chance for at få hug af eksperterne så lige et sidste spørgsmål. Hvis man kabler sin NAS Server direkte til tv, vil man så kunne overføre medierne/film bedre til tv end hvis man tilgår sin Nas via netværket..? Er overførsel hastiheden ikke hurtigere..?
|
 |
Bruger udmeldt 38
--
Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
|
Sendt: 24-August-2010 kl. 21:40 |
nkt1 skrev:
Hej Forum,
... Jeg vil have et Samsung LED C6705 for di man kan bruge tvets tunere og sætte feks et zaptor/you see boks kort direkte i tv, og derved have et apparat mindre i stuen.
|
Undskyld mig, men hvad!?
Det kan alle nye(re) TV...
M.v.h.
|
 |
nkt1
Super bruger
|
Sendt: 24-August-2010 kl. 21:43 |
ok, det er også bare en af grundene til jeg gerne vil have det tv.
|
 |
Bruger udmeldt 38
--
Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
|
Sendt: 24-August-2010 kl. 21:45 |
Du vil - for billigere penge - kunne få bedre billed- og lydkvalitet...
M.v.h.
|
 |
nkt1
Super bruger
|
Sendt: 24-August-2010 kl. 22:02 |
Det ved jeg godt, men ikke designet, som jeg går op i og som vi vil have i stuen.
jeg laver i forbindelse med byggeriet hjemmebio i kælderen, så når jeg skal have stor lyd/billede, går jeg derned. 
mvh
Redigeret af nkt1 - 24-August-2010 kl. 22:07
|
 |