recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Elgiganten
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketElgiganten

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Solkongen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 06-Juni-2007
Sted: Lyngby, Danmark
Status: Offline
Point: 200
Direkte link til dette indlæg Emne: Elgiganten
    Sendt: 23-August-2010 kl. 19:39
Hej

Jeg har købt et Samsung tv til 2500 inkl. levering på elgigantens hjemmeside. Så ringer de til mig efter et stykke tid og siger at det ikke kommer hjem og at jeg kan vælge en LG model til samme pris eller et andet LG til 500 mere. Jeg er lidt irriteret over det, da de 2 LG modeller ikke har de specs jeg efterlyser og spørger om jeg ikke kan ringe tilbage og give svar senere. Dette får jeg ikke lige gjort pga travlhed og der går et par dage! Nu opdager jeg så at de har tv'et igen, dog denne gang til 3000 inkl. fri transport. Mit spørgsmål er så, skal de ikke sælge det til mig til 2500 kr? De siger at jeg kan vælge mellem de 2 LG'er eller annullere min ordre og de ikke kan/vil sælge det til mig for 2500. Jeg har både fået ordrebekræftigelse og kvittering og de har trukket pengene allerede.

Har de ret til ikke at sælge til mig og hvordan skal jeg forholde mig?

Mvh. Christian
LG LM760T
LG HR925N
Sony STR-DA2400ES
Dali Blue 6006, R1000 & C1000
Open Hour Chameleon
Synology DS415+
iPad Air 2 128Gb Wifi + 4G
Apple TV2 med Kodi
Nintendo Wii
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Point: 4114
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-August-2010 kl. 19:54

Jeg vil mene at du har krav på dit TV, når de nu har det på lager.

Hvis de ikke havde flere, så er det jo lidt svært at gøre krav gældende. I det hele taget er det rigitg dårlig etik at hæve pengene FØR de sender.

Jeg ville ringe og få fat i deres servicechef. Det er tit det eneste der hjælper.
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Marts-2008
Point: 4114
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-August-2010 kl. 20:03
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6676
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-August-2010 kl. 23:24
Oprindeligt skrevet af Solkongen Solkongen skrev:

Elgiganten er vist ligeglad med danske regler - fx har Elgiganten ikke betalt skat i Danmark de sidste 10 år, og Elgiganten vil heller ikke lave overenskomst med HK.

Så det undrer ikke mig, hvis Elgiganten snyder, hvor de kan komme af sted med det.

Kilde: multinasserne.dk:

ELgiganten 

Elgiganten ejes af den norske Elkjøp koncern, der igen ejes af den britiske elektronikkoncern DSG international plc. 

DSG international dækker 28 lande og beskæftiger ca. 40.000 medarbejdere. DSG international plc omsatte i 2009 for ca. 652 mia. kr. og en nettoindtægt på ca. 640 mio. kr. 

Elkjøp’s nettoomsætning i norden ligger på ca. 13,2 mia. kr. 

Elgiganten i Danmark har 662 ansatte, og havde i 2008 en omsætning på 2365 millioner kr. 

Skattebetaling i Danmark i 2008: 0 kr. Elgiganten har ikke betalt skat i Danmark siden 2000 

Redigeret af Brixen - 23-August-2010 kl. 23:31
Venlig hilsen
KB
Til top
vasif Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-November-2006
Point: 1773
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2010 kl. 00:17
Nu er det ikke kun Elgiganten, som ikke betaler skat i Danmark, men derimod tusindevis af andre store virksomheder i DK, heriblandt Panasonic Danmark A/S.
Der er som sådan ikke noget ulovligt i det de gør. Fænomenet, hvorpå de store selskaber undgår skat i Dk bliver kaldt "Transfer Pricing". Meget simpelt egentligt. Man køber varerne til overpris i et andet land, som har en lav, eller ingen indkomstskat. Man ender derfor i et underskud i DK, hvormed man ikke skal betale skat. Overskuddet ender så i det andet land. Vores politikere må jo så bare få fingeren ud og gøre noget ved reglerne, hvis det er dét der skal til.

Elgiganten har nu selv været ude at bekræfte påstanden om, at de ikke skulle ønske at lave en overenskomst med HK. Men medarbejdernes vilkår er lige så god, hvis ikke bedre end den som HK kan tilbyde, men det er medarbejderne for dumme til at fatte. Man havde desuden udarbejdet en overenskommelse med Dansk Erhverv med hensyn til løn Det er drevet ud af proportioner. Jeg har selv været med til en åbning i Taastrup, og vi blev behandlet virkelig godt. Bedre tror jeg ikke det kunne blive. Medarbejdere fra andre afdelinger fik endda gratis transport, kost og logi, og så fedede de den bare afOuch

Med hensyn til TS problem, har du egentlig krav på den Samsung. Men hvorfor ikke kigge nærmere på den LG som de tilbyder til samme pris? Alt afhængig af model, kan den jo sagtens være lige så god.

Redigeret af vasif - 24-August-2010 kl. 00:18
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Marts-2007
Point: 2813
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2010 kl. 08:13
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

[
Elgiganten er vist ligeglad med danske regler - fx har Elgiganten ikke betalt skat i Danmark de sidste 10 år, og Elgiganten vil heller ikke lave overenskomst med HK.

Bare for at undgå forvirring, kan du ikke lige nævne hvilke regler det er elgiganten bryder i dine 2 nævnte eksempler?
Til top
zulfo Se dropdown menu
Moderator gruppe
Moderator gruppe
Branchemedlem

Oprettet: 05-April-2006
Point: 3701
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2010 kl. 08:39
Oprindeligt skrevet af Kasper_J Kasper_J skrev:

Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

[

Bare for at undgå forvirring, kan du ikke lige nævne hvilke regler det er elgiganten bryder i dine 2 nævnte eksempler?

Nej, det kan han ikke - ikke i denne tråd!

Opret venligst en anden tråd, og forhold jer i stedet til trådstarters problemstilling.
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6676
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2010 kl. 10:29
Oprindeligt skrevet af Solkongen Solkongen skrev:

Jeg har købt et Samsung tv til 2500 inkl. levering på elgigantens hjemmeside. Så ringer de til mig efter et stykke tid og siger at det ikke kommer hjem og at jeg kan vælge en LG model til samme pris eller et andet LG til 500 mere. Jeg er lidt irriteret over det, da de 2 LG modeller ikke har de specs jeg efterlyser og spørger om jeg ikke kan ringe tilbage og give svar senere. Dette får jeg ikke lige gjort pga travlhed og der går et par dage! Nu opdager jeg så at de har tv'et igen, dog denne gang til 3000 inkl. fri transport. Mit spørgsmål er så, skal de ikke sælge det til mig til 2500 kr? De siger at jeg kan vælge mellem de 2 LG'er eller annullere min ordre og de ikke kan/vil sælge det til mig for 2500. 

Jeg har både fået ordrebekræftigelse og kvittering og de har trukket pengene allerede.

Elgiganten må ikke trække pengene før de sender varen, så mon ikke det oprindelige tv allerede er sendt.
Det er jo åbenbart kommet på lager igen.

Har du talt med dem igen?
Venlig hilsen
KB
Til top
zulfo Se dropdown menu
Moderator gruppe
Moderator gruppe
Branchemedlem

Oprettet: 05-April-2006
Point: 3701
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2010 kl. 10:47
Hvis de har aftale med PBS må de ikke trække beløbet førend varen afsendes, men hvis ikke der er aftale med PBS, så må de trække med det samme.

Derfor ser man ofte at udenlandske butikken trækker med det samme...
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Point: 2409
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2010 kl. 13:22
Skriv til dem, at eftersom de både har givet dig ordrebekræftigelse og faktura samt allerede har hævet pengene anser du aftalen for bindende. Da du kan se af deres hjemmeside at de har fået tv'et på lager igen, ser du frem til snarest at modtage dit tv. Smid evt. PerW's link med i mailen og gør opmærksom på at hvis de ikke længere ønsker at stå ved deres handlen og sælge det aftalte tv til den aftalte pris, kan det komme på tale at involvere forbrugerombudsmanden.
Til top
TvHomer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-August-2009
Point: 756
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2010 kl. 16:29
Du har selvfølgelig krav på den vare som I har indgået aftale om, og Elgiganten kan ikke ensidigt hæve aftalen som de forsøger, når de reelt godt kan levere. Problemstillingen var naturligvis anderledes, hvis det rent faktisk var fysisk umuligt at levere produktet.

Fasthold aftalen.

Til top
Gromit Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 19-April-2006
Point: 463
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2010 kl. 19:03
Sådan er det når man handler i EL-dilettanten.  Wink

Enten holder man sig langt væk fra den skod-butik eller også må man påregne en vis risiko, at de ikke har den vare - som de så gerne vil sælge én.
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu