Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
stigc
Super bruger
Oprettet: 23-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 447
|
Emne: Billede brændt ind i LCD skærm Sendt: 27-April-2006 kl. 18:03 |
Der har her på forum været en livlig debat om hvorvidt en LCD der står med samme det samme billede kan brænde sig fast.
Her er beviset, det KAN lade sig gøre, så tag jer iagt
Skærmen har stået tændt i ca 5 måneder 24-7
|
Stig
Blot min ringe mening !
|
|
velsi
Bruger
Oprettet: 05-Oktober-2004
Point: 67
|
Sendt: 27-April-2006 kl. 22:39 |
Når mit tv skifter til wide, kan jeg se skygger fra de sorte bjælker i siderne
|
|
emaguina
Bruger
Oprettet: 25-April-2006
Point: 76
|
Sendt: 28-April-2006 kl. 08:23 |
Det sker vist på alle slags skærme. . . .. . plasma, lcd og crt.
Jeg arbejder med flyvedligehold. I cockpittet er der crt skærme til motor parameter, navigation osv. Disse skærme bytter vi ofte rundt på netop for at undgå at de statiske billeder/grafik brænder sig fast. Disse skærme koster meget mere end nye topmodeller af diverce lcd/plasma.
I vores nye Airbus sidder der LCD skærme. . . .. og lur mig om vi ikke også bytter rundt på dem!
I vores gamle Boieng 767 var det så slemt (CRT) at man kunne se det lang tid efter at skærmen var slukket. Derfor begyndte man at bytte rundt.
Ret mig hvis jeg tager fejl. Men jeg tror at det er lige meget hvilken skærm man køber og uanset pris, så kan det forekomme. Men der er sikket nogle skærme der er mere udsatte end andre. Så hav aldrig det samme billede på hele tiden.
Ps: En af lærlingene har en Philips plasma. . . . . . 1 år gammelt og han kan se tv2 teksttv logo hele tiden.
|
|
MadManMingo
Super bruger
Oprettet: 26-Januar-2006
Point: 253
|
Sendt: 28-April-2006 kl. 08:50 |
Det er egentlig rystende, at det forholder sig sådan. Men det er jo brugen af skærmene der har ændret sig, siden det også er et problem med gammeldags CRT.
Godt at der kommer en debat om emnet her på siden. Personligt har jeg ikke haft problemer. Men jeg har også vænnet mig til at se tv i Wide, selvom signalet ikke er ægte 16:9. Det er der selvfølgelig mange som ville brække sig over. Men jeg synes ikke det er så galt på et lille 28".
Er der nogen forslag til hvordan man med store skærme kan ændre sine vaner? For lige godt hvad producenterne siger, så er det jo et problem. Hvis man ser TV 80% af tiden, så vil der åbenbart komme "skygger" efter bjælkerne i siderne. Har også set det ved en kammerat på et Sony Wega 37".
|
|
Aarestrup
Bruger
Oprettet: 27-April-2006
Point: 107
|
Sendt: 28-April-2006 kl. 09:03 |
Vedr. Statisk billede på plasma og LCD TV har der før været talt om diverse mekanismer der kunne være med til at forhindre indbrænding. Er der ikke nogen der kan liste op hvilken metoder der er og hvilke mærker der udnytter disse muligheder. Jeg planlægger selv at afvikle en del PC brug på mit nye Panasonic TV med G9 panel, hvilket der forhåbentligt snart lander på min bopæl , men er blevet noget nervøs med udsigten til indbrænding af Bill Gates.
|
|
Pokerface
Guld medlem
Oprettet: 29-December-2003
Point: 1357
|
Sendt: 28-April-2006 kl. 09:24 |
Hej.
Efter hvad jeg har fået oplyst, sker det jo kun, hvis skærmen står tændt med det samme billede, mange timer i træk.
Og det er rigtigt, det gælder for alle typer skærme, altså også for CTR.
Derfor er det også, f.eks. på PC'en, en rigtig god ide at bruge "Pausebillede" som aut. starter og bevæger sig rundt på skærmen, det er ligegyldigt, om der er en lille film, el. andet, bare noget som bevæger sig rundt på skærmen. (På min egen PC'er, er den sat til at starte efter 15 min. hvis maskinen er er i brug.)
Af samme grund, er der jo også i de fleste DVD-afspillere, en form for "skærmbeskytter" ofte en figur el. andet, der springer rundt på skærmen. På de tre jeg har i huset, er det fabrikat-navnet der er brugt.
|
Mvh. Frede. [COLOR=BLUE] TV: "Pana" TH-37PX70 Afspiller: "Pana" DMP-BD80
|
|
MadManMingo
Super bruger
Oprettet: 26-Januar-2006
Point: 253
|
Sendt: 28-April-2006 kl. 09:33 |
@Pokerface
Enig - Men det hjælper jo ikke rigtig noget, hvis man i lang tid ser tv i 4:3, med sorte bjælker i siderne. Man kan jo ikke have en pasuseskærm til at fise rundt der mens man ser tv...
|
|
velsi
Bruger
Oprettet: 05-Oktober-2004
Point: 67
|
Sendt: 28-April-2006 kl. 09:54 |
Netop MadManMingo...
Jeg vælger at lade mit Philips LCD tv bestemme hvilket format der skal vises, og da der i gennemsnit udsendes flest udsendelser i 4:3, bliver bjælke-skyggerne åbenbart et problem for mange.
Beklageligt at ens tv til 10.000 dask, allerede efter et halvt års brug har disse irriterende skygger. Det er ikke noget producenten advarer en om i deres brugermanual.
|
|
Pokerface
Guld medlem
|
Sendt: 28-April-2006 kl. 10:05 |
MadManMingo skrev:
@Pokerface
Enig - Men det hjælper jo ikke rigtig noget, hvis man i lang tid ser tv i 4:3, med sorte bjælker i siderne. Man kan jo ikke have en pasuseskærm til at fise rundt der mens man ser tv... |
Hej igen.
Hmm, har du da kun èn kanal/program på dit TV, for har du flere, og nogle af dem sender i bredformat, så skulle der jo ikke være problemer, altså efter hvad jeg har fået at vide.
Der er jo ikke tale om hverken 5 - 10 el. 24 timer i træk, før det sker, men derimod rigtig mange timer, altså dagevis, med det samme billede.
Bemærk: eks. i første indlæg foroven, der står jo der også, at det havde stået i 5 måneder.
|
|
|
Pokerface
Guld medlem
|
Sendt: 28-April-2006 kl. 10:07 |
velsi skrev:
Netop MadManMingo...
Jeg vælger at lade mit Philips LCD tv bestemme hvilket format der skal vises, og da der i gennemsnit udsendes flest udsendelser i 4:3, bliver bjælke-skyggerne åbenbart et problem for mange.
Beklageligt at ens tv til 10.000 dask, allerede efter et halvt års brug har disse irriterende skygger. Det er ikke noget producenten advarer en om i deres brugermanual. |
Synes det lyder som meget hurtigt, at de er opstået, det undrer mig meget.
|
|
|
thjensen
Junior bruger
Oprettet: 24-Januar-2006
Point: 41
|
Sendt: 28-April-2006 kl. 10:20 |
velsi skrev:
Beklageligt at ens tv til 10.000 dask, allerede efter et halvt års brug har disse irriterende skygger. Det er ikke noget producenten advarer en om i deres brugermanual.
|
Hej Velsi, Jeg forstår godt det er rigtigt irriterende med skygger, men producenterne er dog begyndt at advare, jeg har Samsungs LCD 32M61BX og her bruger de side 2 og 3 i manualen til at advare mod indbrænding ved diverse former for still billeder (inkl 4:3 rammer).
mvh Thomas
|
|
pilehave
Guld medlem
Oprettet: 01-Marts-2006
Point: 1263
|
Sendt: 28-April-2006 kl. 10:33 |
Ja jeg ville sgu benytte min reklamationsret og få byttet fjernsynet hvis der er skygger efter ½ år...
|
|