recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Det digitale sendenet
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DVB-T2 på 2011 Panasonic
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDVB-T2 på 2011 Panasonic

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Jwin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Januar-2008
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 757
Direkte link til dette indlæg Emne: DVB-T2 på 2011 Panasonic
    Sendt: 19-Februar-2011 kl. 08:57
I følge specs på ppradio's hjemmeside, er der DVB-T2 tunere på de større modeller af Panasonic's 2011 årgang. Altså S30, G30, GT30 og VT30. Der står endda "Boxer HD godkendt".

J

Redigeret af Jwin - 19-Februar-2011 kl. 09:11
Til top
keldp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-August-2008
Sted: Denmark
Point: 713
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2011 kl. 10:24
Oprindeligt skrevet af Jwin Jwin skrev:

I følge specs på ppradio's hjemmeside, er der DVB-T2 tunere på de større modeller af Panasonic's 2011 årgang. Altså S30, G30, GT30 og VT30. Der står endda "Boxer HD godkendt".

J

Ja det er super jeg køber VT30  50 eller 55 tommer til næste år når priserne falder.
jeg kan fint leve med vores 42" et år mere.
Tv: LG 65" B1 Receiver: Marantz sr 7011
CD Afspiller : YAMAHA CDX-890
BLU-RAY : Panasonic DMR-UBC80    Højtalere
Front : Dali, Mentor 5
Center: Dali Suite C 0.8
Bag:Dali Suite Rear.
Sub: Dali S 12.
Til top
----OR---- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-April-2004
Point: 787
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2011 kl. 05:20
Oprindeligt skrevet af Jwin Jwin skrev:

J

Hvad skal det bruges til i lille DK ? Til os, der bor uden for Sveriges dækning.

Redigeret af ----OR---- - 20-Februar-2011 kl. 05:23
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19556
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2011 kl. 07:56
Oprindeligt skrevet af ----OR---- ----OR---- skrev:

Hvad skal det bruges til i lille DK ? Til os, der bor uden for Sveriges dækning.

Fremtiden. Spørgsmålet er hvor længe der går inden T2 kommer.

Som det er lige nu ville jeg ikke købe tv uden DVB-T2 tuner.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2011 kl. 10:59

Terracom har stillet krav til, at nye TV modeller skal have T2 Tuner, af hensyn til at man allerede i Sverige jo sender i T2, og at der her nok snart følges efter.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Maj-2007
Point: 2247
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2011 kl. 12:09
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Fremtiden. Spørgsmålet er hvor længe der går inden T2 kommer.

Som det er lige nu ville jeg ikke købe tv uden DVB-T2 tuner.

Klaus

Når ny teknologi, der vil medføre en erstatning af den eksisterende, kommer, så er det første der typisk sker, at man - beslutningstagere, sælgere mfl. - forsøger at overbevise alle om, at vi sikker ikke skal anvende det nye og helt bestemt ikke før 'om hundrede år'.

Særligt de politikere og deres bagmænd i form af embedsmænd/eksperter, der for kort tid siden har fortalt, at den gamle teknik ville være fremtiden og nu må se en kæmpe  'gonzo' i øjnene,  er ofte helt umulige til at erkende derees egen tåbeligheder.

Der er også borgere, der ikke kan og vil forstå  teknologiudvikling og slet ikke økonomien deri.  Alle argumenter, der direkte eller indirekte indeholder 'jeg, mig,min, mine'  som argument - er stort set uden betydning i en rationel beslutning, der skal være fælles for hele/store dele af samfundet.   Sådanne borgere burde der ikke lyttes til, og når det alligevel sker - medfører det oftest en større samlet 'lidelse' for alle.

Nå men lad mig give et par eksempler.   

DAB. Blev valgt uden der forelå en ordentlig teknisk afklaring af de forventet fejl og ulemper og  slet ingen vurdering af alternative muligheder.  

I UK har der været en betydelig interesse fra BBC for at 'redde'  VHF bånd III for broadcasterne. I UK anvendes VHF ikke længere til at sende fjernsyn og frekvenserne blev i større og større udstrækning anvendet til  mobil tovejsradio (type taxi radio). 
BBC kunne jo let betale de (alt for) høje transmissionsudgifter til DAB via licensen, og de BBC radiofolk, der besluttede, var 'her og nu løsere' og havde bevisligt ikke forståelse for, at standarder skal vælges for det længere sigt.   
DAB blev derfor af BBC for omkring  10 år siden uden tekniske ændringer ophøjet fra et  1980'er forsøg med en digital radio teknologi til en main-stream forbruger teknologi.   Dead   

De sidste 10 år, har så  været en sej kamp for en accept af simple sandheder
  • at  dækningen er dårlig pga. primitiv teknologi for både de analoge radiobølger og den digitale fejlretning mm. som anvendes af DAB.
  • at lyden er dårlig, og i praksis ikke når i nærheden af et godt modtaget FM stereo signal, og aldrig bliver noget, der blot ligner CD kvalitet.
  • at bit-rate kapaciteten af en mux er ringe
  • at DAB ikke har en blot rimelig løsning til lokale radiostationer.
  • at MP2 lydkodningen dårligt  tåler  den kompression, som i praksis er nødvendig.  
  • at teknologien blander lydkodningen  og transmission sammen. Således er MP2 lyd eneste mulighed med DAB.
  • at standarden er baseret på den chip-regnekraft, som man havde for 20-25 år siden, mindst 10.000 gange mindre end dagens, og mindst 100 gange under år 2000's regnekraft (10 år siden)
Hvis man ikke havde valgt DAB, men istedet klar meldt ud at digital radio først ville komme, når 'det duede', så havde man med nær 100% sikkerhed på nuværende tidspunkt  haft gode og effektive og salgmodne standarder for digitalradio.

DVB-T/MPEG-2
Da DVB-T2 udviklingen blev besluttet, var  omstillingen til DVB-T/MPEG-2 allerede i gang i Tyskland.
Da DVB-T2 i foråret 2008 blev annonceret, tog det kun timer før de tyske og østrigske broadcasterer fortalte, at det ville ikke blive aktuelt de første 10 år og muligvis aldrig.
Det var naturligvis ren marketing speak  - uredelighed af værdste skuffe.

Østrig har netop besluttet hurtigt  at udbyde 2 stk DVB-T2 muxer med en tredie DVB-T2 mux senere.  Austria decides on quick DVB-T2 roll-out .   Så meget for 'muligvis aldrig'.

I Tyskland skal DVB-T2 først indarbejdes i de flerårige budgetter for brug af fjersynslicensen. Men  tro mig, pludseligt har delstaternes ministerpresidenter vedtaget en ny DTT mux-plan og så ruller DVB-T2  ud over Tyskland.

DVB-T2 kommer også i Danmark alene fordi alle nye fjernsyn vil have en kombineret DVB-C2/DVB-T2  tuner indefor de næste 12-18 mdr., hvis de altså ikke sælges helt uden tuner.
Når en DVB-T2/MPEG-4 boks allerede kan købes i England for £40-45 ~ 400 kr incl moms,  så er det jo meningsløst at købe de nuværende DVB-T bokse til næsten samme pris.

Husk, at DVB-T2 med samme senderstørrelse og strømforbrug mm  i  Danmark vil sende med over 67% højere bitrate. Det betyder, at der kan sendes over 67% flere kanaler, men også at hver kanal kan udsendes for 2/3 af den nuværende pris.  

Og pris er i sidste ende - alting.

Lars   Smile

Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2011 kl. 12:42
Jamen er det ikke bare skruen uden ende. Som ved PC'ens hastige udvikling i regnekraft, der fordobles hvert andet år. Så sker der vel en hastig udvikling af kompressionsformer og sendestandarder løbende, hvor INGEN vel helt er i stand til at forudsige eller tage højde for hvor store mulighederne er om 10 år. Jeg mener dog at man skal bruge erfaringerne fra tiden der er gået, til at vælge noget udstyr og standarder, der må kunne bruges også om 10 år.Wink
Til top
----OR---- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-April-2004
Point: 787
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2011 kl. 15:01
Jeg regner da også med, at nye mux i DK bliver DVB-T2. Men DK har for vane  at benytte sin egen lille variant af systemet, så et eller andet ikke fungerer korrekt med parallelimporteret udstyr. Så længe en dansk standard ikke er vedtaget, mener jeg det er omsonst at købe DVB-T2 udstyr nu. Måske virker lyden ikke. Eller undertekster Geek
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2011 kl. 15:14
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Jamen er det ikke bare skruen uden ende. .........., til at vælge noget udstyr og standarder, der må kunne bruges også om 10 år.Wink

Nej her er du helt gal på den - det er netop forskellen på at vælge et aktuelt produkt  med lidt gadget og lidt til husarene  - mode og andet pjank - og så skrive gode standarder, der kan leve i længere tid.

Det er klart, at når et område er nyt - her er både lydkodning, billedkodning og  den basale digitale transmissionteknologi ganske ny og under hastig udvikling - så kan standarder og især produkter ikke leve uendeligt.  
Men det gør fandens til forskel for den faktiske levetid, om man i dybden forstår teknologien og økonomien for samfundet og standardernes forventede levetid og bruger denne forståelse, når  man udformer og vælger standarder. 

Det er især vigtigt - som i enhver slikbutik - at holde legebørn og sukkergrise væk fra beslutninger, som retteligt bør vurderes og tages af køligere hjerner.   

Jeg har før sammenlignet det med at sjippe sammen mange - det går længe og som en leg, hvis alle blot rammer takten når man  hopper ind. 

Mange gange bør man ikke fastsætte en dato for, hvornår man vil indføre en ny teknologi, men arbejde mod at indføre en bestemt teknologi straks, den har overstået de første børnesygdomme.

Hvis Danmark havde ventet til 2007 med MUX1, kunne vi direkte have valgt DVB-T/MPEG-4 sammen med Norge.    Det eneste man rigtigt opnåede ved MPEG-2 var, at nogle ret få ekstra seere kunne se DR2 i 12-16 mdr. længere.   Det kunne man næsten have opnået med et par ekstra analoge DR2 sendere.   Men legebørnene ville igang med MPEG-2 Ouch

Hvis Danmark derimod - som nu - havde vedtaget mux1 med DVB-T/MPEG-2 i 2006, så kunne vi have valgt DVB-T2 som fremtidig standard. Så have vi nok været nødt til at udsætte det fulde DTT net med 6-8 mdr (til sommeren 2010) pga fort lille udvalg i  DVB-T2 udstyr i foråret 2010.

Man så kunne  jo blot have have sendt med  DVB-T/MPEG-2 i disse 6-8 mdr.

Men  nu ville vi så have haft et DVB-T2 net, der ville have været langt, langt bedre og billigere ot drive for licensen og for Boxer.

Lars    Smile

Til top
Vilhelm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2009
Sted: København Ø
Point: 1508
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2011 kl. 17:05
Lars (reslfj)!

Tak for endnu en gennemgang. Men hvad sker der i Danmark mht. DVB-T2? Er alle aktører og beslutningstagere faldet i søvn, eller tror beslutningstagerne at de fortsat kan agere uden at inddrage offentligheden i deres overvejelser?

Venlig hilsen, Vilhelm
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2011 kl. 21:34
Oprindeligt skrevet af Vilhelm Vilhelm skrev:

Lars (reslfj)!
....Er alle aktører og beslutningstagere faldet i søvn, eller tror beslutningstagerne at de fortsat kan agere uden at inddrage offentligheden i deres overvejelser?

Det sidste synes i det mindste at være tilfældet, når man ser hvor hemmeligt de sidste medieaftaler er blevet til.

Der er sgu ikke meget af ånden fra folkehøjskolerne eller en fri og åben debat tilbage i vore mediepolitikere.  

Nu gør jeg jo pt. ingen hemmelighed ud af min holdning til 'Radio Møller'.  Thumbs Down

Det projekt er, efter hvad jeg kan se, en total uhellig alliance for at støtte en eller flere aviser med 800 millioner over 8 år og nogle 'P1 hadere',  der tilsyneladende ikke kan eller vil forstå at alsidighed nødvendigvis indebærer, at ens synspunkter til tider bliver bragt i tvivl. Hvis ens synspunkterne så ikke bunder i meget andet end uvidenhed og fordomme - kan man jo let føle, at man står temmeligt afklædt - LOL      

Lars    Smile

Redigeret af reslfj - 20-Februar-2011 kl. 21:34
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2011 kl. 00:12

Jeg regner da også med, at nye mux i DK bliver DVB-T2. Men DK har for vane  at benytte sin egen lille variant af systemet, så et eller andet ikke fungerer korrekt med parallelimporteret udstyr. Så længe en dansk standard ikke er vedtaget, mener jeg det er omsonst at købe DVB-T2 udstyr nu. Måske virker lyden ikke. Eller undertekster   Geek

Det er nu ofte producenterne, der indlægger noget i firmware - eller undlader at rette fejl - så udstyret alligevel ikke virker i  andre lande.

Danmark burde virke langt kraftigere  for fælles Europa-standarder og krav om at alt udstyr skal kunne anvendes overalt - med garanti - så ville de flest sådanne problemver være løst.
Det er i hovedsagen et sted mellem sjusk og bevist forsøg på at hindre den maksimale priskonkurrence.

Det er dårligt  eller forbudt  - vælg selv hvad du tror.

Hvis du tænker på vore problemer med undertekster - som vi så først på MPEG-2 udstyr og senere på MPEG-4 udstyr - så synes jeg DR var alt for flink.  En offentlig skandalisering af de uduelige leverandører efterfulgt af en tur i konkursretten havde lært sjuskede leverandører meget mere om ånd og bostav i købeloven.

Men da priserne på udstryr med DVB-T og  med DVB-T2 i England allerede er næsten identiske. bortset for de billigste enheder (FTA bokse), så er dit valg enten:

• køber du en DVB-T/MPEG-4 enhed   som med sikerhed ikke overlever DVB-T2  eller
  • køber du en DVB-T/MPEG-4 boxer.se godkendt enhed der har rigtigt gode chancer for DVB-T2 i Danmark..

Det første er da klart mindre klogt, selv om du ikke får en egentlig garanti for DVB-T2.
Husk DVB-T2 er en Nordig standard og Boxer anvender faktisk Nordig som grundlage for sin godkendelse.

Lars   Smile

PS!  Så længe nye produkter ikke er udbredt, vil der nok være færre slagtilbud, men så søg i Sverige. Eller sig du ikke køber før prisen er rigtig. Indkøbsprisen fra leverandørene er ikke nævneværdig forskellig.

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu