Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
rasmuskarlsen
Bruger
Oprettet: 24-Juli-2006
Status: Offline
Point: 193
|
Emne: Aperture, Shutter speed, mm Sendt: 06-Marts-2011 kl. 06:01 |
Hej..
Jeg har forsøgt at finde ud af hvad Aperture, Shutter speed betyder, i forbindelse med brug af mit Panasonic ZS7 (TZ10):
Shutter speed har jeg indtil videre fundet ud af, er længden som linsen holdes åben før den lukkes (Så lysmængden kan reguleres). Kort Shutter speed = Hurtig lukketid, og derved godt til motiver i bevægelse.
Aperture er størrelsen på linsen. Hvis jeg sætter kameraet til manuel, kan jeg vælge fra F3.3 -> F6.3. Hvor F3.3 skulle være den største værdi.
Men så er så spørgsmålet hvordan disse kombineres korrekt. Indtil videre har jeg slået histogrammet til, så man kan se lyssammensætningen på billedet. Og kurven er gul hvis kameraet ikke mener Aperture samt Shutterspeed passer sammen, og hvid hvis de gør.
Er der nogle generelle retninglinjer der er gode at følge? Endvidere kan jeg ikke forstå jeg kun kan vælge F3.3. Har læst at mange kompaktkameraer har ca. 2.5 eller deromkring? Er dette bedre?
Redigeret af rasmuskarlsen - 06-Marts-2011 kl. 06:02
|
|
db89
Guld medlem
Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Status: Offline
Point: 1758
|
Sendt: 06-Marts-2011 kl. 07:22 |
Mit bedste råd til dig er at gå ind på fotostart.dk, der ligger nogle danske artikler som forklarer alle de der ting så almindelige mennesker kan forstå det, og ellershar de også et godt forum der udelukkende handler om foto
|
|
justrace
Guld medlem
Oprettet: 06-August-2009
Sted: Mindanao, Ph
Status: Offline
Point: 1490
|
Sendt: 06-Marts-2011 kl. 07:23 |
Shutter er hvor lang tid der slippes lys ind, og Aperture er hvor meget der slippes ind.
Ja, jo lavere tal på Aperture er bedre, da der kan slippes mere lys ind, og derved forkorte Shutter speed.
|
|
|
Bschmidt
Guld medlem
Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
|
Sendt: 06-Marts-2011 kl. 09:16 |
Kombinationen er vel ikke entydig. Det kommer an på hvilke billeder man vil tage. Eks holder man generelt en høj apeture ved landskabsbilleder for at få en længere lukkertid og større dybdeskarphed. Og ved "action"billeder kan en høj aperture også forlænge lukkertiden så man kan få bevægelsesslør på billedet. Rådet med Fotostart er rigtigt godt. Det har jeg selv haft rigtig stor glæde af. Både forum men især galleriet har jeg været glad for til at hente inspiration i.
At dit kamera ikke kan gå længere ned en f3,3 er en begrænsning i hardwaren og det er en af de faktorer der gør at fotografer bruger enddog rigtig mange penge på linser (med rød ring)
God fornøjelse
BS
Redigeret af Bschmidt - 06-Marts-2011 kl. 09:16
|
|
|
Bschmidt
Guld medlem
Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
|
Sendt: 06-Marts-2011 kl. 09:27 |
Jeg kommer i tanke om at jeg skrev i mit 1. svar (der blev slettet da min mobil ikke havde adgang til at besvare indlæg) at læs dig til teorien og kom så ud og tag nogle billeder (mange) med forskellige indstillinger af kameraet. Så kommer forståelsen lige så stille, jeg er selv i læringsprocessen og fornemmer den er lang inden man har forstået det 100%
Det dejlige er at det er gratis at tage digitalbilleder :-)
BS
|
|
|
Torben Rasmussen
Guld medlem
Flatpanels.dk
Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
|
Sendt: 06-Marts-2011 kl. 09:59 |
Da de ikke er skrevet helt entydigt i de ovenstånde svar, så er "aperture" (dansk: blændeåbning) afgørende for dybdeskarpheden. En stor blændeåbning svarer til et lavt aperture-tal og giver mindre dybdeskarphed, hvorimod en mindre blændeåbning svarer til et højt aperture-tal og giver større dybdeskarphed. Jo mindre blændeåbningen bliver, des mindre lys får du ind gennem linsen, så derfor kræves der ofte en længere lukketid for at få nok lys i billedet.
Når der er lys nok, så har du større frihed til at skrue på dybdeskarpheden, da lukketiden typisk vil være kort nok til at du kan holde kameraet stille uden stativ. Så snart lyset bliver for svagt vil automatindstillingen på kameraet skrue op for blændeåbningen indtil den max'er ud, og derefter vil den begynde at skrue op for lukketiden for at få lys nok. Når lukketiden bliver langsommere end 1/40 sek eller måske 1/30 sek(afhængigt af hvor rolig din hånd er) så vil du begynde at få problemer med rystede billeder på optikker uden stabilisering.
|
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
|
|
pfugl
Guld medlem
Oprettet: 24-Februar-2005
Sted: Skanderborg, DK
Status: Offline
Point: 1067
|
Sendt: 06-Marts-2011 kl. 10:16 |
Og dybdeskarpheden er det område hvor motivet er skarpt. Ved lille dybdeskarphed (stor blændeåbning) er det kun motivet der fokuseres på der er skarpt (fint til portrætter). Forgrund og baggrund er uskarp. Ved stor dybdeskarphed (lille blændeåbning) er næsten hele området skarpt, og derfor bedre egnet til f. eks landskaber.
|
/Peter
|
|
rasmuskarlsen
Bruger
Oprettet: 24-Juli-2006
Status: Offline
Point: 193
|
Sendt: 06-Marts-2011 kl. 10:56 |
Allright, har læst lidt på fotostart + jeres indlæg.
Dvs at hvis min kan gå fra F3.3 -> F6.6
Så er F3.3 at foretrække hvis jeg vil gøre forgrunden mere skarp og baggrunden mere sløret (eks. billedtagning af en person)
F6.6 er at foretrække hvis jeg vil have hele billedet skarpt, dvs. både personen + baggrunden.
Redigeret af rasmuskarlsen - 06-Marts-2011 kl. 10:57
|
|
Torben Rasmussen
Guld medlem
Flatpanels.dk
Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
|
Sendt: 06-Marts-2011 kl. 11:29 |
Ja. Er det et kompaktkamera du har, så er der dog en krølle på dr hele idet blænden sjældent er styret vha. hullets størrelse, men derimod elektronisk. I så fald vil du ikke få nogen synlig forskel mellem F3.3 og F6.6, men det er måske lidt for teknisk at gå i detaljer med her. Ovenstående forklaringer er i hvert almengyldige, så fremt dit kamera er af en ordenlig kvalitet.
|
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
|
|
rasmuskarlsen
Bruger
Oprettet: 24-Juli-2006
Status: Offline
Point: 193
|
Sendt: 06-Marts-2011 kl. 12:46 |
Det er et kompaktkamera: Panasonic DMC-TZ10.
Går udfra det er sådan nogenlunde, men selvfølgelig ikke det ypperste. Men alle indstillinger kan ændres derpå som beskrevet..
Men tror du har ret, kan ikke se at hullet ændres hvis jeg kigger ned i linsen, mens jeg ændrer værdien.. (Ved ikke om man kan konkludere noget udfra dette?)
Spørgsmålet er så hvorfor det er muligt at ændre dette? Samt hvorfor er der en Special Aperture priority funktion (Her kan blænden ændres fra 3.3 _> 6.6), såvel som Shutterspeed priority funktion (Her kan denne ændres fra 8s -> 1/2000s). Endvidere manual, hvor både Aperture + Shutterspeed kan ændres.. (Her kan A ændres fra 3.3 -> 6.6 + S kan ændres fra 8s -> 1/2000s)
Redigeret af rasmuskarlsen - 06-Marts-2011 kl. 12:53
|
|
Bschmidt
Guld medlem
Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
|
Sendt: 06-Marts-2011 kl. 12:53 |
har selv Panasonic godtnok et fz18 som jeg har været rigtig glad for som startkamera. Jeg ville lige se om foto var noget inden jeg investerer 5 cifrede beløb :-/ konklusionen må være at det nok bliver dSLR næste gang da det begynder at stramme lidt over skuldrene.
BS
|
|
|
rasmuskarlsen
Bruger
Oprettet: 24-Juli-2006
Status: Offline
Point: 193
|
Sendt: 07-Marts-2011 kl. 09:14 |
Bschmidt skrev:
har selv Panasonic godtnok et fz18 som jeg har været rigtig glad for som startkamera. Jeg ville lige se om foto var noget inden jeg investerer 5 cifrede beløb :-/ konklusionen må være at det nok bliver dSLR næste gang da det begynder at stramme lidt over skuldrene.
BS | Ja det er forståeligt, og kan nok også ende op med at være min konklusion. Men det svarer ikke rigtig på mit ovenstående spørgsmål :)
Det er et kompaktkamera: Panasonic DMC-TZ10.
Går udfra det er sådan nogenlunde, men selvfølgelig ikke det ypperste. Men alle indstillinger kan ændres derpå som beskrevet..
Men tror du har ret, kan ikke se at hullet ændres hvis jeg kigger ned i linsen, mens jeg ændrer værdien.. (Ved ikke om man kan konkludere noget udfra dette?)
Spørgsmålet er så hvorfor det er muligt at ændre dette? Samt hvorfor er der en Special Aperture priority funktion (Her kan blænden ændres fra 3.3 _> 6.6), såvel som Shutterspeed priority funktion (Her kan denne ændres fra 8s -> 1/2000s). Endvidere manual, hvor både Aperture + Shutterspeed kan ændres.. (Her kan A ændres fra 3.3 -> 6.6 + S kan ændres fra 8s -> 1/2000s)
|
|
|