recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kan jeg copyrighte dette værk?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKan jeg copyrighte dette værk?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
vladorlok Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 24-Januar-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 12
Direkte link til dette indlæg Emne: Kan jeg copyrighte dette værk?
    Sendt: 18-Marts-2011 kl. 19:06
Hej
 
Jeg har gang i et ganske omfattende projekt i samarbejde med 3 biografer (heriblandt Filmhuset) og en musikklub, hvor det er min mening at fejre min yndlingsskuespiller Vincent Price. Det er bl.a. planen at Filmhuset viser 8 film i maj eller juni, alt afhængig af om jeg får held til at skaffe penge via fonde til at hyre en international skuespiller til at komme og sige et par bevingede ord. Vi indretter os så efter hvornår vedkommende kan.
 
Det er min plan at jeg vil blande bitte små klip fra ALLE DE CA. 200 film jeg har med hr. Price til én lang DVD. De længste af mine klip varer 20 sekunder, og jeg viser så klip af præcis 1 minuts varighed pr. film. Denne plan fik ekstra næring da jeg pludselig kom i kontakt med afdøde Vincent Price's 42-årige datter, som ønsker denne DVD til hendes tour i år hvor farmand fejres, og til hendes hjemmeside. Jeg føler mig naturligvis mægtig beæret over at få en DVD som jeg selv har lavet med på hendes hjemmeside, så jeg gør SUPER MEGET ud af det. Ved hver eneste film forsøger jeg omhyggeligt på at fange højdepunkterne, så det bliver til ca. 200 1-minuts trailere. Kan i forestille jer hvor lang tid det tager? Det tager mig nok ca. 3 timer pr. film!!
 
Og desuden er der problemet med at nogle har jeg i ntsc og andre i pal, hvilket naturligvis ikke går. Derfor er jeg nødt til at downloade alt hvad jeg har i pal, på ntsc. Og hvis jeg ikke kan finde dem, har jeg heldigvis et program som kan lave dem om. Men hold da helt kæft for et arbejde...
 
Pga. det vildt omfattende stykke arbejde, er jeg begyndt at spekulere i, om der måske er endnu en gulerod at hente? Kan jeg måske copyrighte hele det færdige værk?
 
For at kunne svare på det spørgsmål skal det vist først lige afklares, om det jeg gør i det hele taget er lovligt? Jeg synes jeg husker et eller andet om at man godt offentligt må vise bitte små klip, ikke længere end ? sekunder offentligt, men måske husker jeg galt? Jeg frygter lidt her om denne grænse måske er 30 sekunder? Som sagt husker jeg måske galt.
 
Det er muligvis også problematisk at jeg ganske få steder har brudt en kopi-spærring, men ud af ca. 200 film sker det måske 5 gange, hvor resten er optaget fra fjernsynet, byttet over nettet, eller købt på DVD-r over nettet. Man kan vel umuligt afgøre om jeg har optaget de ca. 5 stk. fra fjernsynet eller lignende, så jeg håber det går...
 
HVIS jeg nu bevæger mig på lovlig grund, bliver mit næste spørgsmål, om jeg så evt. kan copyrighte det, og i så tilfælde, hvordan det så gøres?
 
Jeg har selv et hav af lovlige DVD'er på hylden, samt et hav af ikke helt så lovlige DVD'er. Min egen morale siger mig så, at det blot kunne være sjovt at kunne sige at jeg har lavet et sådant værk, og at det da også kunne være sjovt pludselig en dag at tjene et par kroner, men... så er den heller ikke meget længere. Hvis folk laver ulovlige kopier af den, så har jeg det sådan set alligevel ok med det! Hvordan er det nu man siger...man skal ikke kaste med sten, når man selv bor i glashus.
 
Jeg håber at en eller anden kan svare på om det jeg gør i det hele taget er lovligt, og hvis det er det, hvordan jeg kan copyrighte det?
 
Nu er lovene muligvis forskellige i Danmark og i USA, så jeg vil stille det samme spørgsmål på en amerikansk filmside.
 
Med hilsener fra muligvis verdens største Vincent Price fan
Jan
Til top
michael9000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-November-2009
Status: Offline
Point: 786
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2011 kl. 19:44
Om det er lovligt?`du har jo allerede brudt loven 2 gange!

Jeg vil svare med et spørgsmål: hvis du får copyright på din sammenklipning, hvad sker der så med dem der har rettighederne til de 200 film som du kar kopieret fra?

Til top
vladorlok Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 24-Januar-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 12
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2011 kl. 03:15
Er du nu sikker på at du ikke blot gætter?
 
Jeg mener altså at huske at man godt må vise et vist antal sekunder fra en film offentligt uden at det er ulovligt. Altså her kan jeg naturligvis huske forkert. Men HVIS dette er rigtigt, er der vel næppe noget problem i at gange med 200. Noget der er rigtigt gange 1, er vel også rigtigt gange 200.
 
Det ser ud som om at jeg selv skal ud og lede lidt i lovtekster, med den alvorlige risiko at spilde endnu flere kræfter! Så...nu har jeg vist sagt nok gange, at jeg gerne indrømmer måske totalt at være på vildspor.
 
Jan 
Til top
rawi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 08-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 282
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2011 kl. 05:14
Kontakt kulturministeriet eller en advokat og hør, der findes sikkert hundrede smuthuller og fælder for os almindelige dødelige. Men når du engang får et klart svar så lad os endelig vide.
Til top
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Status: Offline
Point: 3584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2011 kl. 10:19
Oprindeligt skrevet af vladorlok vladorlok skrev:

Jeg mener altså at huske at man godt må vise et vist antal sekunder fra en film offentligt uden at det er ulovligt. Altså her kan jeg naturligvis huske forkert. Men HVIS dette er rigtigt, er der vel næppe noget problem i at gange med 200. Noget der er rigtigt gange 1, er vel også rigtigt gange 200.
jeg ville godt nok blive sur hvis jeg satte 1000 kr i banken, og at andre kunder godt måtte tage 1kr af dem uden at bryde loven.. det kunne hurtigt koste mig hele formuen  Wink
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2388
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2011 kl. 11:13
Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

jeg ville godt nok blive sur hvis jeg satte 1000 kr i banken, og at andre kunder godt måtte tage 1kr af dem uden at bryde loven.. det kunne hurtigt koste mig hele formuen  Wink


Din analogi holder ikke, der kommer jo ikke til at mangle dele i den originale film fordi vlad kopierer et brudstykke. Hvis han kopierede og distribuerede komplette film ville du miste indtægter på salg af værket, men det er tvivlsomt om nogen afholder sig fra at købe et eksemplar af filmen fordi de kan se et minut eller to af filmen i vlad's mix. Så hvis du vil bruge din bank analogi er spørgsmålet nærmere om du ville blive sur over at folk tog et billede af de 1000 kroner du havde sat ind.

Vlad, hvor mange forskellige filmselskaber indspillede Vincent Price for? Formodentlig er det dem der ejer ophavsretten til filmene, så du kunne jo prøve at kontakte dem og høre om de er okay med at du laver sådan et potpourri af brudstykker.


Redigeret af strandvasker - 19-Marts-2011 kl. 11:13
Til top
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Status: Offline
Point: 3584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2011 kl. 12:39
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

jeg ville godt nok blive sur hvis jeg satte 1000 kr i banken, og at andre kunder godt måtte tage 1kr af dem uden at bryde loven.. det kunne hurtigt koste mig hele formuen  Wink


Din analogi holder ikke, der kommer jo ikke til at mangle dele i den originale film fordi vlad kopierer et brudstykke. Hvis han kopierede og distribuerede komplette film ville du miste indtægter på salg af værket, men det er tvivlsomt om nogen afholder sig fra at købe et eksemplar af filmen fordi de kan se et minut eller to af filmen i vlad's mix. Så hvis du vil bruge din bank analogi er spørgsmålet nærmere om du ville blive sur over at folk tog et billede af de 1000 kroner du havde sat ind.

Vlad, hvor mange forskellige filmselskaber indspillede Vincent Price for? Formodentlig er det dem der ejer ophavsretten til filmene, så du kunne jo prøve at kontakte dem og høre om de er okay med at du laver sådan et potpourri af brudstykker.
hehe,
jeg mener så den holder omkring "pengene" som jeg brugte her.. for hver gang en anden bruger 2 sek's klip fra min film og jeg intet tjener på det, så mister jeg på penge på bankkonto'n.
 
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2388
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2011 kl. 14:56
Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

jeg mener så den holder omkring "pengene" som jeg brugte her.. for hver gang en anden bruger 2 sek's klip fra min film og jeg intet tjener på det, så mister jeg på penge på bankkonto'n.


Det forudsætter at der er et marked for 2 sekunders klip, at folk er villige til at betale for den slags. Hvis ikke det 2 sekunders klip har en reel markedsværdi er det svært at hævde du har mistet noget, med mindre selvfølgelig at det var lige de 2 sekunder der afslørede hvem morderen var og folk efterfølgende ikke gider se filmen.. LOL
Til top
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Status: Offline
Point: 3584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2011 kl. 15:20
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

jeg mener så den holder omkring "pengene" som jeg brugte her.. for hver gang en anden bruger 2 sek's klip fra min film og jeg intet tjener på det, så mister jeg på penge på bankkonto'n.


Det forudsætter at der er et marked for 2 sekunders klip, at folk er villige til at betale for den slags. Hvis ikke det 2 sekunders klip har en reel markedsværdi er det svært at hævde du har mistet noget, med mindre selvfølgelig at det var lige de 2 sekunder der afslørede hvem morderen var og folk efterfølgende ikke gider se filmen.. LOL
vel, reklamer er nok mit bedste bud og måske høj aktuelt "nykredit" reklamen.
og rigtig, andre gode bud er de sidste sekunder af 200 film's slutninger som skal danne et billed af noget der.. f.eks vill de sidste sekunder af shutter island skabe total forvirring. og producenten ville nok helst have en del for at nogle bestemte klip blev vist frem, så her kan en copyright nok spille ind. for argumentet kan være selvom kun x sekunder bruges må man betale for hele produktet, ik?
Til top
ThomasP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 26-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2011 kl. 17:53
Dit projekt er et klart brud på ophavsretsloven.

Til din orientering kan jeg oplyse, at DR og TV2 betaler 3000 kr. (+ moms) pr. påbegyndt minut af filmklip brugt i andre programmer, så du kan selv regne ud, hvad dit projekt vil koste dig.

Når du skriver "Jeg synes jeg husker et eller andet om at man godt offentligt må vise bitte små klip, ikke længere end ? sekunder offentligt, men måske husker jeg galt?" så er det fordi du har misforstået citatretten i ophavsretloven. Den giver i specielle tilfælde ret til at vise enkelte filmklip (fx i omtaler af debat om film), men hvis hele det nye værk (film) består af genbrugsstumper, er der retspraksis for, at loven er overtrådt. Man kan altså ikke nasse på andres værker, blot antallet er ofre er stort nok. Citater må netop kun udgøre en begrænset del af det nye værk.

Se i øvrigt
http://www.kum.dk/infokiosk


vh. Thomas


Redigeret af ThomasP - 19-Marts-2011 kl. 17:59
Til top
NPIversen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 19-Marts-2011
Status: Offline
Point: 43
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2011 kl. 18:36

Oprindeligt skrevet af ThomasP ThomasP skrev:

Dit projekt er et klart brud på ophavsretsloven.

Til din orientering kan jeg oplyse, at DR og TV2 betaler 3000 kr. (+ moms) pr. påbegyndt minut af filmklip brugt i andre programmer, så du kan selv regne ud, hvad dit projekt vil koste dig.

Når du skriver "Jeg synes jeg husker et eller andet om at man godt offentligt må vise bitte små klip, ikke længere end ? sekunder offentligt, men måske husker jeg galt?" så er det fordi du har misforstået citatretten i ophavsretloven. Den giver i specielle tilfælde ret til at vise enkelte filmklip (fx i omtaler af debat om film), men hvis hele det nye værk (film) består af genbrugsstumper, er der retspraksis for, at loven er overtrådt. Man kan altså ikke nasse på andres værker, blot antallet er ofre er stort nok. Citater må netop kun udgøre en begrænset del af det nye værk.

Se i øvrigt
http://www.kum.dk/infokiosk


vh. Thomas

Jeg kan ikke sige at jeg er lodret uenig i din betragtning. Det er en oplagt mulighed at trådstarter i forbindelse med sit projekt bryder ophavsretsloven, men "projektet" som sådan kan næppe betegnes som et klart brud på ophavsretsloven.

Hvis vi starter med at se på spørgsmålet i trådens titel er svaret klart nej. I Danmark kan man ikke copyrighte et værk, filmværker beskyttes af ophavsretten (ophavsret er IKKE det samme som copyright). Ophavsretten hverken kan eller skal registreres, den opstår sammen med værket.

Et værk, ulovligt som lovligt, vil altid opnå ophavsretligbeskyttelse så længe det lever op til "originalitetskravet" og dermed lader sig omfatte af OHL §1.

Om værkets tilbliven er sket under lovlige forhold, og om værket krænker anden ophavsret m.v. er ikke videre relevant i forhold til spørgsmålet om produktets værkshøjde.

Citatretten indenfor film er et meget svært emne, og mig bekendt findes der hverken praksis der be- eller afkræfter muligheden for at skabe et nyt og lovligt værk alene ud fra citater (ikke dermed sagt at en tilfældig sammenblanding af hjemmelavede filmtrailere kan betegnes som et værk). Tager jeg fejl må du meget gerne henvise mig til betænkninger/forarbejder/domme m.v.

Grundet trådstarters umiddelbare ophavsretlige forvirring, samt kernespørgsmålets ganske avancerede natur mener jeg ikke, at det kan lade sig gøre at udlægge juraen her på foraet i fornødent omfang. Jeg kan derfor kun anbefale at lytte til Rawi og kontakte enten brancheorganisationer/KM/advokatbranchen eller en retshjælp. Jeg kan i forhold til sidstnævnte anbefale Kunstnernes Retshjælp: http://www.kunstnernesretshjaelp.dk/



Redigeret af NPIversen - 19-Marts-2011 kl. 18:38
Til top
Poplic Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 28-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 367
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2011 kl. 19:44
Nu er jeg ikke 100-meter mester i ophavsret, omend jeg på journalisthøjskolen har haft det som fag som en del af pensum i mediejura. MEN - mig bekendt er det helt legalt for en kunstner at lave en collage af andres værker. Det tror jeg ikke du vil blive retsforfulgt for. Du har lavet et selvstændigt kunstnerisk værk, der ikke krænker et andet værk i sin helhed. 
De kulørte ugeblade kommer næppe heller efter samtlige danske folkeskoleelever, der i formning har klippet billeder sammen til en fin planche. Om du så kan få på puklen og ligefrem tjene penge på dit værk, skal jeg ikke kunne sige.

Hvis jeg var dig, ville jeg gribe knoglen og ringe til Oluf Jørgensen på Danmarks Journalisthøjskole. Han er ofte brugt som ekspert indenfor ophavsret, og jeg tror ikke der findes ret mange i kongeriget, der ved mere om det emne end ham. Han er en meget omgængelig og venlig fyr og hey - det værste der kan ske er, at siger nej til at bruge tid på dig...!
Pioneer PDP436FDE & PDPLX5090H
Onkyo TX-SR705
Harbo SUB10 & 5 x SAT10
PS2 - PS3
QNAP-TS 439 Pro
AppleTV
Zaptor
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu