|
|
Besvar ![]() |
Side 123 6> |
Forfatter | |
Kratz ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 02-November-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 284 |
![]() Sendt: 26-Marts-2011 kl. 21:26 |
Egentlig var jeg på udkig efter en ekstern harddisk til back-up brug, men nu har min ene bror efterhånden fået mig overbevist om jeg lige så godt kan tage skridtet fuldt ud og købe en NAS, hovedsageligt for at benytte muligheden for at streame musik og film over netværk i fremtiden.
Eneste problem er, at jeg intet begreb har om disse størrelser... Lidt overvejelser er der dog gjort. Først og fremmest skal den være brugervenlig. Ellers finder jeg aldrig ud af at sætte den op! Den skal have plads til 4 diske med 2 TB på hver (jeg tænker at køre RAID 5 på den, så dette skal gerne understøttes). Jeg planlægger at lægge disse WD diske i: http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=707922 Jeg har haft kigget på to modeller: 1) Synology Disk Station DS410 http://www.synology.com/enu/products/DS410/index.php 2) QNAP TS-419P+: http://www.qnap.com/pro_detail_feature.asp?p_id=183 Synology kan fås til omkring 3.300 kr, mens den anden koster knap 3.800 kr. Jeg har svært ved at gennemskue fordele og ulemper ved de to produkter, så kommentarer (og eventuelle andre forslag) vil være meget velkomne. Max budget er 4.000 kr, men gerne billigere. |
|
Panasonic TX-P55VT60, Yamaha DSP-Z7, B&W XT-serien, Oppo BDP-83SE, Panasonic DMP-BDT220
|
|
![]() |
|
Blank ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 03-Oktober-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 446 |
![]() |
læs evt denne tråd
Jeg har skrevet lidt på side 2 som du nok kan bruge.. harddiskene du har fundet er ikke beregnet til Raid, af billige diske har samsung nogle som hedder HD204UI også på 2TB stykket.. de er godkendt til brug i Synology og virker formentligt også på Qnap.. begge producenter har nogle lister på deres hjemmesider over hvilket udstyr/harddiske de understøtter.. men flere skriver om problemer med WD cavier green diskene, og har også selv haft problemer med dem (dog som 1.5 TB diske)
|
|
![]() |
|
Kratz ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 02-November-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 284 |
![]() |
Tak for dit svar!
Jeg havde ikke overvejet at hardiskene ikke var beregnet til raid. Hvor står det henne?
Så vidt jeg kan se er de med på Synology's liste over kompatible diske, lige som de Samsung diske du foreslår: http://www.synology.com/support/hd.php?lang=dan&bays_id=3&product_id=49
Synes man hører/læser dårligt om næsten alle harddiske. Personligt har jeg aldrig haft problemer med nogle af mine WD diske, men jeg vil da lige overveje det en ekstra gang.
Det lader generelt til folk er meget begejstrede for Synology, så det ender nok at blive den.
|
|
Panasonic TX-P55VT60, Yamaha DSP-Z7, B&W XT-serien, Oppo BDP-83SE, Panasonic DMP-BDT220
|
|
![]() |
|
2ben ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 06-September-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1498 |
![]() |
Hej,
Dit valg af synology er super syntes jeg. Har haft qnap og gik tilbage til synology. Jeg har idag en DS409+ og en DS411+. I den ene sidder der nogle WD RAID diske og i den anden sidder der de WD green diske du har kig på. Efter meget læsen på nettet valgte jeg WD GREEN 2TB diske til den ene. De virker super godt og kan fint anbefales. Inden de skal bruges skal man blot køre programmet WDIDLE3.exe Link-> http://www.synology.com/support/faq_show.php?q_id=407
Uanset hvilken disk du vælger skal du tage sikkerhedskopi - der er ingen garanti for at RAID diske holder længere tid end desktop diske.
Hvis jeg var dig ville jeg vælge DS410 og WD GREEN diske på 2TB.
Mvh. Torben
|
|
![]() |
|
confused ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-August-2006 Status: Offline Point: 2686 |
![]() |
Nej det er jo netop derfor man placerer dem i RAID(altså bortset fra RAID 0) - altså hvis den ene skulle stå af, tager den anden over.
Jeg er helt enig i, at der skal tages særskilt backup uanset, men det er for at sikre sig mod brand og tyveri.
|
|
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
|
|
![]() |
|
2ben ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 06-September-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1498 |
![]() |
RAID er ikke det samme som backup. Hverken RAID 1, 5 .....
Mvh. Torben
|
|
![]() |
|
confused ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-August-2006 Status: Offline Point: 2686 |
![]() |
Nej RAID(igen bortset fra RAID 0) laver man jo udelukkende for at sikre sine data mod nedbrud på ens diske. Min pointe er derfor netop, at udover at man skal sikre sine data, bør man lave en backup af disse for at sikre sig mod tyveri og brand.
Denne backup bør derfor placeres udenfor hjemmet, på samme måde som man i "gamle dage" gemte sine negativer til billeder hos familie / venner
![]() |
|
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
|
|
![]() |
|
Pseudodeth ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 13-Marts-2011 Status: Offline Point: 40 |
![]() |
Jeg har ovenstående konfiguration stående og det fungerer ubeklageligt. Jeg kan desuden anbefale at købe en usb DAC så du kan afspille musik direkte fra NAS'en. Synology brugerflade og musikafspiller er fremragende og kan styres fra diverse smartphones.
|
|
![]() |
|
Blank ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 03-Oktober-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 446 |
![]() |
Sorry, havde ikke set at de var kommet med en løsning til WD diskene..
jeg har personligt skiftet mine ud 3 gange på et år, pga min synology gik i degraded mode. så jeg holder mig væk fra WD indtil de får lyst deres "cycle" problem.. Samsung har nogle lignende diske til samme "penge", og der skal man bare være obs på at de skal være fra efter 2010/12 - 2011/1 :D og så kører det fint, og ellers kan man opdatere firmwaren.. men ja.. det er rigtigt at Raid ikke er backup, men blot redundance, men personligt føler jeg mig mere sikker når jeg har denne redundance ved at køre Raid 1 og Raid 5. data som du vil være sikker på ikke at miste kan du jo altid ligge krypteret ned på en usb harddisk, og ligge hos en ven, eller i skuffen på arbejdet..
|
|
![]() |
|
![]() |
LCC problemet med WD green diske er løst. Der findes et program WDIDLE3.exe man blot skal køre. Jeg har ingen problemer med mine WD green 2TB. LCC tallet ligger meget lavt.
Efter at der er kommet en løsning fra WD er disse diske bare super :-) Men igen der er nok en fejl ved alle diske og man kan altid finde dårlige anmeldelser på nettet.
Mvh. Torben
|
|
![]() |
|
Stone ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 03-Februar-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 333 |
![]() |
Jeg arbejder til dagligt med IT og har købt en del NAS-bokse. Mine erfaringer er, at Qnap er mere stabile på den lange bane. Har set en del Synology "brænde" diske og SATA-porte af osv.
Jeg har ikke benyttet samme diske i de 2, så det kan naturligvis være problemet. Blot min udokumenterede mening! Mvh. Steen |
|
![]() |
|
Hanzoy ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 18-Marts-2010 Status: Offline Point: 262 |
![]() |
Nu har jeg selv lige i Januar i år, købt en DS410 og 3 stk Seagate Barracuda XT ST32000641AS 2 TB diske i et RAID 5 setup. Jeg er meget tilfreds med den. Upload ligger mellem 45 og 50 mb/s og download omkring 90-100 mb/s via SMB.
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123 6> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |