recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Det digitale sendenet
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Elgiganten glemmer det vigtigste.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketElgiganten glemmer det vigtigste.

Besvar Besvar Side  123 8>
Forfatter
Besked
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Direkte link til dette indlæg Emne: Elgiganten glemmer det vigtigste.
    Sendt: 27-Marts-2011 kl. 10:04
Elgiganten har udsendt information omkring TV2 og DVB-T2. 

De skriver "”Det er helt korrekt, at DVB-T2 standarden eksisterer, den benyttes bl.a. i England"  og det er ikke forkert - men det er ikke retvisende,  idet Elgiganten ikke fortæller at  DVB-T2 også bruges til normale daglig HD udsendelser i fx Finland. 

Men langt vigtigst for kunder på det østlig Sjælland og  i nordlige Jylland vil det være at oplyse om at Sverige anvender DVB-T2 til at sende  SVT1-HD og SVT2-HD i bla Skåne og Gøteborg.

Det er jo helt muligt at se  SVT1-HD med en eksisterende sverigsantenne og de fleste steder også SVT2-HD med en VHF antenne.    
Det må da være en oplysning som for sådanne kunder er af betydning for købet. Det er  også noget som Elgiganten med forretninger i Sverige, må vide alt om.

Det er således i min optik en grov udeladelse at skrive om DVB-T2 - uden at forklare klart og ojektivt om  de svensk HD udsendelser - 

Få det nu rettet.

Lars    Smile 

PS!  Muligvis kan man også modtage SVT1-HD og evt. SVT2-HD på Bornholm - er der nogen der har prøvet ?

Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
JesA Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-Marts-2008
Sted: Sjælland
Point: 697
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2011 kl. 10:47
Jeg må indrømme at jeg ikke helt kan forstå din voldsomme forargelse. Jeg er såmænd helt med på at jo bedre/mere info man som forbruger får, jo bedre - men at Elgiganten skal informere om f. eks. det Finske sendenet, finder jeg er helt ude i skoven.
M.h.t. muligheden for at modtage svensk TV, så synes jeg heller ikke her at Elgiganten skal skoses for "dårlig rådgivning". Det som jeg læser mellem linierne i dit indlæg, er at man som forbruger helt og aldeles skal/kan "slå hjernen fra" og ikke tænke "selvstændige tanker" f.s.v. at søge eller spørge efter specifik rådgivning i forbindelse med ens behov/geografi. Lidt som der var tilfældet med problematikken omkring DVB-C tunere i sin tid, hvor, ihvertfald i mine øjne, nogle påtog sig jeg-VIL-ikke-vide-attituden, og lagde al ansvar over på forhandlere.......

- Men som sagt, jeg forstår godt kernen i det du siger......men er blot ikke enig med dig i dit ræsonnement.

MVH
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Point: 4909
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2011 kl. 11:01
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Elgiganten har udsendt information omkring TV2 og DVB-T2. 

De skriver "”Det er helt korrekt, at DVB-T2 standarden eksisterer, den benyttes bl.a. i England"  og det er ikke forkert - men det er ikke retvisende,  idet Elgiganten ikke fortæller at  DVB-T2 også bruges til normale daglig HD udsendelser i fx Finland. 

Men langt vigtigst for kunder på det østlig Sjælland og  i nordlige Jylland vil det være at oplyse om at Sverige anvender DVB-T2 til at sende  SVT1-HD og SVT2-HD i bla Skåne og Gøteborg.

Det er jo helt muligt at se  SVT1-HD med en eksisterende sverigsantenne og de fleste steder også SVT2-HD med en VHF antenne.    
Det må da være en oplysning som for sådanne kunder er af betydning for købet. Det er  også noget som Elgiganten med forretninger i Sverige, må vide alt om.

Det er således i min optik en grov udeladelse at skrive om DVB-T2 - uden at forklare klart og ojektivt om  de svensk HD udsendelser - 

Få det nu rettet.

Lars    Smile 

PS!  Muligvis kan man også modtage SVT1-HD og evt. SVT2-HD på Bornholm - er der nogen der har prøvet ?

Jeg er sådan set enig.

Har du informeret El giganten?

Det er jo dem der kan rette fejlen og ikke recordere.Wink
Til top
Ham_Der Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Januar-2007
Point: 1259
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2011 kl. 12:50
Jeg kan heller ikke se problemet. Det vigtigste må da være hjemlandets tv, det kan da ikke være forhandlerens pligt at rådgive om nabolands tv.
Det er jo også kun i København, Nordsjælland og Nordjylland, måske i Sydøstsjælland at det er aktuelt. Fysiske butikker i de områder bør nok have viden om dette forhold, men jeg kan ikke se det er nødvendigt at skrive på kædens nationale hjemmeside.
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2006
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2011 kl. 13:03
Oprindeligt skrevet af Ham_Der Ham_Der skrev:

Jeg kan heller ikke se problemet. Det vigtigste må da være hjemlandets tv, det kan da ikke være forhandlerens pligt at rådgive om nabolands tv.
Det er jo også kun i København, Nordsjælland og Nordjylland, måske i Sydøstsjælland at det er aktuelt. Fysiske butikker i de områder bør nok have viden om dette forhold, men jeg kan ikke se det er nødvendigt at skrive på kædens nationale hjemmeside.
Jeg synes nu altså Reslfj har endda fuldstændig ret.
Dengang man i DDR og Polen med videre anvende SECAM farvesystem var dette vel også vigtigt for K Ø B E R.

Redigeret af moho - 28-Marts-2011 kl. 13:04
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2006
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2011 kl. 13:07
JesA
Igen min følelse af Deja Vue.
Dengang Tv apparater herhjemme blev forsynede med Tunere som også dækkede S-kanalerne. Først S-1 til S-20, for igen senere S-21 til S-44.
Så nogen har måske ikke lært noget, men dette er bare ærgerligt.
Tænk især på de som gerne og helst vil have det hele, Tunermæssigt, indbygget i Skærmene. For ikke skrive hvilke digitale indbyggede Tuner krav, man har meldt ud fra USA's regering, sådan ligesom for komme forhandlere/fabrikanter i forkøbet med at undskylde sig; godtnok skærme over en hvis Størrelse!
Og igen det med at man idag jo ikke "Bare har en Video at sætte foran"  Embarrassed
Og argumentet om man fra svensk side altid vil være det foran Danmark og især foran DR1 og TV2, DVB-T2 mæssigt! Min holdning at El giganten vel ikke kan undslå sig med et sygt argument om at
DVB-T2 (måske) ikke er lovligt herhjemme. Både sygt og stygt skrevet.

Redigeret af moho - 28-Marts-2011 kl. 13:14
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2011 kl. 18:44
Oprindeligt skrevet af JesA JesA skrev:

- Men som sagt, jeg forstår godt kernen i det du siger......men er blot ikke enig med dig i dit ræsonnement.
Så læs købelovens § 76 især stk.3

"§ 76. Der foreligger en mangel ved salgsgenstanden, hvis
....
3)   sælgeren har forsømt at give køberen oplysning om forhold, der har haft betydning for køberens bedømmelse af genstanden, og som sælgeren kendte eller burde kende,..."

Her kan genstanden  være teknisk helt i orden efter spec. Blot det forhold,  at "Sælgeren har forsømt",  gør genstanden mangelfuld i lovens forstand.

Og da Elgiganten nødvendigvis kender forholdene i Sverige omkring DVB-T2 og da alle med en antenne mod Sverige også kan modtage den/disse HD kanaler - så vil det for de fleste købere have betydning med denne DVB-T2 information.   

Lars    Smile

Til top
JesA Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-Marts-2008
Sted: Sjælland
Point: 697
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2011 kl. 18:51
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Så læs købelovens § 76 især stk.3

"§ 76. Der foreligger en mangel ved salgsgenstanden, hvis
....
3)   sælgeren har forsømt at give køberen oplysning om forhold, der har haft betydning for køberens bedømmelse af genstanden, og som sælgeren kendte eller burde kende,..."

Her kan genstanden  være teknisk helt i orden efter spec. Blot det forhold,  at "Sælgeren har forsømt",  gør genstanden mangelfuld i lovens forstand.

Og da Elgiganten nødvendigvis kender forholdene i Sverige omkring DVB-T2 og da alle med en antenne mod Sverige også kan modtage den/disse HD kanaler - så vil det for de fleste købere have betydning med denne DVB-T2 information.   

Lars    Smile

Lars, jeg forstår stadig godt hvad du mener- men er stadig ikke enig med dig Smile
HVORDAN I ALVERDEN skal Sælger tage stilling til/højde for alle mulige købers individuelle ting som måtte have specifik betydning for dem - eller rettere; du ønsker at Sælger skal skrive alle de ting et givent produkt IKKE kan, når det bruges under "kendte og forventelige forhold". Og jeg mener ikke at det er rimeligt at Sælger skal tage stilling til/højde for hvordan antennesignaler er i et fremmed land end det det sælges i!!" 

MVH

Redigeret af JesA - 28-Marts-2011 kl. 18:53
Til top
Fnulder Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-September-2008
Point: 503
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2011 kl. 18:59
Ej, det er sku langt ude hvis butikkerne nu også skal have styr på hvad nabolandene bruger af net :S Tag jer sammen får man lyst til at sige...
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Point: 1977
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2011 kl. 19:06
nu er det fandme for langt ude.

hvis man ikke selv gider sætte sig minimalt ind i ting før man poster 6000-20000 afsted så er man selv medskyldig. 
hvis man er interesseret i de svenske kanal kan man jo lette røven og erhverve sig lidt viden.

Hvad hvis der bliver sendt et nyt kraftig signal fra rusland, men en anden standard skal elgiganten oplyse om at man ikke kan modtage det signal?
Havd med alle de obscure radiosignaler der findes? skal de genopfriskes hvergang vi køber en fm transistor, bare så man ved at dem kan man ikke tage.

Alle produkter har begrænsninger og jeg synes personligt ikke at en discountbutik som elgiganten skal klandres for at de ikke oplyser om svenske sendeforhold.
Jeg forventer ikke at en butik har sat sig ind i vores nabolandes sendeforhold. hvad med den lille butiksejer i Herning. skal han lige have et overblik over hvilke signaler der benyttes i polen, tyskland, sverige, norge og de britiske øer (kunden skal jo måske have sit tv med til færøerne).

endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2011 kl. 19:10
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Jeg er sådan set enig.

Har du informeret El giganten?

Det er jo dem der kan rette fejlen og ikke recordere.Wink

Point taken - Det havde jeg ikke  -  det har jeg nu.

Men  jeg skrev meget bevist  "Elgiganten"  i titlen.   Og jeg finder da gerne gamle indlæg  frem ved passende senere lejligheder.  

Lars :) 

PS! Jeg vil gerne understrege at jeg ikke har noget imod Elgiganten, det er 'deres' fjernrsyn og youSee boks, jeg ser (tv på), mit tøj vaskes og tørres af 'deres' maskiner mv. -    

Redigeret af reslfj - 28-Marts-2011 kl. 19:36
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2011 kl. 19:35

Lars, jeg forstår stadig godt hvad du mener- men er stadig ikke enig med dig Smile
HVORDAN I ALVERDEN skal Sælger tage stilling til/højde for alle mulige købers individuelle ting som måtte have specifik betydning for dem - eller rettere; du ønsker at Sælger skal skrive alle de ting et givent produkt IKKE kan, når det bruges under "kendte og forventelige forhold". Og jeg mener ikke at det er rimeligt at Sælger skal tage stilling til/højde for hvordan antennesignaler er i et fremmed land end det det sælges i!!" 

MVH

Men sådan er loven - og sådan fortolkes loven - og sådan havde folketinget ønsket at loven skulle fortolkes - nogle ville endda have skærpede reglerne.
Jeg ønsker ikke andet end at købeloven følges i ånd og bogstav.  Det er let og simpelt - men forretningen skal til tider give informationer, der får køber til at udsætte eller opgive købet - that's life.

Sælger skal ved hvert enkelt salg sikre sig, at køber har de informationer, som er af betydning for netop denne køber og som en branche sælger ved eller burde vide.  Her er det et simpelt spørgsmål til kunden - "Hvordan modtager du dit fjernsynssignal?"  og hvis der svares via antenne, så  "Ser du også fjernsyn fra Sverige via antenne?".  Det er så simpelt.*

Købeloven taler om " betydning for køberens bedømmelse "  det er det der er afgørende - ikke om signalet kommer fra Sverige.
Hvis du havde købt i Sønderborg, tror jeg ikke nogen (klagenævn/domstol) ville forvente at svensk HD kanaler  var relevant for en køber, medmindre sælger var blevet fortalt at apparatet skulle til København.  Men her hvor jeg bor, er det det normale at have en sverigesantenne, hvis man alstå bruger  antennefjernsyn.

Lars   Smile

* Og så bør sælger - for sin egen skyld - lave et kort notat på fakture, hvis der kan være mindste tvivl.

Redigeret af reslfj - 28-Marts-2011 kl. 19:47
Til top

Besvar Besvar Side  123 8>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu