recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Rettigheder i forbindelse med indholdsudbyder mob
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketRettigheder i forbindelse med indholdsudbyder mob

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Emne: Rettigheder i forbindelse med indholdsudbyder mob
    Sendt: 21-Marts-2011 kl. 20:34
Jeg har et Telmore abb. i mit navn personligt på en tlf som min søn på 13år bruger.
 
Telefonen er nu blokeret for indholdstakseret smser... desværre blev min søn lokket i og købe 4 ting på hvad telmore siger er Habbo, a 15,- kr stk altså 60kr ialt..
 
Her er min første mail til telmore
 
"

Hej!

 

Jeg kan se via opkrævning at der er blevet trukket 60,- kr som køb af service via min søns mobiltlf. xxxxxxxx

 

Vis alle

 

4 stk. Diverse

 

-60,00 kr.

 

Dato

Tid

Beskrivelse

Varighed

Pris

02.03.11

19:45:37

Diverse

00:00:00

-15,00 kr.

02.03.11

19:42:16

Diverse

00:00:00

-15,00 kr.

02.03.11

19:41:19

Diverse

00:00:00

-15,00 kr.

02.03.11

19:40:11

Diverse

00:00:00

-15,00 kr.

 

Vi mener der er tale om en uberettiget opkrævning som vi ikke vil betale, jeg ønsker derfor at få tilbageført de 60kr til telefonens saldo.

 

Jeg har i øvrigt efterfølgende (forgæves) ledt efter et sted hvor man kan spærre for sådanne services, således jeg er sikret at man ikke fejlagtigt kommer til at betale til sådanne fupforretninger en anden gang… faktisk troede jeg at sådan noget helt pr default var slået fra.

"
 
Og telmore´s svar:
"

Jeg beklager den forlængede behandlingstid af din henvendelse. Vi har desværre ekstraordinært travlt i øjeblikket, hvorfor jeg først besvarer din mail nu. 

Jeg kan godt forstå at det kan se mistænksom ud, når der blot står 'Diverse' ved en taksering p�� Jeres forbrug.

Jeg har dog kigget lidt nærmere på det, og kan oplyse at disse takseringer I er blevet opkrævet er for køb hos en service udbyder der hedder 1230. Man kan se under Jeres udgående sms'er, at der har været sendt sms'er til 1230 d. 2/3 hvor disse takseringer på 15 kr. høre til.

Jeg har talt med udbyderen, der kunne fortælle mig at det er køb der er lavet til en chat side for unge, der hedder Habbo Hotel. Det man kan købe via sin telefon på denne side, er gadgets, tøj og andet til den fiktive person man er derinde. 

Det er derfor et reelt forbrug der har været på telefonen, så den kan hverken jeg eller 1230 tilbageføre til Jer.

 Jeg har dog være inde og lave en blokering på nummeret, så der for fremtiden ikke kan købes services over telefonen.

Grunden til at dette ikke er slået fra som standard, er at det også er denne funktion som man blandt andet bruger til at købe busbilletter."

Min afvisning af ovennævnte svar:
"

Smsérne er sendt af min 13 årige søn som har oplyst mig at der på intet tidspunkt er blevet gjort tydeligt opmærksom på at der ville blive opkrævet 15,- kr pr sms, jeg skal derfor fastholde mit krav om tilbagebetaling, med henvisning til at der fra flere udbydere netop er slået ned på udbydere som lokker intetanene unge ind i et overprissystem som overhovedet ikke står mål med ydelsen, hvor prisangivelse og ikke mindst advarsel er mangelfuld.

Vi reagerer prompte og vel indenfor rimelig grænse af normal fortrydelsesret.

Jeg tvivler på at Telmore (TDC) ønsker at være opkrævningsfolk for sådanne foretagender.

Jeg ser derfor frem til at modtage det opkrævede beløb retur."

Og deres svar retur:

"

Jeg beklager den forlængede behandlingstid af din henvendelse. Vi har desværre ekstraordinært travlt i øjeblikket, hvorfor jeg først besvarer din mail nu.

Som min kollega nævner er der i denne situation tale om reelt forbrug.

Der har været benyttet en service hvor der ikke er fortrydelsesret, da indholdet som er købt, er taget i brug.

Jeg vil ikke være uenig i at børn kan benytte/købe indhold som de ikke ved hvad er.

Da nummeret dog er registreret i dit navn, er det dig der er den juridiske ejer af nummeret og derfor også ansvarlig for alt forbrug herunder.

Hvis du ikke er tilfreds med dette, vil jeg anbefale at du enten kontakter udbyderen af servicen for at hører om de vil lave en undtagelse i denne sag, eller kontakte vores klage afdeling som behandler sager som dette.

Udbyderen af denne service er:

Erocsson IPX

Telefon: 3388 2026

E-mail: dk.customerservice@ipx.com

Vores klage afdeling kan kontaktes på mailadressen:

Klage@Telmore.dk

"

Min første reaktion var at sende en mail hvori jeg fastholdt at jeg ville have beløbet retur, og samtidig oplyste dem om jeg køber samlet set for over 140.000,- kr om året hos TDC/Telmore og det er jeg ikke helt sikker på fortsætter hvis ikke de ændrer politik... det står mig jo heldigvist frit for, ,Men jeg kom til at tænke på hvad er mine rettegheder egentligt (tlf abb. står i mit navn personligt.. og ikke virksomhed) for jeg syntes ikke det kan være rimeligt at når man ikke som ejer af telefonen får en advarsel om hverken køb, eller fradømmelse af fortrydelsesret så kan de vel heller ikke sige jeg ikke kan afvise det?. Nu er telefonen spærret for køb af indhold, og 60,- kr er jo peanuts.. men princippet gør mig "nuts" nogle tips til hvordan jeg presser telmore ud over det jeg allerede har gjort? (jeg har iøvrigt afvist at klage til indholdsudbyder, da jeg jo netop hævder at jeg intet har med dem at gøre)

 

Mvh

René
Til top
MaXer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-September-2007
Sted: København S
Status: Offline
Point: 1957
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2011 kl. 20:45
Det er i princippet ikke telmore du skal have fat i, de kan ikke gøre noget i sagen, medmindre de indvilger i at dække forbruget, hvilket de på ingen måde kan stilles til ansvar for.

Det du skal gøre er at gå ind på den hjemmeside din søn har været på, og undersøge hvad der står mht. pris og fortrydelsesret på lige præcis det din søn har sendt ind. Står der pris, og at fortrydelsesret afskrives er der desværre ikke noget juridisk at komme efter. Gør der derimod ikke det, så skal du rejse henvendelse til firmaet og sige at du har fortrudt dit køb. Det skal vel at mærke være inden 14 dage.

Et lille heads up, det kan tage meget lang tid at få pengene udbetalt da teleselskaberne har det med at trække sådan noget i langdrag. Vi snakker flere uger.

Held og lykke med det!

Edit: Jeg mener det er sådan proceduren er, men jeg checker lige på arbejde i morgen.


Redigeret af MaXer - 21-Marts-2011 kl. 20:53
Bio á la MaX

Tæller nu film i K!
Til top
NPIversen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 19-Marts-2011
Status: Offline
Point: 43
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2011 kl. 21:01

Der er lidt tale om en gråzone. Udgangspunktet er dog at du som abonnent hæfter for sms'erne.

Dette kan dog fraviges såfremt teleselskabet:

1. var bekendt med at abonnementet/telefonen skulle benyttes af en mindreårig og

2. ikke vejledte om mulighederne for at begrænse eller eliminere sådanne transaktioner.

 
 

Jeg vil anbefale dig at læse Teleanknævnets sag nr. 10.12-0192-09 før du foretager dig videre i sagen:http://www.teleanke.dk/t2w_313.asp?faqquestionid=1079&enkeltfaqfile=t2w_275.asp

 


Redigeret af NPIversen - 21-Marts-2011 kl. 21:34
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2011 kl. 21:06
Jamen grundet det lange svar fra TELMORE så er fortrydelsesfristen nu overskredet, men det giver mig jo så nyt krudt overfor TELMORE for indtil deres første svar har jeg ikke anet hvad det var for, og egentligt først ved deres uddybende svar nr. 2 som først kom her til aften.. Og jeg har reageret prompte på såvel opkrævning og mails, men som i kan se på opkrævningstidspunktet og indtil nu er der gået 3 uger
Mvh

René
Til top
NPIversen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 19-Marts-2011
Status: Offline
Point: 43
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2011 kl. 21:11
Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

Jamen grundet det lange svar fra TELMORE så er fortrydelsesfristen nu overskredet, men det giver mig jo så nyt krudt overfor TELMORE for indtil deres første svar har jeg ikke anet hvad det var for, og egentligt først ved deres uddybende svar nr. 2 som først kom her til aften.. Og jeg har reageret prompte på såvel opkrævning og mails, men som i kan se på opkrævningstidspunktet og indtil nu er der gået 3 uger
Den kommer du desværre ikke langt med, fortrydelsesretten tæller fra købstidspunktet, -og det er i øvrigt ikke Telmore der har solgt dig/din søn produktet.
 
Se i øvrigt mit tidl. svar.
Til top
MaXer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-September-2007
Sted: København S
Status: Offline
Point: 1957
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2011 kl. 21:15
Oprindeligt skrevet af NPIversen NPIversen skrev:

Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

Jamen grundet det lange svar fra TELMORE så er fortrydelsesfristen nu overskredet, men det giver mig jo så nyt krudt overfor TELMORE for indtil deres første svar har jeg ikke anet hvad det var for, og egentligt først ved deres uddybende svar nr. 2 som først kom her til aften.. Og jeg har reageret prompte på såvel opkrævning og mails, men som i kan se på opkrævningstidspunktet og indtil nu er der gået 3 uger
Den kommer du desværre ikke langt med, fortrydelsesretten tæller fra købstidspunktet, -og det er i øvrigt ikke Telmore der har solgt dig/din søn produktet.
 
Se i øvrigt mit tidl. svar.
Lige præcis de to ting gør faktisk at du desværre ikke rigtig har noget juridisk grundlag for at kunne få dine penge igen. Så skal du charme Telmore og få dem til at dække det af ren kundepleje.
Bio á la MaX

Tæller nu film i K!
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2011 kl. 21:17
Min pointe var at grundet den lange svartid fra TELMORE har det ikke været muligt at identificere betalingen da den ikke er udspecificeret, så jeg ved i princippet ikke hvad det er førend jeg har den identificeret fra TELMORE
Opkræves 2/3 og klage sendes 6/3 og jeg får Telmores første svar d 15/3 sidst på dagen og det er svært for mig inden da at nå og reklamere overfor habbo, da det først er her jeg får at vide det er derfra, der står ikke hvad det er for på regningen, det jeg har klippet ind øverst er fra regningsspecifikationen.

Men jeg tror bare jeg kører på med min charme så tror jeg nok de kan se det forretningsmæssigt fornuftige i en tilfreds kunde

Redigeret af rhsin - 21-Marts-2011 kl. 21:30
Mvh

René
Til top
NPIversen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 19-Marts-2011
Status: Offline
Point: 43
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2011 kl. 21:28
Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

Min pointe var at grundet den lange svartid fra TELMORE har det ikke været muligt at identificere betalingen da den ikke er udspecificeret, så jeg ved i princippet ikke hvad det er førend jeg har den identificeret fra TELMORE
Såfremt du ikke kan bruge mit svar #1  til noget, tror jeg ikke du har noget at komme efter rent juridisk.
 
---
 
Du har tegnet et abonnement hos Telmore hvoraf det fremgår at du er kunde/bruger og at du hæfter for al trafik.
 
 
Din søn er ikke myndig men grundet dit abonnement identifiseres brugeren af din telefon med dig.
Havde du rent hypotetisk været din søn, var du klar over at købet var gennemført senest da produkterne blev leveret og taget i brug -og ikke først da regningen blev specifiseret. (Beklager den knudrede formulering)
 
 
Telmore er ikke part i købet, og fortrydelsesretten er et spørgsmål imellem dig og sælger, Telmore og deres lange svartid har dermed ingen juridisk relevans for spørgsmålet.


Redigeret af NPIversen - 21-Marts-2011 kl. 21:32
Til top
thor-thor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2008
Status: Offline
Point: 1922
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2011 kl. 22:50

Synes du kommer en smule let omkring dit/din søns ansvar i denne sag: 

Smsérne er sendt af min 13 årige søn som har oplyst mig at der på intet tidspunkt er blevet gjort tydeligt opmærksom på at der ville blive opkrævet 15,- kr pr sms, jeg skal derfor fastholde.....
Ok, så din søn mener ikke at han er oplyst om prisen? Har du selv overvejet at kigge på deres hjemmeside eller er det bare din knægts påstand (som sikkert godt er klar over at far mener han har trådt i spinaten) mod hjemmesiden, uden at du selv forholder dig til det (det kunne jo godt være at sønnike ikke ligefrem fremhæver, såfremt han rent faktisk har fået oplyst en pris/ikke har kigget nærmere på dette.
Et hurtigt kig på forsiden: http://www.habbo.dk/ viser at der er både brugerbetingelser og forældreguide nederst, som begge taler om betalingstjenester og forældreguiden taler også om priser.
 
Så forstå mig ret, jeg har ingen sympati for sider som denne som på et tyndt grundlag malker børn/deres forældre for deres penge (på linie med dem der producerer fodbold/Pokemonkort mv.)
 
Men jeg mener også at brugerne må tage ansvar for egne(og umyndige børns) handlinger istedet for at skyde skylden på andre. Istedet for at brokke sig til Telmore ville jeg nok tage en alvorlig samtale med junior om betalingstjenester etc. og så tage det som en trods alt billig, men lærerig oplevelse med disse.
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2011 kl. 08:46
jamen min søn er sit ansvar bevidst.. han har indtil nu betalt de 60,- kr og kommer til at gøre det hvis ikke jeg får kr af telmore, og servicen er da også blevet frameldt hans tlf nu.. 60,- er trods alt et lille beløb.. jeg har jo læst om folk der har mistet tusindvis af kr på den måde.
 
Men jeg er ikke enig i af Telmore blot kan fralægge sig ansvaret (det kan godt være de i henhold til kontrakt etc. mener de kan.. men moralsk mener jeg de er fedtet ind som part, da de er leverandør af kanal og betalingsformidling).. jeg mener at dette er en tjeneste man må melde TIL, ikke noget man som standard er tilmeldt... uanset om man er mindreårig eller voksen.
Det er noget nær umuligt på første hånd overhovedet at se udfra regningen hvad de 60kr er gået til, der står bare 4stk diverse af 15,- kr... også kan man ellers gætte sig til resten.
Mht. de betingelser der står på Habbo, så kan man ikke forvente at nogle 13årige overhovedet går op i den slags... og som jeg også skriver til Telmore, er det min opfattelse at Habbo er et fupforetagende som leverer "produkter" som langt fra står mål med den pris man betaler for "varen" virtuelle ting for 15,- kr.. det er jo åbenlyst at de blot er en "haj" som fisker de nye tlf.teenagerer der nu altid kommer til.. og kan de vride 60-100 måske endda mere ud af dem indtil ordningen bliver spærret så er det jo fint... og jeg bryder mig slet ikke om den slags firmaer.. men det er jo et frit land.. deres forretningsmetoder har bare lukket for ALT hvad der hedder indholdstjenester.. sagt med andre ord.. de har jo ødelagt det for alle de reelle firmaer som sælger en reel ydelse som står mål med den pris man betaler.
Og JA så er opdragelse en god ting.. min søn falder ikke i den igen.. af skade bliver man klog.. jeg mener bare fortsat at Telmore HAR et medansvar.. nøjagtigt som min bank har når nogle hæver penge på min konto.. jeg ved godt det er 2 forskellige ting.. men husk på.. fremtiden bliver jo at tlf. bliver mere udbredt som betalingsmiddel.. og her bør der være bedre regler.
 
tænk på du har 10 opkrævninger fra en indholdsudbyder, du kan ikke se hvem der opkræver dem.. ergo så kan du ikke kontrollere din regning.. og du kan ikke gøre indsigelse førend denne er identificeret af telmore... og da det tager næste 2 uger at få svar fra dem.. så er man hurtigt ude over de 2 ugers fortrydelsesfrist.. som de iøvrigt siger man slet ikke har.. Wink
 
Men nok om det.. mit mål var at se om jeg havde nogle rettigheder... det har jeg ikke.. også må jeg tage det på en anden måde.. min ualmindeligt effektive charme LOL
 


Redigeret af rhsin - 22-Marts-2011 kl. 08:49
Mvh

René
Til top
thor-thor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2008
Status: Offline
Point: 1922
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2011 kl. 12:28

Jeg kan følge dig så langt at Telmore kunne have behandlet din henvendelse noget hurtigere, men dette ville formentlig ikke betyde noget, da sønnike sikkert har fraskrevet sig fortrydelsesret.

Derudover er jeg ikke enig i at Telmore er "fedtet ind som part", bare fordi de formidler betalingen. Derudover formoder jeg at sønnike nok har læst om denne sms, hvor det formentlig har stået (måske med småt) at det kostede penge.
Det ville i øvrigt være ret upraktisk at alt var låst på forhånd. Skulle alle tlf. så være låst til kun at kunne ringe/sms lokalt, så alt andet skulle låses op som enkeltservices? Ret sikker på at teleselskaberne ville få nogle sure kunder (der alligevel ville have alt låst op)
 
Så som udgangspunkt mener jeg at man bør tage ansvaret for egen skødesløshed på sig.
Det ville måske også danne et godt eksempel for knægten, der lærer at man selv er ansvarlig for ens handlinger, istedet for at fars firmakonto/advokater mm. klarer ærterne når man har dummet sigWink. (og ja jeg er totalt gammel mand med blød hatBig smile)
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2011 kl. 13:39
jamen det kan da også meget vel blive udgangen på dette, jeg skulle blot høre om reglerne.
Dog syntes jeg nu nok at man kunne gøre selve betalingsdelen mere fleksibel.. og ikke mindst gennemskuelig så man så snart et beløb er trukket at man kan se hvem man har handlet med.
Mvh

René
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu