recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 50/60 HZ versus 100 HZ
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket50/60 HZ versus 100 HZ

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
almaus Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 16-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 27
Direkte link til dette indlæg Emne: 50/60 HZ versus 100 HZ
    Sendt: 22-Maj-2006 kl. 20:59
Det syntes som om, at Toshiba sender et 100 HZ LCD fjernsyn i handlen sidst på sommeren, modelbetegnelse 68, hvor model 66 i dag kører med 50/60 HZ. Er der nogen, der kan fortælle mig, hvordan forskellen vil udmønte sig i praksis. På forhånd tak.
master
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2006 kl. 12:25

Med 100 Hz får man et mere roligt billede uden flimmer, idet at øjet ikke kan se det flimmer som er på 100 Hz, som det kan på 50 Hz. (opdateringsfrekvensen).

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Point: 9403
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2006 kl. 12:27
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Med 100 Hz får man et mere roligt billede uden flimmer, idet at øjet ikke kan se det flimmer som er på 100 Hz, som det kan på 50 Hz. (opdateringsfrekvensen).

Korrekt på et CRT, men sådan hænger det vist ikke sammen på et LCD.

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 11-Juli-2005
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2006 kl. 13:11

Hej - her følger en lille artikel fra mig.

Fordelen ved 100 Hz på CRT er, at billedet ikke flimrer og at linierne ikke hopper synligt. For på 50 Hz ser man først hver anden linie, så næste sæt af hver anden linie = interlace = "sammenfletning".

Især på større skærme er flimmer og hop ret irriterende.

Se på billedet i midten her, overdrevet, men det er det, det drejer sig om:

Ulemperne ved 100 Hz er, at TV'ets RAM m.m. faktisk skal være rasende hurtig - det var især i starten af "100 Hz æraen" et problem - og at optagelser fra TV-kameraer (ikke fra filmkameraer med mekanisk lukker) kan have tendens til at lave dette, når der panoreres hurtigt eller er hurtige bevægelser i billedet:

Og derfor laves der kredsløb, der indsætter beregnede mellembilleder: Natural motion, Clear Motion Drive og hvad de forskellige producenter kalder deres teknologier, som regel noget med "motion" i.

Det gør gengivelsen mere glidende i bevægelser, reducerer fordoblede/"stregede" detaljer og er fint til TV. Til film gør det faktisk billedet en del anderledes end i biografen - der viser man nemlig bare hvert billede 2 gange for at undgå flimmer!

Langtfra alle 100 Hz TV har motion-kredsløb, mange viser bare billederne et par gange uden ændringer.

På LCD er der ikke flimmer (baggrundslyset er konstant og krystallerne holder deres position lige til, at de får påtrykt en anden spænding) eller interlace (de kører progressivt). Og her vil forskellen mellem 50 (60 er ikke relevant i DK med 50 Hz lysnet og TV) og 100 Hz i sig selv ikke betyde så meget - det er mere, hvad TV'et ellers har af billed-processing m.h.t. mellembilleder, der vil give synligt udslag.

Så kort sagt: Det er de specifikationer, skal skal studeres m.h.t. teori.

I praksis: Det er gengivelsen af TV hhv. film på DVD der skal ses og sammenlignes med 50 Hz modellen.

Redigeret af Carser - 23-Maj-2006 kl. 20:38
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2006 kl. 13:19

Fejl - må slettes.

...Men lahan har i øvrigt ret.

Redigeret af Carser - 23-Maj-2006 kl. 13:40
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
almaus Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 16-Maj-2006
Point: 27
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2006 kl. 20:32

Kære Carser, Mohser m.f.

Tak for de fine svar. Det er jo en fornøjelse at stille spørgsmål i dette forum. M.v.h. Master Almaus

master
Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem

Oprettet: 21-November-2003
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2006 kl. 08:35

Bagtanken med at køre 100 Hz på et LCD er at forbedre responstiden. Jeg kan dog ikke helt gennemskue om det er en marketing-gimmick eller om det rent faktisk vil fungere.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
como Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 28-April-2006
Point: 163
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2006 kl. 08:57
Oprindeligt skrevet af Otto, TC Otto, TC skrev:

Bagtanken med at køre 100 Hz på et LCD er at forbedre responstiden. Jeg kan dog ikke helt gennemskue om det er en marketing-gimmick eller om det rent faktisk vil fungere.

Det kan du jo se når i engang får de samsung M71 der er bestilt hjem.

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2006 kl. 10:26

Hej Claes,

Det, du beskriver, svarer nok til nederste billede i min lille artikel.

Et TV vil dog ofte bløde det lidt op, og så sker der det, at teksterne ikke direkte hakker, men ser dobbelte ud og bliver vanskelige eller umulige at læse, især hvis de kører så hurtigt, som de tit gør i sidelæns rulletekster efter TV2's (regional)nyheder m.m.*

På CNN, der ofte har tilsvarende i bunden, er det ikke et problem, for hastigheden er passende lav - det er sikkert meningen, man skal kunne læse det.   

Så problemet er det samme på et 100 Hz CRT og et 100 Hz LCD, medmindre TV'et ikke genbruger billeder, men indsætter beregnede mellembilleder, altså har en form for "bevægelses-korrektion" (Natural motion, Clear Motion Drive, Smooth motion e.l.).

Se evt. også, hvad jeg har skrevet i 

http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=11589, i http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=11057 og i http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=11879,

hvor jeg desværre erfarede, at visse påstande om teknologien i Philips og JVC TV fra et par andre brugere måtte korrigeres.

Decideret hakkeri, der ikke skyldes en fejl i grafikken på tekstmaskinen e.l., vil nok skyldes for ringe kredsløb i TV'et.

*(Jeg overvejer at klage) EDIT: Jeg har netop nu klaget til TV2, for nu er de også efter "gode film uden afbrydelser" begyndt at afbryde(!) rulleteksterne (der også er en del af en film), med tale og dele dem op i to hurtigtkørende søljer, der reducerer opløsningen til 1/4.
Så kan man ikke læse teksterne med småt uanset TV - der er hverken tid eller opløsning til det og man kan også gå glip af evt. god musik, der runder filmen af. 

Redigeret af Carser - 24-Maj-2006 kl. 11:37
M.v.h. Carser

Til top
Branche Medlem
Branche Medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2006 kl. 13:22

Oprindeligt skrevet af claes claes skrev:

Ved billedrørs 100Hz er der ofte hakken i rulleteksterne, især ved kravl (fra højre mod venstre) er det osse et problem på LCD ??

Nej, hakkeriet på et 100 Hz CRT skyldes den tidsforskel der er mellem de to halvbilleder i interlace systemet. På et 100 Hz LCD er det 50 progressive billeder der vises to gange hver, det giver ingen panorerings-problemer - overhovedet.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
Branche Medlem
Branche Medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2006 kl. 13:34
Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Ulemperne ved 100 Hz er, at TV'ets RAM m.m. faktisk skal være rasende hurtig - det var især i starten af "100 Hz æraen" et problem - og at optagelser fra TV-kameraer (ikke fra filmkameraer med mekanisk lukker) kan have tendens til at lave dette, når der panoreres hurtigt eller er hurtige bevægelser i billedet:

Der er to ting jeg er grundlæggende uenig i i ovenstående: For det første, så viser billedet hvad der sker når en interlace optagelse konverteres til progressive på en forkert måde, hvilket giver combing - dette har i sig selv ikke noget med 100 Hz at gøre. Det er konverteringen fra 50 Hz interlace til 50 Hz progressive der er gået galt. Dét der sker når et 100 Hz tv hakker er derimod at den viser først de ulige linier, så de lige linier, så de ulige linier _igen_ og sidst de lige linier igen. Det giver ikke helt den samme effekt som ovenstående billede, fordi de lige og ulige linier trods alt ikke vises samtidig, men det betyder at billedet hakker "frem og tilbage", hvilket giver den hakkende fornemmelse.

Det andet jeg er uenig i er kommentaren omkring "hurtig ram" og 100 Hz tv. Det er et fænomen der i mine øjne er opfundet af marketings-afdelingerne for at forklare forskellen på forskellige 100 Hz generationer. Jeg har engang forklaret forskellen mellem standard 100 Hz, Digital Scan og Natural Motion således:

http://shorterlink.com/?1CII8V

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2006 kl. 15:42

Hej Otto,

Jeg kan godt se, at billedet ikke nødvendigvis repræsenterer det så godt, men det ligner nu det, der sker på mit TV med 100 Hz Digital Plus og uden Natural Motion e.l.

Og hvis denne combing skyldes dårlig konvertering fra interlace til progressiv, hvad er det så lige, der går galt?

Og kan det fikses i service-menuen?

Eller er det bare sådan, at mit TV er?

Umiddelbart tror jeg nemlig ikke, at der er andet galt, end at billedet (der er to sammenlagte halvbilleder) er optaget med et TV-kamera med interlace!

Jeg har ikke selv oplevet hakken frem og tilbage på mit 100 Hz TV medmindre vi taler om A-B-A-B hakken med f=50 Hz - og det er nok det, du gør (tak for link i øvrigt) og muligvis også det, Claes gør.

Jeg tænkte da jeg svarede mere på større hak, nærmest frysninger, der opstod knapt så hyppigt og af andre grunde end "100 Hz billedgenbrug".

Men i det hele taget hakker TV jo i det, også film i biografen.

Vi er sikkert enige om, at der er sket meget fra de første 100 Hz TV kom på markedet og op til i dag m.h.t. opdatering, hurtig billedbehandling og anden teknologi, der laver de mange halvbilleder, vi stadig modtager, om til noget, der optegnes progressivt.

Og udover det principielle, der er dækket i det, du linker til, var mange af de tidlige 100 Hz TV langsomme og trak langt mere slør end selve det at billeder blev vist et par gange kunne forklare. Det er muligt, at det med RAM ikke var hele sandheden, men jeg er ret sikker på, at noget andet end 100 Hz og A-B-A-B i sig selv også var et problem på de tidlige 100 Hz TV.

M.v.h. Carser

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu