recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DAC or Not???
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDAC or Not???

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Maxmotor Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 30-Oktober-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 34
Direkte link til dette indlæg Emne: DAC or Not???
    Sendt: 22-April-2011 kl. 09:21
Hej forum

Har et spørgsmål ang dac?

Jeg har en anthem 225 forstærker sammen med Elac 247 højtalere.
Indtil videre har jeg bare hørt musik fra min telefon da jeg kigger efter en cd-afspiller.

Men skulle man vælge at høre musikken i mp3 format fra sin computer så vil en DAC jo ikke kunne tilføre noget ekstra til lyden når musikken allerede er komprimeret?
Så skulle det vel være i FLAC format hvilket vil sige at man skal rippe sin cd-samling i det format for at få noget ud af en DAC?

Håber nogen kan hjælpe mig med at afklare dette.

På forhånd tak.

Motor

Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2011 kl. 10:17
En DAC virker uanset kildemateriale. Men en Ferrari kører bedre på oktan 95 end 92..
Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Denmark
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2011 kl. 11:30
alt skal jo igennem DAC'en som Anima påpeger, en DAC er en lige så essentiel del af signalkæden som en højttaler.

Dog vil jeg sige at man uanset hvad, bør forsøge at genrippe sin cdsamling i det tilfælde at den kun er i mp3.
Crown - there is no substitute.
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2005
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2011 kl. 11:50
som jeg ser det
mp3 er til bilen, hvis man ikke kan bruge flac
flac er til sit stueanlæg
harddisk plads i dag er meget billig
så kan ikke hvorfor man skulle bruge mp3 til sin cd samling

Redigeret af xcardman - 22-April-2011 kl. 11:51
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Point: 2404
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2011 kl. 11:51
Specielt når der er tale om en computer synes jeg en ekstern dac er en god ide.

For det første er den indvendige side af en computer et sted med en masse elektrisk støj, ikke noget optimalt sted at placere et lydkort. Fabrikanten af et internt lydkort har en masse begrænsninger at tage hensyn til, der er nogle bestemte mål det maksimalt må fylde for at passe, det kan være nabo til et dårligt skærmet grafikkort på den ene side og et lige så dårligt skærmet netkort på den anden side, måske har grafikkortet også en lavkvalitetsblæser til at sidde og brumme en halv cm. fra lydkortet osv. osv.. Hårde arbejdsbetingelser.

Med et eksternt lydkort (når vi snakker pc fungerer en ekstern dac i princippet bare som et lydkort) har fabrikanten langt bedre betingelser. Størrelsen er ikke længere en faktor da dac'en har sin egen kasse. Fabrikanten ved også præcis hvilken strømforsyning der bliver brugt og hvilke stumper der er i dac'en, så der er mulighed for at placere støjkilder i den modsatte ende af kassen og skærme dem ordentligt af. Hele molevitten kan bygges ind i en metalkasse der virker som et Farraday bur og skærmer af for støj udefra. Endelig kan man gå ud fra at hvis du og jeg som forbrugere alligevel oplever støj, så er vi intelligente nok til at prøve at flytte kassen lidt væk og se om det hjælper.

Sekundært er der prisfaktoren. Langt de fleste mennesker er relativt ligeglade med lyd bare den er der. Det betyder at langt de fleste computere leveres med et lydkort der kun lige akkurat opfylder de absolutte minimumskrav stillet af forbrugere der ikke er lydentusiaster, dvs. så længe der bare kommer lyd uden alt for grov støj ud er det godt nok. Samtidigt er der hård konkurrence på prisen på computere, så designopgaven når der snakkes lydkort indbygget i computere er at levere lige akkurat acceptabel lyd så billigt som overhovedet muligt. Med andre ord er de noget skrammel.

Er du derimod entusiastisk nok til at købe en ekstern dac eller et fancy lydkort bliver der råd til at bruge langt bedre stumper og rent faktisk kæle for lyden.
Til top
urup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-December-2009
Sted: Odense, Danmark
Point: 670
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2011 kl. 21:09
Jeg har selv udset med denne DAC http://www.hifiklubben.dk/produkter/tilbehor/andet-tilbehor/cambridge_dacmagic_solv.htm, men har ikke købt den endnu. (Der er lavvande i kassen Cry). Men den skulle være rigtig god. Godt nok kun 16-bit via USB, meen det er nu sjældent af have noget i 24-bit eller 32 bitTongue

Redigeret af urup - 22-April-2011 kl. 21:10
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12328
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2011 kl. 21:18
Det er godt nok en billigfrans, den der DacMagic. Hvis man vil have noget ordentligt for omkring 2k, så bør man nok kigge på brugtmarkedet.
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon
Til top
SoundWave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Maj-2009
Point: 817
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2011 kl. 21:39
Hegel har lavet en USB DAC til 2000 kroner. Den skulle være god.
Til top
Maxmotor Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 30-Oktober-2010
Sted: Danmark
Point: 34
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2011 kl. 15:01
Hej folkens.

Mange tak for jeres svar nu er den sunket ind :)

Rigtig god weekend.

Mvh Motor
Til top
Fanastril Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 28-November-2008
Point: 246
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2011 kl. 18:03
Før du fyrer af 2-3000 kr på en ekstern DAC, forsøg med en (blind) test. Jeg var klar til at købe en DAC til mit køkken-anlæg, men da jeg ikke kunne lytte forskæl mellem min CDspiller (Denon CX3) og samme musik lossless fra iTunes igennem den indebyggede DAC der sitter i min Airport Express, blev DAC-indkøbet lagt på hylden.
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2011 kl. 18:22
Fanastril, det nytter ikke noget at sammenligne et designeranlæg med en router for at bestemme om det er til at høre forskel på DAC's i et stereosetup. Enten er de lige gode eller også er de lige dårlige - hvem vedWink

Jeg er dog enig i at man bør foretage en lyttetest.. Jeg er som en af de få ikke imponeret over en DAC magic (2k kr), men den er heller ikke det bedste man kan få. Kig i brugtmarkedet!
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19513
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2011 kl. 20:00
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Kig i brugtmarkedet!

Fin anbefaling, men hvad skal man kigge efter der?

En DACmagic, eller?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu