Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
dreamz
Guld medlem
Oprettet: 23-Februar-2008
Status: Offline
Point: 857
|
Emne: Lydniveau Sendt: 26-April-2011 kl. 15:02 |
Vi hører vel alle musik på vores anlæg på forskellige lydniveauer, og vi har vel også en ide om, hvilket niveau der lyder bedst. Spiller man for lavt, mangler tit noget perspektiv og dynamik og spilles der for højt, kan det lyde anstrengt, og man kan få problemer med forskellige resonanser i rummet.
Jeg ved godt, at et supergodt anlæg spiller godt ved alle lydniveauer, men hvad er jeres erfaringer med at ændre ved lydstyrken? Og hvad er jeres foretrukne lydniveau?
|
|
SoundWave
Guld medlem
Oprettet: 12-Maj-2009
Point: 817
|
Sendt: 26-April-2011 kl. 15:12 |
På mit setup mangler der noget dynamik, hvis jeg ikke hører højt nok, men pga. naboer kan jeg heller ikke skrue for højt op. Jeg synes kun det lyder bedre jo højere jeg skruer op, og har endnu ikke følt, at det lyder anstrengt.
Problemet med foretrukne lydniveau er vel, at det også kommer an på indspilningerne. Ved nogle cd'er skal jeg høre omkring -20dB, og ved andre passer det bedre med -30dB. Højere end -20dB kommer jeg dog meget sjældent.
|
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
|
Sendt: 26-April-2011 kl. 15:54 |
dreamz skrev:
Vi hører vel alle musik på vores anlæg på forskellige lydniveauer, og vi har vel også en ide om, hvilket niveau der lyder bedst. Spiller man for lavt, mangler tit noget perspektiv og dynamik og spilles der for højt, kan det lyde anstrengt, og man kan få problemer med forskellige resonanser i rummet.
Jeg ved godt, at et supergodt anlæg spiller godt ved alle lydniveauer, men hvad er jeres erfaringer med at ændre ved lydstyrken? Og hvad er jeres foretrukne lydniveau? |
Oplevelsen af lydtryk er ifølge mine erfaringer ekstremt afhængigt af rummets akustik. Hvis man oplever at lyden bliver mere hård og anstrengende når man skruer op, så er det i 9 ud af 10 tilfælde på grund af en for hård akustik (forudsat at selve anlægget ikke er direkte ringe). At definere et bestemt lydniveau som mit foretrukne er temmeligt svært, specielt når vi taler om musik. Udgivelserne er meget forskellige, og der kan være 20 dB forskel på hvad jeg oplever som det "rigtige" niveau for et givent stykke musik.
|
|
dreamz
Guld medlem
Oprettet: 23-Februar-2008
Point: 857
|
Sendt: 26-April-2011 kl. 16:00 |
Jeg er helt enig i, at indspilninger kan variere voldsomt i niveau, men når det gælder hifi tilstræbes oftest den naturtro gengivelse, som ofte er højere end normalt hyggeniveau. Jeg har eksempelvis en gang haft en orkester til at spille i min (lille) stue og det lød altså højt - også selvom det var akustisk musik.
Og det er ikke meget sjov ved at høre Rage Against The Machine på -40 db, og det er heller ikke sagen at høre Norah Jones på +5 db.
|
|
Hother
Platin medlem
hummelmose
Oprettet: 12-Juli-2006
Point: 23899
|
Sendt: 26-April-2011 kl. 16:07 |
dreamz skrev:
Jeg ved godt, at et supergodt anlæg spiller godt ved alle lydniveauer, men hvad er jeres erfaringer med at ændre ved lydstyrken? Og hvad er jeres foretrukne lydniveau? |
Jo - jeg hører jo musik relativt lavt af hensyn til omboende. Lige nu kører Supertram i stereo med en volumen på -30 (hvis man kan sammenligne de værdier). Og -30 er lige nok til at åbne mine Elac HT nok til, at jeg får stort set alle frekvenser med. Dog er det sådan, at ved - 28, som vel egentlig er nærmest den volumen hvor mine højtalere er "Fuldt åbne", og jeg får det hele med. Skruer jeg højere op ændre højtalerne egentlig ikke karakteristik - men spiller blot højere. Men -28 er nok min foretrukne volumen
|
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 26-April-2011 kl. 16:15 |
dreamz skrev:
Jeg er helt enig i, at indspilninger kan variere voldsomt i niveau, men når det gælder hifi tilstræbes oftest den naturtro gengivelse, som ofte er højere end normalt hyggeniveau. Jeg har eksempelvis en gang haft en orkester til at spille i min (lille) stue og det lød altså højt - også selvom det var akustisk musik. |
Jeg vil påstå at yderst få indspilninger er designet til at få det til _reelt_ at lyde "naturtro" - næsten alle indspilninger er designet til at give os en _illusion_ af at være naturtro. Som du har oplevet, så er dynamikken i musikinstrumenter live, temmeligt stor. En lilletromme der får et hug kan levere spidser på 130-140 dB. Hvis man lavede indspilninger der SLET ikke var dynamik-komprimerede, så ville du skulle skrue så højt op for bare at kunne høre hvad der bliver sunget i stille passager, at dine højttalere ville springe i luften når der bliver spillet igennem. Derfor er næsten alle indspilninger reelt dynamik-komprimerede - alt andet ville simpelthen ikke være praktisk. Der er så naturligvis meget stor forskel på i hvor høj grad der dynamik-komprimeres. Der findes da især inden for klassisk musik indspilninger der ganske enkelt ikke fungerer ved moderat niveau.
|
|
kim olsen
Guld medlem
Oprettet: 13-April-2008
Point: 1384
|
Sendt: 26-April-2011 kl. 20:17 |
Jeg mener at cd er begrænset til dynamik på 98db. en gammel hifi entuasiast forklarede mig engang at hifi også galdt spl, så derfor burde man tilstræbe "oplevet koncertniveau", hvilket typisk ligger på100-110 db.
personligt spiller jeg sjældent så højt, men jeg må medgive at ca 100 db er det "hifi rigtige", både hvad angår den fysiske fornemmelse, og hvad angår max. dynamik.
ps: det giver ingen mening for os andre når der er opgivelser i denne tråd om -20 eller -30 på forstækrerens indstillinger, det spl niveau man opnår er jo meget forskelligt alt efter reciever og opstilling, så frem med smartphones og spl metre og få en måling i stedet
pps: når noget lyder anstrengt har det intet med spl at gøre, det er forstærkeren der er ved at løbe tør for kræfter, man kan derfor sagtens opleve en anstrengt gengivelse ved 70 db såvelsom ved 100.
|
Crown - there is no substitute.
|
|
strandvasker
Guld medlem
Oprettet: 30-September-2009
Point: 2404
|
Sendt: 26-April-2011 kl. 20:24 |
Jeg synes der er to aspekter i det. Det første aspekt er den måde vores hørelse fungerer på. Det er et ganske veldokumenteret fænomen at ved lave lydtryk er vi bedre til at høre mellemtone end til at høre bas og diskant, dvs. at spiller vi ved lavt lydniveau vil vi føle at der er skruet ned for bas og diskant i forhold til mellemtonen og skruer vi op bliver der pludselig bedre balance i tingene. Af samme grund havde forstærkere før i tiden alle en loudness knap der kunne give give bas og diskant et løft når man spillede lavt. På et eller andet tidspunkt blev tonekontroller på hifi "fy-fy", forstærkerne fik "direct mode" hvor lyden susede udenom bas- og diskantjusteringer og med tiden forsvandt både bas, diskant og loudness knapperne fra "seriøst hifi". Måske var det senfirser, starthalvfemsertrippet med at forstærkere havde alle mulige forskellige lydinstillinger, "superstereo", "spatial", "concert hall" og hvad ved jeg, alle mulige former for "tilsætninger" man kunne lege med der til sidst blev for meget og fik folk til at gå efter det ultraminimalistiske helt uden hverken bas, diskant eller loudnessknapper? Men altså, vores hørelse fungerer simpelthen på en anden måde ved højere lydtryk end ved de lavere. Det andet aspekt er at noget musik simpelthen egner sig bedre til høje lydtryk. Jeg har et par plader med Clutch, et amerikansk rockband af den mellemhårde type og deres musik fungerer simpelthen ikke uden en vis lydstyrke, den er arrig og man kan altså ikke rigtigt være godt gal på en stille og rolig måde. Pink Floyd's A Momentary Lapse Of Reason plade er også så stor og pompøs at den bare ikke rigtigt dur ved lave lydtryk, der skal simpelthen noget bål på så den åbner op og bliver storslået. Heldigvis har jeg tolerante naboer og anser også mig selv for en af slagsen. Min underbo er lidt halvdøv og nyder sådan noget tysk schlägerparade-halbal fra ZDF lørdag aften, det er fint med mig for jeg kan høre hun har det dejligt selvom Helmut Lotto ikke lige er mig. En anden nabos unger spæner rundt på græsplænen og har det skægt og er så støjende som unger der har det skægt nu engang er. Der er teenagere med tunede knallerter og meget andet og jeg er så ham der indimellem hører Pink Floyd lidt for højt, heldigvis uden sure miner over det. Jeg kan endvidere anbefale at have et head-fi setup som supplement til det med de store højttalere, det giver plads til at svøbe sig ind i en mur af musik uden at genere omverden med det og samtidigt giver det mulighed for at lukke omverden ude når de tunede kannlerter, støjende unger og Helmut Lotti bliver lidt for meget.. Lang svada, men ja, jeg mener at musik gør sig bedst når det får lov at strække lidt ud..
|
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 27-April-2011 kl. 07:39 |
kim olsen skrev:
Jeg mener at cd er begrænset til dynamik på 98db. en gammel hifi entuasiast forklarede mig engang at hifi også galdt spl, så derfor burde man tilstræbe "oplevet koncertniveau", hvilket typisk ligger på100-110 db.
|
Dér synes jeg så lige for at undgå misforståelser, at vi skal fremhæve at man ikke behøver 96 dB (som CD'en kan levere) dynamik-område, for at levere 110 dB lydtryk. I praksis skal du have et meget stille hjem, hvis du skal have under 30 dB baggrundsstøj. Så det er intet problem at spille tordnende højt og stadig have rigelig dynamik, i de 96 dB som CD'en kan levere. EDIT: Jeg skal lige se om jeg kan finde det igen, men jeg fandt på et tidspunkt en test man kan downloade, hvor man kunne afprøve dynamikken i éns system. Det foregik ved at man skulle skrue så højt op for anlægget som man typisk højst vil gøre i praksis, og så afspille et støj-signal der gradvist blev lavere. Jeg tror de fleste vil blive overraskede over hvor meget 30-40 dB dynamik egentlig er. Bortset fra dét, så er jeg principielt enig i at lydtrykket er en væsentlig del af "hifi". Men det er også derfor jeg siger at dét vi forsøger at opnå, slet ikke er en nøjagtig gengivelse af virkeligheden, men en illusion af en nøjagtig gengivelse af virkeligheden. En nøjagtig gengivelse af virkeligheden ville vi som regel slet ikke bryde os om (og det ville iøvrigt føre til høreskader).
Redigeret af Otto J - 27-April-2011 kl. 07:43
|
|
Toebs
Bruger
Oprettet: 23-December-2007
Point: 221
|
Sendt: 27-April-2011 kl. 09:04 |
Otto J skrev:
[...] Bortset fra dét, så er jeg principielt enig i at lydtrykket er en væsentlig del af "hifi". Men det er også derfor jeg siger at dét vi forsøger at opnå, slet ikke er en nøjagtig gengivelse af virkeligheden, men en illusion af en nøjagtig gengivelse af virkeligheden. En nøjagtig gengivelse af virkeligheden ville vi som regel slet ikke bryde os om (og det ville iøvrigt føre til høreskader).
|
Hej Otto. Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår; Hvorfor vil en nøjagtig gengivelse af virkeligheden være skadelig for hørelsen og hvorfor skulle det lyde grimt. Vil virkelighende så ikke også være dette?
|
|
TommyBoy
Guld medlem
Oprettet: 06-Maj-2010
Sted: Denmark Balleru
Point: 722
|
Sendt: 27-April-2011 kl. 13:23 |
har du prøvet at sidde 4 m fra et tromme sæt i fuld funktion ?
DET er virkeligheden !! og hjemme i stuen skruer man så ned for virkelighedens niveau
så man ikke får høre skader.
PS: er gammel trommeslager :-)
|
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4 Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano Film skal ses i biografen - derhjemme :-)
|
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 27-April-2011 kl. 13:41 |
Toebs skrev:
Hej Otto. Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår; Hvorfor vil en nøjagtig gengivelse af virkeligheden være skadelig for hørelsen og hvorfor skulle det lyde grimt. Vil virkelighende så ikke også være dette? |
Jeg sagde ikke at det ville lyde grimt, men det ville være højere end du ville bryde dig om. Virkeligheden kan bestemt også være skadelig for hørelsen. Forskellen på virkeligheden og på dit anlæg er at et trommesæt på 4 meters afstand som nævnes ovenfor, det hører du måske en gang om ugen hvis du går meget til koncerter. Dit anlæg hører du måske flere timer om dagen. Sæt dig foran et trommesæt i to timer om dagen, så vil jeg _garantere_ dig for at du har tinnitus inden der er gået ret længe.
|
|