recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til "hifi" anlæg
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til "hifi" anlæg

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Lasse_Rasmussen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 27-Juni-2012
Sted: Roskilde
Status: Offline
Point: 4
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lasse_Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til "hifi" anlæg
    Sendt: 27-Juni-2012 kl. 01:15
Hej alle!!

Til at starte med at sige jeg er ny her og min viden om højtalere, forstærkere osv. er meget begrænset.

Jeg kunne godt tænke mig hjælp til at udvælge komponenter til et anlæg. Jeg ved ikke hvad jeg skal kalde det da jeg ikke vil bruge super mange penge på det (3-4k), men jeg vil stadig have mest muligt for pengene.

Jeg har tænkt på en forstærker som denne https://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/forstarker/denon_pma-510ae_forstarker_sort.htm den er billig og anmeldelserne er ok. Men kunne godt tænke mig en forstærker med mulighed for subswoofer. (kom med forslag)

Da mit værelse ikke er det største har jeg kigget på kompakt højtallere: https://www.hifiklubben.dk/produkter/hojttaler/kompakt/cerwin-vega_ve-5m_hoejttaler_sort.htm eller 
(kom endelig med forslag til andre højtalere)

Jeg kunne godt tænke mig input og evt. forklaringer på hvad jeg skal kigge efter når jeg køber forstærker og højtalere.

Håber I kan hjælpe 

-Lasse Rasmussen
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2388
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juni-2012 kl. 07:35
Det absolut allervigtigste er at få lyttet til en stribe højttalere og finde dem du kan lide at høre på. Højttalere kan lyde vidt forskelligt og er klart den største faktor i hvilken slags lyd du får ud af dit anlæg. Tag på tur rundt til butikkerne og lyt til mulighederne og find den der får dit hjerte til at danse.

Forstærkeren er ikke nær så vigtig for lyden bare den har pondus nok til ikke at tabe pusten. Kompakthøjttalere har ikke så meget membranareal der skal drives, så der kan de fleste forstærkere sagtens være med. Jeg tvivler på du kan høre forskel på de forskellige forstærkere, typisk oplever man først forskellen når der bliver spillet højt og forstærkeren ikke helt har strøm nok til at holde styr på højttalerne, men igen med kompakthøjttalere tvivler jeg på det bliver et problem. Så kig efter en forstærker der passer til dit temperament i design og funktioner.

Når du har fundet noget du kan lide, så aftal at låne det hjem på prøve så du kan høre hvordan det lyder hjemme hos dig.

Sælgerne vil muligvis forsøge at snakke dig varm på nogle flotte signal og højttalerkabler. Min personlige overbevisning efter at have lyttet til lidt forskelligt er, at det er fis i en hornlygte. Når nu dit budget er stramt så ville det være synd og skam at bruge penge på kabler med tvivlsom effekt i stedet for måske at bruge lidt ekstra på de der højttalere der lige var en anelse dyrere end du egentlig havde besluttet, men som bare var superdejlige.

Så lyt, lyt, lyt til højttalere og køb dem der lyder helt rigtigt. Hvis den højttaler der lyder dejligst lige er en smule for dyr til dit budget, så find pengene og køb den alligevel. Jeg har aldrig hørt om nogen der fortrød at købe for god en højttaler.
Til top
Tweaky Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-September-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 630
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tweaky Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juni-2012 kl. 07:55
Oprindeligt skrevet af Lasse_Rasmussen Lasse_Rasmussen skrev:



Da mit værelse ikke er det største har jeg kigget på kompakt højtallere: https://www.hifiklubben.dk/produkter/hojttaler/kompakt/cerwin-vega_ve-5m_hoejttaler_sort.htm eller 
(kom endelig med forslag til andre højtalere)

Jeg kunne godt tænke mig input og evt. forklaringer på hvad jeg skal kigge efter når jeg køber forstærker og højtalere.

Håber I kan hjælpe 

-Lasse Rasmussen

Hej Lasse

Du skal tage udgangspunkt i højttaleren først, som Strandvasker også nævner.

Vil du gerne have dem op at hænge på væggen eller skal de stå på et møbel eller standere ?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19244
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juni-2012 kl. 08:35
Oprindeligt skrevet af Lasse_Rasmussen Lasse_Rasmussen skrev:

Jeg kunne godt tænke mig hjælp til at udvælge komponenter til et anlæg. Jeg ved ikke hvad jeg skal kalde det da jeg ikke vil bruge super mange penge på det (3-4k), men jeg vil stadig have mest muligt for pengene.


Vil du have mest for pengene, så skal du kigge på brugtmarkedet....

Er du klar til det?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Lasse_Rasmussen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 27-Juni-2012
Sted: Roskilde
Status: Offline
Point: 4
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lasse_Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juni-2012 kl. 13:03
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:


Vil du have mest for pengene, så skal du kigge på brugtmarkedet....

Er du klar til det?


Klaus

Jeg vil helst undgå at købe højtalere brugt, men kunne nok godt købe forstærkeren brugt.

(kender ikke det her forum, så vi må se om jeg kan finde ud af qoutes)
Til top
Lasse_Rasmussen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 27-Juni-2012
Sted: Roskilde
Status: Offline
Point: 4
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lasse_Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juni-2012 kl. 13:04
Oprindeligt skrevet af Tweaky Tweaky skrev:

 
Hej Lasse

Du skal tage udgangspunkt i højttaleren først, som Strandvasker også nævner.

Vil du gerne have dem op at hænge på væggen eller skal de stå på et møbel eller standere ?

Jeg har tænkt over at have højtalerne hængt op, men er ikke sikker på det punkt endnu. 
Til top
Lasse_Rasmussen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 27-Juni-2012
Sted: Roskilde
Status: Offline
Point: 4
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lasse_Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juni-2012 kl. 13:09
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Det absolut allervigtigste er at få lyttet til en stribe højttalere og finde dem du kan lide at høre på. Højttalere kan lyde vidt forskelligt og er klart den største faktor i hvilken slags lyd du får ud af dit anlæg. Tag på tur rundt til butikkerne og lyt til mulighederne og find den der får dit hjerte til at danse.

Forstærkeren er ikke nær så vigtig for lyden bare den har pondus nok til ikke at tabe pusten. Kompakthøjttalere har ikke så meget membranareal der skal drives, så der kan de fleste forstærkere sagtens være med. Jeg tvivler på du kan høre forskel på de forskellige forstærkere, typisk oplever man først forskellen når der bliver spillet højt og forstærkeren ikke helt har strøm nok til at holde styr på højttalerne, men igen med kompakthøjttalere tvivler jeg på det bliver et problem. Så kig efter en forstærker der passer til dit temperament i design og funktioner.

Når du har fundet noget du kan lide, så aftal at låne det hjem på prøve så du kan høre hvordan det lyder hjemme hos dig.

Sælgerne vil muligvis forsøge at snakke dig varm på nogle flotte signal og højttalerkabler. Min personlige overbevisning efter at have lyttet til lidt forskelligt er, at det er fis i en hornlygte. Når nu dit budget er stramt så ville det være synd og skam at bruge penge på kabler med tvivlsom effekt i stedet for måske at bruge lidt ekstra på de der højttalere der lige var en anelse dyrere end du egentlig havde besluttet, men som bare var superdejlige.

Så lyt, lyt, lyt til højttalere og køb dem der lyder helt rigtigt. Hvis den højttaler der lyder dejligst lige er en smule for dyr til dit budget, så find pengene og køb den alligevel. Jeg har aldrig hørt om nogen der fortrød at købe for god en højttaler.

Lyder som om du har styr på tingene!! Smile Hvad synes du om forstærker osv, jeg ved ikke hvad jeg skal kigge efter. På de først højtalere jeg har linket står der 8 ohm og en masse andre informationer.  Men på den her forstærker http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/forstarker/argon_da2-digital-usb-_forstarker.htm står der 4 ohm 2x50watt. Hvad skal jeg kigge efter her? Kan jeg bruge den der forstærker, eller er den ikke stærk nok? Den har også subwoofer udgang, men kan den trække en subwoofer ordentligt?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19244
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juni-2012 kl. 13:34
Oprindeligt skrevet af Lasse_Rasmussen Lasse_Rasmussen skrev:

Jeg vil helst undgå at købe højtalere brugt, men kunne nok godt købe forstærkeren brugt.


Du vil ellers kunne gå klasser op i lyd med hensyn til højttalerne ved at købe brugt....højttalere har også den vidunderlige egenskab at de ikek så hurtigt bliver "for gamle" i forhold til specielt surroundforstærkere, der nærmest helst skal skiftes en gang om året.

Oprindeligt skrevet af Lasse_Rasmussen Lasse_Rasmussen skrev:


(kender ikke det her forum, så vi må se om jeg kan finde ud af qoutes)


Det gik ret fint :-)

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2388
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juni-2012 kl. 14:16
Oprindeligt skrevet af Lasse_Rasmussen Lasse_Rasmussen skrev:

Lyder som om du har styr på tingene!! Smile Hvad synes du om forstærker osv, jeg ved ikke hvad jeg skal kigge efter. På de først højtalere jeg har linket står der 8 ohm og en masse andre informationer.  Men på den her forstærker http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/forstarker/argon_da2-digital-usb-_forstarker.htm står der 4 ohm 2x50watt. Hvad skal jeg kigge efter her? Kan jeg bruge den der forstærker, eller er den ikke stærk nok? Den har også subwoofer udgang, men kan den trække en subwoofer ordentligt?

Subwooferudgangen er beregnet til en aktiv subwoofer, dvs. en der har egen forstærker indbygget i kassen. De fleste moderne subwoofere er den aktive type og de belaster ikke den forstærker du har i forvejen.

Glem de der datablade og specifikationer, de siger ikke noget reelt om hvordan tingene fungerer sammen. En højttaler kan fx. være opgivet som en 6 ohms belastning på et datablad, men i virkeligheden ændres belastningen ganske meget afhængigt af hvilke frekvenser der spilles, så at en forstærker har et givent effekttal ved fx. 4, 6 eller 8 ohm giver ikke rigtigt noget billede af hvordan den kan håndtere en bestemt højttaler.

Ikke engang watttallene for to forskellige forstærkere kan nødvendigvis sammenlignes. En klassisk forstærker er opbygget i tre dele. Der er nogle ladelytter der fungerer som en slags batteri. Der er en transformator som sørger for at lade lytterne op når der er behov for det og der er et forstærkerkredsløb der sørger for at forstærke lydsignalet. Når der kommer et tordenskrald i den film du er ved at se, så skal forstærkerkredsløbet bruge noget strøm for at lave et ordentligt dunder i dine højttalere. Den strøm trækker den fra ladelytterne. Hvis ladelytterne kan levere strøm nok får du et herligt tordenskrald. Herefter arbejder transformatoren på at lade lytterne op igen så de er klar til næste tordenskrald. Nogle forstærkerfabrikanter bruger store ladelytter og en kraftig transformator der hurtigt kan lade lytterne op igen. Andre fabrikanter bruger billigere stumper hvor der måske er nok til et enkelt tordenskrald, men hvis der kommer to hurtigt efter hinanden så er der ikke strøm nok i lytterne og transformatoren har ikke nået at lade dem nok op, dvs. skrald nummer to bliver lidt fesent.. Kvaliteten af stumperne er nærmest umulig at læse ud fra databladet..

Det korte af det lange er, find de højttalere du synes lyder herligt og forsøg dig efterfølgende med forskellige forstærkere for at se om de kan levere god lyd uden at tabe pusten med lige netop de højttalere du har forelsket dig i.

Jeg ved godt det ikke er frygteligt konkret, men du kan ikke læse dig til at tingene lyder godt sammen eller ej. Tag ørerne med på tur og find den højttaler der er skøn. Herefter kan du lade ekspedienterne koble forskellige forstærkere til så du kan høre om tingene fungerer sammen og om noget lyder bedre end andet.
Til top
Smalltalk-80 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 28-Juni-2012
Status: Offline
Point: 7
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Smalltalk-80 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2012 kl. 02:02
Et alternativ er at bygge højtalerne selv. Ikke så meget for at spare, som fordi du meget let kan lave noget der har en voldsomt meget højere pris til kvalitets ratio end færdige højtalere.

En helt simpel, og på nogle måder også den mest kompromisfri og forfinede måde at gøre det på, er med fuldtone enheder. Til et mindre rum som dit kan en enkelt fuldtone enhed i hver højtaler være rigeligt.
Det er dog vigtigt at de ikke er større end ca. 4 tommer da de da så vil beame for meget til, at du får fornuftig diskant over hele rummet.
Derfor kommer du aldrig til at spille øredøvende højt, men højt nok til almindeligt brug i et mindre rum.

Ligesom at højtalerne er den vigtigste komponent i et anlæg så er enheden også den vigtigste og mest definerende del af højtaleren. Derfor er det vigtigt at vælge rigtigt i stil der også.

Resten er bare et spørgsmål om at finde den rette kasse til ens foretrukne enhed.
En simpel kasse kan være meget let at bygge og kan blive ganske flot, alt efter dine evner og fantasi til finish. Men selv en vellavet rå krydsfinerkasse kan være flot i sig selv.
Udskæringen kan din lokale Silvan eller anden tømmerhandel tage sig af. Derefter er det bare at lime stykkerne sammen og sørge for et hul til enheden.

Et sæt meget, meget gode højtalere kan på den måde laves til omkring 1000kr.

For noget inspiration er her et link til nogle færdige og testede projekter som er lige til at kaste sig over:


Redigeret af Smalltalk-80 - 28-Juni-2012 kl. 21:12
Til top
mkt Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-Marts-2011
Status: Offline
Point: 248
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mkt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2012 kl. 14:45
Det kan godt være jeg har misforstået noget, men jeg synes at have læst at små højttalere er sværere at drive end store højtalere. Det står vel meget godt sammen med den meget lavere følsomhed der er på reolhøjtalere?

@ Strandvasker: er det ikke lidt misvisende at sige forstærkeren ikke er nær så vigtig for lyden som højtalerne? Er den for svag kan den i værste fald ødelægge højttalere, har den en anden klang kan den få det til at lyde helt forfærdeligt. 

Som de andre skriver er det bare med at komme ud og lytte til en masse forskelligt, finde ud af hvilke højttalermærker DU synes passer bedst sammen med hvilke forstærkermæker DU kan lide. Og som Klaus-DM skiver er der indenfor det her budget utrolig meget at vinde ved at købe brugt. Se her på forum under salgstråden og se på hifi4all, der også har en god brugtbørs. Det er hovedsageligt ordentlige folk der kommer på sådan sider så jeg ville være tryg ved at købe alt brugt herinde. 
Til top
Smalltalk-80 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 28-Juni-2012
Status: Offline
Point: 7
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Smalltalk-80 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2012 kl. 23:12
Oprindeligt skrevet af mkt mkt skrev:

Det kan godt være jeg har misforstået noget, men jeg synes at have læst at små højttalere er sværere at drive end store højtalere. Det står vel meget godt sammen med den meget lavere følsomhed der er på reolhøjtalere?
Det kommer helt an på deres Q værdier og kabinettet. Mine Fostex baserede horn for eksempel har en følsomhed på 93dB med en 4 enhed.
Men der er rigtig nok, at store enheder kan være lettere at drive, men de beamer så også alt andet end lavere mellemtone og er generelt kun egnet til bas.
Det er selvfølgeligt langt mere kompliceret end det, og der er en masse "men" og "og'er", og tweaks, men overordnet er det rigtigt.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu