recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Forsikringspraksis ved brand?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Forsikringspraksis ved brand?

 Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Forsikringspraksis ved brand?
    Sendt: 27-Oktober-2012 kl. 14:55
Hvis nu ens hus brænder og hele AV anlægget også går op i røg - Gud forbyde det. Hvordan er man så stillet over for forsikringen hvis kvitteringerne også er brændt? Vil det være tilstrækkeligt at henvise til en Biotråd på dette site, recordere.dk?
Til top
babamac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 19-Juni-2007
Sted: Herlev, Danmark
Status: Offline
Point: 259
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér babamac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2012 kl. 15:31
Tjaaa, så vidt jeg ved skal du sandsynliggøre at du har ejet de ting du beder dem om at dække, og i den forbindelse vil bio-tråden vel være en god start.

Alternativt, så scan dine kvitteringer og smid dem på DropBox, så er du da på den sikre side ;)
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2012 kl. 15:35
Og hvis jeg ikke har kvitteringer?
Til top
centric Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 25-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 422
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér centric Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2012 kl. 15:41
Tag nogle billeder og læg på SkyDrive.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2012 kl. 16:18
Oprindeligt skrevet af centric centric skrev:

Tag nogle billeder og læg på SkyDrive.
Jeg har billeder herinde.
 
Spørgsmålet lød på om det er dokumentation nok for et forsikringsselskab at kunne henvise til en tråd med billeder og beskrivelse?
Til top
Stampe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Januar-2004
Status: Offline
Point: 2406
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stampe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2012 kl. 16:23
Spørg selskabet hvilke krav de har om dokumentation. Og lev så op til dem.
Til top
Ersgaard Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 19-April-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 143
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ersgaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2012 kl. 16:50
Hej.
 
Hvis hele hytten futter af, sender forsikringsselskabet en taksator ud og vurderer indbo etc.
Da det naturligvis er mere en almindelig svært at sætte et præcist beløb på værdien af indboet i et helt hus, vil værdiansættelsen ske skønsmæssigt.
Taksatoren/forsikringensselskabet vil derfor bede dig/jer udarbejde en liste over alt af værdi, herunder hifi, computere, møbler og ligende ting.
Ved en brand vil man typisk kunne se hvilke effekter der har været, dvs. man fx. vil kunne se at huset har haft to fjernsyn og tre sofaer, men kvaliteten/mærket at disse, kan til tider være svære at identificere.
Forsikringselskabet kan vælge at tro på dig/jer og give et tilbud på en given forsikringsstørrelse, hvor der er korrigeret for nedskrivning af effekternes værdi. Et TV vil fx. ikke have megen værdi, hvis det er fem år gammelt, også selvom I har givet 15.000 kr. for det i 2007. Det kan bl.a. give en del problemer med Pioneers gamle TV, som jeg stadig ser sælges brugt til (i mine øjne) vandvittige priser. For mange af recordere.dk's brugere vil det have en forholdsmæssig høj værdi, hvor det for "almindelige danskere" ikke repræsentere særlig meget. Der kan sagtens komme en god tvist med forsikringsselskabet om en værdiansættelse af det.
Hvis forsikringsselskabet derimod ikke tror på jeres opgørelse af indbo, fx. hvis du/I har oplyst at samtlige 10 jakkesæt er Armarni, og hele fruens sko-sortiment er Gucci. Derved skal I kunne sandsynliggøre at i har haft de oplyste ting. Hvis I og forsikringselskabet ikke kan blive enige, kan det i yderste nødstilfælde ende i en retssag, men oftes vil man mødes et eller andet sted, hvor begge parter kan se hinanden i øjnene.
For ikke at komme ud i grænsetilfældende, kan det derfor kun anbefales kræftigt, at kan tager billeder (og gerne mange forskellige vinkler) af de vigtigste ting og gemmer den online eller hos svigermor på en USB-stick. Ligeledes kan det også anbefales at gemme kvitteringer for større køb, og ligeledes gemme kopier andre steder end i eget hus.
 
 
/Ersgaard
/Ersgaard
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2012 kl. 17:18
Lyder meget fornuftigt Ersgaard.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2012 kl. 17:19
Oprindeligt skrevet af Stampe Stampe skrev:

Spørg selskabet hvilke krav de har om dokumentation. Og lev så op til dem.
Ja det kunne måske være en idé.
Til top
Steve Jones Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-Juli-2010
Status: Offline
Point: 1809
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steve Jones Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2012 kl. 17:44
Så du har ikke kvitteringer eller hvordan skal det forstås?

En ting er brand, noget andet er tyveri. Her skal man kunne dokumentere at man har haft de pågældende ting - kvittering eller hvis alt andet går galt... BILLEDER.

I denne digitale tidsalder bør man kunne fremskaffe en kvittering ved at henvende sig til købstederne. Alle online-butikker SKAL føre et register med deres ordrer (de skal sendes til revisor) og de vil kunne give dig en udskrift. Jeg bruger dette som en måde at tjekke op på sælgere via DBA.. hvis ikke firmaet kan finde sælger i deres arkiv, så er det 99% sikkert en varm vare.

Pøj med det Kampus..
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2012 kl. 18:28
Oprindeligt skrevet af Steve Jones Steve Jones skrev:

Så du har ikke kvitteringer eller hvordan skal det forstås?

En ting er brand, noget andet er tyveri. Her skal man kunne dokumentere at man har haft de pågældende ting - kvittering eller hvis alt andet går galt... BILLEDER.

I denne digitale tidsalder bør man kunne fremskaffe en kvittering ved at henvende sig til købstederne. Alle online-butikker SKAL føre et register med deres ordrer (de skal sendes til revisor) og de vil kunne give dig en udskrift. Jeg bruger dette som en måde at tjekke op på sælgere via DBA.. hvis ikke firmaet kan finde sælger i deres arkiv, så er det 99% sikkert en varm vare.

Pøj med det Kampus..
Du kan godt spare dig, alt er anskaffet på helt lovlig vis. Jeg mangler dog en kvittering på en afspiller, der er købt for 4 år siden hos Sparshop, som vi alle ved har drejet nøglen om. Så her er det lidt vanskeligt at skaffe fra.
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rhsin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2012 kl. 18:40
Man skal blot kunne gøre rede for hvad man har haft så en beskrivelse af indboet med nyanskaffelseværdi og alder plejer at være normalt.
Forsikringsselskaberne tror jo selvfølgelig på at det som anmeldes (selvom der bedrages for et par mia kr om året i dk i falske eller bedrageriske anmeldelser).
Men det vil være en god ide at have optegnelser over hvad man har, evt suppleret med fotos sådan man efter en ulykke lettere kan beskrive sit inventar, og ikke mindst samtidig at vurdere om en forsikringssum modsvarer ens inventarværdier ellers får man en mindre erstatning (underforsikring er ofte overset)
Mvh

René
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu