|
Backup på hjemmenetværket - Hvad gør du? |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Forfatter | |
tipsen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-August-2005 Sted: Odense, Denmark Status: Offline Point: 3722 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 06-Februar-2013 kl. 21:05 |
Et forsøg på at afdække, hvad der er god praksis i forhold til backup på et hjemmenetværk med et begrænset antal computere og evt. en central netværksharddisk (NAS).
Hvad gør du i forhold til at få taget backup af vigtige filer på din computere, hvilken software bruger du, er det automatiseret eller er det noget du selv husker at sætte i gang jævnligt, tager du backup af filer fra din NAS, synkroniserer du filer på tværs af computere, benytter du online-services, hvor stor en filmængde er der behov for at lave backup af? Mange spørgsmål, men essensen af det er egentlig bare: Hvordan håndterer du backup på hjemmenetværket? |
|
![]() |
|
htpcdude ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 06-September-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 300 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Har indtil videre klaret det med timemachine backup til timecapsule og synology nas.
Og jeg er ved at kigge på en ekstern backløsning, som f.eks. crashplan. |
|
![]() |
|
kim.t ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 26-Juli-2004 Sted: Silkeborg Status: Offline Point: 3842 |
Er der behov for at tage backup af film ? - jeg gør ikke. Jeg har backup af foto og musik. Det er en manuel proces når SD kortet i kameraet tømmes, så har en en ekstern HDD med hjem som normalt ligger i skuffen på arbejde. Så har jeg dem liggende på NAS + ekstern HDD.
Til alm. filer er dropbox et god alternativ.
|
|
![]() |
|
![]() |
|
rhsin ![]() Guld medlem ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 19-Januar-2007 Sted: Århus Status: Offline Point: 5990 |
Jeg kører alt mit data over på nas, som 1 gang om ugen ryger videre over på endnu en nas, og 1 gang om mdr har jeg nogle hardiske som der også synkroniseres data over på.
Jeg bruger både synologys programmer windows sync program, enkelte macs kører jeg timemachine. Samlet datamængde er omkring 6 TB heraf er ca halvdelen egenproduceret data som jeg er ekstra omhyggelig med |
|
Mvh
René |
|
![]() |
|
tipsen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-August-2005 Sted: Odense, Denmark Status: Offline Point: 3722 |
@htpcdude: Er time machine backup et program til MacOS eller fungerer det også til Windows? Hvorfor bruger du både Time Capsule og Synology NAS?
|
|
![]() |
|
@kim.t: Det lyder som om du ordner det meste backup manuelt - eller er der noget automatik involveret i det du beskrver? Mht backup af film afhænger det vel af hvor meget tid der er brugt på at lave dem - hvis det er film du selv har brugt en del tid på at rippe, ordne undertekster, lydspor osv eller måske hjemmeoptagelser er det vel en fornuftig idé med backup. Dokumenter, e-mail, fotos og musik vil jeg også helt klart tage backup af - men hvordan har jeg ikke helt afklaret :-)
|
|
![]() |
|
htpcdude ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 06-September-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 300 |
Timemachine er det 'indbyggede' backupprogram på mac. Jeg startede med en timecapsule på 1TB. Har siden købt en Synology DS411J, og er ved at flytte backup over til Synology. Jeg har netop i dag flyttet mit trådløse net til ny router. Skal have renset timecapsule for mine data. Derefter ryger den til salg. Jeg har ellers været glad for den. Redigeret af htpcdude - 06-Februar-2013 kl. 21:35 |
|
![]() |
|
ClausJ ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 17-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 559 |
Det er fornuftigt at have en back-up af de vigtigste data, på en ekstern USB-HDD (gerne 2), som man gemmer på, med jævne mellemrum.
Er uheldet ude, og man får direkte lynnedslag i huset, er der potentiel risiko for at alt dør, uanset hvor mange NAS'er man har kørende rundt omkring.
Er man RIGTIG uheldig, sker det mens man kører back-up til USB-HDD (derfor 2)
....I ved.......Murphy's Lov :-)
|
|
Sony Bravia KD-55X8505B, Samsung 3126, Pioneer VSX-922, Pioneer BDP-150, Mission 733, Mission 732, Jamo Center 100, B&W AS2 Sub
|
|
![]() |
|
crashplan er for at gardere mig mod tyveri, brand etc...
|
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
Jeg anvender "Stones Kopikontrol" Dvs jeg aner ikke hvordan jeg vedligeholder med backup af nye filer, billeder osv
![]() Redigeret af Kampus - 06-Februar-2013 kl. 21:44 |
|
![]() |
|
Hanzoy ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 18-Marts-2010 Status: Offline Point: 262 |
Jeg benytter mig af Allway Sync på min Windows maskine, hvor den overvåger bestemte mapper på min computer og med det samme der sker en ændring i de pågældende mapper, bliver det kopieret over på min NAS. Samtidig med gemmer den en kopi af gamle filer i 180 dage i en separat mappe, hvor det er i tidspunkt og dato orden, så jeg altid kan gå tilbage hvis jeg skulle komme til at slette noget forkert.
|
|
![]() |
|
JordanDK ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 03-December-2009 Sted: Randers C Status: Offline Point: 2327 |
Bruger box til backup af billeder, dokumenter, små programmer, savegames og mine lydbøger. (50gb) Den syncer automatisk når der kommer noget nyt i mappen. Udover det har jeg en ekstra backup af mine dokumenter i min google drive. (5gb).
Fungerer upåklageligt. Mine film og tv serier overvejer pt at køre ind via crashplan + unlimited og bruge de 4 dollars om måneden. Da jeg siden 2009 alligevel har fået udvidet medie serveren med 11TB. Edit: Billederne har jeg også backup på en ekstern harddisk ved siden af.
Redigeret af JordanDK - 06-Februar-2013 kl. 22:11 |
|
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub
Mess with the best, die like the rest. |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |