recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - baghøjttalere
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketbaghøjttalere

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
kasperkopping Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 135
Direkte link til dette indlæg Emne: baghøjttalere
    Sendt: 24-Maj-2006 kl. 12:33

Hey freaks.

Jeg har lige en forespørgsel angående baghøjttalere. Jeg har egentlig et par dipole, ret fede paradigm baghøjttalere fra Hifi-klubben, men dem vil konen ikke have hængende på sidevæggene.

I stedet bruger vi et par satelit højttalere som også er udmærkede, men spørgsmålet er, hvor de hænger mest ideelt. Vi har en sofa, der næsten støder op til bagvæggen, dog ikke helt, pga en radiator. Hvor højt skal de sidde, for at det bliver ideelt? I ørehøjde, lidt over ørehøjde eller helt oppe i hjørnerne under loftet?

 

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2006 kl. 12:57

Hej kasperkopping,

Prøv at læse http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=11875, hvor jeg har givet anbefalinger i en lignende sag. (Dog var fruen i huset anderledes stemt...)

Brug - hvis du altså tør stole på mig  - dels det om højde og dels det om RS1 i mit svar på dine bag-satellitter.

Til din orientering: RS1 er alm. kassehøjttalere, RS fx er bipolare og fx hér betyder ikke f.eks., men er en del af navnet på Monitor Audio højttaleren.



Redigeret af Carser - 24-Maj-2006 kl. 13:09
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Bendix Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2215
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2006 kl. 13:18
Nu når vi er ved emnet. Hvad er så den optimale højde for højre og venstre lydkanal i front. Hvis det er kompakt højtalere. Skal de hænge så de flugter med midten af tv eller?
Til top
zibas Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 22-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 200
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2006 kl. 13:22

I ørehøjde, fra lytte positionen

Pioneer Hva' ellers ????
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2006 kl. 13:43
De skitser jeg har set for opstilling viser også at baghøjtalere skal hænge over ørehøjde, men ikke under loftet.

Men faktisk er der et andet forhold man skal være opmærksom på, nemlig spredningen fra en højtaler. Den giver jo mest lyd hvis den stråler direke mod lytteren. Hvis man altså sætter en højtaler for højt uden at den hælder mod lyttepositionen, mister man faktisk lidt af orienteringen, særlig de høje frekvenzer.

Mvh Ken
Til top
gonzo Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 30-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 126
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2006 kl. 14:14
Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Prøv at læse http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=11875, hvor jeg har givet anbefalinger i en lignende sag. (Dog var fruen i huset anderledes stemt...)

Hej Carser (og andre med forstand på Surround)

Jeg er ved at skulle have noget surround i min stue. Jeg har læst og læst og læst. Herinde, og andre steder for at lære. Jeg er dog ikke nået meget længere end da jeg startede

Mit problem er at min stue er meget "dummere" end alle de eksempler på placering af højttalere osv. jeg har læst om. Der skal virkelig tænkes kreativt hvis det skal blive bare ok tror jeg. Jeg søger slet ikke et anlæg i stil med det i eksemplet, det er alt for dyrt for mig (konen). Jeg har lige købt Pioneer DVR540 og køber senere et Pioneer plasme 43" eller 50". Jeg er klar over at man får hvad man betaler for, men kan ikke finde råd til mere end 5-6000kr. Har kigget rundt og fundet forskelligt. F.eks Pioneer S-V50N-K + Pioneer VSX-515-S. Det er ikke afgørende at mit surround lige bliver Pioneer, hvis man kan få noget væsentligt bedre til prisen.

NÅ, sorry jeg skriver bare derudaf opdager jeg lige

Jeg laver en tegning af min stue, med sofaer, placering af TV osv. Og poster i tråden i aften. Håber virkelig at i vil kigge lidt på det og prøve at hjælpe mig med lidt gode råd. Jeg tror at jeg er tvunget til at sætte mine 4 sattelitter helt op i loftet og pege ned i hovedet på lytte-positionen. Om det på nogen måde kan lyde godt aner jeg ikke.

(ok, det blev en længere smøre og endda uden skitse over mit problem hehe. Men mht indkøbet...er disse fra Pioneer mon noget værd? Eller er der noget helt andet der er klart bedre til samme pris-leje)

 

- Gonzo
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2006 kl. 14:30

Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

De skitser jeg har set for opstilling viser også at baghøjtalere skal hænge over ørehøjde, men ikke under loftet.

Men faktisk er der et andet forhold man skal være opmærksom på, nemlig spredningen fra en højtaler. Den giver jo mest lyd hvis den stråler direke mod lytteren. Hvis man altså sætter en højtaler for højt uden at den hælder mod lyttepositionen, mister man faktisk lidt af orienteringen, særlig de høje frekvenzer.

Hej Ken,

Det du skriver er korrekt, da diskant stråler ret meget som lys fra en lommelygte, altså mest koncentreret lige fremad. Og jeg har også været inde på at rette RS1 mod lytteren med beslag.

Men god filmlyd bliver altså mikset i sale, hvor side- og baghøjttalerne er placeret over ørehøjde, og "baglyd" skal faktisk sjældent bruges til at orientere sig efter.

Center med dialog skal være lige midt i, og det virker forstyrrende, hvis den ikke er det, men surround skal omgive, omslutte, omringe en med lyd snarere end at få en til at dreje hovedet. Og vi har jo heller ikke 5-6 ører.

Videnskabelige forsøg med masser af små højttalere placeret omkring forsøgspersoner viser, at vi ikke er så fantastisk gode til at pege på, hvor præcist en lyd kommer fra, når det er bagude i forhold til éns hovede.

Så det er ikke så kritisk, men jeg synes stadig ikke, at ørehøjde er optimalt m.h.t. at få biograflyd i hjemmet, når vi taler om baghøjttalere. Jeg har selv flyttet meget på og tweaket alle mine højttalere, og som jeg har skrevet i den anden tråd, jeg har linket til:

Da biografer ikke har bag/sidehøjttalere i ørehøjde, men over, anbefaler jeg placering ca. ½ m. over ørehøjde, i større rum op til en meter. Det giver et biografrealistisk mix mellem direkte og reflekteret lyd og lidt af den samme retningsfornemmelse. Mange film har også lyde fra oven: Fly etc. og ikke så meget fra under ørehøjde eller under jorden - det kan i givet fald sikkert overlades til subwooferen i systemet...

M.h.t. front og center eller stereo er diskant i ørehøjde som regel det bedste. Og toe-in (at dreje højtttalerne ind mod lyttepositionen) er også tit med til at gøre klangbalance, spredning og perspektiv ekstra godt - også hvis man ikke sidder lige i the sweet spot (=præcist midt i).



Redigeret af Carser - 24-Maj-2006 kl. 14:31
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2006 kl. 14:53
Oprindeligt skrevet af gonzo gonzo skrev:

Hej Carser (og andre med forstand på Surround)

Jeg er ved at skulle have noget surround i min stue....

Hej Gonzo.

Jeg har læst det hele og en tegning vil være fint. Men til center og front eller stereo: Sæt ALDRIG højttalere op under loftet. Også til side- og baglyd er det ikke så godt.

Forestil dig, at du inviterer en sanger, en bassist og en guitarist hjem i din stue. Ville du sætte dem på stole eller andet, der var 1½-2 meter høje for at få god lyd? Det er unaturligt, og der vil opstå en del refleksioner fra loftet, som bl.a. tværer detaljer i lyden ud. 

Næh, tænk på hvor lyden (og TV-billedet) kommer fra højdemæssigt. Og jeg nægter indtil videre at tro, at en stue kan være så "dum", at der ikke kan skabes plads til to-tre små højttalere ca. i ørehøjde omkring TV'et. Se også sidste afsnit i min kommentar til Ken.

M.h.t. Pioneer og køb: Har ikke hørt det. Hør selv eller se, hvad andre måtte svare. Og respektér overskriften, noget af det, du spørger til, er ved at falde lidt udenfor denne tråds emne/titel. Opret evt. en passende tråd selv, så topic er spot on og indlæg kan søges og findes af andre fremover.  



Redigeret af Carser - 24-Maj-2006 kl. 14:54
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
gonzo Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 30-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 126
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2006 kl. 16:41

Jeg har læst det hele og en tegning vil være fint. Men til center og front eller stereo: Sæt ALDRIG højttalere op under loftet. Også til side- og baglyd er det ikke så godt.

Forestil dig, at du inviterer en sanger, en bassist og en guitarist hjem i din stue. Ville du sætte dem på stole eller andet, der var 1½-2 meter høje for at få god lyd? Det er unaturligt, og der vil opstå en del refleksioner fra loftet, som bl.a. tværer detaljer i lyden ud. 

Næh, tænk på hvor lyden (og TV-billedet) kommer fra højdemæssigt. Og jeg nægter indtil videre at tro, at en stue kan være så "dum", at der ikke kan skabes plads til to-tre små højttalere ca. i ørehøjde omkring TV'et. Se også sidste afsnit i min kommentar til Ken.

Hej Carser:

Jep, jeg får lavet en tegning til dig/jer.

Center-højttaleren bliver ikke noget problem (under/over TV). Hvis front-højttalerne skal være i "tv"-højde, kan de højst komme 30 cm på hver side af  mit tv (når jeg får mit plasma). Baghøjttalerne: De kan så vidt jeg kan regne ud KUN komme til at sidde i loftet og pege nedad. Den ene næsten lodret ned, den anden kan sagtens hænge bagved lyttepos.

Mht musik er det ligemeget. Mit stereoanlæg er i den anden ende af stuen og ikke en del af mit TV/Surround/recorder sæt.

 

- Gonzo
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2006 kl. 17:03
Carser:

Jeg har set nogle der har plaseret deres baghøjtalere på bagvæggen i en stue, I hjørnet faktisk, hvor sofaen (lyttepositionen) var sat helt op af samme bagvæg. Og hvor de var vendt med front ud i stuen. I et sådant tilfælde får man altså en 180 grader vinkel til lytteren og det er  ikke meget af den vigtige lyd i diskant og øvre mellemtone der overhovdet kan høres.

Du er ligesom ind på at det ikke er så vigtigt lige med bestemte lyde, men at det hele godt må være lidt diffust. Det kan godt være at det du lytter til skal være sådant, men det er bestemt ikke rigtigt at de informationer der lyttes til ikke skal nå fra til lytteren, difuse eller ej. Jamen, ellers kunne man jo bare stille sine højtalere op lige hvor man ville, ikke. Hvorfor skulle placeringen så have nogen betydning. Du skal kunne høre de informationer der er, ellers virker surround ikke. Tænk på at selv en  sådan detalje som  hvor højt du anbringer dem kan være vigtig. Så skal man jo også kunne høre dem. Selv om man måske subjektivt ikke opfatter hvor lyden fra dem kommer, men mere opfatter det hele som et samlet lydbillede.

Tror ikke vi er direkte uenige i princippet, men lidt er der nok.

Men nu findes der jo faktisk film der har lyd der ret tydeligt kan høres som kommene bagfra, hvorfor skulle det også være ukorrekt? Feks en slagmark hvor du er placeret i midten. Pifter der ikke kugler rund bagved dig? Det skal ikke være diffust. Et tordenvejr skal lyde som det lyder i virkeligheden. Eller regn! Det står man midt i, det plasker ned rundt omkring dig som i virkeligheden.

Hvis baghøjtalere er for små og lyden for diffus, så hører man det ikke.

Ken






Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2006 kl. 17:29

Hej igen Ken,

Jeg er selv til et passende mix mellem direkte og reflekteret lyd fra bag/sidehøjttalere og har et veldæmpet rum og bruger i dag bipolare højttalere til "baglyden":

De sidder nu ca. ½ meter over mine ører (det virker bedre end lige ud for) og ca. 1½ m. væk på min bagvæg. Vinklen opad er så lille, at der ikke mistes meget diskant - og det gør der heller ikke i biffen. Vinklen på de sider, der peger ind mod mig gør, at det overvejende er direkte lyd, jeg hører og det passer mig fint. Jeg sidder heller ikke helt opad bagvæggen, men lidt ude og det gør, at vinklen på kabinetsiderne passer perfekt.

Jeg er helt enig i, at overvejende diffus lyd og tilfældigt placerede højttalere ikke er godt, især ikke til DD 5.1 og DTS 5.1 der i modsætning til Prologic (altså uden II eller IIx hægtet på) har fuldt frekvensområde i bagkanalerne.

Et PS til dem, der måske undrer sig over, at mine bipolare højttalere ikke sidder på sidevæggene: Jeg spiller på tværs i en lang lidt smal stue og sidevæggene er også optaget af hhv. vinduer og et stort reolsystem.

Så det er et kompromis, men det er lyttetestet og højttalere er desuden ombygget i forhold til billedet med basrefleksrør og ændret dæmpning. Det har givet lidt mere fylde i lyden.

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2006 kl. 17:40

Carser:

Du syntes at opfatte det ideelle lydbillede som noget der skal være diffust, altså hvor man slet ikke tydelig skal kunne høre bagfra kommende lyde, eller er det forkert?

Men det ideelle lydbillede er da naturligvis at det lyder præcist som man opfatter det i virkeligheden, hvor man slet ikke er i tvivl om noget sker bagved een.

Et er jo at et fjernsyn eller et filmlærred begrænser ens udsyn som vi jo også oplever i virkeligheden, noget ganske andet er lydbilledet der ideelt set skal brede sig ud så der også foregår ting der tydelig kan lokaliseres til værende noget der kommer bagfra, under forudsætning af, naturligvis,  at det også er det som sker i situationen.

Lyden skal ideelt set også indeholde den samme dynamik, men så kommer naboen nok ned og klager. Men der skal være bund i bassen med det korrekte niveau osv. Og hvis diskanten og øvre mellemtone er borte eller svækket kan man slet ikke lave surround der lyder af noget.

Hvis  den præcise lyde fra en  diskant i et par baghøjtalere ikke betyder så meget, hvorfor piller du så ikke diskanten ud? Så skal det hele da nok blive tilstrækkeligt diffust? Det er jo faktisk det du syntes at tilstræbe som det "rigtige". Din henvisning til biografen er ikke rigtig så godt. Man kan jo ikke rigtig sammenligne, for der må man jo tage hensyn til at mange skal lytte med og altså have en mindste afstand til nærmeste lytter, det bestemmer jo også en placering.

Mvh Ken



Jeg nåede ikke at læse dit seneste indlæg er lige ved at "konsumere" det, så det jeg skrev skal lige ses i det lys
 








Redigeret af Ken_T - 24-Maj-2006 kl. 17:45
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu