|
|
Besvar ![]() |
Side 123> |
Forfatter | ||
Thorvald ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 23-April-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 7973 |
![]() Sendt: 17-Juli-2006 kl. 11:52 |
|
Jeg overfører en rækker optagelser fra min DR-MH30 til computer - via DVD-RW, VR-mode. VR-mode er valgt, da jeg så kan high-speed kopiere, selvom optagelserne er klippet i. Efterfølgende bliver optagelserne så gemt på computeren vha. TMPGenc DVD Author 2.0. I tilfældet hvor jeg har optaget i LP-mode, er der nogle tilfælde (men ikke altid) hvor DVD Author 2.0 siger at den ikke kan arbejde med optagelsen fordi den er i 480x576, hvilket ikke er mpeg2 standard. Jeg har nu to alternativer:
Jeg er interesseret i gode råd til punkt 2. Til det formål tænkte jeg at anvende det gratis program Streamclip. Men det kan jeg ikke rigtig finde ud af at få til at virke. Er der nogen der kender dette program - eller evt. andre konverteringsprogrammer, der med sandsynlighed vil kunne klare min opgave?? |
||
Med de venligste hilsener
Thorvald. |
||
![]() |
||
fltk ![]() Platin medlem ![]() Oprettet: 04-Februar-2004 Status: Offline Point: 10530 |
![]() |
|
Hej Thorvald! Dine optagelser i 480x576 er godt nok MPG2 standard. Derimod er de ikke DVD standard. Ad punkt 2, så er det nemmeste og hurtigste du kan gøre at anvende gratisprogrammet DVD Patcher til at patche filerne til korrekt DVD opløsning. Dette tager kun ét sekund. Herefter kan du importere filen i Tmpgenc DVD Author, men husk at patche tilbage til 480x576 inden du starter authoringprocessen. Flemming |
||
![]() |
||
HeartWare ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 22-Oktober-2003 Sted: Bagsværd, DK Status: Offline Point: 4808 |
![]() |
|
Desværre virker det ikke helt så problemfrit i den nye version (Pro) som i den gamle (dens indbyggede re-encoder kan ikke helt finde ud af det).
Så hvis du vil klippe i materialet (og det vil du jo nok, da der ikke kan klippes på frame-niveau på recorderen), så må du først benytte f.eks. TMPEG Editor til at foretage editeringen, og så benytte patch-metoden til at få den importeret i DVD Author Pro. Redigeret af HeartWare - 17-Juli-2006 kl. 15:19 |
||
Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver |
||
![]() |
||
laursen ![]() Redaktionen ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 02-Januar-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4056 |
![]() |
|
Hej Flemming og Thorvald,
Helt enig i, at det er DVD-Video kompatibiliteten den er gal med (som jeg også skrev til dig tidligere, Thorvald ![]() Dog opnår du, ved Flemming's forslag med at 'patche' (ændre på informationen om optagelsens opløsning), ikke en DVD-Video der overholder DVD-Video specifikationerne 100% (optagelsen er jo stadig i den 'ugyldige' 480x576 opløsning). Måske det ikke er løsning til pkt. 2, men jeg synes at en bedre løsning vil være at finde ud af hvilke forhold der resulterer i den skæve opløsning under kvik overførsel (kildematerialet på optagerens HDD må da være i en FR xx optagekvalitet?!) og undgå at optage i de kvaliteter. Måske kvaliteter mellem 2,5 og 4 timer, som vist her (dog horisontal opløsning illustreret): ![]() Jeg ville nok selv overveje at bruge Flemmings forslag til at overføre de eksisterende optagelser for nu (og evt. konvertere senere hvis der skulle vise sig problemer med fremtidige afspillere) alternativt om om ikke det er værd at ofre tiden på real-time kopieringen til DVD-Video allerede nu (med din DR-MH30). Du kommer ikke udenom en gen-indkodning af MPEG2 optagelsen for at få den DVD-Video kompatibel (og sådanne kvalitets-indkodere er ikke helt billige - specielt sammenlignet med at du har en glimrende 'gratis' indkoder i din DR-MH30). F.eks. TMPGEnc 4.0 Express/2.54 eller Cinema Craft Encoder (CCE) er eksempler på kommercielle indkodere (bemærk TMPGEnc v2.54 er gratis). /Lars Redigeret af laursen - 17-Juli-2006 kl. 13:18 |
||
![]() |
||
Thorvald ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 23-April-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 7973 |
![]() |
|
Optagelserne dette sker ved er optaget i LP-mode og ikke en "tilfældig" FR-mode. LP-mode svarer til 4 timers mode og ifølge grafen sker der netop heromkring et spring i kvalitet. Om det spring så sker ved 239 minutter eller ved 241 minutter er jo et interessant spørgsmål. Om måske dette spring, så er årsagen til at LP-optagelserne ikke bliver DVD-standard - ja, det ser jo sådan ud. Lige nu er jeg ved, bare som eksperiment, at konvertere til DV (720x576), hvorefter jeg vil konvertere til mpeg, bare for at se om det virker. Men det tager så lang tid, at det nok er mindst lige så hurtigt og måske hurtigere at anvende løsning (1) på DR-MH30. Flemmings foralg med DVD-patcher lyder interessant, det vil jeg også lige prøve.
Har denne bemærkning noget med DVD-patcher at gøre? |
||
Med de venligste hilsener
Thorvald. |
||
![]() |
||
spawn ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-November-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6822 |
![]() |
|
opløsningen 480x576 er det der også hedder Super VCD. Det er ikke direkte en del af dvd-video standarden (men dog med i DVD-VR standarden), men kan dog afspilles af næsten alle afspillere alligevel. Den manglende konformitet med dvd-standarden gør at næsten alle authoringprogrammer ikke kan lave en standard dvd ud af materialet. Problemet er således ikke afspilning som sådan, men at få det lagt ned på en dvd-video så det kan afspilles. Konvertering af materialet kan ikke anbefales uanset hvordan det gøres, da det vil betyde kvalitetstab. Istedet skal vi enten forsøge at snyde dvd-authoringprogrammet som flemming foreslår - ved at benytte dvd-patcher til at ændre headeren i filen så information om opløsningen ændres uden at reencode filen, hvorved det er muligt at importere det i nogle authoringprogrammer Eller også skal man benytte et authoringprogram som understøtter import af Super VCD opløsning - det findes også - og jeg har gjort det tidligere da jeg rodede med Super VCD. Thorvald, lad mig lige kigge i mine gemmer - så skal jeg nok finde noget til dig der løser dit problem uden at du skal lave en langvarig og tabsgivende konvertering.
|
||
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
|
||
![]() |
||
fltk ![]() Platin medlem ![]() Oprettet: 04-Februar-2004 Status: Offline Point: 10530 |
![]() |
|
Mig bekendt kan Cinema Crafts encodere ikke importere andet end AVI filer og ej heller resize, så ovennævnte encoder kan nok ikke anvendes her. Flemming |
||
![]() |
||
laursen ![]() Redaktionen ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 02-Januar-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4056 |
![]() |
|
Hej Thorvald,
Nej, det var udelukkende som en konstatering af, at ville du opnå en
DVD-Video optagelse der 100% overholder standarden skal der genindkodes. /Lars |
||
![]() |
||
![]() |
|
DVD-Lab understøtter denne opløsning. Flemming |
||
![]() |
||
![]() |
|
Hej Flemming,
Du har muligvis ret - for jeg har aldrig prøvet. Det var blot som eksempel på en god - men dyr - MPEG indkoder. En løsning på import/resize kunn iøvrigt være at lade optagelsen gå gennem AVISynth til CCE - men det er nok ikke noget for Thorvald... ![]() /Lars Redigeret af laursen - 17-Juli-2006 kl. 14:10 |
||
![]() |
||
![]() |
|
Ser ud som om du kender ham Thorvald ret godt. Flemming |
||
![]() |
||
spawn ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-November-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6822 |
![]() |
|
Det var lige præcis dvd-lab jeg også tænkte på Flemming. Testede det lige hurtigt, og det fungerede, også med AC3 audioen Testede også dvd-author/dvd-patcher - det virkede også Patchede første header only til 720, importerede i dvd-author og gjorde klar til output, patchede filen tilbage til 480 mens dvd-author var åben, og lavede outputtet/dvd-folder i dvd-author. Spillede fint i Neros dvd-player.
Redigeret af spawn - 17-Juli-2006 kl. 14:55 |
||
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |