recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 2 sub's, samme størrelse?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

2 sub's, samme størrelse?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
osbech Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-December-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 889
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér osbech Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: 2 sub's, samme størrelse?
    Sendt: 17-November-2014 kl. 20:07
Jeg går lidt med tankerne om at købe endnu en sub. Jeg har en Velodyne SPL 1200 Ultra i dag, "skal" man have en magen til, eller ville jeg også få et godt resultat med f.eks en 10"

Redigeret af osbech - 17-November-2014 kl. 20:07
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Februar-2007
Point: 4172
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SVP03 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2014 kl. 20:32
Magen til.
SVP03
Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-September-2010
Sted: Danmark
Point: 1366
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therien Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2014 kl. 20:34
Spurgte en klog gut om præcist det samme den anden dag.. Svar: Kæden er aldrig stærkere end det svageste led..
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2014 kl. 08:00
En subwoofer behøver bestemt ikke at være magen til, men skal dog så bare ikke forvente at den kan det samme som den første. 
Sub nummer 2 må både være større og bedre eller det modsatte.
En lille sub kunne f.eks. give mulighed for at du kan placer den op af bagvæggen. 

Med forskellige placeringer i tid og rum ville jeg ofre penge på en DSP som f.eks. minidsp, og bruge den til at få subwooferne til at spille samme og bruge deres styrker.
.....
Til top
Chaospling Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-Juli-2007
Point: 553
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Chaospling Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2014 kl. 14:56
Der må da være mere at gå op i end størrelsen på bassen? Der er vel også "kvalitet" af sub'en, der dog kan være sværere at sammenligne...? Jeg gad også at erhverve mig endnu en sub, men jeg tænker, at de burde være nøjagtig ens, da jeg ikke ved, hvor ens de vil lyde kun ved at se på deres tal - jeg orker nemlig ikke at låne adskillige subs med hjem for at sammenlign.

Hvis I mener, at det er for højt et krav, at det er ens modeller, så vil jeg glædeligt godtage det.
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-September-2013
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2014 kl. 15:07
Enig med notfast. En DSP ind over, så kan du blande lige så tovligt du har lyst, og stadig få et bedre resultat med 2 vs 1 sub.
Til top
Chaospling Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-Juli-2007
Point: 553
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Chaospling Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2014 kl. 15:29
Jeg skal lige være helt med, da jeg egentlig er ret newbie. Jeg har en DSpeaker Antimode, men jeg blevet foreslået ikke at bruge den samtidig med min Denon X5200, da Audyssey nok skal tage sig af sub'en. Kan 2 subs foreslås uanset hvad, der kalibrerer dem eller burde de haves deres egen... DSP...? Eller hvad I vil kalde det...
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2014 kl. 17:33
Jeg vil personligt mene, at to subs altid vil være bedre end en enkelt selvom man ikke har individuel kalibrering på dem. Med individuel kalibrering kan man bare forbedre det endnu mere
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2014 kl. 18:30
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Jeg vil personligt mene, at to subs altid vil være bedre end en enkelt selvom man ikke har individuel kalibrering på dem. Med individuel kalibrering kan man bare forbedre det endnu mere

Uden DSP kan du få en bedre end en subwoofer, hvis du leger frit med placeringerne.

Det er surt at ende med en dobbelt ud fasning pga. 2 subwoofer og rum.
.....
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2014 kl. 02:17
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Uden DSP kan du få en bedre end en subwoofer, hvis du leger frit med placeringerne.

Det er surt at ende med en dobbelt ud fasning pga. 2 subwoofer og rum.
Jeg ved ikke om det er dig der har fumlet i formuleringen eller mig der bare ikke opfatter så godt her om morgenen, men kan slet ikke læse mig til hvad du mener.
Til top
martin_p Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Maj-2011
Point: 852
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér martin_p Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2014 kl. 09:07
Big smile
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2014 kl. 09:27
Det er ikke nødvendigt med DSP, men kan naturligvis være en fordel. I den tråd hvor jeg fremviste en kurve på +/- 3 dB med to subwoofere, fik de to subwoofere 100% samme signal uden nogen form for equalizing, forskellig delay eller andre korrigeringer. Men der var STOR forskel på resultatet afhængigt af placering og fase på de enkelte subwoofere, det var en helt konkret opstilling der gav dét resultat. Så uden måleudstyr vil jeg ikke anbefale det, men DSP'en i sig selv er ikke et krav. De målinger jeg viste var med to ens subwoofere, og det vil formentligt også lyde bedst, men jeg prøvede med forskellige subwoofere og det gav stort set ingen ændring af den målte kurve. Om subwooferne udfaser hinanden har ikke et kvæk at gøre med om de er forskellige, og den DSP man EVENTUELT måtte tilføre, har meget lidt, om noget, at gøre med hvilken subwoofer man bruger, det er en korrigering af effekten af placering og rum. Dette forudsætter dog subwoofere med ens konstruktion (dvs. f.eks. lukkede subwoofere med enheden fremad). Skifter man en lukket sub ud med f.eks. én med slavebas, så bliver resultatet anderledes.

Hvad man derimod kan være 100% sikker på, er at der ikke findes ét konkret råd til hvordan de skal indstilles for at fungere optimalt i alle rum. Eksempelvis de anbefalinger til placering som Floyd Toole osv. giver, med f.eks. en sub midt på hver sidevæg, forudsætter en masse ting om rummet som ikke nødvendigvis gælder i det konkrete lytterum. Vores rum er akustisk skævt pga. et stort skjult vinduesparti i højre side, samt et stort vinduesparti på halvdelen af bagvæggen, og muligvis derfor så giver en symmetrisk placering af subwooferne i rummet ikke det bedste resultat i netop vores rum. Det er ikke ensbetydende med at jeg mener Toole's research er forkert, vores rum overholder bare ikke de forudsætninger der gælder for dén research.

Men det korte af det lange er at jeg mener at såvel frygten for udfasninger samt behovet for DSP er stærkt overvurderet - men behovet for kontrolmåling kan ikke understreges nok.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu