recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bananstik. Pengene værd?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bananstik. Pengene værd?

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
isaac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 04-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 481
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér isaac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Bananstik. Pengene værd?
    Sendt: 18-Januar-2015 kl. 00:04
Jeg har 5 højttalere og dertilhørende kabler der mangler bananstik. Dvs jeg overvejer at købe bananstik til dem. Dvs 20 bananstik i alt. Har 1 i forvejen så det er teknisk set 19 Wink
Min surroundforstærker koster 2500kr, stereoforstærkeren 3000 kr,  og højttalerne 4000 kr hvis det har noget at sige. Jeg ved at der er billige bananstik til 20kr pr stk, nogle til 30kr og 60 kr feks.
Så kan man også lodde dem. Rent lydteknisk hvor meget vil jeg opnå ved at gå bananstikvejen, og eventuelt lodde dem? Det er trods alt 400 kr som minimum i opgradering, så det skal også batte lydmæssigt. Er det ikke rent praktisk det fungerer? At det er en praktisk løsning at have samlet alle kobber-trådene i et enkelt stik der kan plugges direkte ind i forstærkerens indgang?

Og angående lodning er det eventuelt en bedre ide end bare at proppe kobberet ind i bananstikket og så skrue til?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19681
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2015 kl. 01:19
Oprindeligt skrevet af isaac isaac skrev:

Rent lydteknisk hvor meget vil jeg opnå ved at gå bananstikvejen

Intet!

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
osbech Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-December-2004
Point: 889
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér osbech Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2015 kl. 01:41
Eneste årsag til at købe banan stik, så er det nemmere at pille fra, sætte til.... Selvom man nok ikke flytter rundt hele tiden :)
Til top
isaac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 04-Januar-2008
Point: 481
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér isaac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2015 kl. 03:49
Okay så det er kun rent praktisk. Det er en lidt pebret investering, måske kigger jeg efter brugte bananstik før jeg køber nye. De 500 kan jeg godt finde et bedre brug til. 
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2015 kl. 07:04
Som Klaus skriver, så har du INTET lydmæssigt ud af bananstik! Tværtimod vil de give dig ulempen af at have et kontaktpunkt yderligere, i din signalvej. Den ENESTE grund til at butikker og entusiaster benytter det, skyldes at de ofte skifter apparat/højttalere. Og så er det nemmere at "tage ud/sætte i", når der er bananstik på kablerne.

M.v.h.
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Point: 7199
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2015 kl. 07:58
Jeg bruger kun bananstik fordi det ser sejt ud.

Intet lydforbedring. Men kan være praktisk som andre skriver.

Noname bananstik kan købes for få kroner de rigtige steder.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2015 kl. 09:18
Et billigt bananstik forringer vel ligefrem lyden pga dårligere kontakt end kabel skruet direkte i terminaler. Så hvis du skal "bananvejen", bør stikkene være af en god kvalitet.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Point: 2417
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2015 kl. 09:39
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Et billigt bananstik forringer vel ligefrem lyden pga dårligere kontakt end kabel skruet direkte i terminaler.
Så skal det godtnok være et helt forfærdeligt ringe bananstik, grænsende til defekt. Selv de helt billige bananstik har typisk en form for fjederanordning der gør at de udvider sig og får fin kontakt. Det var ikke noget jeg gad bekymre mig om.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19681
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2015 kl. 09:41
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Et billigt bananstik forringer vel ligefrem lyden pga dårligere kontakt end kabel skruet direkte i terminaler.

Korrekt, men sådanne har jeg nu stadigvæk til gode at opleve.....
Tror næppe at de findes.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Point: 7199
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2015 kl. 10:03
Bruger billige bananstik ( 9.- stk ) til at overføre 25 ampere ved 12 volt.

Så kan de sikkert også bruges til hifi uden tab af lyd

Redigeret af hansie - 18-Januar-2015 kl. 10:04
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Point: 5343
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2015 kl. 10:14
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Så skal det godtnok være et helt forfærdeligt ringe bananstik, grænsende til defekt. Selv de helt billige bananstik har typisk en form for fjederanordning der gør at de udvider sig og får fin kontakt. Det var ikke noget jeg gad bekymre mig om.
Det har jeg så oplevet med en type hvor fjeder delen havde fint tryk udad mod bøsning, men fjeder sidder løst på indre del ("aksel") så den kan køre rundt, med dårlig kontakt til følge. Dead

EDIT: En type som ligner disse:

Mvh. JørgenT

Redigeret af JørgenT - 18-Januar-2015 kl. 10:21
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2015 kl. 10:16
Jeg skriver kun hvad en fagmand engang fortalte mig. Højttalerstrøm må jo være mere sart over for dårlig kontakt.
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu