recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - mobil med gæld
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

mobil med gæld

Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
blumenburg Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 30-April-2012
Sted: mesinge/fyn
Status: Offline
Point: 383
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér blumenburg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: mobil med gæld
    Sendt: 29-September-2015 kl. 22:53
Hej
hvis man køber en mobil i dba som oprindeligt er købt på kontrakt. og oprindelige køber misligholder betaling af restgælden. Hvordan står man så som ny ejer i forhold til garanti hos den butik hvor mobilen er solgt?

Vh jens
setup: Sony xf9005 65"
canal digital sat
Marantz SR7009
fronter: xtz 99,26 mk2
center : B&W xtc
bag ht : B&W xt2
sub    : xtz 10.17 edge

Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2015 kl. 23:47
Intet problem, da butikken går efter skyldneren, eftersom de ikke har ejendomsforbehold i mobilen...

M.v.h.
Til top
blumenburg Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 30-April-2012
Sted: mesinge/fyn
Point: 383
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér blumenburg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2015 kl. 05:46
Tak for hjælpen
setup: Sony xf9005 65"
canal digital sat
Marantz SR7009
fronter: xtz 99,26 mk2
center : B&W xtc
bag ht : B&W xt2
sub    : xtz 10.17 edge

Til top
Sylvest Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Oktober-2007
Sted: Denmark
Point: 890
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sylvest Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2015 kl. 06:09
Bare sørg for at have dokumentationen i orden. Der foregår desværre en del svindel hvor svindlerne køber telefoner på afbetaling/kontrakt med falsk identitet for så at sælge telefonen videre (med begrundelsen at de ikke har råd). Her er der en anden juridisk situation end den hvor en ulykkelig sjæl ikke kan betale og her kan du godt opleve at telefoner bliver spærret etc.
.
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Point: 4909
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2015 kl. 08:52
Hmm. Jeg ville holde mig langt væk fra mobiler med gæld. Glæden over at spare varer ikke så længe som ærgrelsen over at være blevet snydt.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2015 kl. 11:48
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Intet problem, da butikken går efter skyldneren, eftersom de ikke har ejendomsforbehold i mobilen...

M.v.h.

Henrik, er du sikker på det? Jeg kan godt have min tvivl om, hvorvidt de reelt set ikke har mulighed for en kreditor at gå efter produktet. Jeg synes jeg mindes det lidt omkring sag af biler med gæld. Selvfølgelig er det en lidt anden kaliber, og der kan sandsynligvis have været lavet noget "skøde" af en art i selve bilen, ikke mindst pga værdien.

Uanset hvad, så ville jeg også afholde mig langt fra at købe en vare med gæld i.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2015 kl. 12:37
Ja, det er jeg sikker på! Skal de have lov til at "gå efter selve mobilen" - lukke den, nægte garanti o.s.v. - skal der være ejendomsforbehold, hvilket koster stempelafgift m.v. Det hænger slet ikke sammen med mobilens lave værdi.

Og hér er netop forskellen til bilen (billånet), som netop tinglyses p.g.a. der tages ejendomsforbehold i bilen.

M.v.h.
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Point: 4114
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2015 kl. 12:57
De har gjort, men ser ud til at være stoppet efter at forbrugerombudsmanden er gået ind i sagen:
http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Sager-og-praksis/Markedsfoeringsloven/Sager-efter-markedsfoeringsloven/teleomraadet/IMEIspaerring-af-telefoner

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2015 kl. 13:10
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Ja, det er jeg sikker på! Skal de have lov til at "gå efter selve mobilen" - lukke den, nægte garanti o.s.v. - skal der være ejendomsforbehold, hvilket koster stempelafgift m.v. Det hænger slet ikke sammen med mobilens lave værdi.

Og hér er netop forskellen til bilen (billånet), som netop tinglyses p.g.a. der tages ejendomsforbehold i bilen.

M.v.h.

Ok, var som sagt i tvivl. Måske fordi jeg synes jeg mindes der var noget ballade om det på et tidspunkt.
Til top
sqnk Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 05-Februar-2015
Point: 113
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sqnk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2015 kl. 13:31
Men er der ikke noget med at hvis mobilen er købt med et stjålet kreditkort og falsk navn, så kan butikken kræve mobilen retur ?

Synes jeg har set en del af dem på det seneste.
Til top
Clemen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-Februar-2006
Point: 606
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Clemen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2015 kl. 18:34
Er det en iPhone så spæres den også ved Apple, så den ikke kan aktiveres eller vil aktivere et simkort mere.

Har oplevet det ved en jeg købte brugt, som var købt med en mobil aftale ved Telenor, den oprindelige køber stoppede betaling, telenor blokerede telefonen. Jeg brokkede mig da jeg ikke mente de havde ejendomsforbehold, men lige lidt hjalp det. Oprindelig køber underskriver at den ikke må videre sælges i perioden.

3 gør det samme

Til top
Clemen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-Februar-2006
Point: 606
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Clemen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2015 kl. 18:35
(Det var 2 år siden, så om praksis er anderledes i dag ved jeg ikke)
Til top

Besvar Besvar Side  123 5>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu