recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Forstærker og DAC combo valg
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Forstærker og DAC combo valg

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
LarsCL Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 06-Juli-2015
Status: Offline
Point: 53
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LarsCL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Forstærker og DAC combo valg
    Sendt: 03-November-2016 kl. 20:57
Hej Forum.

Jeg er på udkig efter en ny forstærker da jeg er blevet rigtig træt af min Hegel-H80 jeg har nu.

Mine højtalere er et par Rega Rs7, min mediekilde er en Intel NUC hvor lyden bliver streamet via usb.
Jeg hører meget forskelligt musik, dog udelukkende instrumentalt. Men så er det også alt fra Metallica, Dire Straits til Sissel Kjyrkjebo. 

Jeg søger ikke en forstærker der kan spille taget af huset, men den skal dog kunne komme op i et niveau hvor det ikke længere er rart at høre på uden at miste pusten.

Da jeg kun har mulighed for USB Output skal jeg også have en DAC ved siden af.
Her har jeg kigget på AudioLab M-DAC og Audiolab M-DAC+ men kan ikke se om +´eren er de ekstra penge værd.

Af forstærkere har jeg kigget på Rega Elex-R og Rega Elicet-R. Har også en Yamaha as1100 i kikkerten som jokeren.

Så mit spørgsmål går på, vil det være det værd at tage M-DAC+ og Rega Elicit-R frem for M-DAG og Rega Elex-R? 

Håber i kan give lidt gode råd da jeg savner at kunne forsvinde hen i musikken igen :-)
Til top
Stoffer1987 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-April-2008
Point: 655
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stoffer1987 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2016 kl. 22:01
Hvad er du træt af ved din nuværende?
Til top
LarsCL Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LarsCL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2016 kl. 22:25
Jeg syntes den er kedelig. Den er meget tilbagelænet i lyden og kan slet ikke rive mig med. 
Min gamle NAD forstærker, da jeg fik mine Rega HT gav det så meget musikalsk glæde. Når jeg hørte noget musik fik jeg hele tiden lyst til at skrue lidt mere op for lyden. For s*aten det gik lige i sjælen.

Men denne Hegel, jo bevares den lyder da godt. Adele´Halo er så det løber en koldt ned af ryggen. Men sætter jeg noget musik på hvor der "sker mere" som fx poets of the fall - Love will come to you eller Metallica - No lead clover så forsvinder magien syntes jeg.

Poets of the fall - Rebirth er optaget på en måde så forsangernes vokal er meget i centrum af musikken. På den gamle forstærker, ja selv på min telefon er det som om han synger inde i ens hoved, ganske fantastisk sang i øvrigt.

Lyd er svær at beskrive, men det er nogenlunde sådan jeg har det med denne Hegel :-)
Til top
dr_schlemer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Marts-2006
Sted: Denmark
Point: 1023
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr_schlemer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2016 kl. 22:48
Mon ikke du skal have NAD lyd igen? D1050+c356BEE? C390DD2? D7050?
LG C7 65” OLED * NAD T577 * NAD C658 * NAD C298 * Sanyo Q60 plus pladespiller * Apple TV4K * Dali Rubicon 6 * QNAP TS431+
Til top
LarsCL Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LarsCL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2016 kl. 08:12
jeg har selv tænkt tanken, men fx c390dd2 er jo en digital forstærker som jeg hører man enten elsker eller hader og at den skulle have en lidt mere "kølig og steril" lyd.

Af de andre du nævner, ja der har jeg bare på fornemmelsen at de Rega forstærkere jeg nævner er af bedre kvallitet. Men jeg ved det ikke, det kunne være nogen der både har haft NAD og Rega kunne give et fingerpej om de 2 mærker mod hinanden
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr_schlemer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2016 kl. 09:11
Elles kunne du overveje en NAD C510 som digital forforstærker/dac og en NAD 275BEE effektforstærker. Har selv en C510'er med en Cambridge forstærker og er meget tilfreds :-)
LG C7 65” OLED * NAD T577 * NAD C658 * NAD C298 * Sanyo Q60 plus pladespiller * Apple TV4K * Dali Rubicon 6 * QNAP TS431+
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr_schlemer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2016 kl. 09:13
Oprindeligt skrevet af LarsCL LarsCL skrev:

jeg har selv tænkt tanken, men fx c390dd2 er jo en digital forstærker som jeg hører man enten elsker eller hader og at den skulle have en lidt mere "kølig og steril" lyd.

Af de andre du nævner, ja der har jeg bare på fornemmelsen at de Rega forstærkere jeg nævner er af bedre kvallitet. Men jeg ved det ikke, det kunne være nogen der både har haft NAD og Rega kunne give et fingerpej om de 2 mærker mod hinanden
Måske du kunne låne en Rega forstærker hos en forhandler? HFK plejer gerne at ville låne ud. F.eks. C510+275BEE vs C390DD2 vs. C375BEE+D1050 eller C375BEE med usb DAC eller lign.

Jeg har hørt C390DD2 et par gange, og synes lyden er superklar, uden baggrundsstøj, men alligevel med NAD-fingerprintet... 

Mit første anlæg var NAD 310+Dali 505... Jeg har siden været forbi B&W og Dynaudio drevet af Nuforce forstærkere... Nu er jeg så "tilbage" til Dali mentor og NAD C510+Cambridge - og føler mig "hjemme" igen. Man bliver jo nok vænnet til en bestemt "lyd"...

Redigeret af dr_schlemer - 04-November-2016 kl. 09:17
Til top
Kildemand Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 30-August-2015
Point: 65
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kildemand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2016 kl. 11:16
At gå fra Hegel til Nad er da en kæmpe nedgradering!!
Til top
Stoffer1987 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-April-2008
Point: 655
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stoffer1987 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2016 kl. 13:18
Oprindeligt skrevet af Kildemand Kildemand skrev:

Se det vil jeg jo også mene. 

Kunne det evt være højtalerne? Er det ikke ofte dem der farver lyden mest?

Såfremt det SKAL være NAD, er denne tilsalg pt. http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=316666
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr_schlemer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2016 kl. 13:46
Oprindeligt skrevet af Kildemand Kildemand skrev:

Jeg vil nu bestemt ikke mene, at gå fra Hegel H80 til enten NAD C510+275BEE eller til NAD C390DD2 er nogen nedgradering. Både Hegel og disse NAD setups er rigtig fine, upper-middle/lower highend, forstærkere. Udtrykket er lidt forskelligt og jo op til lytterens præferencer.
Til top
LarsCL Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LarsCL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2016 kl. 14:29
Det Rega udstyr jeg har i kikkerten er brugt, derfor kan jeg nok ikke låne det hjem fra en forhandler.

NAD kunne jeg sikkert godt låne med hjem fra HFK, men jeg syntes bare at kunne fornemme ud fra hvad man læser af diverse anmeldelser at NAD er et niveau under fx Rega i den prisklasse.

Om det er mine HT kunne jo godt være.
Hvis vi tager den helt fra starten:

Jeg havde min NAD sammen med et par dali ikon 2 mk 2, og det gik fint i mange år. Så fik jeg chancen for et par rega rs7 og jeg slog til. Hold nu op det gjorde en verden til forskel. Jeg var så mægtig glad for lyden, men kunne samtidig godt høre at den lille NAD tabte pusten når der blev spillet lidt til stålet. Derfor tænkte jeg at en rigtig god stærkere forstærker måtte til, og ud fra lyd&billedes anmeldelse af Hegel faldt valget på den. 

Siden jeg fik den hører jeg næsten ikke musik mere, jeg syntes den er kedelig. Så med det i baghovedet tror jeg ikke det er mine HT den er gal med.

Men tilbage til mit oprindelige spørgsmål :-)
Der er ikke nogen Rega ejere herinde der kunne komme med deres synspunkt? Samt nogle synspunkter på m-dac og m-dac+?
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr_schlemer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2016 kl. 14:40
Jeg ville vælge elicit frem for elex. Den ekstra effekt gør godt. Til DAC betyder det nok ikke så meget i virkeligheden. Overvej Cambridge dacmagic. Fås til fornuftige penge brugt. Rega laver også udmærkede dacs. Måske du kan finde en brugt? Hvis det kun er til nuc'en så overvej audioquest dragonfly.
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu