|
Lyddæmpe ventilation |
Besvar | Side 123 4> |
Forfatter | ||
aerik
Guld medlem Oprettet: 25-Januar-2011 Sted: Vejle Status: Offline Point: 4262 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 24-Maj-2020 kl. 20:21 |
|
I vores tv-stue er der opstået et behov for at få lyddæmpet ventilationsanlægget.
Ehsr søgt lidt på nettet efter en guide til at installere en lyddæmper, men synes ikke at kunne finde en guide til det. Er der nogen der kan henvise til en, bare inden jeg bestiller en montør til det i frustration
|
||
claus_jac
Guld medlem Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
hvad er det der er behov for at dæmpe? - kan du høre motoren, eller er det selve luft ind-/udsugning? (har svært ved at forestille mig der kan laves nogen som helst dæmpning af ind/udsugningen i sig selv - med mindre du skruer ned for intensiteten.)
Hvis du kan høre selve motoren, så kan jeg desværre ikke hjælpe. Den gamle var ingeniør og fik for +30 år siden et fläkt system installeret, men motoren var lukket inde i et støjdæmpet alukasse system hvor filtrene også var i. Vi kunne ikke høre selve motoren, men ind/udsugning kunne i høj grad høres. Den var der bare ikke noget at gøre ved (heller ikke kl 01.00 hvor den gik i gang) selvom han prøvede at justere styrken, men blev den for lav, var effekten ikke god nok.
|
||
PerW
Guld medlem Oprettet: 20-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4112 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
I vores campingvogn har vi en indbygget aircon under sengen og for at dæmpe lyden fra luftudtaget har jeg møont3et disse lyddæmper:
|
||
aerik
Funktioner
Tak(0)
|
|
det er vindstøj jeg vil dæmpe. Troede jeg man kunne med de der dæmpere
|
||
aerik
Funktioner
Tak(0)
|
|
synes nemlig stæjenner mindre i soveværelset hvor der er monteret lyddæmper, og motoren er lige oven på soveværelset.
|
||
KlausDM
Platin medlem Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19464 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Lyddæmperen dæmper lyden der bæres i luften. Hvis den lyd du kan høre er "portstøj" (nu vi er på et forum om lyd og billede, er det vel det rigtige ord :-) ), altså luften der suser i din loftsventil, så skal du ændre på luftens hastighed og åbne mere for ventilen. Er det støj inde fra selve anlægget, så skal du have en dæmper på. Vi har nogle der ligner dem her i vores system Tag ventilen af, har du mere eller mindre støj nu? Klaus
|
||
aerik
Funktioner
Tak(0)
|
|
Du er pisse irriterende du ødelagde min fantasi. Det er portstøj og ikke motorstøj. Det må skyldes forskellen på åbningerne i de forskellige rum. Men hvis jeg åbner den mere op, så ændrer jeg jo på det som systemet er indreguleret til....?
|
||
PerW
Guld medlem Oprettet: 20-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4112 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Den jeg linker til som jeg bruger i vires cv, dæmper vindstøjen med 50%.
|
||
aerik
Funktioner
Tak(0)
|
|
Må lige lure på det.
|
||
KlausDM
Platin medlem Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19464 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Hvis den gør det, ændrer den også luftmængden og dermed balancen i systemet. Problemet er luftens hastighed gennem den smalle åbning i ventilen skaber “larmen”. Den eneste måde at dæmpe lyden, er at får luftens hastighed ned og åbne mere op for ventilen Klaus
|
||
jonaskp
Guld medlem Oprettet: 20-Juli-2006 Sted: Brønshøj Status: Offline Point: 2272 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
hvis det er “susen” - altså støj fra ventilerne - så vil det ikke hjælpe at sætte lyddæmpere på røret.
Og som du selv er inde på, så duer det ikke at åbne for ventilerne, da det så bare vil ændre airflowet i system, hvilket ikke er tilrådeligt. Jeg har selv tænkt over noget lignende til vores eget anlæg, og min bedste ide (som dog er 100% teoretisk) er at hvis man indsætter et spjæld i røret FØR lyddæmperen, og så indstiller dette spjæld til den rette luftmængde, så vil den susende lyd opstå før lyddæmperen, som derfor bør dæmpe lyden. Og så kan selve ventilen åbnes mere, så der ikke opstår susen i den. Om det kan fungere, ved jeg som sagt ikke. Det vil under alle omstændigheder kræve at få en montør til at indregulere anlægget igen og indstille det nye spjæld - så du skal alliere dig med en montør inden du går igang.
Redigeret af jonaskp - 24-Maj-2020 kl. 22:15 |
||
aerik
Funktioner
Tak(0)
|
|
problemet pt er at vi har lidt højere luftfugtighed end tidligere så den står på næsthøjeste tempo. Skruer jeg bare et hak ned, er lyden væk.
Må overveje at slå den over på manuel og så leve to i stedet for tre. Tak for jeres input.
|
||
Besvar | Side 123 4> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |