recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Apple ombytter med brugte telefoner.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketApple ombytter med brugte telefoner.

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Gazerbeam Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 10-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 92
Direkte link til dette indlæg Emne: Apple ombytter med brugte telefoner.
    Sendt: 19-August-2010 kl. 21:42
Apple ombytter med brugte telefoner.

En af de ting som ikke har fået så meget presse er at Apple ombytter med brugte telefoner i forbindelse med reparationer . Normalt ville jeg forvente, at man havde krav rep. af den indlevede telefon eller omlevering til ny.

Er dette ikke ulovligt?

/Gazerbeam
Philips 42PFL7606T (3D/DVB-T2)
Yamaha YSP-3000 Lydprojekter
Panasonic AE900 Projekter
Samsung SMT-H3126 & H3106
Toshiba HD DVD 30 og E1
PS3 60GB & 40 GB
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2010 kl. 21:51
noget du har været ude for?

Men nej det er selvfølgelig ikke iorden og ikke noget de må.. mener faktisk at hvis de gør det er deres garantiforpligtelse udvidet (altså bruger genbrugte/renoverede stumper).

I disse tider er en vis form for genbrug vel ok sålænge det ikke kompromitterer produktets brug kvalitet og holdbarhed.. og ikke mindst herlighedsværdi.
Men om en aluframe som iøvrigt ikke kan ses som ellers er ok kommer fra en anden telefon ville jeg nok været ret ligeglad med.. men ville nok ikke bryde mig om at få et brugt tastatur.
Så derfor er det nok en meget fin balancegang som kræver en meget god og imødekommende kundeservice.. for det kan give meget støj.. og badwill hvis der er problemer med det.

edit mener dog hvis en telefon er så beskadiget at man vil udlevere en "renoveret" telefon som bytte vil jeg sige den ikke går.. ihvertfald ikke hvis der er tale om et klart fejlet produkt... det skal ombyttes til nyt... dog syntes jeg godt det er noget man kan bruge i gråzonerne naturligvis i dialog med kunden.. for der er sikkert tilfælde hvor det faktisk kan være en både billigere og bedre løsning for begge.. men det kræver nok lidt velvilje fra begge parter.. men lad os nu sige man selv var kommet til at spilde noget ned i telefonen.. og måske ikke helt kunne huske det... verden er ikke altid sort hvid Wink

Redigeret af rhsin - 19-August-2010 kl. 21:57
Mvh

René
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6676
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2010 kl. 23:10
Oprindeligt skrevet af Gazerbeam Gazerbeam skrev:

Apple ombytter med brugte telefoner.

En af de ting som ikke har fået så meget presse er at Apple ombytter med brugte telefoner i forbindelse med reparationer . Normalt ville jeg forvente, at man havde krav rep. af den indlevede telefon eller omlevering til ny.

Er dette ikke ulovligt?

/Gazerbeam
Har du selv været ude for det?

Venlig hilsen
KB
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8643
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2010 kl. 23:13
En refurbished telefon, som er det de bytter med, er en returneret telefon som så evt. istandsættes med ny "skal" så den er som ny.

Det er altså kun indmaden der bevares.

Spørgsmålet er: hvis man har lov til at returnere et produkt efter 14 dage (ved internethandel i DK), hvad skal sælger og producent gøre med de returnerede produkter?

Samme er bl.a. tilfældet med PS3 hvor man svjv. aldrig får sin egen PS3 tilbage fra reparation.

Redigeret af lunddal - 19-August-2010 kl. 23:15
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2010 kl. 23:58
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Spørgsmålet er: hvis man har lov til at returnere et produkt efter 14 dage (ved internethandel i DK), hvad skal sælger og producent gøre med de returnerede produkter?

Der er ikke noget i vejen for at et returneret produkt sælges som en ny vare. Betingelsen for at udnytte returretten er også at varen returneres i samme stand som ved modtagelsen. Nogle butikker sælger dog returnerede produkter med rabat, men det er ikke noget krav.

Derimod er det ikke tilladt at håndtere en reklamation ved at ombytte med en brugt vare (refurbished). Hvis varen er købt som ny, skal der ske ombytning med en ny vare, og der starter en ny to-årige reklamationsperiode. Hvis der er tale om forbrugerkøb kan der ikke aftales andet (i b2b er det ok).

Jeg er klar over at det er relativt udbredt, ikke kun af et firma som jeg ikke tør nævne men hvis navn starter med A, men af en del andre. Men det er ikke lovligt (i forbrugerkøb) i Danmark.

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4945
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2010 kl. 00:08
Faktisk kan man risikere at stå bedre hvis man blot får en vare repareret og ikke ombyttet og samme fejl opstår igen. Så har men nemlig 5 års reklamation fra sidste reparation af fejlen. Thumbs Up
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6676
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2010 kl. 00:15
Får man en erstatning tilsendt sammen med en returkasse? Så er det da okay at den ikke er ny.

Jeg har ingen iPhone, så jeg ved ikke hvordan det foregår. Gætter bare.
Venlig hilsen
KB
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2010 kl. 07:21
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Derimod er det ikke tilladt at håndtere en reklamation ved at ombytte med en brugt vare (refurbished). Hvis varen er købt som ny, skal der ske ombytning med en ny vare, og der starter en ny to-årige reklamationsperiode.

Årsagen til ombytningen er jo ikke at mobilen skal ombyttes, men man vælger at ombytte i stedet for at reparere.

En reparation giver jo ikke en ny to-årig reklamationsperiode på hele varen.

Men i øvrigt kunne jeg da godt tænke mig at se en teknisk udredning, der undersøger disse refurbished produkter for at se hvilken betydning det har for holdbarheden. Der er mht. elektronik jo ikke tale om at sliddele bliver genbrugt, men ting som bundkort, CPU m.m.

Der må jo være en årsag til at man normalt ikke vil tillade ombytning med brugte enheder - eller også er loven bare så generel, at den både dækker vaskemaskiner og elektronik, og Forbrugerombudsmanden kan/vil så ikke skelne mellem tingene.

Men i øvrigt ganske typisk at bare fordi det er Apple, der gør det, så skal det blæses op mange steder (jeg hentyder ikke til tråden her, men det der har været fremme i pressen), mens virksomheder som f.eks. Sony har gjort det i årevis (og stadigvæk gør det) uden nogen som helst har reageret.

Her på forum har folk da også bare accepteret at ens PS3 bliver ombyttet ved reparation, men nu skal der selvfølgelig sættes spørgsmålstegn ved den praksis.

Redigeret af lunddal - 20-August-2010 kl. 07:43
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2010 kl. 07:38
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Faktisk kan man risikere at stå bedre hvis man blot får en vare repareret og ikke ombyttet og samme fejl opstår igen. Så har men nemlig 5 års reklamation fra sidste reparation af fejlen. Thumbs Up

Jeg tvivler på at mobiltelefoner passer ind under forældelsesreglen, for en repareret telefon er ikke repareret i den forstand som den regel dækker. De ødelagte dele bliver udskiftet, og forældelsesreglen gælder ikke udskiftede dele.
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2010 kl. 07:41
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Får man en erstatning tilsendt sammen med en returkasse? Så er det da okay at den ikke er ny.
Jeg har ingen iPhone, så jeg ved ikke hvordan det foregår. Gætter bare.

Jeg fik "repareret" min PS3 i sin tid, og der er ikke tale om at man får en erstatning tilsendt, men at man indleverer produktet, og den bliver så sendt til værkstedet, der så normalt ombytter den til en "ny", som man så kan hente i butikken.
Til top
Sionic Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-Juni-2009
Point: 165
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2010 kl. 08:51
... Og så er der jo den miljømæssige vinkel. Vi lever jo i et forbrugsorgie (USA er meget, meget værre...) hvor rigtig mange ting bare ender i et hul i jorden der ofte forurener bla. grundvandet. Så hvis de ydre dele er nye så alle kosmetiske fejl er væk har jeg da ingen problemer med en smule genbrug...  Smile
Til top
Rasmusdc Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-December-2007
Point: 1756
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2010 kl. 09:01
kommer an på meget.. hvad med fugt strippen, er samle kvaliteten den samme når man har haft skilt den ad.. (en telefon der knirker er måske ikke så fed) hvordan har forrige ejer haft dette produkt behandlet, alle lodninger kan jo være svage, pga hård behandling.

der kan være mange ting galt, og har man passet utroligt godt på sit produkt, så man har noget der er som nyt, og den så er død, så vil man nok være lidt træt af at få noget i en helt anden stand.

personligt har jeg det ikke godt med brugte returvarer..

har det faktisk bedre med at man går ud i en butik, og der står REFURBISHED på varen, og man VED man køber noget istandsat, for så har jeg aktivt taget stilling til risikoen, og jeg er klar over hvad jeg får.
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu