recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > recordere.dk > Generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Debat: Lytter mit TV?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Debat: Lytter mit TV?

Besvar Besvar Side  123 13>
Forfatter
Besked
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Debat: Lytter mit TV?
    Sendt: 09-Februar-2015 kl. 12:30
http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=12238&zoneid=19

Nu er debatten der igen! 

Er jeg den eneste der formoder at, ALLE der kan have økonomisk gevinst af mine brugeroplysninger sælger dem til højstbydende uden at blinke?

Lad mig nævne: NU: Samsung TV der lytter. LG TV der scanner netværk. **** der kun blokerer de reklamer der ikke betaler. Facebook, Google og andre der målretter reklamer efter de data vi overlader dem. Listen er længere fortsæt selv.

Hvorfor bliver folk stadig overraskede? Er jeg den eneste mistroiske? Skal jeg købe en hat af sølvpapir?

Mvh BS

PS: Cencurerer i ordet ****, recordere.dk? 

PPS. Ja det gør i >FAIL<

PPPS: Interessant stof om emnet overvågning og indsamling af data om os:

Redigeret af Bschmidt - 10-Februar-2015 kl. 06:38
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2015 kl. 12:57
Mit TV gør hverken det ene eller det andet (håber jeg da), for alt det der fis omkring stemmestyring og genkendelse er slået fra, ligesom kameraet er slået fra. Mit Pana passer forhåbentlig helt sig selvLOL

Redigeret af Hother - 09-Februar-2015 kl. 12:58
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Jakabov Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Februar-2008
Sted: Vodskov
Point: 1330
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jakabov Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2015 kl. 13:00
Drop sølvpapirshatten, det bliver et langt liv hvis du konstant skal kigge dig over skulderen. 

Det kunne ikke rage mig mindre, ejer endda selv et nyt Samsung tv. :-)
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Point: 4262
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2015 kl. 13:02
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Mit TV gør hverken det ene eller det andet (håber jeg da), for alt det der fis omkring stemmestyring og genkendelse er slået fra, ligesom kameraet er slået fra. Mit Pana passer forhåbentlig helt sig selvLOL

frækt spørgsmål, men formoder du, at bare fordi du slår det fra, så virker det ikke til det som BS nævner?
Jeg siger ikke, at det opsamler hvad du siger og gør, men i teorien, kan det jo sagtens kører i baggrunden og sende data ud af huset Smile
Til top
LarsGeisler Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 26-Juli-2007
Point: 398
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LarsGeisler Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2015 kl. 13:03
Efter Snowdons afsløringer kan vi jo ikke engang være sikre på at kamera og mikrofon er slået fra fordi vi har sat det i en menu.
Jeg synes det er meget uhyggeligt med et kamera som kan filme hvad der foregår uden at vi er vidende om det - gad vide hvad fremtiden vil bringe af afsløringer om dette.
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2015 kl. 13:09
Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

frækt spørgsmål, men formoder du, at bare fordi du slår det fra, så virker det ikke til det som BS nævner?
Jeg siger ikke, at det opsamler hvad du siger og gør, men i teorien, kan det jo sagtens kører i baggrunden og sende data ud af huset Smile

Og i øvrigt er mit TV kun på nettet, når jeg skal bruge det (kun til opdateringer, og en sjælden gang til noget 4K video), så jeg er ret sikkert på at jeg ikke bliver overvåget i noget specielt omfangBig smile
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2015 kl. 13:23
Ikke af di TV måske. Hvad med din iPhone? Den kan lytte, se, endda fortælle hvor du er og hvis du har betalt for det endda sammenkæde dig med telefonen på pågældende tidspunkt via dit fingeraftryk. Eller din Mail, hvor har du den? Google, hotmail eller måske Apple? Er de fine nok til at se bort fra profit?

Jeg har skrevet "Lytter mit TV" i overskriften men TV kunne ligesågodt erstattes med telefon, tablet, PC, køleskab eller blender. Ja OK der er ikke så mange blendere med netadgang men alligevel.

Jeg har heller ikke endnu haft et problem med ovenstående da jeg er af den opfattelse at hvis man ikke har noget at skjule så går det nok. Men efterhånden nærmer teknologien og "smarte" tiltag sig min grænse. Jeg har af samme grund bevidst valgt en bærbar uden webcam men man kan ikke undgå mikrofon og jeg er ved at tage skridtet til tablet, der kommer du heller ikke uden om kamera :-(

Mvh BS
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Point: 4262
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2015 kl. 13:33
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Ikke af di TV måske. Hvad med din iPhone? Den kan lytte, se, endda fortælle hvor du er og hvis du har betalt for det endda sammenkæde dig med telefonen på pågældende tidspunkt via dit fingeraftryk. Eller din Mail, hvor har du den? Google, hotmail eller måske Apple? Er de fine nok til at se bort fra profit?

Jeg har skrevet "Lytter mit TV" i overskriften men TV kunne ligesågodt erstattes med telefon, tablet, PC, køleskab eller blender. Ja OK der er ikke så mange blendere med netadgang men alligevel.

Jeg har heller ikke endnu haft et problem med ovenstående da jeg er af den opfattelse at hvis man ikke har noget at skjule så går det nok. Men efterhånden nærmer teknologien og "smarte" tiltag sig min grænse. Jeg har af samme grund bevidst valgt en bærbar uden webcam men man kan ikke undgå mikrofon og jeg er ved at tage skridtet til tablet, der kommer du heller ikke uden om kamera :-(

Mvh BS

Den med kameraet løser du med et lille klistermærke ;)
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6661
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2015 kl. 13:39

Apropos tråden, så har Poul-Henning Kamp lige blogget dette:

Er privatliv fysisk realistisk?

Bl.a. dette: 

Er det i det hele taget et privatlivsovergreb at installere en lille kasse som hæver priserne 5% på de elektroniske prisskilte hvis der er mange Apple ethernet addresser i luften, som Amazon gør det i deres web-shop ?

Det var jeg ikke engang klar over at Amazon gjorde, men selvfølgelig.

Redigeret af Brixen - 09-Februar-2015 kl. 13:40
Venlig hilsen
KB
Til top
JAWA Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 05-August-2014
Sted: Karlslunde
Point: 158
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JAWA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2015 kl. 14:00
Du skal selv folde din sølvpapirhat - hvis du køber den færdig så risikerer du at der er en mikrofon i.

Selv om man er paranoid kan man godt være forfulgt.............
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2015 kl. 14:07
Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Mvh BS

Den med kameraet løser du med et lille klistermærke ;)

Jamen vores iPhones kan jo hvad som helst, så her kan jeg ikke sige mig fri. Mine aktiviteter på nettet bruges jo til meget, det kan jeg jo se, når jeg har kigget på køleskab, en BD film osv., så vrimler det jo frem med reklamer.

Men omvendt, jeg må være meget træls at følge for interessenter, og jeg har ikke noget at skjule - so be my guestLOL
Til top
fiskerendk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-November-2008
Point: 815
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2015 kl. 14:36
Men selvom man ikke har noget at skjule kan man jo godt syntes at brug af ens private data i kommerciel sammenhæng burde forbydes. For hvorfor skal nogen have lov til at vide at jeg var inde og kigge på nyt køleskab for så senere at smide lignede tilbud i hoved på mig. Var det sendt til din mailadresse ville det være ulovligt. Men i din Internet browser er det lovligt hvor er sammenhængen, er beskyttelsen af privat brugerens gøren og Laden på nettet. Også til private firmaer som score penge på det.
Til top

Besvar Besvar Side  123 13>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu