|
Nas til Firma |
Besvar ![]() |
Side 123 4> |
Forfatter | ||
alyz ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 07-December-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 683 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 04-Oktober-2012 kl. 09:22 |
|
Hej jeg skal kigge på en NAS til et mindre firma.
PT har de 3 computere og deres "ting" ligger spredt over de forskellige maskiner, hvilket er lidt dumt. De har PT ingen backup løsning. Det eneste den skal kunne, er fil server lokalt samt over internettet. Den skal gennem på billeder, dokumenter og regnskab. Der skal være en eller anden indbygget backup/raid, så den tager backup af sig selv. Vi snakker i pris maks 4 kilo. Jeg har kigget på edbpriser men kan ikke finde hoved og hale i hvad jeg skal vælge. Nogle forslag ? |
||
Gamer: CoreI7 8750, 16GB, GTX1070 6GB, 512GB SSD.
MP: I3 2,9 GhZ, 4GB, 3 TB, 64 SSD TV: 48PFS8109: Anlæg: Denon /DALI |
||
![]() |
||
Kenzo85 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 09-August-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2943 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Følgende spørgsmål: Hvilken service forventer de? Next Business Day ? Hvor kristiske er deres data?
Hvor stor skal kapaciteten være? Skal den kunne udvides senere.? Hvilken type backup snakkes der om? Daglig / Ugentlig / Månedlig / Årlig.? Backup bør være et andet sted end på selve enheden BTW. |
||
![]() |
||
alyz ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 07-December-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 683 |
|
1. Service er alm. reklamationsret. De var lige ved at købe en fra Lidl i går, hvilket jeg frarådede dem
2. Data er kritiske, da det er regnskab, produkt billeder osv. 3. Kapacitet 1 TB er rigeligt 4. Ingen udvidelse er nødvendig 5. Backup snakker jeg om diskspejling/raid |
||
||
![]() |
||
DIY! ![]() Bruger ![]() Oprettet: 09-August-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 67 |
|
Lige en kommetar (fra en som er blevet klog af skade) Nedenstående link forklarer lidt om hvad der anses for at være en backup - bemærk sætningen øverst: "Two or more up-to-date copies of your important data located on different disks. Backup copies should be stored offsite to protect against events such as earthquakes, fires, floods, lightning, vandalism, theft, etc." https://iomega-eu-en.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/18817/kw/what%20is%20a%20backup |
||
![]() |
||
Kenzo85 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 09-August-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2943 |
|
OK, Et standard NAS fra Synology eller lignende med min 2 diske vil være fint til det foremål. Dog ville jeg købe en ekstern harddisk til en ekstra backup, som min. for at have en backup. I kan jo vælge at lave manuel backup "alm. filkopiering" eller sætte nogle Schedules op, som overføre de vigtige mappe til den eksterne disk. |
||
![]() |
||
|
Jeps det er ikke backup der ønskes, men disk spejling.
|
||
![]() |
||
|
:-) Jer er fuldstændig enig i din bemærkning, men firmaet er ikke interesseret i sådan en løsning. For at gå lidt i dybden: - Der er 1 ansat i firmaet (min kone) udover ejeren. - De har pt forretningskritiske data (regnskab/labels/produktudvikling mv) liggende på gamle Windows xp maskiner/laptops. - De skal snart til at skifte til et mere moderne regnskabs system, hvor jeg anbefalede dem en cloud løsning, som f.eks. E-conomic. Dette mente de var for dyrt (ca. 4000 kr./årligt). - Så i kan se hvad jeg har at arbejde med - økonomisk. - Deres nuværende IT service er en mand fra en enkeltmands-virksomhed, som kommer ca. 1 mdr. efter de har ringet efter ham. - Han leverer brugte Win xp maskiner til dem, og ved ikke noget om den software virksomheden bruger. Jeg kunne forestille mig, at løsningen skal være en billig NAS med raid (2 diske der spejler), der hoster alle filer og dokumenter. Der kunne man så lave en cloud backup af NAS'en til f.eks. en pro udgave af Dropbox (100 GB/ ca. 800 kr. pr. år.), samt evt. en natlig scriptet backup af NAS'en til en anden maskine på lokationen. Og derudover en ugentlig/månedtlig manuel backup. |
||
||
![]() |
||
|
Det er lige præcis den retning jeg mener vi skal gå. Kan du nævne nogle modeller i Synology ?
|
||
||
![]() |
||
Juleulven ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 28-Juni-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 484 |
|
F.eks http://www.proshop.dk/Products/ProductSearch.aspx?search=Synology Disk Station DS212
også kaste 2 1TB Diske i lad være med, at tage en J model ... de har ikke særlig mange ressourcer... |
||
![]() |
||
lahan ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-September-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 9403 |
|
Evt køb 2 synology, placer den ene i virksomheden og den anden privat, de kan så synke imod hinanden. Så er i sikret ved indbrud, vandskade, osv.
|
||
![]() |
||
rhsin ![]() Guld medlem ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 19-Januar-2007 Sted: Århus Status: Offline Point: 5990 |
|
man kunne hvis budgettet ikke rakte til 2 NAS købe en USB harddisk som blev tilsluttet direkte til NAS og kørte en automatisk backupplan relativt før fyraften, man kunne så tage den harddisk med hjem og have liggende som suplement til den datasikkerhed der er i en NAS med 2 harddiske, så mister man ikke al data hvis uheldet er ude.
|
||
Mvh
René |
||
![]() |
||
|
what he said. Evt. http://www.edbpriser.dk/nas-lagringsserver/synology-disk-station-ds213-id-6943543.aspx men den koster dog lidt mere end de 4 k, hvis der skal være 2 stk.
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123 4> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |