|
Hjælp til "et skridt baglæns" |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Forfatter | |
jahafa ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 04-Februar-2011 Sted: Farum, DK Status: Offline Point: 254 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 06-November-2013 kl. 17:50 |
Hej.
I sommers valgte jeg at udskifte min HDD med en SSD. Herefter clonede jeg så min gamle HDD over på den nye disk. Det startede fint, og jeg kunne virkelig mærke hastigheds forøgelsen. Men....jeg begyndte hurtigt at få problemer. 7 ud af 10 gange når jeg starter PC får jeg sort skærm med disk boot failure insert system disk and press enter. Efter en serie af genstarter, får jeg som regel liv i maskinen, men det er sgu enerverende i det lange løb. Mit spørgsmål er derfor: kan jeg clone min SSD tilbage på min HDD, og så bruge den i stedet for, og hvordan gør jeg det? Det er en stationær PC med win8.1 og bundkort er: M2N-E SLI (Socket AM2 ) JH |
|
![]() |
|
Beanie ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 21-Oktober-2008 Sted: DK Status: Offline Point: 1597 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Vi har et par computere på arbejdet med samme fejl. "Fejlen" ligger i at der sidder en USBpen i stikket og det kan drille.
|
|
![]() |
|
Roland ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 26-Maj-2009 Sted: Kbh's Vestegn Status: Offline Point: 1220 |
Går din PC jævnligt i dvale/eller bruger du denne funktion ?
Grunden til at jeg spørger er, at jeg oplevede noget lignende med min ellers så fede PC med SSD.
Jeg læste op omkring problemet og fandt ud af, at nogle SSD'er ikke havde det så godt med Dvalefunktionen og opførte sig, som du har beskrevet det.
Mener det var på tomshardware o.lign sider. Vist noget med noget teknisk halløj, som jeg ikke helt forstår mig på.
Men jeg slog denne funktion fra (på nær skærmen) - og har ikke oplevet problemer af den slags efterfølgende. ![]() Redigeret af Roland - 06-November-2013 kl. 18:49 |
|
Panasonic 55HZ1000 - Pioneer VSX-1025 - Wharfedale Diamond 250 - POLK Surroundbar
PC: i5-2500K 16Gb ram OCZ 120Gb SSD MSI GTX1070 - Asus PB248Q Nighthawk X6000 - OnePlus 8T - Lenovo Tab3 -YS4000 boks |
|
![]() |
|
jahafa ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 04-Februar-2011 Sted: Farum, DK Status: Offline Point: 254 |
Hej.
Har aldrig brugt dvale eller slumre. Jeg slukker PC helt, og så er det ellers bare at håbe at den gider starte når jeg tænder den igen. Ingen USB Sticks i PC'en, ingen CD i drevet. JH |
|
![]() |
|
Flmr77 ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 16-Februar-2013 Sted: Danmark Status: Offline Point: 249 |
Dvale kan også være aktiv når eks. pc´en ikke er blevet brugt i 15 min, bare for lige at opklare det.
Ville inden jeg skiftede tilbage til alm. hd måske kigge på http://www.overclock.net/t/1240779/seans-windows-8-install-optimization-guide-for-ssds-hdds for er som flere andre, ret sikker på at det er et spørgsmål om indstillinger, alternativt istedet for at installere en alm. hd igen, ville en clean install når gøre underværker. kan nogle gange være småting, der driller eks. software / drivere/ løse ledninger, ja selv et gfx som flexer en lille smule ( taler af erfaring på det punkt)
Redigeret af Flmr77 - 06-November-2013 kl. 23:03 |
|
![]() |
|
Supergris ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 10-December-2006 Sted: Esbjerg Status: Offline Point: 1474 |
Har du husket at sætte AHCI til i BIOS???
|
|
![]() |
|
Min BIOS har ikke nogen steder hvor der kan ændres noget med relation til AHCI. Tror det måske er en del af forklaringen, altså at bundkort er "for gammelt" til reelt at køre med SSD.
Netop derfor er det jeg efterlyser, er en guide til hvordan jeg cloner ssd'en til hdd'en. Så hdd kan blive C:drev igen. JH |
|
![]() |
|
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
Øhh AHCI har altså eksisteret i temmelig mange år. Er du sikker på det ikke ligger "gemt" et sted i bios?
|
|
![]() |
|
armani-thomas ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-September-2013 Status: Offline Point: 1724 |
Hvordan slår man AHCI til i Windows 8.1, uden og geninstallere?
|
|
![]() |
|
claus_jac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
@JAHAA - du har ikke tilfældigvis både din gamle HDD og din SSD i på samme tid? - og heller ikke tilfældigvis bare slettet det der var på den gamle disk da du clonede drevet? (her tænker jeg den korte udgave med "quickformat" af HDD og ikke en decideret fjernelse af partitionen - for så bliver HDD'en sandsynligvis ved med at være bootbar da du har den lille bootpartition liggende stadig. - jeg måtte have de gamles HDD over i en usb-port for at kunne komplet fjerne partition og genopbygge disken for at undgå at den blev ved med at forsøge at starte op på HDD og ikke SSD da jeg clonede deres gamle HP DC7900. OS blev ved med at genkende HDD som drev C da jeg bare slettede data og ikke lavede en ny opbygning af den.
|
|
![]() |
|
Supergris ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 10-December-2006 Sted: Esbjerg Status: Offline Point: 1474 |
En ren installation, vil nok være at foretrække...
|
|
![]() |
|
@claus-jac:
Jo jeg har begge diske i maskinen. SSD = C:drev HDD = lager + backup Mit problem med sort skærm, opstår dog også når HDD er pillet fra SATA og strømstik. Data på HDD er slettet, med et specielt slette program jeg fik anbefalet (kan ikke huske navnet) Men om partitionen er fjernet, må jeg lige se når jeg kommer hjem. Vender tilbage senere i dag. JH |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |