|
Opsætning af sub |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Forfatter | |
K_J ![]() Bruger ![]() Oprettet: 17-August-2014 Status: Offline Point: 148 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 26-April-2015 kl. 15:33 |
Jeg roder lidt med opsætning af min ny sub og har ikke tid og lyst til at bruge flere dage på det, så jeg behøver lidt hjælp.
Når jeg køre Audyssey opsætning via receiveren, skal jeg så skrue meget op på sub og lade receiveren nedjustere lyden eller skal jeg skrue ned for sub så receiveren laver en justering på ca. 0dB? Når jeg kravler rundt langs panelerne for at finde den bedste placering, skal sub så stå på en plade i mit sweetspot i sofaen, eller hvordan gøres det helt præcis, jeg har jo ikke bare en lille stol jeg kan fjerne og sætte sub i stedet for. Hvilken slags kabel er sub kablet lavet af. Som jeg husker det er det bare et signal kabel, og jeg kan se i mine stik af det bare er en leder og en skærm. Jeg skal bruge et billigt kabel til at finde placeringen af sub, inden jeg køber et i korrekt længde og tænker at jeg bare kan købe noget billigt i jem og fix, men hvilken type? |
|
![]() |
|
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40543 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Skru halvt op på Volumen, skru helt op for Crossover, brug 80Hz på Reciveren som udgangspunkt. Et Subkabel er 75 Ohm. |
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
|
![]() |
|
Tak det gav dog lidt problemer. Receiveren gik i max på -18dB på sub og justerede derfor mere eller mindre alle andre højttalere 4.5dB op, så jeg må nok justere skrue lidt ned og indstille igen.
Hvad sker der hvis modstanden ikke er 75ohm? Nogen der kan svare på om aub skal placeres i sofaen på en plade. det er en lukket sub. |
|
![]() |
|
karula ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 849 |
stil den ved siden af en af fronthøjtalerne, og sub volume(på sub)ca. kl.9 og crossover bag på sub helt op.
Kør nu en audassey, og hvis dine højtalere er sat til large, ændre det til small, og brug en crossover på receiver på 80hz. held og lykke. |
|
Med venlig hilsen
Karula PDP Pioneer 427xd / Marantz SR 7007/Panasonic BDP 35 / Sat Canal Digial HDPVR 5720-SX / lyd Quadral Cromium style 50- 5.1 |
|
![]() |
|
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Det er ikke korrekt at et subkabel skal være 75 ohm. Det skal være godt skærmet, men der er ingen definition af karakteristisk impedans. Det KAN være 75 ohm, men behøver ikke være det. De fleste er det i praksis, fordi man "genbruger" konstruktionen fra digital/video kabler, hvor der ER krav til karakteristisk impedans ("genbrug" er i dette tilfælde ikke negativt...)
|
|
![]() |
|
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Til det oprindelige spørgsmål: Forsøg at ramme 0dB, uden at være anal med det - bare sådan cirka. Plade i sofaen er lige meget, det ændrer ikke på hvilken placering fu når frem til. Bare kyl den op (medmindre der er behov for at beskytte sofaen selvfølgelig). Som en midlertidig løsning for at finde den rette placering er kablet fuldstændigt ligegyldigt, i værste fald får du lidt brum og det er lige meget i dén situation. Brug noget tilfældigt.
|
|
![]() |
|
Tak Jeg hr ikke haft tid til at justere yderligere, men jeg endte med at købe et billigt færdiglavet kabel til test, og nu er famililen smidt og og sub'en står på en plade i sofaen. Men nu kan jeg satme ikke finde noget musik til at teste med, den lyder pænt flad udanset hvor jeg kravler hen :)
Forslag kravle musik modtages, eller skal jeg bruge testtoner? |
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
Tracy Chapman's CD fra 88. Specielt disse numre står klokkerent i dybbassen: Fast Car, Baby Can I Hold You. Men hele CD'en fremstår med en skøn lyd og stemning.
|
|
![]() |
|
karula ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 849 |
det kan jo lige så godt være at sub skal stå ude midt på gulvet, for
bedste bas, - så har man jo et problem i stuen, derfor står min sub til venstre for højre front, sommetider må kompromisser indgåes. |
|
Med venlig hilsen
Karula PDP Pioneer 427xd / Marantz SR 7007/Panasonic BDP 35 / Sat Canal Digial HDPVR 5720-SX / lyd Quadral Cromium style 50- 5.1 |
|
![]() |
|
Jeg fandt en test cd på wimp med testlyde. Det var helt vildt hvordan lyden forsvandt visse steder i stuen når jeg gik rundt.
Der var to gode placeringer der var meget tæt på at lyde ens. Begge steder var sjovt nok ved siden af henholdsvis højre og venstre front. Den ene placering faldt dog igennem ved at have et lille dyk i teststykket et eller andet sted i den lave ende af 20-200hz cden hedder The sheffield / A2TB Test Disc - "My Disc" og ligger som sagt på wimp. @Kampus Tak den lytter jeg til senere. @Karla nu var jeg ikke så interesseret i at kravle rundt steder hvor den ikke kunne stå, så hvis den optimale placering ikke er fundet, er jeg lykkelig uvidende :) Heldigvis var de to bedste placeringer af de testet også der hvor jeg gerne ville have den til at stå. Nu står den foran venstre front og skyder på tværs af rummet. Første fandt jeg de to bedste placeringer efter kravle metoden og derefter valgte jeg den endelige placering ved at sætte sub'en begge steder, hvor jeg så sad i sofaen. |
|
![]() |
|
fald nu ikke i den grøft med at skrue for højt op.
|
|
Med venlig hilsen
|
![]() |
|
thomnico ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 06-November-2007 Sted: Albertslund Status: Offline Point: 493 |
Jeg læste dit indlæg og kort efter hørte jeg i bilen James Blake med limit to Tour love. Hvis du vil have et nummer med bas i så skal du lytte til det nummer. Der er den vildeste og dybeste bas jeg længe har hørt.
Bare et forslag ![]() |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |