|
Ny pc |
Besvar ![]() |
Side 123 7> |
Forfatter | |
morelli ![]() Bruger ![]() Oprettet: 05-Maj-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 99 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 21-Marts-2017 kl. 22:58 |
Hjælp mig med at samle en tip top pc'er.
Nuværende system er 10 år gammelt, og er begyndt at halte. Fryser og skal genstartes af og til. Jeg bruger pc til kontorarbejde. Hvis jeg både har netbank, pdf dokumenter og Excel åben på samme tid mister jeg overblikket på min nuværende 1080 Samsung 22" skærm. Skal man ud i 2 skærme, eller vil en 4K skærm kunne vise alle disse programmer i en fornuftig kvalitet? Jeg har en nas fra qnap som også er gammel. Den vil jeg skifte ud med en nyere fra samme firma, (Qnap ts 251+)så den er der styr på. Men når jeg downloader et eller andet til den, synes jeg det er mere overskueligt at bruge Windows til at flytte filerne fra eet sted til en andet, frem for at bruge Qnaps interface til opgaven. Desuden udbakker jeg gerne filer efter download. Disse processer tager hundrede år, specielt når jeg flytter, udpakker og redigerer i filerne. Er godt klar over at opgraderingen af Nas'en vil gøre processerne lidt hurtigere, men selve filhåndteringen fra Windows vil jeg gerne have skal foregå så hurtigt som muligt. Jeg spiller ikke computerspil lige pt fra pc'en. Der bruger jeg smartphone eller ipad og måske snart Nintendo Switch. Så dette prioriterer jeg ikke i mit næste køb. Kort fortalt skal pc bruges til : kontorarbejde (og en helvedes masse på en gang), filhåndtering med meget store og mange filer ad gangen. Styring af Nas Sjov og ballade Har hørt positivt om AMD's nye Ryzen processor. Så jeg tænker at system skal bygges op om Ryzen 7 1700 x. Budgettet er ca 10000 tror jeg. Jeg har tastatur og mus. Harddisken er et par år gammel Samsung 840 evo 250 gb, den er vist ok stadig. Jeg mangler, processor, blæser, kabinet, ram, bundkort, strømforsyning, grafikkort og skærm(e) harddisk? Kom frisk |
|
![]() |
|
csell ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-Juni-2006 Sted: Denmark Status: Online Point: 4718 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hej. Jeg er en af dem der mener at AMD med deres nye Ryzen CPU'er langt overstiger hvad vi kunne forvente. Men først vil jeg advare dig mod at gøre den fejl mange anmeldere gjorde. De prøvede at bygge systemer, som om at der skulle sidde en Intel CPU i dem. Det du bør gøre, er at bygge et system som AMD anbefaler at gøre det. Her er et link: Men ellers skal du vide at de CPU'er AMD har sendt på markedet er top versionerne. Main stream versionerne vil blive solgt fra den 11 april. Og mange steder i verden er der ikke mangel på Ryzen CPU'er, men motherboards. Så det kunne måske være en ide at købe et motherboard inden de næste CPU'er kommer. Hilsen Carsten.
Redigeret af csell - 21-Marts-2017 kl. 23:58 |
|
![]() |
|
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Online Point: 19557 |
Overvej om du skal i Aldi og høre om de har flere
https://aldi.medion.com/md8331/dk/?refPage=medion De opgave du beskriver vinder næsten intet ved at købe en kraftigere processor. Brug til gengæld lidt penge på yderligere 8 GB RAM og to gode skærme. Klaus |
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 38 ![]() -- ![]() Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 5 |
Du er klar over, at netop Samsung 840 Evo serien, har en fejl som gør at de filer man ikke tilgår så ofte, bliver ekstremt langsomme at håndtere, over tid?
M.v.h. |
|
![]() |
|
dumb ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 27-Oktober-2008 Sted: Aalborg,Denmark Status: Offline Point: 439 |
til de opgaver du nævner, bør du nok gå mere op i ram mængden end at have den hurtigste CPU. Jeg vil sige 16gb ram og så noget der svarer til en Intel Core i5 (måske endda en core i3 er nok?).
Mht. til skærmene, hvis du vælger én enkelt højopløst skærm, som enten WQHD (3440 x 1440) eller 4K, så sørg for at den minimum 30" ellers bliver det for småt at kigge på (synes jeg). Sidder selv med en 34" WQHD og det er altså en lækker arbejdsskærm...om end den er i den dyre ende.
|
|
TV: 60" Sharp LE636
Projektor: Sony HW55ES Lærred: 110" HiViLux motoriseret Front/Center: Paradigm MilleniaOne Bag: S/A Talent Sub 1: XTZ 10.16 Sub 2: Velodyne SPL-800i Receiver: Yamaha RX-A3030 |
|
![]() |
|
tipsen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-August-2005 Sted: Odense, Denmark Status: Offline Point: 3722 |
Udfra de behov du beskriver, har jeg en maskine til salg, som nok ikke er helt tosset - men den er dog med en Intel Core i5-6500 CPU og ikke en AMD Ryzen. Derudover er det 8GB DDR4 ram, 256 SSD og Win7/10 Pro. Evt. kan de øvrige tråddeltagere vurdere om den er egnet - jeg er lidt inhabil :-)
|
|
![]() |
|
csell ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-Juni-2006 Sted: Denmark Status: Online Point: 4718 |
Hej. Jeg forstår ikke de indlæg der på en eller anden måde foreslår en gammaldags SSD Disk. Trådstarter ønsker at bygge en ny PC, naturligvis skal den have en M2 SSD Disk. Ligeledes forstår jeg heller ikke dem der nævner en i3 eller i5 Cpu. Lad os se om han kan hold sit budget ellers vil jeg anbefale at kigge på en Ryzen 6 kerne og 12 tråde R5 1600X Cpu der kommer den 11 april til ca 249$. Den vil yde 75% af en Ryzen 1800X til den halve pris. Hilsen Carsten. |
|
![]() |
|
azrael ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 08-Maj-2006 Sted: Tilst Status: Offline Point: 1694 |
Jeg ville p.t. ikke overveje en M.2 PCIe SSD disk. Ja, de er i teorien hurtige, men de bliver så varme, at de throttler som ind i h...
Så ville jeg nok hellere bruge pengene på en (måske lidt større) Samsung 850 Evo. Det virker i øvrigt som om trådstarter (OP) flytter eller skal flytte mange filer særligt til, men også fra en NAS. I denne sammenhæng ville jeg undersøge, om der er flaskehalse mht. netværkstrafikken. F.eks. hvorvidt der er lagt ordentlige kabler (Cat 6) og om de diverse komponenter (netkort, switches mv.) kan køre Gigabit ethernet. Ryzen er en interessant processor familie og kan endda håndtere ECC hukommelse, hvis det skal være. Der skal man op i Xeon hos Intel (eller ned i en Core i3). En Ryzen R5 1600X lyder ikke helt tåbelig. |
|
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
|
|
![]() |
|
dumb ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 27-Oktober-2008 Sted: Aalborg,Denmark Status: Offline Point: 439 |
Nu ved jeg ikke om du hentyder til mit indlæg, specifikt, ang. Core i5 og i3. Men jeg skrev "noget der svarer til en Core i5" og det gjorde jeg fordi, jeg ikke kender AMD's processor linje. Om det hedder Intel eller AMD er vel næsten lige meget, det gælder vel om at få mest for pengene og mon ikke kvaliteten er stort set den samme
|
|
TV: 60" Sharp LE636
Projektor: Sony HW55ES Lærred: 110" HiViLux motoriseret Front/Center: Paradigm MilleniaOne Bag: S/A Talent Sub 1: XTZ 10.16 Sub 2: Velodyne SPL-800i Receiver: Yamaha RX-A3030 |
|
![]() |
|
tipsen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-August-2005 Sted: Odense, Denmark Status: Offline Point: 3722 |
Når jeg læser om de opgaver du udfører på computeren, vurderer jeg ikke at noget af det er specielt intensivt eller særligt tungt - jeg sidder og laver en del af det samme (og noget mere) på en 3 år gammel core i5 (4-kernet) med 16Gb ram og 256Gb Samsung 840 Pro SSD og en 27" Dell Ultrasharp skærm med 2560x1440px (WQHD) opløsning - fin hastighed og godt overblik. Dette er koblet sammen med en Synology 2-bay NAS via en fornuftig router og en gigabit switch - og de hastigheder jeg opnår over netværket er ofte tæt på de teoretiske grænser (110-120MB/s).
De elementer der skal optimeres på er selvfølgelig hardware, dvs. din computer, dit netværk og din NAS. Dernæst er det arbejdsprocesserne, så du arbejder så hensigtsmæssigt som muligt - flytter du eks. filer rundt på NAS'en via din computer, udpakker du en fil på computeren, så den først kopieres fra nas til computer, udpakkes og dernæst kopieres tilbage igen (så er det nok samlet set hurtigere at lade NAS'en gøre arbejdet selv!) |
|
![]() |
|
morelli ![]() Bruger ![]() Oprettet: 05-Maj-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 99 |
Tak for alle indsparkene. Alle min kabler er Kategori 6. Alle mine netværksting kører gigabit. Nas'en skal som sagt skiftes ud, så den ihvertfald ikke er en flaskehals. Så netværk og nas er der styr på.
Synes stadig det er en god ide at tage udgangspunkt i den oprindelige processor. Den kan jeg få allerede nu. Og jeg ville hade mig selv, hvis computeren lige pludselig, om nogle år, bliver for sløv, fordi jeg ikke har købt den kraftig nok. Det kan da godt være at Microsoft finder ud af, at udnytte alle kræfter i processoren i en fremtidig Windows version, til andet en spil. Køb kraftig nu, og der går længere tid inden det skal udskiftes er min teori. 4K skærm er vist også vejen frem. Mon 28" bliver ok? Det kan jeg vist kun vurdere ved at kigge i en fysisk butik. Ram. 16 gb tænker jeg. Er 32 overkill? Er ikke længere sikker på budgettet holder, hvis jeg også skal købe en skærm. Kom gerne med flere gode råd mht ram, motherboard, kabinet, blæser, gfx, psu. Er der den store forskel på Samsung 740 og 840? |
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 38 ![]() -- ![]() Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 5 |
16GB RAM er mere end rigeligt! Så længe du ikke laver tunge opgaver - foto og videoredigering, og lign. opgaver, så kommer du aldrig i nærheden af at udnytte de 16 GB. Bare husk at du SKAL køre 64-bit Windows.
En personlig betragtning - Det som vil blive din flaskehals, hvis man da kan en SSD for det, vil være din SSD. Vælg en PCI-E SSD, hvor der ikke er varmeproblemer, og som kan køre op til 2.000 Mb/s. Det FLYVER... M.v.h. |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123 7> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |