recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fortryd køb af bærbar?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFortryd køb af bærbar?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
centric Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 25-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 422
Direkte link til dette indlæg Emne: Fortryd køb af bærbar?
    Sendt: 10-December-2008 kl. 14:45
Hej

Såvidt jeg har forstået har man 2 uger til at fortryde et internet/postordre køb såfremt varen er i samme stand som ved modtagelsen. Dette betyder i praksis at man kan afprøve et produkt op til 2 uger for derefter at få pengene tilbage.
Dog gælder reglen ikke for software og få andre produktyper.

Mit spørgsmål er så: Er det muligt at fortryde et køb af en afprøvet bærbar computer med pre-installet Windows og få pengene tilbage indenfor 2 uger såfremt computeren ikke er mekanisk beskadet?

Mit spørgsmål kommer fra, at for at afprøve computeren, er det nødvendigt at udfylde Windows start-guiden. Betyder det at man så ikke kan fortryde et køb af en bærbar med pre-installeret Windows og i praksis så ikke kan afprøve produktet uden at fraskrive sig fortrydelsesretten?
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2008 kl. 17:30
Et mere praktisk end juridisk svar:
Man kan strengt taget foretage afprøvningen fra en boot-CD, f.eks. Knoppix (Linux) eller BartPE (Windows).

Det kan så diskuteres, om denne afprøvning giver et retvisende billede af, hvordan PC'en vil komme til at fungere med den medfølgende Windows.
Til top
thor-thor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2008
Status: Offline
Point: 1924
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2008 kl. 12:40

Er da ret sikker på at du kan fortryde, det er jo primært en computer du har købt og ikke et stykke software.

 

Til top
Eiberg Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 19-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 209
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2009 kl. 23:53
Så snart installationen er kørt, så er varen ikke i samme stand som ved modtagelse.
Jeg ville ikke tage den retur, hvis det var min forretning og kan da os sige vi ikke gør det hvor jeg arbejder.
42PX80, BDP-S350, PC-Setup, Marantz SR7500, Primare A30.5 MKII Effekt, CI Audio VDA2 DAC
Jamo C80-serie
http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=52076&PN=1 &TPN=500
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2009 kl. 00:20
Oprindeligt skrevet af Eiberg Eiberg skrev:

Så snart installationen er kørt, så er varen ikke i samme stand som ved modtagelse.
Jeg ville ikke tage den retur, hvis det var min forretning og kan da os sige vi ikke gør det hvor jeg arbejder.


Held og lykke med at overbevise Forbrugerklagenævnet om den specielle fortolkning af Forbrugeraftaleloven..
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4114
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2009 kl. 07:52

Jeg ville også helt klart mene, at du har 14 dages returret også selv om du har installeret Windows. Det er jo nødvendigt at installerer Windows for at teste produkte/prøve produktet: Hvordan ser skærmbilledet ud; Performance og lign.

Jeg ville kontakte sælger og hører, hvordan du skal forholde dig, da man tit skal havce et retur nummer.

 

Til top
HQjben Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 583
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2009 kl. 08:18

Du har 14 dages returret. Ingen tvivl om det. Jeg har haft sendt en dell tilbage, uden de mindste problemer. Og som der også bliver nævnt har du FBK på din side.

Mvh

Til top
centric Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 25-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 422
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2009 kl. 11:06
Der er efterhånden længe siden, men jeg kan fortælle de ikke ville tage computeren tilbage, med begrundelsen at "start-sekvensen var udført og computeren derfor var i mit navn" (de mente brugernavnet i windows).

Meget mærkeligt eftersom SHG var meget venlige indtil de blev købt af det andet firma (Proshop?). Jeg brugte computerens indbygget "få-alt-tilbage-til-fabriksindstillinger" knap og nu kunne jeg sjov nok godt få mine penge tilbage. Det var altså udelukkende fordi windowsbrugeren var navndøbt af mig, hvilket man ikke kan forhindre hvis man vil prøve computeren.
Til top
HQjben Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 583
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2009 kl. 11:41

Ja, det er rigtigt at man i nogle tilfælde skal "rydde op", før tilbagesendelse, men det plejer de også at informere om i den vejledning man får, når man opretter retursag

Til top
centric Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 25-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 422
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2009 kl. 16:12
HQjben, det synes jeg også kun er fair. Problemet var bare at de ikke bad mig rydde op, men derimod nægtede at tage handlen tilbage uanset hvad. Da jeg så alligevel tog chancen, ryddede op og sente den ind, gik alt som det skulle. -Det var dog heller ikke muligt at se den havde været tændt, men det gør jo kun deres standpunkt mere absurd.
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2009 kl. 01:05
Tja, det er vel billigere for dem ikke at skulle rydde op for dig - tænk den kunde der vil få den tilbage - den ville være en direkte sag for RMA, og sure miner pga. "afprøvet hardware". Tro mig, du skal bare være glad for at de ville tage den tilbage - der er mange der har ondt i røven over at få brugt hardware når man betaler fuld pris - incl. mange herinde fra.

Men en gammel tråd der er blevet svaret på
Til top
HQjben Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 583
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2009 kl. 10:22
Oprindeligt skrevet af centric centric skrev:

HQjben, det synes jeg også kun er fair. Problemet var bare at de ikke bad mig rydde op, men derimod nægtede at tage handlen tilbage uanset hvad. Da jeg så alligevel tog chancen, ryddede op og sente den ind, gik alt som det skulle. -Det var dog heller ikke muligt at se den havde været tændt, men det gør jo kun deres standpunkt mere absurd.


Jeg enig med dig at det virker temmeligt absurd. Men alle firmaer handler ikke altid efter de gældende regler, desværre.

@Anima, selvom det er en gammel tråd, kan der jo godt være grundlag for en god diskussion, eller den kan måske afhjælpe lignede situationer for andre brugere.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu