|
Projektor til at vise foto |
Besvar | Side 12> |
Forfatter | ||
kableguy
Junior bruger Oprettet: 07-Januar-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 26 |
Emne: Projektor til at vise foto Sendt: 01-Oktober-2009 kl. 20:14 |
|
Jeg er medlem af en fotoklub, hvor vi ofte viser foto på et lærred med en projektor. Projektoren afløser den gamle diasfremviser.
Men vi er træt af, at de projektorer, vi låner hist og her, ikke kan vise foto som de ses på pc-skærmen og fremkaldt på papir. Det er især galt med mørke nuancer. Men sammenlignet med en ældre diasfremviser er projektorbilledet slet ikke godt nok. Vi har skrabet ca. 10.000 kr. sammen, som vi vil bruge på at købe en ny og bedre projektor. Men kan vi få en foto-projektor til de penge ? Vi har kigget rundt, mange gange på dette forum, og alle steder snakkes om film, som er levende billeder. Vi er "ligeglade" med overgange og pixelering, hvis bare et stillbillede kan vises perfekt (cirka). Flere gange skrives at billeder ikke kræver det store, men det kan vi jo se, at det gør. Feriebilleder måske ikke, men i en fotoklub kræves god billedkvalitet. Mange peger dog f.eks. på en Panasonic PT-AE3000 http://www.stockholmviews.com/digital-projector-for-slidesho ws/index.html . Desværre er prisen pt. noget mere end de 10.000 kr. vi har på budgettet. Har i nogen erfaringer med fremvisning af foto på andre og billigere modeller, eller må vi forsøge at skrabe nogle flere penge sammen ? |
||
TBC1
Guld medlem Oprettet: 19-Februar-2009 Status: Offline Point: 2002 |
Sendt: 01-Oktober-2009 kl. 20:49 | |
Jeg ved at JVC med deres D-ILA projektorer, senest med deres JVC DLA-HD750, og tidligere med ders HD100 blandt flere andre priser har vundet bl.a. TIPA (Technical Image Press Association) Awards for "best Photo projector" de seneste to gange. Senest med: http://www.tipa.com/english/award-details.php?iId=334&sA ward=Best+Pro+Photo+Projector Epson EH-TW5000 har vundet TIPA i budget klassen: http://www.tipa.com/english/award-details.php?iId=333&sA ward=Best+Expert+Photo+Projector
Redigeret af TBC1 - 01-Oktober-2009 kl. 21:14 |
||
PerW
Guld medlem Oprettet: 20-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4113 |
Sendt: 01-Oktober-2009 kl. 21:19 | |
Nu skriver du selv at I låner forskellige projektors og så vil man ikke opnå et ens resultat. Min erfaring fra den fotoklub jeg er i, er at hvis man kalibrerer sin projektor, så kan man opnå et meget got resultat, men så er projektoren også kalibreret til en pc. Jeg bruger en Spyder Pro 3 Elite til at kalibrerer projektoren med.
VH |
||
kableguy
Junior bruger Oprettet: 07-Januar-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 26 |
Sendt: 01-Oktober-2009 kl. 22:34 | |
Nu kan jeg se, at både JVC DLA-HD750 og Epson EH-TW5000 koster henholdsvis 45.000 og 20.000. Skal man helt der op, for at få noget brugbart ?
--> PerW, hvilken projektor har i i klubben ? Kalibrering og en fast PC er indenfor mulighederne. /Frank Ps. der er en Dell 2200MP (billig, billig) vi har som oftest. Den er ikke noget at råbe hurra for. Vil dog prøve det der kalibrering... http://www.projectorcentral.com/Dell-2200MP.htm Redigeret af kableguy - 01-Oktober-2009 kl. 22:40 |
||
FNørd
Guld medlem Oprettet: 22-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 702 |
Sendt: 01-Oktober-2009 kl. 23:20 | |
Hej
Uden at have erfaring med still-billeder på projektor vil jeg mene at lige her er DLP det rigtige. Der er ikke nogen paneler der bleges - når I om nogen tid skifter pæren er den så god som ny. Det eneste der taler imod DLP er regnbuer; men på still-billeder er det ligegyldigt. (og jeg har kun set det en enkelt gang på noget sort/hvid materiale). Nogen vil så hævde sortniveauet på D-ILA; men jeg er ret sikker på at med den rigtige kalibrering er DLP det rigtige. Gråt lærred måske. Snak også med Otto fra AV-Precision. |
||
Mvh FNørd. Musical Fidelity Kw250s. Lexicon RV5, Monitor Audio GS 60, LCR, FX. M&K VX1250SF. Sim2 Domino D80. DVDO Edge. Quality Sceen matte white 100", Yousee, Oppo BD-105.
|
||
kbh4
Guld medlem Oprettet: 20-Oktober-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 721 |
Sendt: 02-Oktober-2009 kl. 08:19 | |
Nej! Der er også regnbuer på still-billeder. -Kent |
||
Lennon
Guld medlem Oprettet: 06-Januar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4858 |
Sendt: 02-Oktober-2009 kl. 11:11 | |
Lidt OT - sorry . Men jeg er lige blevet præsenteret for min kammerats nye 58" Samsung 855 plasma. Og netop JPEG billeder via USB stick var jeg meget spændt på . Og det var sgu en RIGTIG god oplevelse. Her kommer full-hd virkeligt til sin ret. Samtidigt var de forskellige værktøjer i TV´et, - zoom - dias overgange osv faktisk overraskende brugbare . Men et helt fundamentalt problem er altså format forskellen ! De sorte bjælker på 16 : 9 er temmelig belastende. Ved godt at man kan beskære JPEG billederne til 16 : 9. Men hvor ville det altså være fedt hvis det skete i kameraet . ? ! I min DSLR verden ville en 16:9 crop være en mere brugbar feature end feks videofunktion . |
||
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox Pioneer LX86 Jamo D8 surround m SUB Nikon D7100 DELL 2408WFP skærm |
||
FNørd
Guld medlem Oprettet: 22-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 702 |
Sendt: 02-Oktober-2009 kl. 11:47 | |
Øøhhh - Når billedet er statisk - hvor skal regnbuerne så komme fra? Har du lavet et forsøg der understøtter din teori? Redigeret af FNørd - 02-Oktober-2009 kl. 11:49 |
||
FNørd
Sendt: 02-Oktober-2009 kl. 11:53 | |
Du har jo den sensor du nu engang har i kameraet. Hvorfor ikke croppe på en pc, der har saft og kraft til det, istedet for i kameraet, hvor resourcerne er mere begrænsede. På computeren har du mere kontrol over hvilken beskæring du vil have. Mvh FNørd |
||
kbh4
Guld medlem Oprettet: 20-Oktober-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 721 |
Sendt: 02-Oktober-2009 kl. 12:28 | |
Ja, dem kan jeg se med mine egne øjne. ;) Regnbuerne kommer ikke fordi billederne bevæger sig - de kommer når du bevæger øjnene! -Kent |
||
Lennon
Guld medlem Oprettet: 06-Januar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4858 |
Sendt: 02-Oktober-2009 kl. 13:32 | |
Det var da at foretrække at kunne se 16:9 i søgeren - som på mange videokameraer, hvor du får 16.9 valget når du tar jpeg still billeder.Så kan man jo allerede i kompositionen have styr på beskæringen. Og efterhånden som stuens fladskærm bliver det primære sted at se billeder - ville det helt ideelle måske være 16:9 sensor ? ? |
||
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox Pioneer LX86 Jamo D8 surround m SUB Nikon D7100 DELL 2408WFP skærm |
||
kableguy
Sendt: 02-Oktober-2009 kl. 16:07 | |
Auto-crop eller crop i det hele taget er ikke relevant i en fotoklub. Billeder skal præsenteres som fotografen har ønsket det, sorte bjælker eller ej. Og at redigere billeder inden præsentation, vil også være for stort arbejde.
Med en projektor er de sorte bjælker dog ikke det store problem, da området uden om også er sort. Til at leve med i hvertfald. Vi har overvejet HD-fjernsyn. Men det er ikke særligt transportabelt, og alligevel i fare for tyveri i vore lokaler placeret i en børnehave. Jeg efterlyser anbefaling af relevante modeller, helst fra nogen som har set foto fremvist på modellen, og gerne med fotograføjne |
||
Besvar | Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |