recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Asus eller Gigabyte bundkort
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAsus eller Gigabyte bundkort

Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
Treated Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Januar-2010
Sted: Horsens
Status: Offline
Point: 1639
Direkte link til dette indlæg Emne: Asus eller Gigabyte bundkort
    Sendt: 23-Marts-2011 kl. 14:33
Da jeg skal til at skifte hardware på min server mangler jeg lige lidt viden osv. omkring bundkort.

Jeg skal køre med sandy bridge bundkort, men er i tvivl om jeg skal vælge gigabyte eller asus. Jeg regner med det skal være de H67 eller P67 modeller.

Men gad godt vide lidt fordele samt ulemper ved dem, og om man skal vælge microATX eller bare et alm. Ved ikke om det lige er info nok til at kunne give lidt råd og guidens, ellers må i lige sige til.

Redigeret af Treated - 23-Marts-2011 kl. 14:50
Til top
mfhansen82 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 23-Februar-2011
Sted: Kbh, Danmark
Point: 460
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2011 kl. 15:01
Jeg mindes aldrig at have haft et Gigabyte bundkort. Jeg har haft MSI og Abit og Asus. Jeg synes at Asus generelt laver nogle rigtig lækre bundkorts, med gode komponenter og en enkel og lækker BIOS opsætning. Jeg kan sagtens anbefale Asus. Smile
Mvh
Michael Hansen

Sony KDL-32V5500 | Sony STR-DH700 | Sony BDP-S360 | Sony CDP-XB920 QS
------------------------
Dali Basis 100 sub | Dali Lektor 6 front | Jamo A3Cen center | Jamo Sat300II surround
Til top
Treated Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2011 kl. 15:05
forskellen på micro atx og alm atx hvad er den egentlig? altså ud over størrelsen hehe
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2011 kl. 16:47
atx => mere plads til komponenter => flere features.
Til top
bird Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 16-December-2004
Point: 296
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2011 kl. 17:19
De sidste 3 bundkort jeg har købt  er fra Gigabyte, pga Asus blev defekte.

Jeg køber ikke Asus længere, da der har været for mange fejl på bundkort og grafikkort.
Til top
bjrn_dk Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 19-November-2009
Sted: København
Point: 199
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2011 kl. 18:20
Forskellen mellem ATX og microATX er, udover størrelsen, færre tilslutningsmuligheder og lidt færre features. Så medmindre du ikke har plads til et ATX bundkort er der ingen grund til ikke at vælge det. Omvendt er det "bare" målrettet en server i dit tilfælde, så hvis der er en væsentlig økonomisk fordel i at vælge microATX i stedet kan det helt sikkert også forsvares, da du måske ikke har brug for de ekstra tilslutningsmuligheder og features.

Med henblik på ASUS vs. Gigabyte, så vil du altid kunne finde nogen der har haft problemer med enten det ene eller andet mærke, eller bare sværger til det ene eller andet mærke. Fejl sker dog for alle hardware-producenterne, og det er bare et spørgsmål om at være heldig eller uheldig. Det er jo ikke værre end man må sende udstyret retur og få det byttet, selvom det naturligvis er frustrerende. Hvis du vil være ekstra sikker, så hold dig til etablerede mærker (det er både ASUS og Gigabyte), omend det dog heller ikke er en komplet garanti mod at du lige præcis får det eksemplar ud af 1000 der er fejl på. Men jeg ville ikke være bange for at købe et bundkort af enten ASUS eller Gigabyte.

Her er lidt læsestof her du måske vil finde interessant, specielt det sidste link:

http://www.tomshardware.com/reviews/p67-motherboard-roundup-lga-1155-sandy-bridge,2837.html

http://www.anandtech.com/show/4130/the-battle-of-the-p67-boards-asus-vs-gigabyte-at-190/1

PC-hardware nørd samt glad ejer af et Panasonic TX-P50VT60Y
Til top
Treated Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2011 kl. 18:42
jeg har plads til et alm ATX, men kom til at tænke på nu hvor du skriver med økonomi, er et micro atx så billigere i strøm eller hvordan hænger det sammen? der burde vel ikke være det store forskel på strømforbruget, men mindre man begynder at koble flere ting til.

Kan da os lige skrive at jeg synes det er dødirriterende at de kun laver 6 sata porte, man bruger jo flere og flere i dag.

men mit valg er helt klart mellem de 2 nævnte producenter, med hvad generelt fordelene er ved dem er jeg ikke lige med på, kan self godt se de fysiske ting så de hver især har, men hvad med perfomance osv?
Til top
pfugl Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Februar-2005
Sted: Skanderborg, DK
Point: 1067
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2011 kl. 07:49
Jeg har haft både ASUS og Gigabyte, og været fuldt ud tilfreds med begge. Skal dog nævne at det i begge tilfælde har været highend bundkort med kvalitets komponenter. Jeg tror at de ekstra penge er godt givet ud i det lange løb.
Rent performancemæssigt tror jeg ikke at forskellen er så stor at du kan mærke det ved dagligt brug - alt andet lige. (Hvis der overhovedet er nogen forskel).
/Peter
Til top
crate Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 08-Marts-2011
Point: 15
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2011 kl. 10:36
Nu ved jeg ikke hvad du skal bruge din server til, men udover de forskelle der er nævnt og som er generelle for bundkort, så er der lige en forskel på H67 og P67 det kan betale sig at tænke over.

H67 udnytter Sandy Bridge arkitekturens Video grafik del; Corei5'erne har Intel 3000 HD Graphics.

P67 giver i stedet mulighed for overclocking af CPU og GPU.

Z68 (som ikke er kommet endnu) udnytter begge features på een gang.
Til top
Treated Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2011 kl. 14:40
Serveren bruges hovedsageligt til at streame film til alle medieafspillere i huset, så måske man skal kigge efter en P67 model? bliver da lidt i tvivl om hvad jeg skal vælge af de 2.

Men tror nu jeg hælder mest til asus. Ved i om P67 eller H67 er kommet uden fejl på sata portene? eller skal vi vente 1 måneds tid endnu?
Til top
crate Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 08-Marts-2011
Point: 15
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2011 kl. 18:05
Jeg tror du er lige safe med begge 2. Det var mere hvis du var ovre i noget hvor du viser video direkte fra din server - altså via HDMI (eller VGA), hvor du ville få mere ud af at tage et H67.

P67'erne er kommet uden fejl - de hedder B3 eller rev. 1.1 eller rev. 3 til sidst i produktnavn.

Til dit brug ville jeg vælge et P67 - faktisk ville jeg også gå på et Asus P8P67 PRO, måske i micro-ATX for at spare de penge.
Til top
Treated Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2011 kl. 18:47
okay rart nok at vide, tror det bliver et kort ligesom det her så

Der står da ihvertfald det er et B3
Til top