recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Akustik i DK's mindste hjemmebiograf?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAkustik i DK's mindste hjemmebiograf?

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
anoz Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 30-September-2007
Sted: Fredericia
Status: Offline
Point: 421
Direkte link til dette indlæg Emne: Akustik i DK's mindste hjemmebiograf?
    Sendt: 11-April-2011 kl. 09:50
Hej folkens

Jeg har et meget lille kælderrum, hvor jeg vil lave en "egoist-biograf" med to pladser. Rummet er 3,10 m bredt 3,85 m langt og der er desværre kun 1,90 m til loftet.

Gulv og loft er beton og væggene er pudsede, så jeg har lidt af en udfordring med akustikken... jeg har tænkt mig at beklæde både gulv, loft og vægge med gulvtæppe.

Er der andre og bedre løsninger? Jeg ved godt, at det ikke kan blive helt optimalt, men hvis I kan hjælpe mig med at finde det bedste kompromis, er jeg glad - bare husk, at det stort set ikke må fylde noget som helst :o)

| sony vpl-hw40es | marantz sr7010 | 3*mk s-150 | 4*mk s-150t | 2*xtz s2 atmosphere | 2*mk mx350 mkii | ps4 | logitech harmony companion |
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2011 kl. 13:14

Jeg tror tæpper er en rigtig god idé. Havde selv et lydproblem i stuen for en del år siden, da gulvtæppet røg ud og gulvet blev høvlet af. Så der blev lagt et tæppe på igen, så det dækker ca 50% af gulvarealet, og det gør en stor forskel Wink

Til top
McNiklas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-Oktober-2007
Sted: 4100 Ringsted
Point: 1691
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2011 kl. 19:03
det er ikke dk`s minsteWink  min er 2.40x3.80...

Men et rigtig tyg tæppe kommer du langt med, men der er nok elles ikke så meget man kan gøre i sådan et lille rumSmile
Til top
anoz Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2011 kl. 19:21
Tak for input til jer begge...

Ja ok, det var godt nok ikke stort, McNiklas Smile
Fungerer det fint nok? Det ser ud til, at du kun har en enkelt plads i din bio - jeg håber at få plads til 2, men mon ikke det går.
| sony vpl-hw40es | marantz sr7010 | 3*mk s-150 | 4*mk s-150t | 2*xtz s2 atmosphere | 2*mk mx350 mkii | ps4 | logitech harmony companion |
Til top
McNiklas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-Oktober-2007
Sted: 4100 Ringsted
Point: 1691
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2011 kl. 19:45
Oprindeligt skrevet af anoz anoz skrev:

Tak for input til jer begge...

Ja ok, det var godt nok ikke stort, McNiklas Smile
Fungerer det fint nok? Det ser ud til, at du kun har en enkelt plads i din bio - jeg håber at få plads til 2, men mon ikke det går.

Fungerer rigtig godt.. og der er plads til 3Tongue
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4462
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2011 kl. 08:35

I et rum på den størrelse, skal du sørge for at dæmpe så meget som muligt... Evt. brug nogle tunge molton scenetæpper til at gøre det "biograf-agtigt". Jo mere jo bedre, efter min mening. Smile

Til top
Tsunde Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Februar-2005
Sted: Denmark
Point: 597
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2011 kl. 13:50

Jeg skal til at sætte Troldtek op i næste uge i min hjemmebio som kun er lidt større end det der. Det har jeg hørt en del godt om. Men om det virker kan jeg ikke svare på endnu :D

Stue: Viasat, Samsung65-7505, Sony Str 1040, Focal Dome 5.1 - Biograf: MK 7.1 system K5 & K4, Pioneer VSX-920, Optoma HD25e, Projecta ProCinema 16:9 høj-kontrast dug 104"
Til top
anoz Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2011 kl. 13:55
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

I et rum på den størrelse, skal du sørge for at dæmpe så meget som muligt... Evt. brug nogle tunge molton scenetæpper til at gøre det "biograf-agtigt". Jo mere jo bedre, efter min mening. Smile

Jeg har faktisk været inde på www.molton.dk og kigge - jeg går ud fra, det er typen "scenemolton", der er mest optimalt?
Til top
anoz Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2011 kl. 13:58
Oprindeligt skrevet af Tsunde Tsunde skrev:

Jeg skal til at sætte Troldtek op i næste uge i min hjemmebio som kun er lidt større end det der. Det har jeg hørt en del godt om. Men om det virker kan jeg ikke svare på endnu :D

Troldtekt kunne selvfølgelig godt være en mulighed på væggene måske kombineret med noget tæppe klistret på loftet...
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4462
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2011 kl. 14:11
Oprindeligt skrevet af anoz anoz skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Jeg har faktisk været inde på www.molton.dk og kigge - jeg går ud fra, det er typen "scenemolton", der er mest optimalt?

Tror det er det samme som jeg engang brugte. Jo tungere/tykkere jo bedre :) Du kan købe det hos f.eks. www.thomann.de også.

Hvi sdu skal bruge Troldtekt, skal du have Rockwool bagved (for at give den bedste effekt). Det tager måske lidt for meget af rummet?
Til top
anoz Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2011 kl. 14:29
Nåh ja, havde lige glemt det skulle bagved... satser nok på molton så. Nu skal rummet lige ryddes først. Tak for inputs
Til top
Case Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 10-August-2009
Point: 192
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2011 kl. 15:30
Har også et forholds lille kælderrum til min bio. Er det rigtig forstået at det kan betale sig at sætte en eller anden form for plader op på væggene ved siden af sweetspot??
Evt vinkle dem så de ikke følger rummets lige linier?
Til trådstarter. Jeg købte noget molton og hang op. Det gjorde en del for lyden, tog en del af efterklangen.
Casper
Denon 3808,Denon DVD-2910,OPPO 93-EU
XBOX m/Kinect
Optoma HD20,Hivilux 92" tab-tension
XTZ 99.26 Fronter,XTZ 99.26 Center,B&W 600 S3 Bag HT
B&W ASW 610 Sub
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu