recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Faktisk sammenligning Plasma Pio/Pana
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFaktisk sammenligning Plasma Pio/Pana

 Besvar Besvar Side  123 26>
Forfatter
Besked
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Emne: Faktisk sammenligning Plasma Pio/Pana
    Sendt: 02-Maj-2007 kl. 22:29

Hej, med risiko for at starte en større ordkrig syntes jeg alligevel jeg vil komme med mine input idet diskutionerne ofte har været hvad er forskellen på Pioneers plasma kontra Panasonics plasma, og idet jeg har fået mig en Panasonic i soveværelset og har en Pioneer i stuen vil jeg her prøve at fremhæve nogle af de ting jeg har observeret.

Soveværelse: Panasonic TH-37PX70. (herefter kaldet Pana)

Stue: Pioneer 506 XDE (ISF Kalibreret). (Herefter kaldet Pio)

Design. ummidelbart er dette jo en smagssag.. men jeg syntes at Pana virker mere "plastikagtig" omend de i de nye modeller har luret lidt på den sorte blanke plast, derimod syntes jeg Pio virker mere stilren og gennemført bla. pga yderste kant ramme af aluminium og den sorte plast, det gør når man kigger på tvet fra alle sider syntes jeg klart at man kan både se og føle at Pio er der mere "kram" over designet" og det virker altså mest mere gennemført end pana.

Billede. Syntes jeg der er en forskel (og det kan skyldes min pio er ISF kalibreret så det er måske ikke en fair sammenligning endnu.. måske otto skal forbi igen en dag ), Men uden jeg på nogen måde syntes at billedet på Pana er dårligt, kan jeg konstatere at billedet virker skarpere og farverne virker lidt mere ægte (der er mere dybde i billedet) på Pio der er mindre tendens til skygger hvis man kommer ud på siden (skyggeforklaring følger), ellers syntes jeg håndteringen af signalerne lå meget tæt både på dvb-t og analoge signaler (der skal jeg dog have testet lidt mere for yderligere detaljer).

Jeg syntes den samlede oplevelse er at det virker somom at Pioneeren er mere liniær og har på en eller anden måde en bedre samlet skala som gør at billedet virker mere varmt og ægte uanset lysintensitet, hvor panaens godt kan virke lidt sort/hvid og "koldt" i billedet som giver det en tvist af uægte over sig.. jeg har prøvet med en del indstillinger indtil nu uden at kunne komme tættere på et ordentligt billede.. så nu venter jeg på Otto skal kalibrere den for at se om han kan gøre en forskel.

en anden detalje er osse at Pioneer understøtter 24fps og har gjort det i flere generationer af deres skærme, såvidt jeg har hørt kommer det tidligst i Panasonic skærme fra 2008, dette er især en detalje som er værd at have hvis man feks har en blueray afspiller.

Vedr billedindstilling. På panasonic laver man billedindstillinger under enkelte profiler som så er inputafhængig, dvs 1 grundinstilling pr input pr profil.

På Pioneer kan man lave både grundinstilling pr input og pr kanal pr profil, men du kan også efterfølgende lave en indstilling seperat pr kanal uafhængigt af andre profiler, dette kan i visse tilfælde være en fordel hvor signalet varierer pr kanal.

Sort/Hvid At påstå at pana er bedre til at vise sort end pioneer må jeg sige at jeg syntes er en skrøne, nu har både jeg og min kone kigget meget seriøst på ens billeder, og den eneste måde jeg kan få en skærm til at vise mere sort end den anden er ved at køre kontrasten op, men så syntes jeg igen at billedet hurtigt mister realisme, så jeg vil på nuværende tidspunkt påstå at er skærmene indstillet med ens kontrast så vil den sort som man opfatter i et rum med ens belysning være ens, jeg kan ihvertfald ikke se nogen forskel, og selvom at Pana har dobbelt så stor kontrast på "papiret" syntes jeg selvom man kører kontrasten op at jeg ikke kan se nogen synderlig forskel på kontrast forskellen mellem hvid og sort på samme billede, og at kontrasten nok i virkeligheden under samme lysforhold er ret ens, faktisk er mit nuværende indtryk at under meget lysforhold er panaen lidt bedre, men under meget mørkelysforhold er Pioneeren lidt bedre.

Skygger (dobbelttekst). noget af det første jeg bemærkede på pana var at kom man ud til siden eller så oppe eller nede fra i en vinkel kunne man se skygger på frontglasset, og her er det altså tydeligt at man hos Pio har skabt et tv som fungere klart bedre fra "skæve" vinkler, man kan tydeligt se på Pana at frontglasset sidder omkring 3-5 mm fra selve plasmacellerne, hvorimod på Pio der sidder frontglasset visuelt direkte på plasmacellerne (sådan opleves det ihvertfald) og det betyder at man slet ikke oplever den slags skygger på Pio overhovedet, mht. reflektioner fra andre lyskilder i rummet eller vinduer er det ens på begge skærme iøvrigt ikke noget man lægger mærke til ved normal tvkigning... med mindre det er en meget mørk film.

Fjernbetjening. her syntes jeg Pana´s fjernbetjening er god hvis man er svagseende  Igen må jeg erkende at jeg syntes at Pio har et mere gennemført design, og man har følelsen af kvalitet når man har Pio´s fjernebetjening i hånden hvor Pana er ren plastik (begge har dog bløde knapper), dog syntes jeg det er en fejlplacering at kanal op og ned sidder forneden på Pana´s fjernbetjening, de burde sidde højere oppe da det er en meget brugt knap og fjernbetjeningen derfor ligger bedre i hånden med zapknapperne placeret hvor de eks. sidder på Pio, desuden kan Pio fjernbetjeningen bruges til at styre en del andet udstyr også af andet mærke, hvor såvidt jeg kan se kan Pana´s kun styre panaudstyr.

Tilslutninger: begge har rigeligt med tilslutninger dog er det værd at bemærke at man kan køre lysleder kabler med lyd både ind og ud på Pio, det er der ikke på Pana, desuden har min Pio en ekstern tuner hvilket jeg syntes er godt hvis skærmen skal være i stuen og indgå i sammenhæng med et større anlæg, da man jo her er fri for at have alle sine kabler ført op til skærmen, det skal kun føre frem til Tuneren og derfra kun have signalkabel og strøm ført op til skærmen, dog er det bedre med tuneren integreret i tvet hvis det skal fungere alene uden eksternt surround etc. tilsluttet.

Lyd. Pana har en ok lyd.. og da jeg har eksternt surround på min Pio vil sammenligningen derfor ikke være fair  men igen der er flere tilslutningsmuligheder på lyden på Pio. bla i kraft af lysleder kabel.

Det er muligt at indstille DVB-T lyden (PCM/AC3) manuelt på Pioneeren, dette har jeg ikke kunnet finde endnu på panaen, så jeg formoder ikke man har valget på Panaen.  

EPG - DVB-T har jeg observeret at på Pioneeren at der kan jeg se nuværende og næste program på alle kanaler uanset hvilken kanal jeg er på, samt jeg kan vælge en EPG oversigt hvor jeg kan se programmer ud i fremtiden og bla. også sætte timer for de enkelte programmer.. igen uanfægtet af hvilken kanal jeg er på, på Panaen er EPG såvidt jeg lige har observeret (correct me if im wrong) viser kun nuværende og næste program på den kanal man er på, jeg syntes ikke jeg har kunnet få den til at vise på andre end den kanal jeg står på samt jeg syntes heller ikke jeg kan få den til at vise en hel aftenoversigt?.

EPG - Analog, på Pioneeren kan du manuelt sætte hvilken kanal du vil hente din EPG oversigt fra også uanset hvilken kanal du er på kan den vise programoversigt osv. på de programmer som den valgte kanal laver epg udsending på (såvidt jeg kan se kræver det dog at man en enkelt gang lige har zappet ind over kanalen for at epg er opdateret), på Panaen kører det såvidt jeg kan se kun på den kanal man står på.

Generelt. vil jeg syntes at Pio virker mere gennemført en Pana og at der er klart flere indstillingsmuligheder på feks billedet på Pio, at man bla. kan sætte strøm til sin DVB-T antenne på Pio, det kan man ikke på Pana.

Dog vil jeg sige at sammenlignet med eks. LCD skærme i samme prisklasse syntes jeg begge skærme er væsentligt bedre til alm. film og tvkigning, og de leverer et meget troværdigt og realistisk billede hvor især hudfarver og andre refferencefarver vises mere nøjagtigt, dette hænger dog primært sammen med teknologien.

Støj fra tvet jeg syntes at Panaens kabinet arbejder noget mere en Pioneer, det knager og knirker når det er tændt (15-20 gange på en aften), og lidt tid efter, samt jeg har observeret nogle relæklik som såvidt jeg har fundet ud af indtil nu er kl 3 & 5 som henføres til den automatiske opdatering af skærmen.. man kan slå det fra... men skærmen klikker fortsat.. så jeg roder med lidt forskellige løsningsmodeller, men dette er vel osse kun et problem hvis man som jeg har monteret skærmen i samme rum man sover i, der kan det at den klikker godt være træls (den klikker 1 gang af 2 omgange i døgnet ud over det man slukker for tvet), løsning på dette er man går ind i tidszonen og ændrer til eks Gmt -6 hvorefter opdateringerne finder sted på andet tidspunkt, såfremt man har skærmen stående i soveværelset.. prisen er at uret på epg menuen ikke passer, men den viser nuværende og næste program rigtigt.. dog altså med forkerte klokkeslæt... så der står man altså i et dilemma

Pioneer bruger blæsere til at køle deres skærme, disse er meget støjsvage men kan høres, Panasonic har valgt at køre uden blæsere på denne serie (PX70 37-42-50") og har derfor en lavere egenstøj... pånær kabinettet der giver sig når det er tændt fra tid til anden.

TV Menu. generelt syntes jeg at den er man kommet hurtigt over i Panaen.. den løser sin opgave men der er mangler feks. er der ingen talværdier ved indstilling der er bare en sådan cirka bjælke (på pioneeren er det faktiske talværdier), Pioneerens menu er langt mere avanceret og udbygget, og stiller du dig på et menuvalg får du en kort forklaring om hvad gør denne indstilling nemt og brugervenligt, og den virker også designmæssigt mere gennemført end på Panaen, og det kan vel nemmest forklares ved at Manualen på Pioneeren er ca. 3 gange så omfattende sidemæssigt som i Panaen.. enten er de langt mere grundige til at forklare, eller osse er der bare langt mere at skrive om.. (og jeg syntes jo nok det sidste )

Pris. Jeg syntes man kan konstatere at Pana har fremkommet med et godt tv til en særdeles konkurrencedygtig pris, og der burde Pio jo nok ændre deres strategi for fremtiden, måske forskellen er blevet for stor og Pio burde følge priserne ned, dog syntes jeg godt at man kan tillade sig at tage en højere pris på Pio med udgangspunkt bla i ovenstående forskelle, og har man råd så syntes jeg at der er en forskel... og skulle jeg vælge et nyt primært tv i stuen i dag ville jeg fortsat vælge en Pio der, men omvendt skulle jeg hænge flere sekundære skærme op rundt om i huset kunne jeg godt finde på at vælge Pana, primært pga. 37" samt prisen (pio har ikke 37" i deres produktlinie), men man betaler altså en højere pris for Pio og efter min mening får man altså også mere... om den enkelte kan se forskellen og er i stand til at indstille sig mest optimalt til også at få noget ud af forskellen er så spørgsmålet, og man burde jo nok stille sig selv det spørgsmål at ofrer man det ekstra som eks Pio koster burde man nok også budgettere med en ISF kalibrering, for at sikre sig den absolut bedste indstilling.. men er man godt til selv at indstille tv eks. via kalibreringsdvder så kommer man langt.

Antenne: Pioneer kan sætte strøm til dvb-t antennen, det kan panaen ikke, desuden er der seperate indgange på både dvb-t tuneren og den analoge tuner på Pioneeren (hvor man kan loope antennekablet således man reelt kun skal bruge 1 ekstra ledning for at køre signalet videre fra den digitale tuner over i den analoge såfremt man kun bruger 1 kilde, på panaen er 1 indgang til antennekablet 

WAF her det jo igen smag og behag, men det virker som om at Pioneerens design tiltaler det feminine marked bedre, og det hænger nok meget sammen med den rene og enkle linier i designet, men det er min ummidelbare vurdering at den rammer pigerne bedst designmæssigt 

edit. jeg skal for god ordens skyld nævne at dette er min ummidelbare vurdering, men visse ting rimeligvis kræver en længere vurdering over længere tid, hvilket jeg naturligvis også bedre kan danne mig et billede af henover tiden som går, og jeg vil opdatere i det omfang jeg måtte have supplerende info, desuden vil jeg godt understrege at begge mærker laver gode tv efter min mening, men der er også en synlig forskel på produkterne både i tændt og slukket tilstand, og det er værd at have med i sine overvejelser  

Jeg vil fokusere mere på billede og indstilling af dette efter panaen osse er blevet kalibreret.

Men bottom line syntes jeg efterhånden ikke at man på rimelig vis kan lave en head on sammenligning.. det kan man godt men der vil altid være forskellene i mængden af addons og features kontra pris som vil forplumre billedet.... det svarer lidt til at sammenligne en vw golf med en vw passat (Og forskellen er endda nok større en jeg her prøver at illustrere... hvis man altså kan det )

For pioneeren er bare mere udviklet og gennemarbejdet, og panasonnicen er god og betydeligt billigere men den har også mangler i både features og udvikling som pioneeren altså har... og det er altså noget af det man må bløde ekstra for hvis man er feinscmecker, uanset hvilken af skærmen man vælger vil man kunne se det tv man ønsker man skal bare være opmærksom på der er en forskel..., så man kan sige at de på den vis henvender sig til forskellige segmenter af markedet.

Pioneeren er lavet i japan (til og med 506/436) herefter skulle alle skærme solgt i DK være fra UK.

Panasoniccen er samlet i Tjekkiet.



Redigeret af rhsin - 21-Maj-2007 kl. 13:08
Mvh

René
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9329
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2007 kl. 22:49

Hej

En glimrende sammenligning.

Hvad med alle de andre features, hvordan er betjeningen, hastigheden, menuer m.m. ?

Egentligt er det jo ikke en helt fair test du har lavet da pio er en 2005 skærm, mens pana'en er en 2007.

Det lyder som om man får mere kvalitet i pio'en fremfor panaen. Hvilke man jo også forventer, da prisen er højere.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2007 kl. 23:04
Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

Billede. Syntes jeg der er en forskel (og det kan skyldes min pio er ISF kalibreret så det er måske ikke en fair sammenligning endnu.. måske otto skal forbi igen en dag ), Men uden jeg på nogen måde syntes at billedet på Pana er dårligt, kan jeg konstatere at billedet virker skarpere og farverne virker lidt mere ægte

I kalibreret tilstand vil Pioneer have de mest ægte farver af de to. For dem der vil diskutere hvorvidt dette er en smagssag, så er det videnskabeligt fakta, som jeg hjertens gerne diskuterer i en anden tråd...

Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

Sort/Hvid At påstå at pana er bedre til at vise sort end pioneer må jeg sige at jeg syntes er en skrøne, nu har både jeg og min kone kigget meget seriøst på ens billeder, og den eneste måde jeg kan få en skærm til at vise mere sort end den anden er ved at køre kontrasten op, men så syntes jeg igen at billedet hurtigt mister realisme, så jeg vil på nuværende tidspunkt påstå at er skærmene indstillet med ens kontrast så vil den sort som man opfatter i et rum med ens belysning være ens, jeg kan ihvertfald ikke se nogen forskel, og selvom at Pana har dobbelt så stor kontrast på "papiret" syntes jeg selvom man kører kontrasten op at jeg ikke kan se nogen synderlig forskel på kontrast forskellen mellem hvid og sort på samme billede, og at kontrasten nok i virkeligheden under samme lysforhold er ret ens.

UHA jeg er glad for at du skriver dette afsnit på den måde du gør... Kontrast-indstillingen påvirker ikke sort-niveauet på de to tv - overhovedet. Men det kan i høj grad påvirke din _oplevelse_ af sort. Kontrast-indstillingen indstiller hvor hvidt det hvide er - og jo mere lys du har ved siden af noget sort, jo mere sort ser det sorte ud. Pointen i dét er, at det er fuldstændigt meningsløst at diskutere om det ene eller det andet tv har bedst sort, det relevante er om sort er sort nok i forhold til dét tv'et skal bruges til. Jeg kunne f.eks. sagtens forestille mig at du generelt har mere lys i stuen end i soveværelset, og dét offsetter så lidt det faktum at Panasonic teknisk set har bedre sort. Hvis du sætter de to op ved siden af hinanden, er det relativt tydeligt at se - men igen netop fordi oplevelsen af sort er relativ, er det faktisk ikke en fair sammenligning i forhold til hvordan sort opleves i praksis.

Rent teknisk (når nu tråden hedder _faktisk_ sammenligning...), så har Panasonic bedre sort-niveau, mens Pioneer til gengæld kan levere en højere lysstyrke uden at der opstår andre problemer.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2007 kl. 23:08
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Egentligt er det jo ikke en helt fair test du har lavet da pio er en 2005 skærm, mens pana'en er en 2007.

Der er ikke sket det helt vilde fra 2005 til 2006 hos Pioneer. Det kan sammenfattes til lavere pris pga. one-box løsningen, og en lidt forbedret farvegengivelse, der efter kalibrering er lidt mere nøjagtig. Ud af kassen er der dog en ret væsentlig forskel mellem de to, som kan siges at være lidt pudsig: 2006 Pioneer har større farverum, hvilket i praksis giver mere forkerte farver i standard-indstillingerne, end 2005 modellen. 2006 modellerne har kraftigere farver, men det er FOR kraftige farver. De omfattende justeringsmuligheder betyder som sagt imidlertid at man kan justere sig ud af det, og opnå et billede der i sidste ende er bedre.

Bemærk at folk der ikke mener at korrekte farver er det samme som gode farver, muligvis vil være uenige med mig i dette, og foretrække 2006'erens kraftige farver.

Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2007 kl. 23:30

#rhsin

Glimrende sammenligning rhsin, næsten fri for personlig bias - no harm intended

et par ganske bittesmå klagepunkter

Sammenligningen havde måske været endnu mere fair - hvis du havde ventet til indkøringsperioden på Panaen var færdig, og du iøvrigt havde fået dette ISF kalibreret også. Men jeg glæder mig meget til at høre flere erfaringer senere.

mht. skarphed - gider du prøve at sammenligne med noget HD-materiale (hvis du har mulighed for det?)

Pio's plasma modeller har lidt mere skarphed end Panas på SD materiale - men også lidt mere billedstøj. Forskellen (hvis nogen) skulle være betydeligt mindre når vi taler HD materiale.  

Derudover har 507 jo også en højere pixelopløsning end 37px70 (men selvfølgelig også en større skærm) - en helt optimal sammenligning havde nok været med 50px70 side om side med 507'eren

#otto

har du haft lejlighed til at ISF kalibrere et af de nye G10 baserede pana plasmaer endnu og sammenligne dette med Pio? eller baserer du din vurdering af at Pio i kalibreret tilstand vil have mere ægte farver på erfaringer fra de tidligere G9 paneler ?

 

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2007 kl. 23:33
Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

har du haft lejlighed til at ISF kalibrere et af de nye G10 baserede pana plasmaer endnu og sammenligne dette med Pio? eller baserer du din vurdering af at Pio i kalibreret tilstand vil have mere ægte farver på erfaringer fra de tidligere G9 paneler ?

Jeg skal være ærlig at sige at jeg ikke selv har kalibreret de nye Panasonic'er, men har informationer fra særdeles pålidelig kilde omkring hvordan den opfører sig, som gør at jeg ud fra min erfaring med produkterne generelt godt tør stå ved dén udtalelse.



Redigeret af AV Precision - 02-Maj-2007 kl. 23:34
Til top
TVJ1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 29-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 56
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2007 kl. 23:55
Gode input.
Hvilken en af pio eller pana er bedst til at vise standard dvb-t signaler ?
TVJ
Pioneer PDP 5080XD
PS3 - GT5 pro
Logitech G25
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2007 kl. 23:57

#Otto

ok - ellers er du velkommen til at eksperimentere med mit PX70 hvis du vil have nogle firsthand erfaringer

I testen på Area DVD hvor 42PX70 sammenlignes med 427XA kommer de til samme resultat vedr. farver - men til gengæld er de ikke helt enige med rhsin omkring visse andre punkter

http://www.areadvd.de/hardware/2007/panasonic_viera42_1.shtm l



Redigeret af spawn - 02-Maj-2007 kl. 23:58
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2007 kl. 08:29
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

UHA jeg er glad for at du skriver dette afsnit på den måde du gør... Kontrast-indstillingen påvirker ikke sort-niveauet på de to tv - overhovedet. Men det kan i høj grad påvirke din _oplevelse_ af sort. Kontrast-indstillingen indstiller hvor hvidt det hvide er - og jo mere lys du har ved siden af noget sort, jo mere sort ser det sorte ud. Pointen i dét er, at det er fuldstændigt meningsløst at diskutere om det ene eller det andet tv har bedst sort, det relevante er om sort er sort nok i forhold til dét tv'et skal bruges til. Jeg kunne f.eks. sagtens forestille mig at du generelt har mere lys i stuen end i soveværelset, og dét offsetter så lidt det faktum at Panasonic teknisk set har bedre sort. Hvis du sætter de to op ved siden af hinanden, er det relativt tydeligt at se - men igen netop fordi oplevelsen af sort er relativ, er det faktisk ikke en fair sammenligning i forhold til hvordan sort opleves i praksis.

Rent teknisk (når nu tråden hedder _faktisk_ sammenligning...), så har Panasonic bedre sort-niveau, mens Pioneer til gengæld kan levere en højere lysstyrke uden at der opstår andre problemer.

 

Jamen det var jo præcist derfor jeg valgte at skrive dem op mod hinanden, for tager jeg en helt sort skærm i et tilsvarende mørkt rum, så syntes jeg ikke at jeg kan se den store forskel på hvor sort den ene skærm er i forhold til den anden.

Dog er en af de ting jeg vil prøve lidt mere under forskellige lysforhold og se hvordan opfattelsen af den sorte kan ændre sig, for jeg tror her en stor del af den forskel man måske føler at se er, at på Pio sidder plasmacellerne helt fremme mod frontglasset, hvorimod på på Pana er det tydeligt at plasmacellerne sidder såvidt jeg kan vurdere trukket ca. 5mm tilbage i forhold til frontglasset, og det vil jeg mene at under visse lysforhold gør at skærmen i sig selv uden billede kan virke mere sort, men om det kan påvirke at det feks er mere følsomt for ambient light skal være en fortsat gåde

Nu sad jeg så iaftes og legede lidt mere med især Panaen og der syntes jeg at det var helt tydeligt at øger jeg kontrasten virker det sorte også mere sort, men igen... det kan jeg også gøre på Pio men så vil jeg jo ødelægge den kalibrerede indstilling så igen jeg tror meget mere at dette handler om at den indstilling man har på Panaen rent lysmæssigt måske er mere "agressiv" som udgangspunkt og det derfor giver det optiske bedrag af at billedet er mere sort... men det er snarere mere hvid.

Og hvis man her så skal måle på forskellen mellem sort og hvid så må jeg sige at der er en forskel og den må især henføres til det større kontrastspænd som panaen byder, jeg har kigget på skærmene under såvidt muligt ens lysforhold om aftenen i dæmpet lys, og jeg må sige at der syntes jeg ikke forskellen på det sorte er særligt stor, men jeg vil tro at kontrasten på panaen står lidt højere en på pio og det derfor virker anderledes.

Men Otto en gang om et par måneder når du er omkring det sydlige Århus så syntes jeg vi skal lave et eksperiment med indstillingerne på Panaen også lave en indstilling som er ens så man kan vurdere skærmene med samme udstyr og vurderingsmateriale. 



Redigeret af rhsin - 03-Maj-2007 kl. 13:24
Mvh

René
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2007 kl. 08:37
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Hej

En glimrende sammenligning.

Hvad med alle de andre features, hvordan er betjeningen, hastigheden, menuer m.m. ?

Egentligt er det jo ikke en helt fair test du har lavet da pio er en 2005 skærm, mens pana'en er en 2007.

Det lyder som om man får mere kvalitet i pio'en fremfor panaen. Hvilke man jo også forventer, da prisen er højere.

 

Jamen jeg syntes begge på hver sin måde har løst menuvalget udmærket, dog igen har Pio klart flere indstillingsmuligheder i sig og derfor også et langt større menuudvalg, nu er det den skærm jeg har haft i længst tid og er derfor mest fortrolig med indtil nu... men jeg vil da sige menuerne løser deres opgave, omend jeg indtil videre syntes det er nemmest at komme rundt i pio menuerne.

Jeg syntes hastigheden på menuerne er lige hurtige.

Som sådan syntes jeg testen er fair nok... den ene skærm er godtnok ældre men den var jo også mere end 3 gange så dyr og er ISF kalibreret.

Den lille skærm nyder så godt af 2 års udvikling samt at være den mindste skærm som jo alene derved skulle gøre det lidt nemmere mht helhedsbilledet.

Men igen jeg syntes fortsat jeg oplever et bedre billede på min gamle Pio end på den nye Pana og her er det helhedsindtrykket jeg fokuserer på hvor skærmene hver især har deres fordele og ulemper.

Men igen jeg ændrer måske holdning den dag jeg for Panen kalibreret korrekt, det skal ihvertfald stå åben indtil da  

Mvh

René
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2007 kl. 08:46
spawn = sort

#rhsin

Glimrende sammenligning rhsin, næsten fri for personlig bias - no harm intended

Jamen jeg har prøvet at være objektiv, men nu skal jeg jo lige vænne mig til tanken om også at syntes om Pana

et par ganske bittesmå klagepunkter

Sammenligningen havde måske været endnu mere fair - hvis du havde ventet til indkøringsperioden på Panaen var færdig, og du iøvrigt havde fået dette ISF kalibreret også. Men jeg glæder mig meget til at høre flere erfaringer senere.

Jeg kan kun være enig, og den må vi lægge over på Otto

mht. skarphed - gider du prøve at sammenligne med noget HD-materiale (hvis du har mulighed for det?)

Pio's plasma modeller har lidt mere skarphed end Panas på SD materiale - men også lidt mere billedstøj. Forskellen (hvis nogen) skulle være betydeligt mindre når vi taler HD materiale.  

Jeg har desværre hverken blueray eller HD afspiller, men har vurderet lidt på dvb-t signalet især på DR TV Avisen og der syntes jeg Pio klarer sig lige en snert bedre, men det er marginalt og kan måske udelukkende tilskrives ISF kalibreringen (dog skal man have i mente at Pio også har et noget større skærmareal end panaen, og om sammenligningen med samme pana i 50" vil klare sig lissågodt som 37" kan jeg ikke svare på)

Men regner med at slæbe min gode dvd ind i soveværelset en dag også lige tygge nogle af mine refferencefilm igennem for at lave en bedre sammenligning med samme film og afspiller og hdmi ind i skærmen, det skulle  give et bedre vurderingsgrundlag for "rent" indgangsmateriale.

Derudover har 507 jo også en højere pixelopløsning end 37px70 (men selvfølgelig også en større skærm) - en helt optimal sammenligning havde nok været med 50px70 side om side med 507'eren

Nu er min pio en 506 xde og har såvidt jeg husker en opløsning på 1280x768 så tager man højde for den større skærm burde panaen have en fordel rent opløsningsmæssigt i denne vurdering.

#otto

har du haft lejlighed til at ISF kalibrere et af de nye G10 baserede pana plasmaer endnu og sammenligne dette med Pio? eller baserer du din vurdering af at Pio i kalibreret tilstand vil have mere ægte farver på erfaringer fra de tidligere G9 paneler ?

Han har muligheden... han kan bare komme

Mvh

René
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2007 kl. 08:51

Oprindeligt skrevet af TVJ1 TVJ1 skrev:

Gode input.
Hvilken en af pio eller pana er bedst til at vise standard dvb-t signaler ?

Jeg syntes at de hver især viser dvb-t signalet ret godt, der er som tidligere nævnt en marginal fordel til Pio... men som jeg også nævner kan den måske tilskrives at min Pio er ISF kalibreret og det er panaen ikke.

Dog har du mulighed for at sætte strøm til antennen på Pio det kan man ikke på Pana, og er vel kun aktuelt i særlige tilfælde hvor man har en aktiv dvb-t antenne (uden jeg dog kender særligt meget til fordelene ved det)

edit. dog når jeg nu tænker over det.. måske det der gør at jeg syntes at billedet virker skarpere på Pio kan måske skyldes det som jeg tidligere har nævnt at Pio har plasmacellerne siddende helt ude ved frontglasset og cellerne er ikke så dybe, hvorimod på panaen har du cellerne siddende ca. 5mm fra frontglasset hvilket sansynligvis kan give følelsen af et lidt mere uskarpt billede hvis du sidder bare selv lidt off center, og jeg vil faktisk syntes at det er en væsentlig forskel man skal være obs på når man vælger skærm og evt vipper mellem de forskellige mærker.. for der har Pio fat i noget helt rigtigt for at undgå skygger og optimere skarpheden af billedet fri for optiske påvirkninger.



Redigeret af rhsin - 03-Maj-2007 kl. 09:09
Mvh

René
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 26>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu