recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lyd fra Sonos vs CD-afspiller
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketLyd fra Sonos vs CD-afspiller

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
Steen F. Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Maj-2005
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 555
Direkte link til dette indlæg Emne: Lyd fra Sonos vs CD-afspiller
    Sendt: 06-August-2011 kl. 22:46

Jeg synes at lyden fra min Sonos ZP90 er dårligere end tilsvarende musiknumre afspillet på min cd-afspiller. Hvad kan det skyldes? Alene D/A konverteren?

Mvh
Steen F.

LG B9 55" OLED, Panasonic DMR-BCT950, Fastspeed fiber 1000/1000 Mbit, Cambridge Audio Azur 851A, NAD C521, B&W 603 S2, Sonos ZP90, Samsung Galaxy S23 Tidal
Til top
rasmusvn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Oktober-2008
Sted: Odense N
Status: Offline
Point: 826
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2011 kl. 23:08
Hvilken CD-afspiller?
 
Ellers er DAC'en nok synderen, med mindre du kører 128 kbit mp3 gennem Sonos.
Til top
Steen F. Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Maj-2005
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 555
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2011 kl. 00:23
Oprindeligt skrevet af rasmusvn rasmusvn skrev:

Hvilken CD-afspiller?
 
Ellers er DAC'en nok synderen, med mindre du kører 128 kbit mp3 gennem Sonos.
 
Det er en 10 år gammel NAD C521 (som der også står i min signatur).
Vides det hvilken dac der sidder i en Sonos ZP90?
Jeg bruger kun Flac ;-) ikke mp3.
Men jeg er i tvivl om det er hele NAS/router/Flac-halløjet der giver en dårligere lyd, eller om det er dac'en i Sonos'en. Og om en CD-afspiller bare et gearet til en bedre lyd.
Lidt ligesom et htpc heller ikke giver samme gode billede ved afspilning af BD som en decideret BD-afspiller gør (måske noget med de rigtige chips og kredsløb).
 
LG B9 55" OLED, Panasonic DMR-BCT950, Fastspeed fiber 1000/1000 Mbit, Cambridge Audio Azur 851A, NAD C521, B&W 603 S2, Sonos ZP90, Samsung Galaxy S23 Tidal
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19244
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2011 kl. 00:38
Oprindeligt skrevet af Steen F. Steen F. skrev:

Det er en 10 år gammel NAD C521 (som der også står i min signatur).
Vides det hvilken dac der sidder i en Sonos ZP90?


En "ikke for dyr"

Oprindeligt skrevet af Steen F. Steen F. skrev:

Men jeg er i tvivl om det er hele NAS/router/Flac-halløjet der giver en dårligere lyd, eller om det er dac'en i Sonos'en.


Hvis dine FLAC filer rammer Sonos'en, er det konverteringen i Sonos det er galt med. Server og router har ingen indflydelse.....

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
rasmusvn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Oktober-2008
Sted: Odense N
Status: Offline
Point: 826
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2011 kl. 00:45
Nej, en CD-afspiller er ikke bedre, nogen audiofile vil mene, at dette et tilfældet, men så er vi også oppe i et "lidt" højere prislag.
 
DAC'en i Sonos er ikke god, lån en Young fra m2Tech, den er rigtig god til prisen. Det skulle ikke være et problem at låne en fra Vassago i en uges tid, så kan du i hvert fald konstatere, om den har et positiv indflyelse, hvilket den bør have.
 
 
#KlausDM hvad mener du med, at FLAC filerne rammer Sonos'en?
 
 


Redigeret af rasmusvn - 07-August-2011 kl. 00:48
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19244
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2011 kl. 01:05
Oprindeligt skrevet af rasmusvn rasmusvn skrev:

#KlausDM hvad mener du med, at FLAC filerne rammer Sonos'en?
 


Hvis Sonos kan se filerne og flytte dem over til sig selv, så er der ingen problemer i at de flyttes over netværk.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
rasmusvn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Oktober-2008
Sted: Odense N
Status: Offline
Point: 826
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2011 kl. 01:12
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af rasmusvn rasmusvn skrev:

#KlausDM hvad mener du med, at FLAC filerne rammer Sonos'en?
 


Hvis Sonos kan se filerne og flytte dem over til sig selv, så er der ingen problemer i at de flyttes over netværk.

Klaus
 
Så forstår jeg :)
 
Sonos kan læse FLAC, så det han gør et blot at afspille fra en netværksharddisk, hviket som du selv siger, er ganske uproblematisk.
Til top
Steen F. Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Maj-2005
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 555
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2011 kl. 02:07
Oprindeligt skrevet af rasmusvn rasmusvn skrev:

Nej, en CD-afspiller er ikke bedre, nogen audiofile vil mene, at dette et tilfældet, men så er vi også oppe i et "lidt" højere prislag.
 
DAC'en i Sonos er ikke god, lån en Young fra m2Tech, den er rigtig god til prisen. Det skulle ikke være et problem at låne en fra Vassago i en uges tid, så kan du i hvert fald konstatere, om den har et positiv indflyelse, hvilket den bør have.
 
 
 
 
Koster den 7900 kr? Det er for meget. Arcam rDac til 2700 kr. passer bedre prismæssigt. Nogle erfaringer med den?
LG B9 55" OLED, Panasonic DMR-BCT950, Fastspeed fiber 1000/1000 Mbit, Cambridge Audio Azur 851A, NAD C521, B&W 603 S2, Sonos ZP90, Samsung Galaxy S23 Tidal
Til top
FNørd Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 712
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2011 kl. 09:06
Mener at have læst et eller andet vedr. jitter vs. Sonos; men kan ikke finde det igen!
Efter min erfaring skal der en asynchron usb forbindelse fra mac/pc til for at matche kvaliteten fra cd-output.
Når jeg tager MacBook -> usb -> V-link -> SPDIF (optical) -> Kw250s er kvaliteten som fra cd-drevet.
Har også prøvet adaptiv-usb på Lexicon og det er ikke ligeså godt.

Redigeret af FNørd - 07-August-2011 kl. 18:34
Mvh FNørd. Musical Fidelity Kw250s. Lexicon RV5, Monitor Audio GS 60, LCR, FX. M&K VX1250SF. Sim2 Domino D80. DVDO Edge. Quality Sceen matte white 100", Yousee, Oppo BD-105.
Til top
Leviathan.jk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-April-2009
Sted: Købrnhavn
Status: Offline
Point: 823
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2011 kl. 09:15
Jeg vil helt klart mene, at det er D/A-konverteringen i Sonos, hvor fejlen ligger! Sonos har ikke en god DAC, den SKAL kun bruges digitalt imo.
Samsung SP-A900B, Screen Excellence Slim, Procella P6, Procella P10, Anthem AVM 50v, Anthem PVA-5, Denon DVD-3800BD, Samsung BD-F8900
Til top
Steen F. Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Maj-2005
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 555
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2011 kl. 09:53
Oprindeligt skrevet af Leviathan.jk Leviathan.jk skrev:

Jeg vil helt klart mene, at det er D/A-konverteringen i Sonos, hvor fejlen ligger! Sonos har ikke en god DAC, den SKAL kun bruges digitalt imo.
 
Jeg fandt et ældre interessant indlæg herinde fra, hvor en bruger ikke har nogen som helst forbedring ved at benytte en separat dac sammen med Sonos ZP90 Cry
 
Jeg havde netop overvejet Arcam rDac som bliver nævnt i indlæget.
 
Mit setup kan forøvrigt ses her: www.steenmartin.dk/musik/
 
LG B9 55" OLED, Panasonic DMR-BCT950, Fastspeed fiber 1000/1000 Mbit, Cambridge Audio Azur 851A, NAD C521, B&W 603 S2, Sonos ZP90, Samsung Galaxy S23 Tidal
Til top
rotelman Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-December-2010
Status: Offline
Point: 209
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2011 kl. 10:27
Jeg har selv Squeezebox Touch (moddet) og med god PSU og lyden er faktisk ok direkte fra Touch'en, men en DAC til 3000 kr vil give "meget" bedre lyd hvis der ikke er andre begrænsende ting i anlægget.
Dette er fordi en DAC har bedre PSU, bedre digital kredsløb og bedre analog forstærker end en billig streaming enhed som Sonos eller Squeezebox!

Jeg har selv skiftet DAC's mange gange (og prøvet DACs) og hver gang har lyden ændret sig.
Men hvis du vil opleve hvad en rigtig god DAC kan, så skal du op i M2Tech Young DAC og andre i samme klasse.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu