recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Støj i anlæg - løst side 5
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Støj i anlæg - løst side 5

Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
Iron Man Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Brugeranmelder

Oprettet: 11-September-2007
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 1451
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Iron Man Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Støj i anlæg - løst side 5
    Sendt: 26-Juli-2014 kl. 21:12
Vi er flyttet i et nyt hus og her oplever jeg en smule støj i diskanterne.

Jeg oplever:
  • Høj frekventstøj (lyder som et lille insekt).
  • Nogle gange er det så højt at det generer, men sjældent. Det kan dog høres tæt på højttalerne. Niveuaet kan altså variere.
  • Det følger ikke volumekontrollen på forstærkeren.
  • Ingen støj i subwooferen, det er højfrekvent.
  • Støjen er højerere når forforstærkeren er tændt (pt. anvendes bare en Denon AVR-X3000). Er det kun min M25 som er tændt så er det mindre. Den har måske en bedre evne til, at filtrere støjen fra.

Alle rum i huset kører på egen gruppe i eltavlen og det hele er tilsluttet jord.

Jeg synes i øvrigt, at det er træls i mit biorum, at det nogle gange knalder i anlægget når man slukker for lyset i lokalet. Det er LED spots.

Nogle gode forslag som jeg skal overveje når jeg drøfter det med elektrikkeren?

EDIT:

Jeg bruger i øvrigt en Supra stikdåse med et mildt støjfilter. Det gør ingen forskel om jeg bruger den eller en almindelig billig hvid stikdåse og kører uden jord.

Redigeret af Iron Man - 01-August-2014 kl. 18:20
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Point: 1473
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2014 kl. 21:21
Oprindeligt skrevet af Iron Man Iron Man skrev:

Jeg oplever:
  • Det følger ikke volumekontrollen på forstærkeren.
  • Støjen er højerere når forforstærkeren er tændt (pt. anvendes bare en Denon AVR-X3000). Er det kun min M25 som er tændt så er det mindre. Den har måske en bedre evne til, at filtrere støjen fra.
Har du prøvet at kortslutte en indgang (med støj) på M25 og se hvordan at det påvirker støjen?

Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik.

En audiofil har musik for at høre sit anlæg.
Til top
Guld medlem
Guld medlem
Brugeranmelder

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Iron Man Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2014 kl. 21:33
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Har du prøvet at kortslutte en indgang (med støj) på M25 og se hvordan at det påvirker støjen?

Nej. Kan det godt gøres på en indgang som er sluttet en højttaler?

Jeg har faktisk heller ikke prøvet, at tilslutte højttalerne direkte på receiveren og se hvordan det er.

EDIT:

Når man tænder projektoren, så kan man nogle gange også høre, at det påvirker støjen i højttalerne.

Redigeret af Iron Man - 26-Juli-2014 kl. 21:36
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19569
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2014 kl. 21:49
Der er ingen indgange sluttet til en højttaler. Der er en udgang på forstærkeren der er sluttet til indgangen på højttalerenheden (lige for at få det slået fast og så du ikke brænder noget af).

På din effektforstærker, er der volumenkontrol for hver kanal. Ændrer støjen sig, hvis du skruer op/ned der?

Hvis jeg stod med dit problem ville jeg skille alt ad og begynde at sætte det langsomt sammen igen, startende med højttalerkabler, højttalere og effektforstærker.

Du kan risikere at have en jordsløjfe fra jord i stikkontakten, via diverse signalledninger og retur gennem antennekablet.

Angående støj fra lys, så er det svært at gøre noget ved, ud over at skifte noget over på en anden gruppe.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Guld medlem
Guld medlem
Brugeranmelder

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Iron Man Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2014 kl. 22:10
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Der er ingen indgange sluttet til en højttaler. Der er en udgang på forstærkeren der er sluttet til indgangen på højttalerenheden (lige for at få det slået fast og så du ikke brænder noget af).
Ja det er jeg med på, men det som jeg mener er om jeg kan kortslutte en indgang på M25'eren, hvor der er en højttaler tilsluttet udgangen på den kanel hvor jeg kortslutter indgangen? Jeg har aldrig kortsluttet mit udstyr før, så jeg ved ikke hvad der sker Smile Jeg ved heller ikke hvad formålet skulle være, altså hvilke mulige udfald er der og hvad fortæller de mig mht. støjen?

På din effektforstærker, er der volumenkontrol for hver kanal. Ændrer støjen sig, hvis du skruer op/ned der?

Ingen støj, hvis jeg skruer helt ned for de enkelte effektkanaler.

Hvis jeg stod med dit problem ville jeg skille alt ad og begynde at sætte det langsomt sammen igen, startende med højttalerkabler, højttalere og effektforstærker.

Det er en mulighed som jeg har prøvet. Jeg har lige været nede ved udstyret og nu kan jeg kun høre noget støj, hvis diskanten er helt inde i øret. Det er ikke mere end man kan i mange andre anlæg. Det tyder på, at vi har noget et andet sted som nogle gange sender noget støj afsted?

Du kan risikere at have en jordsløjfe fra jord i stikkontakten, via diverse signalledninger og retur gennem antennekablet.

Det eneste som er tilsluttet et antenne kabel er vores TV et andet sted i huset som har et kabel direkte ud til vores satellitskål.

Angående støj fra lys, så er det svært at gøre noget ved, ud over at skifte noget over på en anden gruppe.
Helt ok Smile

Klaus
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19569
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2014 kl. 22:18

Ja det er jeg med på, men det som jeg mener er om jeg kan kortslutte en indgang på M25'eren, hvor der er en højttaler tilsluttet udgangen på den kanel hvor jeg kortslutter indgangen? Jeg har aldrig kortsluttet mit udstyr før, så jeg ved ikke hvad der sker Smile Jeg ved heller ikke hvad formålet skulle være, altså hvilke mulige udfald er der og hvad fortæller de mig mht. støjen?

Den letteste måde at gøre det på, er ved at sætte et signalkabel mellem 2 indgange på forstærkeren - så er du der næsten.

En rigtig kortslutning laver du ved hjælp af et stik, som har forbindelse mellem yderleder (skærm) og inderleder (signal). Når du er sikker på at der intet signal er ind i forstærkeren og der stadigvæk er støj ud fra forstærkeren, så er det støj der opstår inde i forstærkeren.

Men det tyder det også på, når du kan "skrue ned for støjen" med volumen på forstærkeren.

Du har ikke noget wifi, eller noget computerdrevet i nærheden af forstærkeren?

Hvor i landet bor du?
Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Guld medlem
Guld medlem
Brugeranmelder

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Iron Man Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2014 kl. 22:27
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Den letteste måde at gøre det på, er ved at sætte et signalkabel mellem 2 indgange på forstærkeren - så er du der næsten.

En rigtig kortslutning laver du ved hjælp af et stik, som har forbindelse mellem yderleder (skærm) og inderleder (signal). Når du er sikker på at der intet signal er ind i forstærkeren og der stadigvæk er støj ud fra forstærkeren, så er det støj der opstår inde i forstærkeren.

Men det tyder det også på, når du kan "skrue ned for støjen" med volumen på forstærkeren.

Du har ikke noget wifi, eller noget computerdrevet i nærheden af forstærkeren?

Nej, intet.

Vi har et el-hegn til vores heste. Det kan man også høre, at det står og "tikker" i diskanterne. Men det er sindsygt lavt, altså med øret helt oppe ved diskanten og så kan man lille ane et lille klik. Men det er vanvittigt lavt, så ikke et problem. Jeg tænkte at den øvrige støj måske kom herfra, men slukker jeg for elhegnet, så ændrer det ikke noget på den øvrige støj. Men det bevidser jo i hvert fald, at andre apparater påvirker anlægget.

Hvor i landet bor du?
Midtfyn, ude på landet.
Klaus

Redigeret af Iron Man - 26-Juli-2014 kl. 22:28
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2014 kl. 22:41
Støj fra dine LED'er? Har du prøvet om det er der, når LED'erne er slukket?

M.v.h.
Til top
Guld medlem
Guld medlem
Brugeranmelder

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Iron Man Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2014 kl. 22:45
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Støj fra dine LED'er? Har du prøvet om det er der, når LED'erne er slukket?

M.v.h.

Det er ikke dem Smile
Til top
martin_p Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Maj-2011
Point: 852
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér martin_p Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2014 kl. 23:00
Har samme problem med mine højtalere, det skyldes ikke signal kabler eller noget men det er effektforstærkerens skyld. Har nemlig prøvet at kører udenom effekterne og kun igennem reciveren, and problem solved. 
Til top
Guld medlem
Guld medlem
Brugeranmelder

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Iron Man Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2014 kl. 23:04
Oprindeligt skrevet af martin_p martin_p skrev:

Har samme problem med mine højtalere, det skyldes ikke signal kabler eller noget men det er effektforstærkerens skyld. Har nemlig prøvet at kører udenom effekterne og kun igennem reciveren, and problem solved. 

Hvis det er effektforstærkeren som laver støj, så skulle man jo mene, at det er der altid.
Til top
martin_p Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Maj-2011
Point: 852
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér martin_p Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2014 kl. 23:22
Ikke nødvendigvis, periodiske fejl kan opstå, det kender jeg da selv indenfor mit fag som elektriker. 
Til top

Besvar Besvar Side  123 5>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu