|
|
Besvar ![]() |
Side 123> |
Forfatter | ||
PeterLarsen ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 13-December-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 286 |
![]() Sendt: 24-Oktober-2009 kl. 01:53 |
|
Der er i den seneste tid snakket meget om strømforbrug og hvad enheder bruger i standby. Nu fik jeg taget mig sammen og målte alle mine apperater vedr. "stuealteret". Alle målinger er foretaget med en Electronic Housekeeper, en dims der også kan slukke det hele på bestemte tidspukter og meget andet. Sjov tingest som jeg har lånt til formålet. And the results are (Enhed, Std.by i W, Tændt i W): Når man ser HD TV bruges ialt ca. 340W, i SD ca. 270 W. Så mystikse rygter om PS3 er noget sludder, kun hvis den altid står tændt løber regningen op. Nogen der har nogle tal for LCD, LED andre Plasma f.eks. FULL HD? |
||
Hilsen Peter
Panasonic TX-P50S10E, Samsung SMT-H3126 PVR, Popcorn Hour A100 (500 Gb), Onkyo SR-876, Harmony 885, B&W DM602-S3 + LCR60-S3 + Radius 180 bagved, PS3 (80 Gb) |
||
![]() |
||
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
|
PCH A-100 må være med 3.5" harddisk monteret, ikke? Min A-100 der har en lille SSD kommer aldrig over 8W.
Det "bedste" er min nye HP Deskjet 6940 printer Standby med netværk: 3W Slukket på printeren: 4W (manualen siger <1W) Imponerende at den slags kan lade sig gøre. Redigeret af JesperLund - 24-Oktober-2009 kl. 02:44 |
||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
||
![]() |
||
Allan Olesen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 08-Juli-2008 Status: Offline Point: 3249 |
![]() |
|
Vores Focal subwoofer fra fælleskøbet for et års tid siden bruger 7,6 W, når den er tændt uden lyd. Når den slukker sig selv, stiger forbruget til 9,1 W. Så nu har jeg sat den til altid at være tændt. Det kan være, at vi skulle gøre dette til tråden for de tåbelige strømforbrug. Din printer, min subwoofer og trådstarters digitalmodtager er alle gode eksempler. Redigeret af Allan Olesen - 24-Oktober-2009 kl. 11:25 |
||
![]() |
||
PeterLarsen ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 13-December-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 286 |
![]() |
|
Jeps en 500 Gb IDE disk |
||
Hilsen Peter
Panasonic TX-P50S10E, Samsung SMT-H3126 PVR, Popcorn Hour A100 (500 Gb), Onkyo SR-876, Harmony 885, B&W DM602-S3 + LCR60-S3 + Radius 180 bagved, PS3 (80 Gb) |
||
![]() |
||
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4945 |
![]() |
|
Hvis du måler med dit fine apparat på en switchmode strømforsyning, så vil den med næsten 100% sikkerhed måle forkert. Jeg er næsten sikker på at PCH bruger sådan en sammen med din printer og derfor oplever du den slags målinger. Switchmode strømforsyninger er kendetegnet ved at de er mindre og meget lettere end transformator strømforsyninger. De benytter også langt mindre strøm i standby, som alm. køkkenbords-måleinstrumenter ikke kan måle. Jeg er ikke elektronik ekspert, men det har vidst noget med kurven og peak at gøre hvordan strømforsygningen tager strømmen. Som gør at det kræver specielt måleudstyr. Flere og flere ting går over til at benytte de smartere switchmode strømforsyninger og derfor er det ikke altid brugbare målinger man får med et spar-o-meter. |
||
![]() |
||
tvkartoffel ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 18-Juni-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1998 |
![]() |
|
Hej.
Jeg har selv været i gang med at måle og har som så mange andre fundet at nogle apparater bruger urimeligt meget strøm i standby. F.eks. bruger min Yousee SMT-H3106 (uden disk) ca. 16 watt både i drift og standby.- Utroligt at det i det hele taget er lovligt ![]() Boksen blev målt både med et effektmeter fra SEAS og et billigt nyborg måleinstrument.- Samme resultat. For mig ville det være praktisk med en fjernbetjent stikkontakt som f.eks. denne: http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6137&n=10 Nu har sådan en stikkontakt jo selv et standby forbrug og det skulle jo gerne været meget lavere en apparaternes egetforbrug, for at det giver mening. Er der nogen der har målt på det? MVH tvkartoffel Redigeret af tvkartoffel - 24-Oktober-2009 kl. 11:56 |
||
![]() |
||
Allan Olesen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 08-Juli-2008 Status: Offline Point: 3249 |
![]() |
|
Kilde? Så vidt jeg ved, er lige netop Spar-O-Meteret (som jeg har anvendt) i stand til at måle ganske nøjagtigt på switchmode strømforsyninger. |
||
![]() |
||
![]() |
|
Ja. Men så længe det ikke en gang er muligt at få oplyst standby-forbruget for en elspareskinne (!), er det åbenbart data, vi forbrugere selv må udveksle. (Tænk, hvis elspareskinnen har højere standby-forbrug end de apparater, man tilslutter...) |
||
![]() |
||
tvkartoffel ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 18-Juni-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1998 |
![]() |
|
Ja. Det var netop det jeg spurgte om lidt længere oppe i tråden. Jeg har ikke noget ud af en fjernbetjent stikkontakt hvis den selv bruger den samme strøm som den standbystrøm jeg forsøger at spare. MVH tvkartoffel Redigeret af tvkartoffel - 24-Oktober-2009 kl. 14:10 |
||
![]() |
||
![]() |
|
Det er jeg klar over. Jeg citerede dig også for det. Jeg forsøgte bare at vise, at der er produkter, hvor den manglende opgivelse af standby-forbrug er endnu mere grotesk. Argumentet for at anskaffe en fjernbetjent stikkkontakt kan både være bekvemmelighed og strømbesparelse. Argumentet for at anskaffe en elspareskinne kan kun være strømbesparelse. Når man så ikke engang kan få standby-forbruget oplyst for sådan en tingest, er vi langt ude. |
||
![]() |
||
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
|
Kan vi ikke lige få en kilde til den påstand. ![]() Jeg har benyttet et spar'o'meter. |
||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
||
![]() |
||
PerW ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 20-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4116 |
![]() |
|
Jeg har målt mit forbrug og er kommet frem til det samme med en Samsung boks. Det er rigtigt at det ikke er meget med 300 kr om året, men hvis nu alle husstande i DK skulle have sådanne en boks for at se TV: Så ville det være et være miljø svineri og også en kæmpe udgift. Samtidig målte jeg strømforbruget på mit Sony 40W4500 og det var ca. 110 W, når jeg så film. |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |