|
|
Besvar ![]() |
Side 123 4> |
Forfatter | |
Pade2204 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 10-Maj-2005 Status: Offline Point: 1048 |
![]() Sendt: 28-Maj-2006 kl. 21:53 |
Hvad er kvalitetsmæssigt bedst, når vi taler kabler imellem dvd recorder og LCD tv. |
|
![]() |
|
Ole ![]() Guld medlem ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 04-April-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 874 |
![]() |
Hej Pade2204. Prøv at kigge i vores FAQ. Der finder du sandsynligvis svaret. Hvis jeg ikke tager helt fejl, så er http://www.recordere.dk/faq/?f=38 svar på dit spørgsmål. ...Ole Redigeret af LER2001 - 28-Maj-2006 kl. 22:03 |
|
Moderator, recordere.dk
|
|
![]() |
|
spawn ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-November-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6822 |
![]() |
Linket til http://www.recordere.dk/faq/?f=38 giver kun en forklaring på scart / rgb men omtaler ikke noget om komponent (må ikke forveksles med komposit) Komponent er normalt regnet for at være lidt bedre end RGB Scart grundet muligheden for at vise materialet progressivt. RGB Scart kan kun vise materialet interlaced. Men man kan ikke svare 100% - det afhænger af både afspiller og tv - så en live sammenligning på det setup der skal afspilles på er nødvendig for at vurdere.
|
|
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
|
|
![]() |
|
Ole ![]() Guld medlem ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 04-April-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 874 |
![]() |
Øv, så tog jeg fejl alligevel Det var netop min tvivl om nu også RGB var det samme som komponent, som gjorde, at jeg var lidt vag i min formulering Tak for svaret spawn. ...Ole |
|
Moderator, recordere.dk
|
|
![]() |
|
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
Principielt er component vel [lidt] ringere end RGB fordi der sker en komprimering (dog stort set tabsfri), men på den anden side giver component mulighed for progressive signaler og HDTV signaler op til 1080i (så vist jeg husker). På den anden (eller tredje) side giver scart forbindelsen mulighed for at skifte til AV indgangen på TVet, og overføre information om 4:3 vs 16:9. Og... at the end of the day, må det komme an på en prøve hvad der virker bedst! Selvfølgelig med gode kabler i begge tilfælde, så det er en fair sammenligning. |
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|
![]() |
|
spawn ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-November-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6822 |
![]() |
Jeg forstår ikke helt hvad der menes med at der sker en komprimering ? Den vigtigste forskel imellem og benytte RGB eller benytte komponent, er kilden. Hvis du tilslutter en digitalbox som eks. selector, eller en recorder der afspiller noget den selv har optaget vil materialet være interlaced, i dette tilfælde bør du normalt opnå bedst resultat med RGB Scart, men købe DVD er næsten altid kodet i progressivt hvorfor man ved afspilning af købe DVD får bedst kvalitet ved at tilsluttet via komponent til en skærm der understøtter progressiv afspilning, dette for at undgå at der skal laves en interlacing af det oprindelige progressive materiale uanset om denne interlacing så sker i afspiller eller i TV. Så der er ikke noget endegyldigt svar på om det ene eller andet er bedst, det afhænger dels af hvad man afspiller, og om afspiller/TV er bedst til at interlace et progessivt signal fra en købe dvd, eller om det er bedst til at konvertere et interlaced signal fra eks. digibox/recorder om til et progressivt signal. Der er kun en måde at vurdere, prøv på dit udstyr, og prøv både den ene og den anden kilde. Skal man være meget pernitten kan det måske ligefrem betale sig at have begge tilslutninger og så vælge afhængig af kilden ? - kun en live test kan fortælle om du overhovedet kan se forskel på nogen af dem.
|
|
|
|
![]() |
|
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
Film på DVD er lagret interlaced. Se for eksempel dette link Jeg kan se at Carser har fundet cirka samme begrundelse, mens jeg Google'de efter en begrundelse for min påstand om at DVD (i praksis) er interlaced. Redigeret af JesperLund - 29-Maj-2006 kl. 00:22 |
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|
![]() |
|
Carser ![]() -- ![]() ![]() Oprettet: 11-Juli-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4805 |
![]() |
Hej, Jeg har brugt en del tid på at studere bl.a. http://www.hometheaterhifi.com/volume_7_4/dvd-benchmark-part -5-progressive-10-2000.html som Otto fra TC lærte mig at kende. Anbefalelsesværdig, men ikke helt nem læsning. Det med progressive vs. interlaced på DVD er ikke helt sort og hvidt, men Jesper er nok nærmere sandheden end spawn - et par citater fra sitet, hvor jeg har fremhævet et par ting: DVDs are based on MPEG-2 encoding, which allows for either progressive or interlaced sequences. However, very few discs use progressive sequences, because the players are specifically designed for interlaced output. _____ In short, the content on a DVD is interlaced conceptually, and is stored in interlaced sequences. Frames can be marked "progressive" to help compression, but are not always marked that way, even when it would be correct to do so. In interlaced sequences, the encoder can either keep the fields separate, or combine them together into one frame, whichever is best for compression purposes. Men Jesper, ligesom spawn forstår jeg desværre heller ikke det, du skrev om, at der sker en komprimering. |
|
M.v.h. Carser
Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn. ![]() |
|
![]() |
|
![]() |
Hmmm Jeg godtager gerne informationen fra både Jesper og Carser, men der ser ud til at råde lidt forvirring om emnet http://www.tvcables.co.uk/cgi-bin/tvcables/componentvideocab le.html skriver eks. Component Video vs RGB Is component video better than RGB? Well, yes and no, RGB provides the widest bandwidth and is the best choice for connecting audio visual devices like a Freeview box, digibox or Sky+ box to your TV, home cinema or home theatre system. DVD is however different, to reduce the amount of storage required DVDs are recorded using component video, it is therefore better to connect a DVD player via a component video cable to your TV, plasma or LCD TV etc. ----------------- Og jeg har lige checket eks. min Sin City købe DVD, der er frametype progressiv, ikke interlaced.
|
|
|
|
![]() |
|
![]() |
Hvilket værktøj bruger du til at se dette? |
|
|
|
![]() |
|
![]() |
Jeg bruger Bitrateviewer Og både Sin City og War of The worlds rapporter Progressive frames og DCT type frame Mens en optagelse på recorderen rapporterer Interlaced og DCT type Field Redigeret af spawn - 29-Maj-2006 kl. 00:56 |
|
|
|
![]() |
|
![]() |
Dette link forklarer i hvert fald hvad component video er i forhold til RGB Der er ikke nogen omtale af RGB scart tilslutning mellem DVD og TV, hvilket givetvis skyldes at amerikanerne ikke har scart (scart kaldes EuroConnector). |
|
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123 4> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |