|
Nyt grafikkort. |
Besvar | Side 123 11> |
Forfatter | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Thorvald
Guld medlem Oprettet: 23-April-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 7908 |
Emne: Nyt grafikkort. Sendt: 08-April-2008 kl. 06:25 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Det ser ud til at jeg har brug for et nyt grafikkort til min stationære Amitech computer. Det grafikkort jeg har er et Radeon 9550 ATI med 256 MB Ram. Men når jeg arbejder med mine træhuse og tegner dem i mit specielle 3D Cad/Cam tegneprogram til trækonstruktioner - så med de store huse jeg tegner, er grafikkortet ikke helt stærkt nok til at vise bygningsmodellen i 3D. Jeg har fået at vide at jeg skal have et Nvidia kort. På min bærbare har jeg Nvidia Geforce Go 7600. Det virker (endnu da) på den samme bygningsmodel som min stationære ikke kan klare - men det ser ud til at være på grænsen til at det kan trække læsset. Så det nye grafikkort til min stationære må gerne være stærkere. Men hvad skal det så være? Hvad er godt og kan trække noget tung 3D grafik (i openGL)?? |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Med de venligste hilsener
Thorvald. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
NANO.DK
Bruger Oprettet: 29-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 185 |
Sendt: 09-April-2008 kl. 00:22 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
hvilken pris leder du efter ??
|
Pizzabager
Redaktionen Oprettet: 08-Januar-2007 Status: Offline Point: 1964 |
Sendt: 09-April-2008 kl. 01:24 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Et 8800GT så er du dækket godt ind..
|
popcorn
Super bruger Oprettet: 04-December-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 316 |
Sendt: 09-April-2008 kl. 09:21 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Thorvald Hvis du har fået at vide det partout skal være Nvidia så er det noget vrøvl - ATI har ligeså god opengl accelleration som Nvidia - vi taler ikke om spil performance men om CAD opengl. Det handler ikke så meget om hvorvidt det er ATI eller NVidia men om at vælge en model der passer bedre til den opgave and dit nuværende lowend radeon 9550. Dit nuværende Radeon 9550 er et AGP kort - det fortæller mig at din computer måske ikke er helt ny og måske mangler lidt saft og kraft andre steder der også kan påvirke performance i dit CAD program - prøv at fortælle lidt mere om din computers specifikationer. Har du RAM nok ? Hvilken CPU har du ? Det betyder også at et kort som 8800GT ikke kan bruges - det fåes kun i PCI-E - ikke som AGP (men ellers et udmærket kort) Det betyder også at der ikke er så stort udvalg at vælge imellem - for man laver ikke ret mange grafikkort til AGP længere. Så i virkeligheden var det måske på tide at få en ny computer istedet ? Men ellers så skal du have noget i stil med disse http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=263003 http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=376933 PS: Optimalt skulle du jo have et af de CAD optimerede Opengl kort baseret på enten ATI FireGL eller Nvidia Quadro når nu du arbejder i CAD programmer - men de koster "lidt" mere og kræver også PCI-e slot.
Redigeret af popcorn - 09-April-2008 kl. 09:32 |
Popcorn Hour NMT A-100/A-110/C-200
(Spawn på job) |
Thorvald
Sendt: 09-April-2008 kl. 10:42 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ok - så det du siger (popcorn) er altså at jeg ikke kan smide et hvilket som helst grafikkort i computeren - fordi der er nogle andre ting der skal passe sammen? Jeg kender ikke så meget til computer indmad i detaljer, selvom jeg er rimeligt meget computerminded. Jeg overvejer NVidia Geforce 9800 GX2 - men hvis noget billigere kan gøre det lytter jeg gerne til gode råd. Jeg skal bare være opmærksom på, at jeg kan komme ud for at skulle arbejde på endnu større bygningsmodeller. Nå men lidt om min computer - det her dækker vist: Information om dit produktDin Plus Lite Amitech PL model D865PERLK er leveret med følgende konfiguration fra fabrikken.
|
Thorvald. |
popcorn
Super bruger Oprettet: 04-December-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 316 |
Sendt: 09-April-2008 kl. 11:44 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ja - dit motherboard har en bestemt "stiktype" til grafikkort - nemlig en AGP slot. Dvs. du kan kun bruge grafikkort med samme stiktype altså AGP Nyere motherboards har en anden type der hedder PCI-express - og kræver grafikkort med denne type "stik" Nvidia 9800GX2 fåes kun som PCI-express - dvs til nyere computere end din. De to forslag jeg linkede til ovenover er nok de 2 hurtigste kort man kan få til AGP idag - som passer til din PC. Jeg kan ikke helt gennemskue om du har 2GB ram (4x512) eller om du har 1GB (2x512) der bare er blevet skrevet 2 gange. Men har du kun 1GB bør du anskaffe 1GB mere. Men skal vi kigge lidt frem nu du nævner muligheden for at arbejde med endnu større 3D modeller - så er det stadig spørgsmålet om det overhovedet er værd at smide 2-3-4.000 kroner efter din nuværende computer - eller om ikke det er bedre at få en ny med moderne dualcore/quadcore processor, masser af ram der kun koster halvdelen af de ram der passer til din nuværende maskine, PCI-ekspress så du kan få et endnu bedre grafikkort end dem jeg har linket til for de samme penge osv. Det ville jeg nok anbefale istedet.
|
(Spawn på job) |
Thorvald
Sendt: 09-April-2008 kl. 12:49 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hej igen. Tak for input. Man jo klogere hele tiden... Der er 2 GB ram i computeren. Og med alt det gode isenkram, der ellers er i maskinen vil det være synd at kassere den - den kostede dog 20.000,- da jeg købte den (inkl. 19" fladskærm). Og de grafikkort du henviser til koster "kun" mellem 1000 og 2000. Da XFX GeForce 7950 GT (512 MB) er et NVidia kort er det måske det bedste bud, da det vist nok har noget at gøre med tegneprogrammet at det er bedst at det er et NVidia kort (dog især til Vista og jeg kører XP pro, så her er det måske ligemeget). Men det nævnte kort er formodentligt kraftigere end det der sidder i min bærbare og bør derfor være udmærket. Det er i hvert fald et billigere alternativ end at købe en ny computer og jeg kan måske overtale firmaet til at betale noget af det, da det er min private computer.
|
Thorvald. |
Thorvald
Sendt: 09-April-2008 kl. 12:53 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Der står ellers på Nvidias hjemmeside at de er til PCI-E, men det er måske nogle lidt ældre versioner du har linket til? Der står jo AGP dér.
|
Thorvald. |
popcorn
Sendt: 09-April-2008 kl. 13:09 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7950GT laves både til PCI-e og til AGP og ja de er meget kraftigere end det du har i idag både i din stationære og din bærbare. Og du har 2GB ram - fint - så skulle du være rimeligt godt kørende alligevel med et sådan 7950GT kort
|
(Spawn på job) |
frimann85
Bruger Oprettet: 22-Oktober-2007 Status: Offline Point: 168 |
Sendt: 09-April-2008 kl. 15:00 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hvor længe siden er det du gav 20.000 for den? :D
|
Thorvald
Sendt: 18-April-2008 kl. 23:05 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hmm, frimann85, det er jo et godt spørgsmål - 5-6 år siden.
|
Thorvald. |
Thorvald
Sendt: 19-April-2008 kl. 15:24 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hvis jeg nu skulle overveje en ny computer: Acer Aspire M5100 AMD PHENOM 9500 Quad core (2,2 GHz)
Men hvad er det for en processor / bundkort - er det godt til mit formål?? Eller måske Acer Aspire 5620? Eller denne:
Fujitsu-Siemens Scaleo PA2664 AMD Live! Quad Core Phenom 9600 (2,3GHz)
Eller denne:
HP Pavilion M9180 AMD Phenom™ 9000-firekerne quad-core-processor
Eller denne bærbar som desktop computer:
Aspire 9920 The Aspire 9920 has been designed for home users that want the ultimate in entertainment. Powered by the latest Intel® Centrino® 2 Duo platform it features a stunning 20” wide display managed by the NVidia GeForce 8600M-GT graphics card with 512MB of dedicated VRAM. The new Aspire 9920 is the perfect, powerful and portable base for all your home entertainment. It's superb 20" screen combined with the Dolby®-certified surround sound system allows a fantastic, desktop like, gaming experience and cinematic experience when watching your (HD) DVD's or your favorite TV show. Store and organize your pictures, browse the web, burn CD's or DVD's, or communicate with your friends using the cutting-edge Voice and Video over IP capabilities, the Aspire 9920 has it all! |
Thorvald. |
Besvar | Side 123 11> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |