recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DX, radioamatør - Off Topic...
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DX, radioamatør - Off Topic...

 Besvar Besvar Side  123 6>
Forfatter
Besked
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Sted: Nordjylland
Status: Offline
Point: 2108
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: DX, radioamatør - Off Topic...
    Sendt: 07-August-2024 kl. 07:29
Jeg boede en gang HELT nede ved byens anlæg i Aars, i noget privat-udlejning, hvor jeg havde mine egne udendørs-antenner - VHF- UHF- og FM.

På radio, hørte jeg ret tit sveriges Radio. Tysk radio og norsk kunne også sagtens blande sig i løjerne, når der var virklig medvind på sendevejene! HEN og finde svensk radio på andre frekvenser - den blev jagtet over hele frekvensbåndet...

TV var noget sværere at have med at gøre. Kun enkelte gange kunne der komme billede på, når vi taler om udenlandsk TV

Nogle gange, kunne jeg ikke tage DR eller TV2 fra hhv. Nibe og Frejlev. Så måtte jeg hente DR fra enten Tommerup- eller Videbæk-senderen, hvis jeg ville se noget der. Det var i de analoge dage for TV.


Lige nu har jeg ingen antenner udover den teleskopantenne, som findes på min Argon iNet3+, og en stueantenne med to store teleskopantenner på.

Dog, TV-antennen er stadig, som beskrevet i min signatur...

På Argon'en, på DAB, kan jeg, når det går vildt til, tage tyske NDR-radio - ellers er det kun lidt fra Østjylland, der af og til siver ind.

På FM, tages der Radio ABC, Solo, og en gang imellem, er Go'FM fra Aarhus-området på besøg. P4 Trekanten og Syd, kommer også af og til. Hvornår mon jeg får taget mig sammen til at gøre noget, antenne-mæssigt?LOL Tilladelsen til at have den på loftet, haves allerede.......


Man må, som altid, gerne gå Off Topic i "mine" tråde...


Redigeret af mnielsen - 07-August-2024 kl. 07:38
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB, FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 7042
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2024 kl. 10:25
Det var nemmere og sjovere i de gamle analog dage.

Om sommeren kunne man se tv fra Sydeuropa, og i perioder med solplet maximum helt fra Sydamerika.

FM radio er stadig analogt og her hvor ES sæsonen er i gang er der fine muligheder fra DX lytning af radio.

DAB og Digital TV er lidt mere bøvlet.

Men som radioamatør er dan gang i den for tiden verden rundt da vi ligger i et solplet maximum nu.
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Sted: Nordjylland
Status: Offline
Point: 2108
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2024 kl. 16:18
En gang for et par år siden, blev Radio ABC svagere, og svagere, for til sidst at forsvinde. Men ingen FM-sus. Lige pludselig, da kom der en spansk børneradio forbi, et par sekunder. ABC vendte så tilbage, og så tilbage igen, efter lidt stilhed...

På DAB, selv om jeg nulstiller radioen og foretager en fuld scanning, så kommer kanallisten fra NDR frem, dog ingen lyd. Det samme med Fyn, og Sjællands MUX'er!


Der er noget, jeg lige skal have HELT styr på... Solpletaktivitet - deraf, nordlys... Forstyrrer dette ikke radiosignaler? Jeg troede ikke, at disse blev FORBEDRET?

Er det så derfor, der er fuld skrue på TV-signalet, og har været det i, i hvertfald to år? Eller, har man bare været i masterne med nye dimser på et tidspunkt? Jeg modtager fra Viborg-Skive-Thisted-netværket. Kun MUX 3 eller 4 er lidt svagere, men det har de altid været.

TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB, FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 7042
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2024 kl. 07:04
Solpletaktivitet har en periode på ca 11år og lige nu ligge vi tæt på max  måske lige over.

Det forbedre chancer for langdistance,  især på kortbølge.
Men på Det gamle VHF TV bånd og FM båndet i sommer perioder sker der en masse.

Det vil ikke ændre noget på de hjemmelige modtagelser fra lokale sendere
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Sted: Nordjylland
Status: Offline
Point: 2108
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2024 kl. 07:42
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Solpletaktivitet har en periode på ca 11år og lige nu ligge vi tæt på max  måske lige over.

Det forbedre chancer for langdistance,  især på kortbølge.
Men på Det gamle VHF TV bånd og FM båndet i sommer perioder sker der en masse.

Det vil ikke ændre noget på de hjemmelige modtagelser fra lokale sendere

OK! Takker for svaret! Så er DET på plads. Hvad er der på kortbølge, nu om dage? Mellembølge for den sags skyld? (Eller AM) Er der noget at hente? Jeg syntes ikke, der var ret meget sjov på kortbølge i gamle dage, så den blev ikke brugt. På lang- og mellembølge, var der noget mere.

Så forklarer det nok også, at jeg får kanallisterne fra kanaler, der egentligt ikke giver lyd fra sig, andet end kortvarigt. NDR radio hørte jeg fornogle dage siden, i ca. en time, inden den forduftede igen.

Og så MÅ det jo være Citicom, som står for det danske TV-sendenet, som har smidt nogle bedre dimser i masterne...


Redigeret af mnielsen - 08-August-2024 kl. 07:56
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB, FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4663
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2024 kl. 13:15
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

NDR radio hørte jeg fornogle dage siden, i ca. en time, inden den forduftede igen.

Hej.

Mon det var denne station, at du hørte:


Hilsen Carsten.

 




Redigeret af csell - 08-August-2024 kl. 13:16
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Sted: Nordjylland
Status: Offline
Point: 2108
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2024 kl. 15:33
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

NDR radio hørte jeg fornogle dage siden, i ca. en time, inden den forduftede igen.

Hej.

Mon det var denne station, at du hørte:


Hilsen Carsten.

Du har citeret den forkerte, men fejl sker jo - det var MIG, som hørte den... Det var NDR N-Joy, jeg hørte i ca. en time...

 


TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB, FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Sted: Nordjylland
Status: Offline
Point: 2108
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2024 kl. 18:11
Og egentligt, så var det min mor, som lærte mig, at søge efter udenlandsk radio... Hun kunne på mine forældres Beomaster700, finde både tysk og svensk radio. Hun sagde, at jeg bare skulle dreje LIGESÅ LANGSOMT på knappen for at høre, om der var forbindelse!LOL

Dette var, da jeg boede hos mine forældre i V. Hornum, Nordjylland. Jeg havde selv et fint, dyrt Akai-anlæg, m. en 5-elements-antenne, som lå på loftet - lige over mit værelse. Føromtalete Beomaster, havde blot en dipol-antenne koblet på. Denne var også på loftet.

For mig, med den store 5-elements, var det altså svært at få noget sjovt ind - men for min mor, som elskede at lege med det, var det ret let! Taget var bare et almindeligt asbest-tag...
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB, FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 7042
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2024 kl. 07:02
Ved godt at det er et gammelt blad

https://www.yumpu.com/da/document/read/17658775/nr-4-37-argang-juli-august-2009-dansk-dx-lytter-klub

Men der findes en del om DX på nettet,  det meste er af ældre dato,   men vækker gode minder


Redigeret af hansie - 09-August-2024 kl. 07:03
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Sted: Nordjylland
Status: Offline
Point: 2108
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2024 kl. 07:31
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Ved godt at det er et gammelt blad

https://www.yumpu.com/da/document/read/17658775/nr-4-37-argang-juli-august-2009-dansk-dx-lytter-klub

Men der findes en del om DX på nettet,  det meste er af ældre dato,   men vækker gode minder

Jeg kan godt klikke på linket, og komme til bladet, men Google Chrome "låser" fuldstændigt, desværre.

Og i Edge, gik det ikke bedre...


Redigeret af mnielsen - 09-August-2024 kl. 07:35
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB, FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4563
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2024 kl. 10:19
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Ved godt at det er et gammelt blad

https://www.yumpu.com/da/document/read/17658775/nr-4-37-argang-juli-august-2009-dansk-dx-lytter-klub

Men der findes en del om DX på nettet,  det meste er af ældre dato,   men vækker gode minder

Jeg kan godt klikke på linket, og komme til bladet, men Google Chrome "låser" fuldstændigt, desværre.

Og i Edge, gik det ikke bedre...
iPadden kan godt loade bladet, men det kniber med de sidste sider. Måske pga nøgenløb på Roskilde festival LOL
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Sted: Nordjylland
Status: Offline
Point: 2108
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2024 kl. 17:36
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Ved godt at det er et gammelt blad

https://www.yumpu.com/da/document/read/17658775/nr-4-37-argang-juli-august-2009-dansk-dx-lytter-klub

Men der findes en del om DX på nettet,  det meste er af ældre dato,   men vækker gode minder

Jeg kan godt klikke på linket, og komme til bladet, men Google Chrome "låser" fuldstændigt, desværre.

Og i Edge, gik det ikke bedre...
iPadden kan godt loade bladet, men det kniber med de sidste sider. Måske pga nøgenløb på Roskilde festival LOL
LOLLOL Den virker nu - dog, noget langsom...Man skal bare lade den stå og tænke lidt over det efter at have klikket. Sådan plejer det ikke at være, på Yumpu.


Redigeret af mnielsen - 09-August-2024 kl. 17:57
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys Flex på gammel "TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB, FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: ABC, Solo og Classic Rock
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu