|
Spejlrefleks til begynderen |
Besvar | Side 123 5> |
Forfatter | |
Mofferino
Ny bruger Oprettet: 07-Juli-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 14 |
Emne: Spejlrefleks til begynderen Sendt: 24-November-2009 kl. 13:59 |
Hej alle sammen,
Jeg har længe ville eje et spejlreflekskamera, og nu skal det altså være. Jeg har været rundt og lure lidt på nogle billigere modeller og har fundet et par stykker, der befinder sig i omegnen af kr.4.000-4.500. Håbet er, at I garvede foto-hajer kan hjælpe mig med at vælge. Jeg synes umiddelbart godt om Canon EOS 450D og 500D, men jeg ved ikke om disse har eksperternes velsignelse? Måske der findes et helt andet kamera, som egner sig endnu bedre til begyndere? Mange tak for jeres hjælp :) |
|
ShelbyPoker
Bruger Oprettet: 05-December-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 110 |
Sendt: 24-November-2009 kl. 14:21 |
Canon 450D kan jeg i hvertfald varmt anbefale - især som begynder på spejlrefleksområdet.
Jeg kom selv fra 4-5 stk. Canon "lommekamera" (Ixus) og købte 450D for et år siden og har bestemt ikke fortrudt det. Jeg har stadig min Ixus 950 til lige at "have med i lommen", men ellers så er det 450ern jeg bruger.
Det er nemt at bruge på "auto" og vil man lidt mere, så kan det en masse "manuelt" - og det giver betydeligt bedre billeder end f.eks. Ixus-serien
Mvh.
Brian S Jensen
|
|
Mofferino
Sendt: 24-November-2009 kl. 14:55 |
Tak for det hurtige svar, Brian!
Jeg har et kluntet begynderspørgsmål mere: Når jeg skal finde kameraet online, så kan man flere steder vælge mellem eksempelvis "Canon 450D HUS" eller "Canon 450D m/ 18-55mm". Jeg antager det har noget med linsen at gøre, men jeg er som sagt ny på området, så jeg ved ikke hvad jeg bør gå efter? |
|
ShelbyPoker
Sendt: 24-November-2009 kl. 14:57 |
Hej
Du skal i hvertfald ikke købe "hus"-løsningen, for så mangler du linsen
Gå efter den dér 18-55mm - den er fin nok til at starte med - kamera med linse koster omkring 4-4500 ,-
Mvh.
Brian S Jensen
|
|
Mofferino
Sendt: 24-November-2009 kl. 15:01 |
Hahaha, det ville være noget rod at stå der uden linse! Du skal have mange tak for hjælpen.
|
|
jp1983
Bruger Oprettet: 07-Februar-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 76 |
Sendt: 24-November-2009 kl. 22:31 |
Jeg kan også anbefale Olympus E-520.. Det er sgu et dejligt kamera :D
|
|
PerW
Guld medlem Oprettet: 20-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4114 |
Sendt: 25-November-2009 kl. 09:26 |
Idag ville jeg gå efter Eos 500D istedet for 450D. (linser køber man hos bageren. På kameraet bruger man objektiver) |
|
ShelbyPoker
Sendt: 25-November-2009 kl. 09:33 |
Hej PerW
Hvorfor ville du gå efter 500D ? (ikke fordi jeg ikke tror dig, men mere for at få listet fordelene)
Og ja,ja - linser, objektiver - man er vel amatør på området - Fordelen ved at være amatør, er at man lærer en masse nyt hver dag
Mvh.
Brian S Jensen
|
|
Totoronto
Super bruger Oprettet: 27-Maj-2006 Sted: Midt-jylland Status: Offline Point: 395 |
Sendt: 25-November-2009 kl. 09:54 |
kdobm
Junior bruger Oprettet: 11-Juli-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 45 |
Sendt: 25-November-2009 kl. 10:26 |
Hej.
Forskelle på 450 og 500 er bla. til 500's fordel.
Mulighed for video (i HD)
15,1 mp mod 12,2 (ikke at det har en skid at sige oppe i de størrelser)
Nyere billedprocessor DIGIC 4 mod DIGIC III
HDMI udgang
Bedre muligheder med ISO (Følsomheden)
Større opløsning på 3" skærmen
Der er sikekrt også en masse andet jeg ikke har set, da modellen er nyere.
Generelt vil jeg sige, at du ikke går galt i byen med et Canon eller Nikon. Det nævnte Olympus har jeg ingen fidus til (har prøvet det). Vil ikke komme ind på hvorfor, vil bare komme med mine anbefalinger.
Med venlige fotohilsner
Morten
|
|
PerW
Guld medlem Oprettet: 20-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4114 |
Sendt: 25-November-2009 kl. 11:28 |
Der sidder den nye processor til billedbehandling: Digi 4 istedet for 3. (Mindre støj og højre ISO)
Skærmen har en opløsning på 900.000 pixel istedet for 250.000. Mere detaljeret billed på skærmen.
Mulighed for HD film (450 kan slet ikke optage Video) Ja det er ikke et video kamera, på hvis man lige vil, så har man muligheden.
Antal pixel er underordnet. Men de andre 3 ting gør at jeg ville gå efter 500
|
|
Bconrad
Guld medlem Oprettet: 20-Maj-2006 Sted: Ry Status: Offline Point: 616 |
Sendt: 25-November-2009 kl. 12:42 |
Tag en tur ned i den lokale fotobutik og se hvilket kamera du bedst kan lide. Du kan bruge rigtig lang tid på nettet og forskellige folk anbefaler forskellige kameraer. Ofte handler valg af kamera også om religion, specielt når man taler om Nikon og Canon som har en lang historie bag sig.
Min opfattelse er at kameraer i entry-level ikke er så frygtelig forskellige og at valget ofte falder på den oplevelse du får når du har kameraet i hænderne. Canon 450 er et fysisk lidt større kamera en konkurrenternes i prisklassen og passer derfor til større hænder.
Noget helt andet kan også være muligheden for at låne objektiver af familie og venner. Har du eksempelvis nogen i omgangskredsen som har Canon, så kan du måske låne nogle objektiver til at starte med. Generelt er det jo objektiverne som er den virkelige faktor for gode billeder.
Personligt har jeg valgt Sony A300. Dels fordi den føltes godt hænderne, dels fordi den har indbygget stabilisering, så jeg kan købe lidt billigere objektiver uden stabilisering.
Se eventuelt på www.fotostart.dk , som har masser af information om digital fotografering.
|
|
Besvar | Side 123 5> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |