recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Sejrsen Atmos 7.2.4
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Sejrsen Atmos 7.2.4

 Besvar Besvar Side  <12345 16>
Forfatter
Besked
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2011 kl. 07:24
Lige netop hvad jeg havde forestillet mig. Almindelig gips på hele væggen og felter med akustikgips på strategisk rigtige steder. Hvor de strategisk rigtige steder er, må være et oplæg til at læse lidt op på akustik og lyd eller der kommer andre på banen der har forstand herpå Embarrassed
 
MHT. dampspærren, har den en indflydelse på lyden. Nok ikke større end hvis du holder et stykke op foran din HT (så kan du selv høre). Det skal også nævnes at det "kun" er reflektionerne der påvirkes og altså ikke den direkte lyd.
 
Jonas H har rockwool i sække i sin hjemmebio for at dæmpe, han ser ud til at have rimeligt styr på akustik, det kunne være han kunne komme med lidt input om dette.
 
BS


Redigeret af Bschmidt - 10-August-2011 kl. 07:25
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2011 kl. 09:00
Jeg er nu heller ikke ekspert på akustik, men har dog brugt en del tid på at læse og prøve mig frem. Uanset hvad, er et "lidt for dødt" rum efter min mening MEGET bedre end et "lidt for livligt".
 
Mht. plasticsække/dampspærre, så vil det reflektere de høje frekvenser, men hvis formålet er, at absorbere bas, så gør det ingen forskel.
 
Læs evt. denne side. Der er et par interessante ting: http://www.ethanwiner.com/acoustics.html
 
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2011 kl. 09:19
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Jeg er nu heller ikke ekspert på akustik, men har dog brugt en del tid på at læse og prøve mig frem. Uanset hvad, er et "lidt for dødt" rum efter min mening MEGET bedre end et "lidt for livligt".
 
Mht. plasticsække/dampspærre, så vil det reflektere de høje frekvenser, men hvis formålet er, at absorbere bas, så gør det ingen forskel.
 
Læs evt. denne side. Der er et par interessante ting: http://www.ethanwiner.com/acoustics.html
 
Håber ikke det gør noget at jeg trak dig ind i debatten. Jeg kan bare se i din biotråd at du har gjort dig nogle overvejelser som JEG i hvert fald kunne tænke mig at høre lidt nærmere om Embarrassed det kunne være jeg kunne lære lidt om et emne jeg ved for lidt om men interesserer mig.
 
BS
Til top
Sejrsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2005
Status: Offline
Point: 813
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sejrsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2011 kl. 20:30
Et par stemningsbilleder. Byggeperioden kommer nok til at tage lidt længere tid end forventet Smile
 
 
 
 


Redigeret af Sejrsen - 07-September-2011 kl. 20:35
Til top
martin_p Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Maj-2011
Status: Offline
Point: 852
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér martin_p Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2011 kl. 21:42
Sådan et bio projekt tager altid længere tid end først antaget.
Til top
MMJ,75 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2008
Sted: V, Roskile
Status: Offline
Point: 828
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MMJ,75 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2011 kl. 01:20
lyder rigtig spændetTongue.
jeg ved nok godt at du ved hvad du gør men hvis du skulle se noget inspiron så er amerikaner jo godt i gang?.
 
 
 
 


Redigeret af MMJ,75 - 08-September-2011 kl. 14:54
Yamaha RX-A3020. - Panasonic TX-P55VT30. - DMP-BDT310. - Soavo-1 Piano Black. - Vienna Waltz Grand. - Energy Veritas 2.0Ci. - Monolith-DF+. - Infinity Cascade 15. - TANNOY REFERENCE. - Squeezebox T.
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 907
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér opzouten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2011 kl. 13:21
Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Nej det er det faktisk ikke, især hvis du sætter to lag op og laver det korrekt, evt. med et lag rockwool bag.

Jo, det er det faktisk, og det ved jeg faktisk noget om, så derfor tillader jeg mig at udtale mig om det 

Hvis du skal isolere for lave frekvenser hjælper selv den bedste sandwichkonstruktion dig ikke. Det eneste der fungerer er rum-i-rum hvor det inderste rum agerer masse i et svingningssystem sammen med gummiophænget (eller evt en stor kasse der hviler på et underlag med meget lav resonansfrekvens) til den eksisterende konstruktion. 

Du kan selv teste teorien bag ved at tage en fjeder, og forbinde den til en masse. Hold fast i fjederen og bevæg den hurtigt. Massen bevæger sig ikke pga systemets lavpasfilter-funktion. Ved langsommere bevægelser vil massen på et tidspunkt begynde at bevæge sig fordi du nærmer dig systemets resonans, hvilket vil sige at bevægelserne vil blive transporteret til massen. 

Det er samme princip der benyttes ved lydisolation (hvis det er lavet ordentligt). Med en masse gips øger du selvfølgelig massen, men hvis det skal fungere ordentligt må der ikke være nogen rigid terminering til den eksisterende konstruktion. Rockwool er desuden ikke velegnet til at fungere som fjeder. Derimod er det rigtig godt som porøs absorbent, på samme måde som eksisterende produkter fra Troldtek, Rockfon etc. 

OT. Til trådstarter vil jeg anbefale at lave noget luft i mellem det absorberende materiale og væg/loft. Det giver en langt bedre absorbtion i lavere frekvenser. Med normal teknik i form af bredbåndede absorbenter vil jeg ikke mene, at du kan få for meget absorbtion. Det er selvfølgelig et spørgsmål om smag også, men de fleste moderne biografer jeg har besøgt er typisk meget dæmpede. Det giver også rigtig god mening fordi du er interesseret i at høre på filmens lyd, og ikke rummets lyd. Bastraps i hjørnerne er også en rigtig god ide. 
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2011 kl. 13:34
Oprindeligt skrevet af opzouten opzouten skrev:

Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Nej det er det faktisk ikke, især hvis du sætter to lag op og laver det korrekt, evt. med et lag rockwool bag.

Jo, det er det faktisk, og det ved jeg faktisk noget om, så derfor tillader jeg mig at udtale mig om det 

Hvis du skal isolere for lave frekvenser hjælper selv den bedste sandwichkonstruktion dig ikke. Det eneste der fungerer er rum-i-rum hvor det inderste rum agerer masse i et svingningssystem sammen med gummiophænget (eller evt en stor kasse der hviler på et underlag med meget lav resonansfrekvens) til den eksisterende konstruktion. 

Du kan selv teste teorien bag ved at tage en fjeder, og forbinde den til en masse. Hold fast i fjederen og bevæg den hurtigt. Massen bevæger sig ikke pga systemets lavpasfilter-funktion. Ved langsommere bevægelser vil massen på et tidspunkt begynde at bevæge sig fordi du nærmer dig systemets resonans, hvilket vil sige at bevægelserne vil blive transporteret til massen. 

Det er samme princip der benyttes ved lydisolation (hvis det er lavet ordentligt). Med en masse gips øger du selvfølgelig massen, men hvis det skal fungere ordentligt må der ikke være nogen rigid terminering til den eksisterende konstruktion. Rockwool er desuden ikke velegnet til at fungere som fjeder. Derimod er det rigtig godt som porøs absorbent, på samme måde som eksisterende produkter fra Troldtek, Rockfon etc. 

OT. Til trådstarter vil jeg anbefale at lave noget luft i mellem det absorberende materiale og væg/loft. Det giver en langt bedre absorbtion i lavere frekvenser. Med normal teknik i form af bredbåndede absorbenter vil jeg ikke mene, at du kan få for meget absorbtion. Det er selvfølgelig et spørgsmål om smag også, men de fleste moderne biografer jeg har besøgt er typisk meget dæmpede. Det giver også rigtig god mening fordi du er interesseret i at høre på filmens lyd, og ikke rummets lyd. Bastraps i hjørnerne er også en rigtig god ide. 
Jeg er enig i alt hvad du skriver. Smile (Tror også jeg skrev noget af det i nogle posts tidligere).
 
Et rum som er akustisk optimeret til film, vil dog halte mht. gengivelse af musik. Der er ikke "rumklang" i lydsporet på sange, så det vil komme til at virke meget indelukket og dødt. Men til film, vil det sidde lige i skabet. Dialog og "hurtige" lyde ala pistolskud kommer virkelig til sin ret Smile
Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Marts-2007
Status: Offline
Point: 4207
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hans j Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2011 kl. 14:18
Oprindeligt skrevet af opzouten opzouten skrev:

Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Nej det er det faktisk ikke, især hvis du sætter to lag op og laver det korrekt, evt. med et lag rockwool bag.

Jo, det er det faktisk, og det ved jeg faktisk noget om, så derfor tillader jeg mig at udtale mig om det 

Hvis du skal isolere for lave frekvenser hjælper selv den bedste sandwichkonstruktion dig ikke. Det eneste der fungerer er rum-i-rum hvor det inderste rum agerer masse i et svingningssystem sammen med gummiophænget (eller evt en stor kasse der hviler på et underlag med meget lav resonansfrekvens) til den eksisterende konstruktion. 

Du kan selv teste teorien bag ved at tage en fjeder, og forbinde den til en masse. Hold fast i fjederen og bevæg den hurtigt. Massen bevæger sig ikke pga systemets lavpasfilter-funktion. Ved langsommere bevægelser vil massen på et tidspunkt begynde at bevæge sig fordi du nærmer dig systemets resonans, hvilket vil sige at bevægelserne vil blive transporteret til massen. 

Det er samme princip der benyttes ved lydisolation (hvis det er lavet ordentligt). Med en masse gips øger du selvfølgelig massen, men hvis det skal fungere ordentligt må der ikke være nogen rigid terminering til den eksisterende konstruktion. Rockwool er desuden ikke velegnet til at fungere som fjeder. Derimod er det rigtig godt som porøs absorbent, på samme måde som eksisterende produkter fra Troldtek, Rockfon etc. 

OT. Til trådstarter vil jeg anbefale at lave noget luft i mellem det absorberende materiale og væg/loft. Det giver en langt bedre absorbtion i lavere frekvenser. Med normal teknik i form af bredbåndede absorbenter vil jeg ikke mene, at du kan få for meget absorbtion. Det er selvfølgelig et spørgsmål om smag også, men de fleste moderne biografer jeg har besøgt er typisk meget dæmpede. Det giver også rigtig god mening fordi du er interesseret i at høre på filmens lyd, og ikke rummets lyd. Bastraps i hjørnerne er også en rigtig god ide. 
 
Jamen det er da godt du ved noget om det, kunne du så ikke fortælle hvorfra du ved det, min viden er såmænd ganske almindelig lavpraktisk erfaring.
 
Sjovt nok anbefaler man ofte en skillevæg bestående af 2 lag-gips, træskelet og isolering, 2 lag-gips som en ganske fornuftig lydisolering. Selvfølgelig kan der laves løsninger som er bedre men som også vil koste markant mere.
 
 Edit:
  • En gipsvæg med et lag gips på begge sider uden isolering imellem lydisolerer omkring 30 dB.
  • En gipsvæg med to lag gips uden isolering imellem lydisolerer omkring 36 dB, hvis hulrummet er 45 mm, og 40 dB, hvis hulrummet er 70 mm eller mere.
  • En gipsvæg med to lag gips og isolering imellem lydisolerer omkring 40 dB, hvis der er 45 mm isolering i hulrummet, og omkring 48 dB, hvis der er 70 mm isolering i hulrummet.


Redigeret af Hans j - 08-September-2011 kl. 14:20
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2011 kl. 14:52
Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Jamen det er da godt du ved noget om det, kunne du så ikke fortælle hvorfra du ved det, min viden er såmænd ganske almindelig lavpraktisk erfaring.
 
Sjovt nok anbefaler man ofte en skillevæg bestående af 2 lag-gips, træskelet og isolering, 2 lag-gips som en ganske fornuftig lydisolering. Selvfølgelig kan der laves løsninger som er bedre men som også vil koste markant mere.
 
 Edit:
  • En gipsvæg med et lag gips på begge sider uden isolering imellem lydisolerer omkring 30 dB.
  • En gipsvæg med to lag gips uden isolering imellem lydisolerer omkring 36 dB, hvis hulrummet er 45 mm, og 40 dB, hvis hulrummet er 70 mm eller mere.
  • En gipsvæg med to lag gips og isolering imellem lydisolerer omkring 40 dB, hvis der er 45 mm isolering i hulrummet, og omkring 48 dB, hvis der er 70 mm isolering i hulrummet.
Selvfølgelig er den konstruktion du snakker om bedre end ingenting. Men den er anbefalet til kontormiljøer hvor det skal bekæmpe dialog etc. I biosammenhæng hvor vi snakker enorme lydtryk i forhold, vil den ikke være tilstrækkelig hvis man ønsker lydisolering.
 
De opgivelser du snakker om, er helt sikkert ikke opgivet for alle frekvenser. Under 100hz kan kun stoppes ved den metode opzouten nævner. Og ikke nem at konstruere.
Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Marts-2007
Status: Offline
Point: 4207
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hans j Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2011 kl. 15:07
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Selvfølgelig er den konstruktion du snakker om bedre end ingenting. Men den er anbefalet til kontormiljøer hvor det skal bekæmpe dialog etc. I biosammenhæng hvor vi snakker enorme lydtryk i forhold, vil den ikke være tilstrækkelig hvis man ønsker lydisolering.
 
De opgivelser du snakker om, er helt sikkert ikke opgivet for alle frekvenser. Under 100hz kan kun stoppes ved den metode opzouten nævner. Og ikke nem at konstruere.

En af fordelene ved gips er dens forholdvis høje massefylde. Så du mener ikke at lyd under 100Hz kan stoppes af gips ?
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2011 kl. 15:49
Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Selvfølgelig er den konstruktion du snakker om bedre end ingenting. Men den er anbefalet til kontormiljøer hvor det skal bekæmpe dialog etc. I biosammenhæng hvor vi snakker enorme lydtryk i forhold, vil den ikke være tilstrækkelig hvis man ønsker lydisolering.
 
De opgivelser du snakker om, er helt sikkert ikke opgivet for alle frekvenser. Under 100hz kan kun stoppes ved den metode opzouten nævner. Og ikke nem at konstruere.

En af fordelene ved gips er dens forholdvis høje massefylde. Så du mener ikke at lyd under 100Hz kan stoppes af gips ?
Du spørger mig én linje efter jeg har skrevet "Under 100hz kan kun stoppes ved den metode opzouten nævner.". Du kan godt spørge igen, men mit svar vil stadig være det samme Wink
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 16>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu