recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Sejrsen Atmos 7.2.4
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Sejrsen Atmos 7.2.4

 Besvar Besvar Side  <1 23456 16>
Forfatter
Besked
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 907
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér opzouten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2011 kl. 16:55
Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:



 
Jamen det er da godt du ved noget om det, kunne du så ikke fortælle hvorfra du ved det, min viden er såmænd ganske almindelig lavpraktisk erfaring.
 
Sjovt nok anbefaler man ofte en skillevæg bestående af 2 lag-gips, træskelet og isolering, 2 lag-gips som en ganske fornuftig lydisolering. Selvfølgelig kan der laves løsninger som er bedre men som også vil koste markant mere.
 
 Edit:
  • En gipsvæg med et lag gips på begge sider uden isolering imellem lydisolerer omkring 30 dB.
  • En gipsvæg med to lag gips uden isolering imellem lydisolerer omkring 36 dB, hvis hulrummet er 45 mm, og 40 dB, hvis hulrummet er 70 mm eller mere.
  • En gipsvæg med to lag gips og isolering imellem lydisolerer omkring 40 dB, hvis der er 45 mm isolering i hulrummet, og omkring 48 dB, hvis der er 70 mm isolering i hulrummet.

Jeg ved det fra min uddannelse som civilingeniør i akustik og signalbehandling. Har i den forbindelse lavet et større projekt i bygnings -og rumakustik. Desuden arbejder jeg til dagligt med akustik og signalbehandling, og holder mig i den forbindelse opdateret omkring hvad der foregår på området. Endelig har jeg lige som dig en sjat lavpraktisk erfaring, dog krydret med lidt højteknologiske målinger (man er vel ingeniør).

De dB opgivelser du oplyser virker meget usandsynlige, og specielt når vi kommer under 2-300 Hz. For høje frekvenser kan det sagtens lade sig gøre, men det er jo sjældent dem der er problemet. Men jeg er da åben over for nytænkning, men vil gerne se nogle referencer på dine oplysninger. 

Min egen (lavpraktiske) erfaringer siger mig at to lag gips i en konstruktion ophængt i gummifuge kan give 10-15 dB C-vægtet, og summet fra 20 Hz til 20 kHz. 

Hvis du eller andre skulle få chancen, så smut forbi Rytmisk musikkonservatorium på Holmen i Kbh, og tjeck deres øvelokaler ud. De er lavet efter det princip jeg beskriver, med dobbelt døre/vinduer, overdimensioneret ventilation, variabel diffusion/absorbtion etc.
Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Marts-2007
Status: Offline
Point: 4207
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hans j Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2011 kl. 17:25
Oprindeligt skrevet af opzouten opzouten skrev:

 
Jeg ved det fra min uddannelse som civilingeniør i akustik og signalbehandling. Har i den forbindelse lavet et større projekt i bygnings -og rumakustik. Desuden arbejder jeg til dagligt med akustik og signalbehandling, og holder mig i den forbindelse opdateret omkring hvad der foregår på området. Endelig har jeg lige som dig en sjat lavpraktisk erfaring, dog krydret med lidt højteknologiske målinger (man er vel ingeniør).

De dB opgivelser du oplyser virker meget usandsynlige, og specielt når vi kommer under 2-300 Hz. For høje frekvenser kan det sagtens lade sig gøre, men det er jo sjældent dem der er problemet. Men jeg er da åben over for nytænkning, men vil gerne se nogle referencer på dine oplysninger. 

Min egen (lavpraktiske) erfaringer siger mig at to lag gips i en konstruktion ophængt i gummifuge kan give 10-15 dB C-vægtet, og summet fra 20 Hz til 20 kHz. 

Hvis du eller andre skulle få chancen, så smut forbi Rytmisk musikkonservatorium på Holmen i Kbh, og tjeck deres øvelokaler ud. De er lavet efter det princip jeg beskriver, med dobbelt døre/vinduer, overdimensioneret ventilation, variabel diffusion/absorbtion etc.
 
Jamen se så, det er jo rart med noget faglig viden.
 
Jeg kan ikke dokumentere i hvilket frekvensområde det er målt, men det er jo nok ikke 2 Hz hvilket INGEN kan reproducere i deres hjemmebio.
 
 
 
 
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2011 kl. 17:41
Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Oprindeligt skrevet af opzouten opzouten skrev:

 
Jeg ved det fra min uddannelse som civilingeniør i akustik og signalbehandling. Har i den forbindelse lavet et større projekt i bygnings -og rumakustik. Desuden arbejder jeg til dagligt med akustik og signalbehandling, og holder mig i den forbindelse opdateret omkring hvad der foregår på området. Endelig har jeg lige som dig en sjat lavpraktisk erfaring, dog krydret med lidt højteknologiske målinger (man er vel ingeniør).

De dB opgivelser du oplyser virker meget usandsynlige, og specielt når vi kommer under 2-300 Hz. For høje frekvenser kan det sagtens lade sig gøre, men det er jo sjældent dem der er problemet. Men jeg er da åben over for nytænkning, men vil gerne se nogle referencer på dine oplysninger. 

Min egen (lavpraktiske) erfaringer siger mig at to lag gips i en konstruktion ophængt i gummifuge kan give 10-15 dB C-vægtet, og summet fra 20 Hz til 20 kHz. 

Hvis du eller andre skulle få chancen, så smut forbi Rytmisk musikkonservatorium på Holmen i Kbh, og tjeck deres øvelokaler ud. De er lavet efter det princip jeg beskriver, med dobbelt døre/vinduer, overdimensioneret ventilation, variabel diffusion/absorbtion etc.
 
Jamen se så, det er jo rart med noget faglig viden.
 
Jeg kan ikke dokumentere i hvilket frekvensområde det er målt, men det er jo nok ikke 2 Hz hvilket INGEN kan reproducere i deres hjemmebio.
Hvad har 2hz med noget som helst at gøre? Der snakkes under 100hz, hvilket der gøres godt brug af, i film.
Til top
Kenzo85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2943
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kenzo85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2011 kl. 18:19
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Oprindeligt skrevet af opzouten opzouten skrev:

 
Jeg ved det fra min uddannelse som civilingeniør i akustik og signalbehandling. Har i den forbindelse lavet et større projekt i bygnings -og rumakustik. Desuden arbejder jeg til dagligt med akustik og signalbehandling, og holder mig i den forbindelse opdateret omkring hvad der foregår på området. Endelig har jeg lige som dig en sjat lavpraktisk erfaring, dog krydret med lidt højteknologiske målinger (man er vel ingeniør).

De dB opgivelser du oplyser virker meget usandsynlige, og specielt når vi kommer under 2-300 Hz. For høje frekvenser kan det sagtens lade sig gøre, men det er jo sjældent dem der er problemet. Men jeg er da åben over for nytænkning, men vil gerne se nogle referencer på dine oplysninger. 

Min egen (lavpraktiske) erfaringer siger mig at to lag gips i en konstruktion ophængt i gummifuge kan give 10-15 dB C-vægtet, og summet fra 20 Hz til 20 kHz. 

Hvis du eller andre skulle få chancen, så smut forbi Rytmisk musikkonservatorium på Holmen i Kbh, og tjeck deres øvelokaler ud. De er lavet efter det princip jeg beskriver, med dobbelt døre/vinduer, overdimensioneret ventilation, variabel diffusion/absorbtion etc.
 
Jamen se så, det er jo rart med noget faglig viden.
 
Jeg kan ikke dokumentere i hvilket frekvensområde det er målt, men det er jo nok ikke 2 Hz hvilket INGEN kan reproducere i deres hjemmebio.
Hvad har 2hz med noget som helst at gøre? Der snakkes under 100hz, hvilket der gøres godt brug af, i film.
Gutter der snakkes om fra 200-300 ikke fra 2hz. - 300hz.
Se mit udstyr her:
Min Bio-tråd!
Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Marts-2007
Status: Offline
Point: 4207
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hans j Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2011 kl. 18:24
Oprindeligt skrevet af Kenzo85 Kenzo85 skrev:

Gutter der snakkes om fra 200-300 ikke fra 2hz. - 300hz.
 
Jaja, jeg misforstod det da der blev skrevet 2-300 Hz.
 
 


Redigeret af Hans j - 08-September-2011 kl. 18:28
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 907
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér opzouten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-September-2011 kl. 00:27
Det ser rimeligt nok ud. Jeg må ha husket forkert så Smile

Men det er jo også en hel væg der er tale om her og ikke bare et dobbelt lag gips, og selvom 36 dB ved 100 Hz lyder af en del vil der stadig være en del tilbage ved normalt afspilningsvolumen, og specielt ved peaks i film. 

Til top
Sejrsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2005
Status: Offline
Point: 813
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sejrsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2011 kl. 21:04
Hej igen
 
Endnu et par statusbilleder. Nu er det tunge hårde arbejde overstået. Betonen er banket op og jord/sand/kridt gravet op. Nu skal der bare lidt leca, isolering, rionet, gulvvarmeslanger og beton på!
 
og
 
 
 
Der er sket et par ændringer i mine planer. Oprindeligt var planen at sætte et troldtektloft op, men da jeg er faldet over 46 m^2 Danopanel micro billigt, vælger jeg dem istedet. http://dk.danoline.com/Default.aspx?ID=241
 
Det er 60x60 cm perforerede gipsplader. Dem vælger jeg at sætte op som soft og en del af væggen, måske de øverste 1,2m af væggene.
 
Jeg ved at de ikke absorberer lyden så godt som troldtekt, men det er billigere og så tror jeg at det vil se bedre ud.
 
Er der nogle der har erfaringer mht belysning? Jeg vil gerne have spots med lysdæmper i 3 rækker, så man kan have lidt dæmpet baggrundsbelysning. Nogle forslag?
 
Sejrsen


Redigeret af Sejrsen - 20-September-2011 kl. 21:08
Til top
SosFarum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-Juli-2007
Sted: Frederikssund
Status: Offline
Point: 1020
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SosFarum Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2011 kl. 15:23
Ser ud som et meget stort arbejde du har gang i ! Men det skal nok blive godt ;)


Hvis du bor i nærheden af Frederikssund kan du da kigge forbi og se hvordan Troldtekt ser ud i min stue og køkken.
Til top
Sejrsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2005
Status: Offline
Point: 813
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sejrsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2011 kl. 16:34
Har lige snakke med byggemarkedet som jeg skal handle med. Det viser sig, at de ikke har den mængde danopanel, som de havde lovet. Nu er der kun nok til at beklæde væggene

Så nu er planen igen troldtekt på loftet med 45 mm mineraluld bagved. Jeg er dog gået fra den sorte farve på hele loftet. Vælger i stedet at købe lyse plader og så beklæde den første række eller to ved lærredet med sort stof.

Side- og bagvæg beklædes med perforerede danopanel plader med 70 mm mineraluld bagved. Lærreds- væggen beklædes med 70 mm mineraluld + troldtektplader med sort stof udenpå.

På gulvet no-noise plader og gulvtæppe.

Sejrsen


Til top
Kenzo85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2943
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kenzo85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2011 kl. 19:07
Jeg skal lige hører dig, hvordan laver du 11.2 med en Onkyo 807r.? Kan den processere det.?
Se mit udstyr her:
Min Bio-tråd!
Til top
Sejrsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2005
Status: Offline
Point: 813
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sejrsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2011 kl. 21:26
Det er en Onkyo 3008. Og den er endnu ikke sat til.
 
Jeg kan ikke lave 11.2, kun 9.2. Men jeg sætter 11 højttalere op og så kan jeg selv vælge om front heigths, front wides eller back surrounds skal spille med. Såvidt jeg har kunnet læse mig til :)
 
Så det er nok lidt pral at skrive 11.1.
 
 
Til top
Kenzo85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2943
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kenzo85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2011 kl. 21:36
Oprindeligt skrevet af Sejrsen Sejrsen skrev:

Det er en Onkyo 3008. Og den er endnu ikke sat til.
 
Jeg kan ikke lave 11.2, kun 9.2. Men jeg sætter 11 højttalere op og så kan jeg selv vælge om front heigths, front wides eller back surrounds skal spille med. Såvidt jeg har kunnet læse mig til :)
 
Så det er nok lidt pral at skrive 11.1.
 
 


Ahh oki. Så forstår jeg bedre Wink, men kan man ikke tilslutte en effekt til de sidste 2 og så lade receiveren processere dem alle. Jeg kan f.eks. aktivere alle 11 højtalere på en gang.
Se mit udstyr her:
Min Bio-tråd!
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 23456 16>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu