recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DR1 / DR HD
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DR1 / DR HD

 Besvar Besvar Side  <1 2345>
Forfatter
Besked
jens0804 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 393
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jens0804 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2012 kl. 15:45
Jeg har bemærket flere gange på DR1 at vandrette, eller rettere næsten vandrette linier flimre meget, især ved kamera panoreringer. Der ser faktisk ud som om opløsningen er for lav... Er det noget der vil rette sig når alt kommer igennem den nye konverter?
m.v.h Jens Christensen

Panasonic TH-42PV500E + TH-P37X10Y, Samsung SMT-H3126 , Sony BDP S550, Digiality CX-302T, Technics SA-DA 8
Til top
ErikUkendt1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 23-Marts-2010
Status: Offline
Point: 152
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ErikUkendt1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2012 kl. 19:14

Jeg har lige kopieret et tidligere emne oprettet af mig ind her (redigeret lidt):


Efter at DVB-T er blevet lagt om til MPEG-4, er der kommet en ekstrem forskel på de forskellige lydniveauer mellem DRs kanaler ( Hvad TV2 angår ved jeg ikke hvordan det er, da jeg ikke har TV2).


Normalt har jeg hidtil brugt et standard lydniveau på -30 på min receiver.


DR1 kræver nu et niveau der er +7 højere = -23

DR2 kræver nu et niveau der er +7 højere = -23

DR Ramasjang kræver nu et niveau der er +7 højere = -23

DRK kræver nu et niveau der er +7 højere = -23
OBS :

DRHD er stadig OK med -30

Alle tyske tv kanaler er også OK med niveau -30

DRs radiokanaler er også OK med niveau -30

Er der ingen normer (eks. EBU), som stiller krav om et bestemt lydniveau når der udsendes lyd, ligesom man har en definition på HD billeder ?

Hvis der er bør DR holdes fast på det.


( Jeg har læst der er et midlertidig problem med DR1)

Sådan som det er nu er det MEGET irriterende/(chokerende hvis man lige har set en film, ved et hektisk lydniveau), og man skifter kanal.

Der er så den særhed at hvis man optager på en løs harddisk tilsluttet TV'et,

så er lydniveau OK ved Niveau= 30 igen. (TV'et er tilsluttet med ARC)?


Jeg kan ikke lige gennemskue om, der ligger et svar gemt på ovenstående problem tidligere i tråden?





Mvh Erik
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2012 kl. 19:43
Oprindeligt skrevet af ErikUkendt1 ErikUkendt1 skrev:

Efter at DVB-T er blevet lagt om til MPEG-4, er der kommet en ekstrem forskel på de forskellige lydniveauer mellem DRs kanaler ( Hvad TV2 angår ved jeg ikke hvordan det er, da jeg ikke har TV2).

Normalt har jeg hidtil brugt et standard lydniveau på -30 på min receiver.

DR1 kræver nu et niveau der er +7 højere = -23
....

DRHD er stadig OK med -30

Alle tyske tv kanaler er også OK med niveau -30

DRs radiokanaler er også OK med niveau -30

Er der ingen normer (eks. EBU), som stiller krav om et bestemt lydniveau når der udsendes lyd, ligesom man har en definition på HD billeder ?


EBU har faktisk ret for nyligt lavet nogle anbefalinger omkring Loudness

http://tech.ebu.ch/loudness

So det tyske broadcastes vil anvende fra august.

http://www.ebu.ch/en/union/news/2011/tcm_6-73395.php 

Men derfor kan det jo godt være at fx DR i en periode ikke har det nødvendige udstyr eller andet.

Lars   Smile

Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
ErikUkendt1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 23-Marts-2010
Status: Offline
Point: 152
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ErikUkendt1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2012 kl. 20:01
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Oprindeligt skrevet af ErikUkendt1 ErikUkendt1 skrev:

Efter at DVB-T er blevet lagt om til MPEG-4, er der kommet en ekstrem forskel på de forskellige lydniveauer mellem DRs kanaler ( Hvad TV2 angår ved jeg ikke hvordan det er, da jeg ikke har TV2).

Normalt har jeg hidtil brugt et standard lydniveau på -30 på min receiver.

DR1 kræver nu et niveau der er +7 højere = -23
....

DRHD er stadig OK med -30

Alle tyske tv kanaler er også OK med niveau -30

DRs radiokanaler er også OK med niveau -30

Er der ingen normer (eks. EBU), som stiller krav om et bestemt lydniveau når der udsendes lyd, ligesom man har en definition på HD billeder ?


EBU har faktisk ret for nyligt lavet nogle anbefalinger omkring Loudness

http://tech.ebu.ch/loudness

So det tyske broadcastes vil anvende fra august.

http://www.ebu.ch/en/union/news/2011/tcm_6-73395.php 

Men derfor kan det jo godt være at fx DR i en periode ikke har det nødvendige udstyr eller andet.

Lars   Smile

Ok- men når man er igang med Loudness, så mener jeg at man giver et boost i diskant og bas, hvilket må give nogle lydforskydninger, hvis man evt. bruger en ekstern forstærker?

Jeg læste dine link, især det sidste lød meget lovende Smile

Men er det kun mig der oplever disse lydniveau spring mellem de nævnte kilder?

Mvh Erik
Til top
Egelund1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 08-November-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 132
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Egelund1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2012 kl. 12:48
Oprindeligt skrevet af ErikUkendt1 ErikUkendt1 skrev:

Efter at DVB-T er blevet lagt om til MPEG-4, er der kommet en ekstrem forskel på de forskellige lydniveauer mellem DRs kanaler ( Hvad TV2 angår ved jeg ikke hvordan det er, da jeg ikke har TV2).


Normalt har jeg hidtil brugt et standard lydniveau på -30 på min receiver.


DR1 kræver nu et niveau der er +7 højere = -23

DR2 kræver nu et niveau der er +7 højere = -23

DR Ramasjang kræver nu et niveau der er +7 højere = -23

DRK kræver nu et niveau der er +7 højere = -23
OBS :

DRHD er stadig OK med -30

Alle tyske tv kanaler er også OK med niveau -30

DRs radiokanaler er også OK med niveau -30

Er der ingen normer (eks. EBU), som stiller krav om et bestemt lydniveau når der udsendes lyd, ligesom man har en definition på HD billeder ?

Hvis der er bør DR holdes fast på det.


( Jeg har læst der er et midlertidig problem med DR1)

Sådan som det er nu er det MEGET irriterende/(chokerende hvis man lige har set en film, ved et hektisk lydniveau), og man skifter kanal.

Der er så den særhed at hvis man optager på en løs harddisk tilsluttet TV'et,

så er lydniveau OK ved Niveau= 30 igen. (TV'et er tilsluttet med ARC)?


Det korte svar er at DR's lyd niveauer som udgangspunkt er ens for alle kanaler (TV) på alle platforme, både på 5.1 og stereo. Alle Broadcaster udstyre næsten ens i dag til et niveau som er et godt stykke fra digitalt klip niveau. Men det er absolut ikke det samme som at det lyder lige højt. Tager du en AC/DC CD og et stykke klassisk stykke musik, der begge er udstyret til max -1dB i forhold til digitalt klip og afspiller dem vil de vil ikke lyde lige højt. 

DR og TV2 mf. forsøger nu at gøre op med denne gammeldags målemetode, hvor der blot måles elektrisk på peak niveauerne. Nu måler der efter det subjektive niveau. Det gennemsnitlige niveau over hele programmets længde skal så ligge på -23dBLU (LU= Loudnes unit). Jeg tog en måling torsdag eftermiddag og midlet over 19 timer og DR1 lå på -0,2dBLU.

DR, TV2 og stort set hele EBU arbejder på at lægge niveauerne ens (-23dBLU). Det er et arbejde som vil tage et stykke tid da der er mange pentabyte arkiv.

De 23 du refererer til er en Metadata værdi og er det der i dolbys sprog kaldes dialnorm og i HE-AAC verden kaldes "program reference level". Det har intet at gøre med de aktuelle niveauer, men er en besked til forstærkeren om at den skal shifte niveauet (-31=nul shift). Meget få forstærker / modtager kan håndterer metadata i HE-AAC verden og lægger selv en værdi ind hvis de ikke modtager eller forstår metadata. Når du oplever at DR-HD så er på -31 men de andre er -23 er det sansynligvis fordi du din modtager lægger -23 ind for stereo signaler og -31 for surround signaler. Der giver derfor et niveau dyk på 8 db når du zapper hen over 5.1 signaler, og det er selv om lyden er udstyret til samme niveau. Ovenstående er eneste årsag til at vi endnu ikke har 5.1 på DR1 på DTT. (det er ikke et problen i AC3 verden da metadate er understøttet i den noget gamle standart) AC3 er en gammel standart og ikke lige så effektiv som HE-AAC. (der er ikke plads til AC3 i DTT uden at det vil koste for mange bit som kun kan stjæles fra videoen) 



Redigeret af Egelund1 - 28-Januar-2012 kl. 12:55
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2012 kl. 13:19
Hvis I er så opmærksomme på lydniveauet, og måler efter det subjektive, vil jeg påpege at "trailers" som X-factor og andre "råbe trailers", opleves at have væsentlig højere styrke end den alm sending.
Til top
filmfreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1363
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér filmfreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2012 kl. 13:41
Oprindeligt skrevet af Egelund1 Egelund1 skrev:

Der giver derfor et niveau dyk på 8 db når du zapper hen over 5.1 signaler, og det er selv om lyden er udstyret til samme niveau. Ovenstående er eneste årsag til at vi endnu ikke har 5.1 på DR1 på DTT. (det er ikke et problen i AC3 verden da metadate er understøttet i den noget gamle standart) AC3 er en gammel standart og ikke lige så effektiv som HE-AAC. (der er ikke plads til AC3 i DTT uden at det vil koste for mange bit som kun kan stjæles fra videoen) 
 
Jeg kan ikke forstå at det skal være årsagen til at vi endnu ikke har fået 5.1 lyd DR (DTT). Jeg kan ihvertfald ikke høre nævneværdig lyd-niveau-forskel, når jeg zapper hen over DR HD (som er jo er med 5.1 lyd). Så det må være folk med meget sarte ører det vil kunne være påvirket af dette ??
 
Hvordan har DR så tænkt sig at løse ovenstående problem så vi kan få 5.1 lyd på DR1 ?


Redigeret af filmfreak - 28-Januar-2012 kl. 13:42
Til top
ErikUkendt1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 23-Marts-2010
Status: Offline
Point: 152
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ErikUkendt1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2012 kl. 16:29
 
Oprindeligt skrevet af Egelund1 Egelund1 skrev:

Det korte svar er at DR's lyd niveauer som udgangspunkt er ens for alle kanaler (TV) på alle platforme, både på 5.1 og stereo. Alle Broadcaster udstyre næsten ens i dag til et niveau som er et godt stykke fra digitalt klip niveau. Men det er absolut ikke det samme som at det lyder lige højt. Tager du en AC/DC CD og et stykke klassisk stykke musik, der begge er udstyret til max -1dB i forhold til digitalt klip og afspiller dem vil de vil ikke lyde lige højt. 

DR og TV2 mf. forsøger nu at gøre op med denne gammeldags målemetode, hvor der blot måles elektrisk på peak niveauerne. Nu måler der efter det subjektive niveau. Det gennemsnitlige niveau over hele programmets længde skal så ligge på -23dBLU (LU= Loudnes unit). Jeg tog en måling torsdag eftermiddag og midlet over 19 timer og DR1 lå på -0,2dBLU.

DR, TV2 og stort set hele EBU arbejder på at lægge niveauerne ens (-23dBLU). Det er et arbejde som vil tage et stykke tid da der er mange pentabyte arkiv.

De 23 du refererer til er en Metadata værdi og er det der i dolbys sprog kaldes dialnorm og i HE-AAC verden kaldes "program reference level". Det har intet at gøre med de aktuelle niveauer, men er en besked til forstærkeren om at den skal shifte niveauet (-31=nul shift). Meget få forstærker / modtager kan håndterer metadata i HE-AAC verden og lægger selv en værdi ind hvis de ikke modtager eller forstår metadata. Når du oplever at DR-HD så er på -31 men de andre er -23 er det sansynligvis fordi du din modtager lægger -23 ind for stereo signaler og -31 for surround signaler. Der giver derfor et niveau dyk på 8 db når du zapper hen over 5.1 signaler, og det er selv om lyden er udstyret til samme niveau. Ovenstående er eneste årsag til at vi endnu ikke har 5.1 på DR1 på DTT. (det er ikke et problen i AC3 verden da metadate er understøttet i den noget gamle standart) AC3 er en gammel standart og ikke lige så effektiv som HE-AAC. (der er ikke plads til AC3 i DTT uden at det vil koste for mange bit som kun kan stjæles fra videoen) 

Takker for det omhyggelige svar.

Så må jeg så se om jeg har fattet det helt:

"Det gennemsnitlige niveau over hele programmets længde skal så ligge på -23dBLU (LU= Loudnes unit). Jeg tog en måling torsdag eftermiddag og midlet over 19 timer og DR1 lå på -0,2dBLU."

  1. De -0,2dBLU er det afvigelsen i forhold til de -23dBLU?
  2.  dbLU er en enhed målt i lydniveua/tid?
  3. Jeg oplever at DR1, DR2, DRramasjang, DR-update , har et lavere lydniveau end DRHD og DR radio  og alle de tyske DVB-T (som er MPEG-2)kanaler jeg kan modtage.
  4. Med andre ord: Jeg skal skrue op for volumeknappen når jeg lytter til  DR1, DR2, DRramasjang og DR-update  for at jeg får samme lydniveau som   DRHD og DR radio. 

Ellers må jeg tygge svaret en gang eller to til Smile

Mvh Erik
Til top
Egelund1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 08-November-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 132
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Egelund1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2012 kl. 23:17
De -0,2dB jeg målte over 19 timer, viser bare at det overordnet er relativ ok. Der kæmpes endnu med korte indslag trailer mm. Som ligger for højt. Audio processoren arbejder langsomt, så den fanger ikke den slags. Det er bevidst da det ellers ville gå ud over lyden hvis det var en kompressor.
Til filmfreak så er problemet jo det du oplever. Nogle har problemer mens andre ikke har. Jeg tror personligt at det vil tage lang tid før producenterne ensretter deres udstyr. Vi i lille danmark er ikke det eneste land der har problemet, BBC,ZDF og mange flere kæmper også med det, så jeg tror ikke at DR vil løse det. Det som DR måske kunne gøre er at ændre dial normen til -31 på 5.1 signalerne så vil størstedelen af boksene have samme lydstyrke på st og 5.1 signalerne.(for kabel og sat kunder) for dtt kunder må vi leve med niveau spring indtil at boksene kan håndterer metadata.

Ovenståene er minpersonlige holdning og forslag ikke et udtryk for DRs holdning
Til top
ErikUkendt1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 23-Marts-2010
Status: Offline
Point: 152
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ErikUkendt1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2012 kl. 16:25

Så er der siden påske sket noget på lydfronten på DR1:

Nu står der DTS på receiverens display og lydstyrken er nået op samme niveau som DRHD.

Dejligt at der stadig arbejdes med kvaliteten på både lyd- og billedesiden.

Lydkvaliteten på DR nyhederne kan dog godt lyde lidt hidsig/skarp.

Mvh Erik
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2012 kl. 16:59
Jep! Nu står der DTS i recieverens display, og der vises at det er et 5.1 signal. Styrken er dog ca 5 db højere end på DRHD. Og det var kun på de to kanaler der er i brug i øjeblikket.
Til top
filmfreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1363
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér filmfreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2012 kl. 17:05
Ja problemet er bare at der kun er lyd i de to fronter selvom der indikeres at der er tale om et 5.1 signal. Det betyder at ens surroundreciever ikke kan danne et dolby prologic lydfelt så der kommer lyd i alle højttalere.
 
På DR HD har man lavet den løsning at såfremt en udsendelse kun er i stereo laves der en 'opskalering' til noget 5.1 prologic. Er udsendelsen derimod i ægte 5.1 opskaleres der ikke.
 
Denne løsning kunne de godt have lavet til DR 1 og jeg håber de snart får gjort dette.


Redigeret af filmfreak - 11-April-2012 kl. 17:06
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 2345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu