|
Højtaler kabel upgrade ? |
Besvar | Side 123 4> |
Forfatter | |
skele2r
Super bruger Oprettet: 14-Oktober-2010 Status: Offline Point: 295 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 19-Februar-2012 kl. 12:57 |
Hey drenge
Så fik jeg et sæt Monitor Audio Rx-6 i hus De bliver trukket af en NAD t744 med Supra classic 2.5 Kan det svarer sig at opgraderer det ? har fundet lidt forskelligt, jeg kan også købe brugt men jeg vil gerne kører bi amp når jeg får ny forstærker så jeg går efter 2x standart kabler nu så jeg kan købe 2 senere igen. + |
|
Hessi
Guld medlem Oprettet: 24-December-2006 Sted: Århus N, DK Status: Offline Point: 1528 |
Funktioner
Tak(0)
|
Hvorfor ikke bruge de kabler du fik med i handlen? De skulle være rigtig gode og kan bruges til bi-amping. Tror ikke du vil få mere ud af at bruge andet ("bedre")... jeg ville i øvrigt holde mig fra sølvbelagte kabler da de har en tendens til at fremhæve mellemtoner og diskant lidt for meget (efter min smag).
Man plejer at sige, brug ikke mere end 10 - 15 % af samlet pris for højttalere og receiver/forstærker på kabler. Det har virket for mig, men jeg har selvfølgelig ikke prøvet noget der har kostet mere end de 10 - 12 %.
Redigeret af Hessi - 19-Februar-2012 kl. 15:23 |
|
skele2r
Funktioner
Tak(0)
|
Så river jeg nogle banan stik på dem jeg har fået med .. Spørger lidt om det samme i den anden tråd. . .Men tak fordi du tager dig tid til at hjælpe en hifi naab :D
|
|
Hessi
Guld medlem Oprettet: 24-December-2006 Sted: Århus N, DK Status: Offline Point: 1528 |
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg ville starte med at finde de længder du skal bruge og så terminere dem med spader i receiver-enden og med bananer i højttaler-enden til begge fronter og kommende center...
Så sættes fronter og center til således.... Nå du så har fået en receiver der kan bi-ampe fronterne (hvis du vil have noget der kan bi-ampe det hele bliver det MEGET dyrere!) skal du lave frontkablerne om sådan... Og så sættes fronter til således.... |
|
Hessi
Funktioner
Tak(0)
|
Prøv som sagt at tage et billede af enderne så jeg kan se hvor tykke lederne er, om det er solid og om de er flade. Du kan kun bi-ampe med receivere hvis det står i manualen... om det er 5.1 eller 7.1 osv. er ligegyldigt, de skal bare have ekstra udgange som kan indstilles til bi-amping (vil som sagt stå i manualen). Redigeret af Hessi - 19-Februar-2012 kl. 15:18 |
|
Muffeh
Guld medlem Oprettet: 19-December-2009 Sted: Gilleleje Status: Offline Point: 1040 |
Funktioner
Tak(0)
|
@Hessi - Det skal så lige siges, at det ikke er alle forstærkere/afspillere der har muligheden for at benytte spader, f.eks. har begge mine afspillere ikke muligheden, men tilbyder til gengæld muligheden for Bananstik i stedet ;)
|
|
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
|
|
Hessi
Funktioner
Tak(0)
|
Okay, men hvis det har skrueterminaler så burde det også kunne tage spader. Den eneste grund til jeg vil råde til spader i receiver enden er at det kan være et helvede at få dem til at sidde fast ellers. Men altid godt med lidt ekstra viden.
|
|
Muffeh
Guld medlem Oprettet: 19-December-2009 Sted: Gilleleje Status: Offline Point: 1040 |
Funktioner
Tak(0)
|
min har skrueterminaler, men det så vidst jeg har kunne se, ikke muligt at sætte spadestik til, "hullet" man sætte ledningen ind i, er lige præcis kun smal nok til ledningen i sig selv. det svært når skruestikket er lavet med et hul i til ledningen, og ikke som nogen af de "ældre" skruestik modeller, hvor det bare var en form for "pind" man nærmest skulle dreje ledningen omkring, for derefter at spænde til, i dag er det bare stik ind, og spænd til
(SKAL IKKE MISFORSTÅS! ) |
|
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
|
|
skele2r
Funktioner
Tak(0)
|
Så fik jeg taget nogle billeder
Shot at 2012-02-20 Shot at 2012-02-20 Redigeret af skele2r - 20-Februar-2012 kl. 21:42 |
|
Hessi
Funktioner
Tak(0)
|
Yeps... var det mig havde jeg ikke bekymret mig om nye kabler lige foreløbig.
Gør som jeg beskrev med tegningerne og du vil få en rigtig god oplevelse, og hvis du (selv efter opgradering af receiver og bi-amping) mener du mangler lidt kan du begynde at tænke på hvad du skal gøre for at tweake systemet. Men tror som sagt ikke du vil få synderligt mere ud af andre kabler. P.S. Husk at tjekke om din receiver kan tage spade-stik. Skrueterminalerne skal kunne skrues relativt langt ud så spaderne kan komme imellem, og der skal være kontaktflade mellem terminal-bunden og terminal-skruen (håber du forstår ). P.P.S. Tror ikke det er en god idé at vikle lederne om hinanden. Hold den separeret så langt hen ad vejen som muligt (du bliver selvfølgelig nødt til at samle dem ved spadestikket).
Redigeret af Hessi - 20-Februar-2012 kl. 21:40 |
|
-claus-
Guld medlem Oprettet: 24-Januar-2006 Sted: Holstebro Status: Offline Point: 1351 |
Funktioner
Tak(0)
|
Vil en terminering forøge holdbarheden på lederne i kabel enderne. Eller er det kun for. at gøre dem lettere at montere?
|
|
Stue: Lg C9, Argon Octave Soundbar, Dali Sub E12f
Køkken: Audio pro Addon T20, Google Chrome Audio |
|
Steve Jones
Guld medlem Oprettet: 30-Juli-2010 Status: Offline Point: 1809 |
Funktioner
Tak(0)
|
det sidste
|
|
Besvar | Side 123 4> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |