|
Blæsere i TV bænk |
Besvar | Side 123 5> |
Forfatter | |
aragorn09
Bruger Oprettet: 01-December-2009 Status: Offline Point: 67 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 29-Marts-2012 kl. 12:16 |
Min TV bænk ser således ud. Der er fin plads over Onkyo 608, men den bliver varm, hvis lågen er lukket. PS3 kan godt køre med lukket låge, men den larmer meget. Modem, Router, NAS, Zaptor og WD TV Live er varme, men kører uden problemer. Jeg tænker lidt på at sætte blæsere i bagbeklædningen, men søger lidt råd fra nogle, der har gjort det med succes. Jeg overvejer 140mm blæsere ved 5v. Nærmere betegnet http://www.coolerkit.dk/yate_loon___d14sl_12___140mm-p-1273.html Men hvor mange skal jeg have? Jeg tænker lidt, at der skal være 1 bag ved Zaptor og NAS samt 1 bag ved Modem/Router/WD TV Live. Disse skal køre hele tiden, da enhederne er tændt hele tiden. Så vil jeg sætte 1 omkring toppen af Onkyo 608, så den varme luft fra ventilationen kan blive suget ud. Samt 1 bag ved PS3. Disse skal kun køre, når enhederne kører. Jeg tænker lidt, at jeg skal blæserne til at suge luften ud af TV bænken, men er lidt i tvivl. Der er ca. 5 cm fri luft fra skabet til væggen. Hvad siger I? Er det for lidt blæsere? Skal de blæse ind i skabet? Jeg er meget i tvivl, men håber der er nogle, der kan være behjælpelige. PS: Lige som tillægsspørgsmål. Ville I bruge alm. skruer eller de her gummiskruer? Bagbeklædningen er jo tynd, så ved ikke, om det er bedst at bruge alm. skruer? Tak på forhånd
Redigeret af aragorn09 - 29-Marts-2012 kl. 12:20 |
|
Psymon
Super bruger Oprettet: 25-September-2011 Status: Offline Point: 304 |
Funktioner
Tak(0)
|
En nem og billig løsning, kan være blot at fjerne bagbeklædningen, så slipper du for blæsere, og den varme luft kan nemt komme ud.
|
|
Hessi
Guld medlem Oprettet: 24-December-2006 Sted: Århus N, DK Status: Offline Point: 1528 |
Funktioner
Tak(0)
|
Du behøver kun 1 blæser pr. aktiv rum og du har fat i det rigtige med at suge varm luft ud af rummene. Tror næppe at der i dit tilfælde vil ophobe sig så meget varmt luft at du behøver flere blæsere pr. rum. Og du har jo de 5 cm. fra bagenden af møblet til væggen så der er også god plads til at luften kan komme ud.
Som du selv er ind på.... 1 så højt som muligt midt i rummets bredde. Så ville jeg bruge gummiophænget da det også reducere vibrationer overført til bagbeklædningen... vigtigt når den er tynd. Alternativt kan du, som Psymon nævner, fjerne bagpladen i de rum hvor der er aktive enheder (som alligevel ikke er synlige pga. låger) så slipper du for blæsere og varmen skulle forsvinde af sig selv uden bøvl.
|
|
festaben
Bruger Oprettet: 17-Juni-2010 Sted: Aalborg Status: Offline Point: 199 |
Funktioner
Tak(0)
|
Vil man ikke få mere ud af at vende blæseren om, således den suger kold luft ind fra bagsiden og "presser" luften hen over receiveren og ud via fronten???
|
|
aragorn09
Funktioner
Tak(0)
|
Det kunne man, men min teori er, at den varme luft bliver i skabet, da den ikke kan komme ud - der er træ låger på fronten, så der kommer ikke luft ud den vej.
|
|
aragorn09
Funktioner
Tak(0)
|
Tak for svarene i øvrigt.
Tror I, at en 140mm blæser af den ovenstående yate loon type @ 5v være tilstrækkelig? Selvfølgelig 1 i hvert rum.. |
|
KlausDM
Platin medlem Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19508 |
Funktioner
Tak(0)
|
Hvis du sætter blæsere bagi, skal du huske at have et sted, hvor der kan komme kold luft ind......ellers vil du (teoretisk set) suge al luften ud af skabet og danne så kraftigt et vakuum at du ikke kan åbne lågerne :-) Klaus |
|
Hessi
Guld medlem Oprettet: 24-December-2006 Sted: Århus N, DK Status: Offline Point: 1528 |
Funktioner
Tak(0)
|
Men i praksis skal de små sprækker og åbninger omkring lågen nok sørge for at trykket bliver udlignet og dermed kommer der fint "kold" luft ind "af sig selv". Hvis man vender blæserne så de blæser luft ind i rummet så cirkuleres den varme luft inde i rummet i stedet for at blive blæst ud. Eller noget af den bliver selvfølgelig blæst ud, men det vil gå for langsomt i forhold til hvor hurtig luften bliver varmet. EDIT: Det sidste gælder også hvis man bruger højttaler stof til fronten, fordi det kræver stadig relativt meget tryk at få luft igennem stoffet. Hvis blæserne er placeret bagerst i møblet og blæser luft ind så skal det være med ret meget tryk på for at få luften igennem stoffet, og det vil larme for meget. Hvis man derimod har blæserne helt op ad stoffet kan man reducere trykket rigtig meget og dermed reducere larm.
Redigeret af Hessi - 29-Marts-2012 kl. 23:34 |
|
aragorn09
Funktioner
Tak(0)
|
Lågerne i fronten lukker ikke helt til, så tror ikke det er så galt at suge luften ud.
Men hvor kraftige skal blæserne være? Jeg vil jo gerne have det så stille så muligt, men det skal selvfølgelig også give noget effekt.. |
|
Hessi
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg lavede denne tegning til en anden bruger som spurgte om noget lignende.... Hans møbel skulle hænge på væggen (helt op ad væggen) og på denne måde skabe et rum til kabelførring, derfor kunne han ikke blæse den varme luft ud bagved. Og så ville han lave front med højttalerstof.
I dit tilfælde skal du bare "vende den om".... Dvs. én blæser i bagpladen og én blæser i midten af rummet. De skal så blæse "bagud", og på den måde skaber du ikke "hulrummet/lommen" med det varme luft forrest i rummet, som aldrig bliver flyttet. Du skal bare finde de blæsere der larmer mindst... de skal nok flytte varmen ud når de kører mens elektronikken er i brug.
Redigeret af Hessi - 29-Marts-2012 kl. 23:47 |
|
aragorn09
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg prøver..
Tak for svarene alle sammen..
|
|
fausing
Guld medlem Oprettet: 16-Januar-2012 Sted: Svendborg Status: Offline Point: 1646 |
Funktioner
Tak(0)
|
Ja, jeg lurer lige med da jeg sidder med samme problem stilling.
Mange tak for de fine tegninger Hessi. mvh. Rasmus Fausing |
|
Besvar | Side 123 5> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |