recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Byg-selv hjemmeserver/NAS
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Byg-selv hjemmeserver/NAS

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2386
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2012 kl. 22:55
Hvor mange diske kan man have snurrende med sådan en pico psu? Når det er noget hjemmeserver/nas har det jo med at eskalere lidt med antallet af diske, min har foreløbigt 6 diske snurrende..
Til top
Psymon Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 25-September-2011
Status: Offline
Point: 304
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Psymon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2012 kl. 23:14
En WD Green bruger vist 3.5-4w ved load (lige hvad jeg kan huske!), så kan man stille og roligt gange op fra hvad resten af setup'et trækker.
Til top
Zulu Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 775
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Zulu Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2012 kl. 23:18
Det kommer an på hvad du ellers har af hardware i serveren... Smile
Men du kan få PicoPSU'er op til 160W, så der er noget at arbejde med.
Til top
Zulu Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 775
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Zulu Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2012 kl. 23:23
Oprindeligt skrevet af Psymon Psymon skrev:

En WD Green bruger vist 3.5-4w ved load (lige hvad jeg kan huske!), så kan man stille og roligt gange op fra hvad resten af setup'et trækker.

WD Green 2TB bruger 6,5W ved fuld load (seek) http://www.silentpcreview.com/article927-page4.html

Men den trækker væsentligt mere når den spinner op, måske 10-15W.
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Status: Offline
Point: 2272
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jonaskp Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2012 kl. 11:46

Hvis du ender ud i en PicoPSU så har jeg en liggende jeg ikke længere bruger, efter at jeg skiftede mit bundkort til et med indbygget DC-DC. Har også en tilhørende powerbrick, købt samme sted.

Jeg har været rigtigt godt tilfreds med den og vi kan jo prøve at finde ud af en billig pris hvis det har interesse.
Til top
gigabyte Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gigabyte Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2012 kl. 12:26
Glem den "lille" 150watt picoPSU hvis du skal bruge en "stak" 3½" harddiske. Den kan simpelt hen ikke trække dem. Specielt spin up strømmen er for stor.

Der findes en 250watt PicoPsu M4 PSU:
Den kan til gængæld bruges.

Jeg har lavet en SERVER med: i5 2400CPU (limit 50W max i bios), 16GB RAM,1 x seagate XT 500GB 2½" disk,  4 x Hitachi 7200 rpm 3½" 2TB diske, 1x Dell Perc 6i RAID controller, samt et intel 10Gbit netkort.
Det kører bare.
Lidt data fra den: Idle power 81Watt, med alle diske spundet op.
Light load (fileshare + div backgrond apps): 95Watt
Full LOAD power:ca 150-160Watt

Den skal bare forsynes med 2 stk gamle IBM 16V 120watt laptop PSU'er i PARALELL. Hvis nogen mangler har jeg flere.

En lille kuriøsitet:
Da M4 PSU'en virker helt ned til 8-6V, så er det bare at få fat i et 12V blybatteri (6-10aH), en billig lader (dem man bruger til scootere) et 12V relæ, et gammelt serielt kabel, og en RS232 shutdown applikation.
Så er der indbygget UPS i din server. 


Mvh Gigabyte

100% passivt kølet DIY kabinet, Core i5 4570S, 160GB Intel 320 SSD, 2x Føtex USB DVB-C Tunere 3x FloppyDtv DVB-C, Slotload BlueRay Brænder, 5*100Watt TA2022 Class T Forstærker, DET ER SGU OK
Til top
Peren Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 29-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 60
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peren Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2012 kl. 15:42
Nu går det jo næsten hen og bliver alt for teknisk til mig ;-)

Men som Gigabyte siger, så er jeg også bange for at de 150W er for få, når spin up på en Barracuda Green er op til 15W pr. stk.

Hvilken Pico PSU er det du har, Jonaskp? Og hvilet MB er det med indbygget dc-dc?

Men ellers, selvom der er kommet mange fine idéer og forslag, så hælder jeg lidt til bare at benytte en 'normal' strømforsyning, selvom det skulle koste et par ekstra W - så er jeg hvertfald på den sikre side, og der kan altid udbygges lidt. Hvor får man alle molex, sata og alle kablerne fra, til en pico?

Jeg venter dog lige til efter påske med at købe noget, så jeg kan nå at overtales endnu... Skal også lige ha' fundet ud af, om jeg ikke skulle snuppe et mini itx kort i stedet, som der blev foreslået! 


Redigeret af Peren - 04-April-2012 kl. 15:43
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Status: Offline
Point: 2272
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jonaskp Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2012 kl. 00:38
Det er en 90W PicoPSU. Jeg har oprettet en salgstråd her hvis det skulle have interesse. Jeg vil dog sige at den har kun 1 sata stik og et molex stik (som så kan deles ud til flere sata stik), men det gør den mindre egnet til en server hvor der skal sidde mange diske i.

Bundkortet jeg har købt er et Intel DH61AG. Det er et meget lille kabinet med indbygget DC-DC converter og som bruger SODIMM ram (samme type som i Bærbare), så hele systemet kan holdes meget småt. Det passer fint til mit behov, da min server ikke agerer lager (der har jeg en QNAP NAS), men det er lidt samme problem som ovenstående: Hvis du skal have mange diske kørende, så løber du hurtigt tør for strømkabler, og jeg ved ikke hvor mange gange man kan splitte kablerne, før der ikke er nok power i.
Til top
rasmuzzen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rasmuzzen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2012 kl. 09:40
Har du tænkt dig at køre selve styresystemet på en USB ?. Det er rigtig smart, så spinner systemet ned på diskene een gang imellem, da de så ikke er systemdiske. Oversvømmelsen i Thailand har stadig sat sit aftryk på store HDD pris, det er stadig noget skidt for dem der skal have store diske.
 
MVH
Sendt fra min Commodore64,SONY 55W805BBN + 40D4550 + Hauppauge HVR4000 DVB-S2+T, Hauppauge NOVA-HD-DVB-S2 + en sørens masse diskplads.
Til top
elvisdk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2007
Sted: Thisted, DK
Status: Offline
Point: 455
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér elvisdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2012 kl. 13:45
Hej
Kig evt på Supermicro X9SCL-F / X9SCM-F kombineret med Xeon E3-1220 (evt 1220L)
Så har du rig lejlighed til at lege med esxi og vt-d (dedikeret hardware til bestemte virtuelle maskiner)
 
-F modellerne har indbygget IPMI / iKVM. Så behøver du ingen skærm/tastatur/cdrom/dvd for at lave computeren/serveren.
 
[Signatur fjernet af Administrator; må ikke overstige 20GB]
Til top
sirvival3 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 27-Oktober-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 168
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sirvival3 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2012 kl. 17:39
elvisdk -> hvad er fordelen ved det i forhold til den nævnte konfiguration?
Til top
Peren Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 29-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 60
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peren Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2012 kl. 09:23
Jeg kan da lige følge op, og nævne at bestillingen er lagt. De flere positive kommentarer til mine valgte komponenter gjorde, at jeg valgte de fleste af dem. Efter anbefalinger skiftede jeg bundkortet ud med et Asus. Jeg har valgt at se bort fra Pico-PSU'er da det umiddelbart blev lidt for besværligt for mig at få bestilt hjem mv, og beholdt derfor Corsair 500W. Dette også grundet, at jeg så kan bruge computeren til andet engang i fremtiden, hvis jeg skulle få de lyster.

Kabinettet blev ligeledes skiftet ud med et andet fra Fractal. Nu glæder jeg mig bare, til det kommer og bliver samlet!

Fractal Design Define Mini
Corsair 8GB DDR3 1333Mhz (2x4GB) XMS3
ASUS P8H67-M PRO B3
Corsair Builder Series CX500 V2
2x Seagate 2000 GB Green 64MB
Intel Core i3 2100 Sandy Bridge
-----
4500,- og inden for budgettet.

Tak for hjælpen og kommentarer
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu