recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 4k fjernsyn i detailhandlen?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

4k fjernsyn i detailhandlen?

 Besvar Besvar Side  <1234 5>
Forfatter
Besked
Springer_dk Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 08-Oktober-2006
Sted: Skive, Denmark
Status: Offline
Point: 235
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Springer_dk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2012 kl. 15:28
Jeg synes ikke det er et dumt spørgsmål. De nyeste forstærkere understøtter jo opskalering til 4K, og er man lidt teknik nørd vil man jo have det bedste af det bedste og nyeste. - Vi vil jo stadig hellere se en film i 1080P frem for 720P, og vi kan alle bilde os ind at vi kan se forskel.

Men tilbage til spørgsmålet, nej de er ikke i handlen endnu, og når de kommer så bliver prisen nok desværre også derefter. 

Edit: Jeg kan se at Toshibe har et 4K til salg i tyskland - til 8000€


Redigeret af Springer_dk - 12-Juni-2012 kl. 15:30
Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Letten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2012 kl. 15:29
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:


 
Jeg har da allerede noget. Mine digitale billeder. Når jeg viser dem på min skærm i dag er de allerede præget af de byggestens-store pixels. Jeg glæder mig til at se dem i (bare nogenlunde) ordentlig opløsning.

Enig, det er dog ikke dét de fleste bruger sit tv til.
 

Men det er dér mange ser deres billeder i dag. Papiraftryk deler skæbne med CD-salget.

Apple mener åbenbart også at højopløslige skærme giver noget for brugerne, selv om der ikke er mange Apps der understøtter det endnu. Det kommer vel med tiden. 

Hvorfor skulle det samme ikke gælder TV-skærme?, der iøvrigt er blevet til multimedie-gaming hubs. 

Konsolspil i 4K kan da sagtens komme snart.
Til top
Simon, TC Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 02-April-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 428
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Simon, TC Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2012 kl. 15:30
Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Oprindeligt skrevet af Simon, TC Simon, TC skrev:

klip..
 
Om du så kan finde noget kildemateriale der kan levere 4K, er lidt mere tvivlsomt.
 
Jeg har da allerede noget. Mine digitale billeder. Når jeg viser dem på min skærm i dag er de allerede præget af de byggestens-store pixels. Jeg glæder mig til at se dem i (bare nogenlunde) ordentlig opløsning.
 
Og så kan du være helt sikker på der kommer 4k opløsningsmateriale sammen med fjernsynene. Både fra nye revisioner af bluray, og som du måske har læst herinde er de første prøveudsendelser i 4k i gang.
 
Og slutteligt vil fjernsynene have kredsløb der ved inter/extra-polering vil bruge den ekstra opløsning på eksisterende materiale.

Nuvel - Nu havde jeg ikke lige med i mine overvejelser, at interessen i et 4K fjernsyn var baseret på visning af stillbilleder. Men jo, du kan jo også bare købe et Red Epic kamera og selv optage lidt til TV'et så.
Tape Connection MKII
Til top
Steve Jones Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-Juli-2010
Status: Offline
Point: 1809
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steve Jones Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2012 kl. 15:33
Oprindeligt skrevet af Simon, TC Simon, TC skrev:

Toshiba 55ZL2G til omkring 8000 euro.. Om du så kan finde noget kildemateriale der kan levere 4K, er lidt mere tvivlsomt.

youtube har nogle demovideoer, men de kan ikke spilles på min 5 år gamle bærbare..OuchBig smile
Til top
skyking Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 01-December-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 348
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér skyking Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2012 kl. 15:46
Oprindeligt skrevet af Steve Jones Steve Jones skrev:

Oprindeligt skrevet af Simon, TC Simon, TC skrev:

Toshiba 55ZL2G til omkring 8000 euro.. Om du så kan finde noget kildemateriale der kan levere 4K, er lidt mere tvivlsomt.

youtube har nogle demovideoer, men de kan ikke spilles på min 5 år gamle bærbare..OuchBig smile
Nu stiller sagen sig altså anderledes. Det kritiske sted er udsendelserne, hvad man derimod kan indenfor kort afstand.
Et hvilket som helst moderne Tv vil rent opløsningsmæssigt kunne håndtere et 4K indgang.
De som mener noget andet har misforstået hvad opløsningen 1920x1080 faktisk er i stand til.
Eksperter hos DR som mener noget andet, det er jeg kun døv overfor.
 
Et Tv med 1920x1080 som modtager et HD via YouSee, her tør jeg ikke tænke over hvor mange af de 1920 pixels, DER MÅ DELES OM SAMME INFORMATION, så Tv og 4K ligger lige om hjørnet.


Redigeret af skyking - 12-Juni-2012 kl. 15:48
En noget indforstået Joke, do not answer!
Til top
fiskerendk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 815
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2012 kl. 15:53
Oprindeligt skrevet af Springer_dk Springer_dk skrev:

Jeg synes ikke det er et dumt spørgsmål. De nyeste forstærkere understøtter jo opskalering til 4K, og er man lidt teknik nørd vil man jo have det bedste af det bedste og nyeste. - Vi vil jo stadig hellere se en film i 1080P frem for 720P, og vi kan alle bilde os ind at vi kan se forskel.

Men tilbage til spørgsmålet, nej de er ikke i handlen endnu, og når de kommer så bliver prisen nok desværre også derefter. 

Edit: Jeg kan se at Toshibe har et 4K til salg i tyskland - til 8000€
 
Jeg må indrømme at det er minimal forskel fra 720p til 1080p så længe bitraten er nogenlunde, jeg syntes ikke 1080p er den dobbelte datamængde værd. Som otto også er inde på er det jo ikke stil-billeder og derfor opfatter man jo ikke pixelene på samme måde for jo vist kan man godt se lidt pixeleringer på min Pioneer LX5090 når Windows skrivebordet er der. Men altså sidder du bare 2-3 meter fra så flyder det hele sq ud alligevel. Faktisk sad jeg på et tidspunkt og arbejde i Photoshop og jeg syntes det var svært på den afstand pågrund af størrelsen på tekst og ikoner og det må jo betyde at de er for små :)
Til top
skyking Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 01-December-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 348
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér skyking Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2012 kl. 15:54
Oprindeligt skrevet af skyking skyking skrev:

Oprindeligt skrevet af Steve Jones Steve Jones skrev:

Oprindeligt skrevet af Simon, TC Simon, TC skrev:

Toshiba 55ZL2G til omkring 8000 euro.. Om du så kan finde noget kildemateriale der kan levere 4K, er lidt mere tvivlsomt.

youtube har nogle demovideoer, men de kan ikke spilles på min 5 år gamle bærbare..OuchBig smile
Nu stiller sagen sig altså anderledes. Det kritiske sted er udsendelserne, hvad man derimod kan indenfor kort afstand.
Et hvilket som helst moderne Tv vil rent opløsningsmæssigt kunne håndtere et 4K indgang.
De som mener noget andet har misforstået hvad opløsningen 1920x1080 faktisk er i stand til.
Eksperter hos DR som mener noget andet, det er jeg kun døv overfor; fordi samme er rimeligt kolde overfor hvor megen kompression HD signalerne udsættes for Før de når  O S.
 
Et Tv med 1920x1080 som modtager et HD via YouSee, her tør jeg ikke tænke over hvor mange af de 1920 pixels, DER MÅ DELES OM SAMME INFORMATION, så Tv og 4K ligger lige om hjørnet.
En noget indforstået Joke, do not answer!
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8672
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér xcardman Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2012 kl. 18:19
hvad skal man dog bruge 4k opløsning til
1 ingen kildemateriale
2 hvis udbyderne på nettet eller sat og kabel, sender i 4K med en en birate som lav som en dvd
3 så er det da lige meget om det er 720p 1080p eller 4k

på en projektor i 100 tommer og op. Samt en afspiller med 4K og en film med højere birate end blu-ray 1080P.
først her kommer det til rette, ellers kan jeg ikke se nogen idé i det.

men et godt tiltag for at vi skal købe nyt udstyr, som nok er den største grund til 4k eller 8K


De nyeste forstærkere understøtter jo opskalering til 4K,
det er meget fint, men det kommer der alså ikke mere kilde indformation af
helt det samme som en dvd og opskalering til 1080P



Redigeret af xcardman - 12-Juni-2012 kl. 18:25
Til top
colas Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 22-Februar-2012
Sted: aalborg
Status: Offline
Point: 23
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér colas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2012 kl. 19:44
sony`s nye afspiller har også 4k . det er den første blu-ray afspiller der understøtter 4k.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12241
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2012 kl. 20:09
Men der findes ingen Blu-rays med 4K, og absolut ingenting er annonceret noget sted fra.
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon
Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Letten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2012 kl. 20:17
Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:

hvad skal man dog bruge 4k opløsning til
1 ingen kildemateriale
 

Det findes, dertil kommer billeder fra digitalkamera, nye konsoller etc.. Tænk ud af boksen, det behøver altså ikke være TV-signalet der skal være frontløber på 4K.

Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:

2 hvis udbyderne på nettet eller sat og kabel, sender i 4K med en en birate som lav som en dvd
så er det da lige meget om det er 720p 1080p eller 4k
  

Enig, men min udbyder (Waoo) sender allerede HD med op til 20-25Mbit/s og der kan skrues endnu højere op - det er fiber. Det er heldigvis ikke alle der er nød til at leve med Yousee's voldkomprimeringer.

Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:

 
på en projektor i 100 tommer og op. Samt en afspiller med 4K og en film med højere birate end blu-ray 1080P. først her kommer det til rette

Det samme blev sagt om højopløslige skærme til smartphones, tablets og pc'ere. Men alle der ser det, kan godt se det er lækkert. Man kan sagtens have glæde af 4K på mindre end 100 tommers skærm - og folk køber generelt større og større skærme.

Tror ikke der var mange der havde 50-55" TV dengang HD blev lanceret i 1990'erne, mon ikke det er tid til at tænke på næste skridt?
Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Letten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2012 kl. 20:29
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Men der findes ingen Blu-rays med 4K, og absolut ingenting er annonceret noget sted fra.

Jeg ejer ikke en blu-ray afspiller, men kan se HD og 3D film on-demand, via min TV-udbyder. På samme måde forventer jeg at det med tiden vil blive muligt at se 4K film on-demand, når 4K TV bliver mere almindelige.

Det er jo heller ikke alle der har 3D TV, men alligevel tilbyder de allerede nu 3D film.

Kunne sagtens se at fiberudbyderne, med 4K film, ville kunne noget som Yousee vil have endog meget svært ved at matche.

Mon ikke det kommer inden for et par år?

TV producenterne skal jo også have noget nyt at sælge. De seneste 2 år var det 3D, nu er det Smart-TV, hvad bliver det næste? Apple er vel også med til at skubbe på med højere opløsning.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu