recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 4k fjernsyn i detailhandlen?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

4k fjernsyn i detailhandlen?

 Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Besked
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12227
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2012 kl. 21:37
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:


Jeg ejer ikke en blu-ray afspiller, men kan se HD og 3D film on-demand, via min TV-udbyder. På samme måde forventer jeg at det med tiden vil blive muligt at se 4K film on-demand, når 4K TV bliver mere almindelige.


I dag er det svært at få ordentlig HD-materiale, for ikke at tale om 1080p, fordi det kræver en helvedes båndbredde. Hvor skal den båndbredde ordentlig 4K kræver komme fra?

Prøv også at tænke på i hvor lang tid vi har haft HDTV og projektorer, og prøv så at tænke på, hvor lang tid det tog udbyderne af tv-kanaler at komme med et bare nogenlunde udvalg af HD-kanaler. Og HD-signalerne bliver bare mere og mere voldkomprimerede; 1080p via antenne, kabel eller parabol findes svjv slet ikke.
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon
Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Letten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2012 kl. 23:25
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:


Jeg ejer ikke en blu-ray afspiller, men kan se HD og 3D film on-demand, via min TV-udbyder. På samme måde forventer jeg at det med l vil blive muligt at se 4K film on-demand, når 4K TV bliver mere almindelige.


I dag er det svært at få ordentlig HD-materiale, for ikke at tale om 1080p, fordi det kræver en helvedes båndbredde. Hvor skal den båndbredde ordentlig 4K kræver komme fra?

Prøv også at tænke på i hvor lang tid vi har haft HDTV og projektorer, og prøv så at tænke på, hvor lang tid det tog udbyderne af tv-kanaler at komme med et bare nogenlunde udvalg af HD-kanaler. Og HD-signalerne bliver bare mere og mere voldkomprimerede; 1080p via antenne, kabel eller parabol findes svjv slet ikke.

Båndbredden kan f.eks. komme gennem det fiber kabel jeg har ind i mit hus. Seneste rekord er 400Gbps (Gigabits per second) gennem et enkelt kabel på en af 48 kanaler. Rekorden blev sat i tyskland på eksisterende fiberkabel mellem Berlin og Hannover. Samlet er man oppe på at enkelt fiber altså kunne overføre 24.6Tbps (Terabits per second). skulle vist være nok.

Prøv at tænke på at der gik maks et år fra de første 3D tv blev solgt til de første 3D tv-kanaler blev lanceret og man kunne få 3D film via on-demand. Teknologien bevæger sig meget hurtigere i dag.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12227
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2012 kl. 23:34
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:


Båndbredden kan f.eks. komme gennem det fiber kabel jeg har ind i mit hus.


Der skal lissom også være båndbredde nok i den anden ende. Det du vil have er bare helt urealistisk.
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19214
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2012 kl. 23:42
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Båndbredden kan f.eks. komme gennem det fiber kabel jeg har ind i mit hus. Seneste rekord er 400Gbps (Gigabits per second) gennem et enkelt kabel på en af 48 kanaler.


Lad os bare antage at du får 10GBit frem til dig. Det samme gør 400 andre brugere der er koblet på samme "central". Udnytter i alle den forholdsvis lave hastighed til 4K film, skal der være en forfærdelig stor båndbredde fra filmserveren og ud til "centralen".

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Letten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2012 kl. 00:15
De forbindelser vi har i dag virkede jo også urealistiske for få år siden. Skal fiberudbyderne opgradere deres udstyr først? Ja da!

Kan det lade sig gøre med dagens teknologi? Ja

4K svarer blot til at jeg så HD på fire tv i husstanden. Det understøtter de ikke endnu, men efter en opgradering af deres udstyr burde det være inden for rækkevidde.
Til top
Springer_dk Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 08-Oktober-2006
Sted: Skive, Denmark
Status: Offline
Point: 235
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Springer_dk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2012 kl. 07:51
Mon ikke de kunne tage noget P2P i brug, når man skulle sende en udsendelse i 4K.
Til top
Mr. Claude Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1127
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mr. Claude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2012 kl. 08:08
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:


Jeg ejer ikke en blu-ray afspiller, men kan se HD og 3D film on-demand, via min TV-udbyder. På samme måde forventer jeg at det med tiden vil blive muligt at se 4K film on-demand, når 4K TV bliver mere almindelige.


I dag er det svært at få ordentlig HD-materiale, for ikke at tale om 1080p, fordi det kræver en helvedes båndbredde. Hvor skal den båndbredde ordentlig 4K kræver komme fra?

Prøv også at tænke på i hvor lang tid vi har haft HDTV og projektorer, og prøv så at tænke på, hvor lang tid det tog udbyderne af tv-kanaler at komme med et bare nogenlunde udvalg af HD-kanaler. Og HD-signalerne bliver bare mere og mere voldkomprimerede; 1080p via antenne, kabel eller parabol findes svjv slet ikke.
Jeg er helt enig. Fordi man har slået en rekord i Tyskland ved et enkelt forsøg, er det jo ikke ensbetydende med at du og jeg får 4K på vores tv og film signal.
Netop balladen om et ordentlig HD signal viser tydeligt hvor svært det er og har det ikke været fremme i 3-4 år nu...og EM bold i kvalitet alá almindelig halvslattent 576liniers digital kvalitet. 
Så 4K bringer ikke mit pis i kog, som slutbruger.
Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Letten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2012 kl. 08:21
Oprindeligt skrevet af Mr. Claude Mr. Claude skrev:

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:


Jeg ejer ikke en blu-ray afspiller, men kan se HD og 3D film on-demand, via min TV-udbyder. På samme måde forventer jeg at det med tiden vil blive muligt at se 4K film on-demand, når 4K TV bliver mere almindelige.


I dag er det svært at få ordentlig HD-materiale, for ikke at tale om 1080p, fordi det kræver en helvedes båndbredde. Hvor skal den båndbredde ordentlig 4K kræver komme fra?

Prøv også at tænke på i hvor lang tid vi har haft HDTV og projektorer, og prøv så at tænke på, hvor lang tid det tog udbyderne af tv-kanaler at komme med et bare nogenlunde udvalg af HD-kanaler. Og HD-signalerne bliver bare mere og mere voldkomprimerede; 1080p via antenne, kabel eller parabol findes svjv slet ikke.
Jeg er helt enig. Fordi man har slået en rekord i Tyskland ved et enkelt forsøg, er det jo ikke ensbetydende med at du og jeg får 4K på vores tv og film signal.
Netop balladen om et ordentlig HD signal viser tydeligt hvor svært det er og har det ikke været fremme i 3-4 år nu...og EM bold i kvalitet alá almindelig halvslattent 576liniers digital kvalitet. 
Så 4K bringer ikke mit pis i kog, som slutbruger.

Hvis i læser mine indlæg i denne tråd vil i vide:

-at jeg ikke tror 4K tvsignal kommer til at drive en 4K udvikling, men snare digitalt foto, spillekonsoller etc.

-at jeg blot har reageret på spørgsmålet om "hvor båndbredden skulle komme fra"

Det kan da nemt være sådan at der ikke sker en skid i DK fordi Yousee sidder tungt på markedet og de er båndbreddebegrænset. Yousee voldkomprimerer, det gør Waoo f.eks. ikke. Waoo har i dag en maks grænse på ca. 3 samtidige HD streams til hvert hus (3*20Mbit/s), fordi de ikke har gigabit udstyr hele vejen - det ændres engang.

Så 4K burde være muligt via fiber, hvis man vil.

Sker det i år eller næste år? NEJ

Sker det nogensinde? måske
Til top
Tweaky Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-September-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 630
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tweaky Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2012 kl. 08:23
De burde koncentrere sig mere om bedre indhold i programmerne end antallet af pixels.

Fremtiden; WEeeehhh.....reklamer og "for lækker til love" i 4K....nope...ikke her.

Det teknologi-hejs har taget overhånd. Hvem debattere egentlig Deep Color og XV color længere ? Nej vel, men ingen kunne få nok af det, da det blev præsenteret i takt med BD afspillernes indtog.
Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Letten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2012 kl. 08:26
igen, en 4K skærm kan jo bruges til andet end broadcast TV.
Til top
fiskerendk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 815
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2012 kl. 09:43
Letten > Alt er muligt. men igen jeg tror ikke helt du forstår de tekniske udfordringer i forbindelse med netværksudstyr. Og da slet ikke det faktum at du nærmest tænker at fordi din linie kan trække det så kan det lade sig gøre. Men 400Gbit rækker ikke til en skrædder i helvede hvis du har 100.000 kunder der vil have 4K HD streams for ikke at lad os sige YouSee 400.000 kunder. Det kræver meget mere end din fiber router derhjemme :) Jeg arbejder selv med netværk i en af de 3 største IT virksomheder i DK så jeg forstå hvad datamængder betyder på store netværk. Jeg kan fortælle dig at et enkelt modul med 16x10Gbit porte til Cisco Cat6500 switch koster små 150.000. Og hvem skal betale at udbyderne bruger alle de penge det skal vi du og jeg. Så derfor tager det tid før dette bliver hverdag. Rekord forsøg eller ej.
Til top
zulfo Se dropdown menu
Moderator gruppe
Moderator gruppe
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 05-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3699
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zulfo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2012 kl. 09:53
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

De forbindelser vi har i dag virkede jo også urealistiske for få år siden. Skal fiberudbyderne opgradere deres udstyr først? Ja da!
 
Vi ved jo alle at fiberselskaberne driver en guldforretning, hvor de skovler penge ind som de kan anvende på at udbygge og opgradere deres udstyr for at kunne levere hvad der skal til for at hver enkelt husstand der er tilsluttet kan få garanteret nok båndbredde til 4K opløsning.
 
Sarkasme kan forekomme!
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu