recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Component-kabler = composit-kabler ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketComponent-kabler = composit-kabler ?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7883
Direkte link til dette indlæg Emne: Component-kabler = composit-kabler ?
    Sendt: 22-April-2006 kl. 19:23

Jeg tror lige jeg blander mig:

Composite kabel: Et kabel med tre stik i hver ende - rød, hvid og gul, hvor det røde og hvide stik er til lyd og det gule stik er til video. Også kaldet phono eller RCA. Der skal altså her bruges 3 kabler: To til lyd som f.eks. billedet herunder og ét til video som 1phono-1phono af samme slags som kablerne herunder.

2PHONO-2PHONO 1M

Component kabel / tilslutning: Her kræves tre stk. kabler som f.eks. sælges som component kabel - og disse tre kabler er til video. Herudover kræves et stereokabel (med et rødt og et hvidt stik i hver ende f.eks.) til lyden, eller blot to adskilte analoge lydkabler. Til component tilslutningen skal man altså brug fem kabler / stik. Billedet herunder viser videokablerne, derudover skal man altså bruge lydkabler, som f.eks. dem på billedet under composite.

Vision - Component Connections

 

Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem
Avatar

Oprettet: 21-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2006 kl. 13:37
Oprindeligt skrevet af Ken.No.1 Ken.No.1 skrev:

Ok er måske lidt langsom, men vil det sige at det heller ikke har nogen betydning for at udnytte progressive scan på sin dvd afspiller?

Ikke det mindste. Et Component-kabel er et composite-kabel med 3 ledere i stedet for én.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8557
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2006 kl. 11:31
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af Tracebuzta Tracebuzta skrev:

Måske et dumt spørgsmål,
men giver component bedre billede end composite ?


Det gør det.



Ja, de ligger i hver sin ende af skalaen
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2006 kl. 00:52

Oprindeligt skrevet af Tracebuzta Tracebuzta skrev:

Måske et dumt spørgsmål, men giver component bedre billede end composite ?

Det gør det.

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Tracebuzta Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 20-Oktober-2004
Status: Offline
Point: 140
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2006 kl. 00:10
Måske et dumt spørgsmål, men giver component bedre billede end composite ?
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2006 kl. 22:13

Oprindeligt skrevet af Ken.No.1 Ken.No.1 skrev:

Takker er blevet klogere nu. Nej jeg har ikke bestilt endnu, men skal have et nu.

Jeg kom i en sen nattetime til at forveksle dig med baloo55, som muligvis var usikker på om han havde modtaget det rigtige kabel.

Oprindeligt skrevet af Ken.No.1 Ken.No.1 skrev:

Havde læst meget om tilslutninger og havde langt om længe fundet ud af at component kablet var den rigtige løsning, da der alle steder stod det var det bedste næstefter HDMI, og så kom denne melding

Har som sagt et alm. analog tv og en Sony HX710. Ville et component kabel med scart tilslutning ikke være det optimale?

Nej. Du skal enten bruge et scart kabel eller et komponent kabel. Hvilket afhænger af tilslutningsmulighederne på dit TV (scart vil virke med alle TV, men hvis dit TV er et CRT, kan du med 99.999% sandsynlighed ikke bruge et componentkabel).

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Ken.No.1 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 23-Marts-2006
Status: Offline
Point: 9
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2006 kl. 22:01

Takker er blevet klogere nu. Nej jeg har ikke bestilt endnu, men skal have et nu. Havde læst meget om tilslutninger og havde langt om længe fundet ud af at component kablet var den rigtige løsning, da der alle steder stod det var det bedste næstefter HDMI, og så kom denne melding

Har som sagt et alm. analog tv og en Sony HX710. Ville et component kabel med scart tilslutning ikke være det optimale?

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2006 kl. 01:07
Oprindeligt skrevet af Ken.No.1 Ken.No.1 skrev:

God forklaring takker

Tror dog at jeg ville føle mig lidt snydt

Er dit problem at du ikke er sikker på om du har modtaget det rigtige? Hvis ja, kan disse links måske hjælpe...

Component kabel
 http://www.av-connection.dk/?HierachyID=710
(der er reelt tre inviduelle kabler i et componentkabel, og hver af disse kabler kunne gå for at være et composite kabel).

Composite kabel
http://www.av-connection.dk/?HierachyID=712

Hvis du har bestilt 3 component kabler, skal der være 9 stik i hver ende, når du lægger kablerne ved siden af hinanden



Redigeret af JesperLund - 21-April-2006 kl. 01:08
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Ken.No.1 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 23-Marts-2006
Status: Offline
Point: 9
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2006 kl. 00:51

Ok er måske lidt langsom, men vil det sige at det heller ikke har nogen betydning for at udnytte progressive scan på sin dvd afspiller?

Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem
Avatar

Oprettet: 21-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2006 kl. 00:24
Oprindeligt skrevet af Ken.No.1 Ken.No.1 skrev:

Tror dog at jeg ville føle mig lidt snydt

Det ER der nu ingen grund til. 3 styk composite video-kabler kan ofte være i bedre kvalitet til brug som component-kabel, end et kabel hvor der står component på kassen - for ganske ofte har man i de deciderede component-kabler sparet på skærmningen, for at gøre kablet tyndere. 3 tykke, godt skærmede kabler fylder en del.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
Ken.No.1 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 23-Marts-2006
Status: Offline
Point: 9
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2006 kl. 00:12

God forklaring takker

Tror dog at jeg ville føle mig lidt snydt

Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem
Avatar

Oprettet: 21-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2006 kl. 00:06
Oprindeligt skrevet af Ken.No.1 Ken.No.1 skrev:

Hej Otto.

Er bange for jeg er blevet lidt forvirret. Jeg har altid troet at et composite kabel er af rimelig "gennemsnitlig" kvalitet, hvorimod Component kablerne var noget af det bedste til overførsel af f.eks analog video. Bl.a burde det give et mere roligt og og farvemættet billede.

Da jeg fornylig købte en Sony HX710 recorder. lagde jeg meget vægt på at denne netop havde komponent udgang, da jeg er af den opfattelse at det er det næstbedste efter HDMI. Tager jeg fejl?

Nej, du tager ikke fejl - Component er bedre end Composite. Men det kabel som signalet rent fysisk overføres i, har samme specifikationer - dog med en ret væsentlig forskel, som jeg ikke lige nævnte: Composite er én 75 ohms coax-leder, Component er tre 75 ohms coax-ledere. I composite mosles farve-signal og lys-signal sammen i ét signal, som tv'et så skal "skille ad" for at nå frem til dét RGB-signal som billedrøret/panelet skal arbejde videre med. Component er en afart af RGB, og tv'et får derfor leveret de tre farver adskilt. Der er derfor ingen/mindre risiko for at farverne flyder ud i hinanden.

Det er altså samme kabel, der er bare forskel på dét signal der sendes igennem, og hvor mange af dem der er. Bonus-oplysning: Det er præcis samme type kabel der bruges som digitalt coax-kabel. Og samme type kabel kan faktisk også anvendes som signal- og sub-kabel, uden problemer - og antennekabler er faktisk også 75 ohms coax. Forskellen på forskellige kabler ligger ikke så meget i typen, men i kvaliteten, samt i dét format der rent faktisk sendes igennem kablet, og alt efter brugen kan det være mere eller mindre kritisk hvordan skærming, tab osv. i kablet er.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu